Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Nu måste jag vara ärlig mot er och säga att det inte alls går så bra! :(

Umgängestillfällerna flyter på utan några problem. Inte där det nu är problem, utan det är pappan som fortfarande håller på.

Jag ska berätta lite kortfattat och är det något ni inte förstår så får ni fråga.

När allt började om nu efter den 3e träffen hos TR så började pappan skicka sms om regler som han tyckte att jag skulle gå efter.
Bl a, sonen får inte dricka något efter kl 19.00
Han får inte vara ute längre än till 19.30 och vara i säng kl. 21.00
När det gäller lördagsgodis så ska han välja mellan en dricka, eller en liten godispåse, inte både och. Väljer han glass så är det bara det han får.

Jag förklarade för pappan att när sonen är här så är det mina regler som gäller, när han är hos pappan så är det hans regler som gäller. Skrev även att vi kan försöka komma överens om liknande regler och rutiner, men att lägga en 10 åring kl 21 en lördag tyckte jag var lite extremt häftigt.

Nåja...allting gott om det där. Jag orkade inte diskutera något mer med pappan som bara blev mer och mer otrevlig.

Nästa grej då, detta hände förra gången sonen var hos mig.
Jag körde hem sonen som planerat och överenskommet. Sonen hoppar ur bilen, vi säger hejdå till varandra och allting var väldigt glatt efter en rolig helg tillsammans.
När jag börjar rulla så ser jag i backspegeln att pappan kommer ut på bron och börjar skrika på sonen. Sonen börjar då springa efter min bil. Jag stannar och rusar ut ur bilen och frågar vad som har hänt, varför är du ledsen?
Sonen säger då "jag måste lämna kläderna"
-Vilka kläder?
-Dom jag har på mig.
-Nej men du, det är dina kläder som jag har köpt, dom får du ha när du vill.
-Pappa säger att jag måste ta av mig dom och lägga in dom i bilen.

Fly förbannad börjar jag gå mot pappan och frågar vad problemet var.
Pappan säger då att kläderna han har på sig kommer inte in i vårt hus, dom kläderna har du köpt och då ska han ha dom hos dig!
Pappan ropar sen till sonen att skynda sig och komma raka spåret in.
Då vänder jag mig om och sonen har börjat klä av sig...ALLA KLÄDER!

Jag går då fram till sonen och säger att du behöver inte ta av dig kläderna ute på gården.
Sonen säger då att han vill ha kläderna på sig, för han gillar tröjan.
Jag säger då att det är självklart, det är inte mammas kläder och inte pappas kläder, utan det är hans kläder och att han får ha dom när han vill.

Jag går med sonen till bron och kramar om honom, säger att vi ses snart igen och han går in.
Jag sa sen till pappan att han kan prova förnedra min son igen och sen gick jag.
Denna historia är längre och mer utdragen.

Happ då har vi helgen som var. Sonen kommer hit i fredags glad i vågen eftersom jag har berättat att jag har överaskningar till honom. Han säger hejdå till pappan och frun och springer in.
Pappan ropar att jag ska stanna för att han ville prata med mig.
Han säger då att jag ska sluta köpa dyra saker/kläder åt sonen, att jag bara gör det för att vara märkvärdig.
-Jag köper precis vad jag vill och stör du dig över det så kan du köpa saker/kläder som han kan ha här så är allt löst. Sen gick jag in

Fredagkväll var sonen med sin låtsas kusin och dom pratade om att sonen skulle sova över hos "kusinen"
Dom kom till mig och frågade om det var okej, varav jag svarade att det går bra om sonen går in och gör läxan som han hade med sig.
Sonen gjorde läxan och vi gick sen tillsammans till "kusinen"
Sonen var eld och lågor och berättade att det skulle bli jättespännande då han aldrig har sovit borta.
-Jasså, varför har du inte gjort det? frågade jag
-Pappa och frun vill inte att man gör det, svarade sonen

senare på kvällen ringer pappan, jag berättar att han sover hos "kusinen" och var superglad över det. Då brakar helvetet lös och jag får världens utskällning om hur oansvarigt det var, att jag var på fest och hade tvingat iväg sonen, att jag har brutit mot domen och att jag kunde förvänta mig brev från TR

Senare skickade han sms om att han hade fått höra från säkra källor att det var fest här hemma och att jag sprang runt med ett vinglas i handen
Han ville ha nr till "kusinens" föräldrar och jag svarade då att man inte ringer till folk man inte känner 23.30 en fredagkväll. Jag lovade att ringa pappan om något skulle hända.
Men pappan fortsatte skicka sms, kallade mig för saker, skrev en massa osanningar mm
Lördag ringde pappan 11 ggr och skickade 7 sms om att han ville prata med sonen. Jag svarade alla ggr att sonen ringer när han har tid, han är ute med "kusinen" men kommer in om en stund. Sonen ville då inte ringa upp sin pappa när han kom in.
Pappan fortsatte höra av sig, men sonen ville inte prata med honom.
Söndag var allt lugnt.

Vad håller pappan på med? :confused:
Jag tror att sonen är rädd för att pappan ska säga "nu kommer jag och hämtar dig" därav han inte vill ringa upp.
Det här med dyra saker/kläder stämmer inte. Jag har köpt kläder från vanliga butiker i stan och sakerna är från tex biltema.
Några fester och vinglas kommer inte på tal när sonen är hos mig, inte ens till maten.

Jag blir inte klok på dumskallen, varför lägger han inte av? :confused:

Spontant kanner jag att du ska ta detta med din advokat och fundera pa att krava hela vardnaden om sonen. Jag vet att vi bara ser den ena sidan av historien har, men att be sonen kla av sig utomhus ar inte alls ok nagonstans.

Tycker jag också... :crazy:

Ja, tanken har slagit mig många ggr. Det gör så ont att lämna av honom hos sin pappa efter en toppenhelg hos mig.
Men jag vet inte om detta var en engångsgrej eller om det förekommer nånting mer hemma hos dom.
Har pratat med sonen om hur det är hemma hos pappa och han säger bara att han känner sig mer fri här, hemma får han inte göra så mkt. Och det kommer fram mer och mer att han är mer hållen hemma. Tex, han får inte gå ut själv, bara på gården. Annars följer frun eller pappan med.
Han får inte sova borta, han har strikta regler om klockslag, vad han får äta och inte äta, när, var och hur...

Jag vet inte hur man ska tolka allt. Att fråga pappan känns meningslöst...

:confused:

Sen måste jag fråga er om ni tycker att jag gör fel.

Är det fel av mig att låta sonen få vara barn, han är 10 år och verkar ju inte ha fått göra något själv.
Är det fel av mig att låta sonen testa sig fram, istället för att jag ska visa hur saker och ting fungerar?

Och framför allt, var det fel av mig att låta han sova över hos "kusinen"?
Jag förstår pappan, jag träffar han sällan och borde ju spendera helgens alla timmar med honom, men jag känner att han är 10 år, han behöver inte ha sin mamma med sig överallt. Han ska inte behöva sitta hemma med mig när kompisarna är ute och leker och jag ska inte behöva vara med när han umgås med sina vänner

Jag vill att sonen ska få göra saker själv, få ta eget ansvar. Jag tycker att han är så pass gammal nu.

Jag kan berätta att "kusinen" bor på gatan ovanför oss, så det är ingen lång sträcka eller några vägar sonen måste korsa för att kunna gå dit, man genar mellan gårdarna.

Vad ledsen jag blir på pappan. Att tvinga sin son att klä av sig utomhus på det sättet är precis som du säger oerhört förnedrande. Min dotter är fem och hon har redan sovit borta hos en kompis för övrigt.
Jag tycker inte att du gör fel.

jag tycker inte att du på något vis gör fel. Han verkar göra helt normala saker som en 10-åring ska klara av utan att du på något vis är oansvarig

Klart han ska fa sova med sin kusin, det ar supernormalt for en 10-aring. Att lagga sig kl 21 pa lordagar gor inte ens min tvaaring. (en annan sak om han ar trott och VILL ga och lagga sig saklart).

Att pappan och hans fru ar stranga kan man nog inte gora sa mycket at. Jag tycker daremot att du ska stanga av din telefon och inte svara i den nar barnet ar hos dig. Om pappan vill nagot (typ om han haller pa att do eller nat) kan han val smsa och sa svarar ni nar ni har tid och lust. Tiden hos dig ska inte vara styrd av pappan, det ar er tid tillsammans.

jag tycker du kan trycka pa urkundsforfalskningen med underskriften for skolbytet ocksa, polisanmal garna frun om du ar saker pa att det ar hon som gjort det.

jag tycker inte att du på något vis gör fel. Han verkar göra helt normala saker som en 10-åring ska klara av utan att du på något vis är oansvarig
instämmer!

Jag håller också med tidigare svar om att du kanske ska prata med din advokat om det.
Anteckna noga allt som händer och tidpunkter.

*kl* att tvinga honom att klä av sig, är inte det ett sorts övergrepp av något slag?!

Fy fan, kämpa!!! :)

kl

Spara alla sms!!

Smsen är sparade och jag har alltid haft med mig någon och haft på högtalade när jag har svarat.
Den gången med kläderna var jag ensam, svårt och bevisa att det har hänt

Men efter det har jag lärt mig att alltid ha med mig någon.

Som sagt, ta kontakt med din advokat asap och rådgör med henne. Kanske borde du fundera på att anmäla pappan för stalking också... (ny lag sen okt förra året - Stalking = kan beskrivas som oönskade och upprepade kontaktförsök som orsakar rädsla eller obehag hos den drabbade).

Kan du inte kontakt med familjerätten i din kommun (var det inte de som var vettiga?) och rådgöra också?

Vad händer förresten med din anmälan om urkundsförfalskning m.m.?

Som sagt, ta kontakt med din advokat asap och rådgör med henne. Kanske borde du fundera på att anmäla pappan för stalking också... (ny lag sen okt förra året - Stalking = kan beskrivas som oönskade och upprepade kontaktförsök som orsakar rädsla eller obehag hos den drabbade).

Kan du inte kontakt med familjerätten i din kommun (var det inte de som var vettiga?) och rådgöra också?

Vad händer förresten med din anmälan om urkundsförfalskning m.m.?

Jag har nu funderat och jag ska ringa advokaten imorgon och höra med henne vad som kan göras.
Eller ska jag ringa FR först och höra?
Jag vet att min advokat skulle gå all in om jag ringde henne.

Jadu, min anmälan ligger så fint där i högen! Har ringt polisen som har hand om mitt fall, men han visste inte när det skulle tas upp.
Får ringa igen. Det är iaf inte nerlagt, tack och lov.

Jag har nu funderat och jag ska ringa advokaten imorgon och höra med henne vad som kan göras.
Eller ska jag ringa FR först och höra?
Jag vet att min advokat skulle gå all in om jag ringde henne.

Jadu, min anmälan ligger så fint där i högen! Har ringt polisen som har hand om mitt fall, men han visste inte när det skulle tas upp.
Får ringa igen. Det är iaf inte nerlagt, tack och lov.

Ring din advokat först och fråga om hon tycker du ska ringa FR.
Vad gäller anmälningen så tycker jag gott du kan be din advokat ringa till den åklagare som har hand om det hela och säga att ni har en pågående umgänges/vårdnadstvist och att det vore bra om det ärendet flyttades upp lite i högen. Be henne hota lite fint med JO-anmälan om det fortsätter dröja, det är nämligen INTE ok att ärenden bara ligger år ut och år in utan åtgärd.

Var inte rädd för att ta hjälp av din advokat - hon kan detta bättre (den juridiska gången) än du och är dessutom inte känslomässigt involverad och kan därmed säkert ha ett lite kallare huvud i sina kontakter med berörda personer och myndigheter. Dessutom har du väl rättsskydd via din hemförsäkring så det borde inte bli jättedyrt för dig heller.

Senast ändrad:

Ring din advokat först och fråga om hon tycker du ska ringa FR.
Vad gäller anmälningen så tycker jag gott du kan be din advokat ringa till den åklagare som har hand om det hela och säga att ni har en pågående umgänges/vårdnadstvist och att det vore bra om det ärendet flyttades upp lite i högen. Be henne hota lite fint med JO-anmälan om det fortsätter dröja, det är nämligen INTE ok att ärenden bara ligger år ut och år in utan åtgärd.

Var inte rädd för att ta hjälp av din advokat - hon kan detta bättre (den juridiska gången) än du och är dessutom inte känslomässigt involverad och kan därmed säkert ha ett lite kallare huvud i sina kontakter med berörda personer och myndigheter. Dessutom har du väl rättsskydd via din hemförsäkring så det borde inte bli jättedyrt för dig heller.

Då ringer jag henne imorgon och rådfrågar hur vi ska gå till väga för att få pappan att lägga av med det han håller på med!

Men jag måste skriva att jag är så otroligt trött på allt som har med myndigheter att göra. Varför kan det inte bara rulla på som det är bestämt?!

Nya tag i morgon, måste gå i säng nu

Jag blir sååååååå rasande på ditt ex så det är inte sant!

O en sak jag funderat på, vad händer, om du gör som han gjorde?

Du har sonen på din sida nu TS! Sonen kan tala för sig själv.
Skriv ner allt på en lista utan att ljuga om minsta lilla. Visa socialen eller någon annan myndighet. Att du vill öka umnget till delad värdnad/varannan vecka om sonen önskar det. (de lär fråga han?)
Kan inte sonen själv prata med någon psykolog eller socialen så de får höra hur han har det egentligen??

De behöver inte vara dåligt, han kanske får frågor som "vilka kompisar tar du med hem till pappa" eller " skäller pappa på dig när han blir arg?"
Barn pratar gärna om de inte förstår vart man vill komma?
Ex vill de få ut vad pappan sagt/gjort så borde de prata med sonen?

Svårt att förklara :-)
Alternativt är om du får spela in när ni pratar i ett rum.
Eller låtsas ni (du o ex soc) att soc är en kompis till dig som är med i köket när ni lagar mat, och då frågar du saker lite spontant "aha vad har du o pappa och "låtsasmma" gjort denna veckan?
Förmodligen ingenting... Nehe, det är ju lite tråkigt, kan du inte leka med en kompis då?" ..

Jag blir sååååååå rasande på ditt ex så det är inte sant!

O en sak jag funderat på, vad händer, om du gör som han gjorde?

Du har sonen på din sida nu TS! Sonen kan tala för sig själv.
Skriv ner allt på en lista utan att ljuga om minsta lilla. Visa socialen eller någon annan myndighet. Att du vill öka umnget till delad värdnad/varannan vecka om sonen önskar det. (de lär fråga han?)
Kan inte sonen själv prata med någon psykolog eller socialen så de får höra hur han har det egentligen??

De behöver inte vara dåligt, han kanske får frågor som "vilka kompisar tar du med hem till pappa" eller " skäller pappa på dig när han blir arg?"
Barn pratar gärna om de inte förstår vart man vill komma?
Ex vill de få ut vad pappan sagt/gjort så borde de prata med sonen?

Svårt att förklara :-)
Alternativt är om du får spela in när ni pratar i ett rum.
Eller låtsas ni (du o ex soc) att soc är en kompis till dig som är med i köket när ni lagar mat, och då frågar du saker lite spontant "aha vad har du o pappa och "låtsasmma" gjort denna veckan?
Förmodligen ingenting... Nehe, det är ju lite tråkigt, kan du inte leka med en kompis då?" ..

Du är inte ensam om att vara rasande på honom! Kan säga dig att jag var inte trevlig mot honom när han skrek att sonen skulle klä av sig och sen komma in. Jag var så förbannad att jag har minnesluckor om vad jag egentligen sa. :devil:
Minns att han backade in i hallen och höll i dörrhandtaget så han skulle hinna stänga dörren om jag skulle flyga på honom!

Har lite ångest över att jag visade min ilska framför min son, men jag tror sonen förstod att jag bara försvarade honom och att jag bara var tydlig med att visa att pappans beteende inte var okej och jag inte accepterade det.

Det är iaf det jag intalar mig själv om.

Vi är många som kan intyga att sonen inte vill hem när det är dags, många kan intyga att sonen inte vill prata med pappa när han ringer.
Min pappa som var med i söndags kan intyga att sonen frågade om han fick komma redan nästa helg till mig.
När jag svarade att det är pappas helg så svarade sonen med ett långt "ååååh"
Sen kom vi fram till att tiden går fort och att vi snart ses igen. Då var allt lugnt.

Det är snart sommarlov och då kommer han att vara 5 veckor hos mig. Får se vad sonen kommer säga efter det.

Dina tips var bra, dom tar jag till mig och ska se om det går att ordna :)

Har lite ångest över att jag visade min ilska framför min son, men jag tror sonen förstod att jag bara försvarade honom och att jag bara var tydlig med att visa att pappans beteende inte var okej och jag inte accepterade det.

Det tycker jag inte du ska ha i det här läget. Du visade din son att det sätt hans pappa behandlade honom på inte är ok, du visade att du må ha varit borta ur hans liv under en tid men nu j-ar är du där och står upp för honom.

Håller med övriga om att det låter som att det är dags för kontakt med advokat och myndigheter - igen.

Och jättekul att se att du har tuffat till dig, och det rejält.

Men herreGud, vuxna människan! Jag blir alldeles .... ja, jag vet inte vad! Hur du -och sonen!!- ska känna er, kan jag inte föreställa mig.

Är karln inte klok???

Kan du inte ta upp exakt detta du just berättat, med någon stödperson (jag har inte läst hela tråden, förlåt...) som kan ge er uppbackning? Såhär ska det bara inte få gå till! Pojkstackare!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar