Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Kl

Idag ska jag sätta igång pålle efter den komplicerade hovbölden, så gott det nu går med bihåleinflammation. Kan bli spännande! :D

Ja det gör jag med!!:D
Ska dock inte slappa ihop allt för mycket i helgen utan gå lite på gym tänkte jag:o;)

Satte igång honom från marken, men det blev inte det minsta spännande. Han rör sig inte helt fräscht.. :(

Vad tråkigt :(

Själv red jag barbacka idag, dressyrpass i ridhuset. Blev lite oroad när jag kom dit och några som brukar rida runt, runt i full galopp var där, men de skrittade fram nästan halva mitt ridpass och skötte sig faktiskt, så jag kunde rida i lugn och ro. Man sitter ju lite mer ostadigt barbacka och min häst ogillar möten, speciellt i högre hastigheter.
Passet gick mycket bättre än när jag skaver runt i hoppsadel. Känns som det får nog bli dressyr barbacka framöver tills jag hittat en dressyrsadel som passar. *suck*

Näää, nu håller de på och snackar om värsta stormen med underkylt regn, blåst och snödrev i södra sverige på lördag :cry:

KL

Idag var vi och hopptränade, och även om lilla pållen kändes liiite seg så var han ändå:love: Att han tyckte det var lite jobbigt kan jag förstå då vi bara var i halva ridhuset, ridskolan höll till på andra halvan. Så då blir det lite trångt för Mussolini:p Men när han trots det kan jogga över hinder på 1,30 så känns det ändå rätt bra:p

Gud va duktig lilla Musse är!

Kl

Jag är supersjuk... inte alls kul! Jag börjar seriöst tro att jag aldrig kommer bli frisk! Jag vill bli firsk nu! Kunna komma ut och njuta av det fina vädret! Tycker jättesynd om mig själv :(

Visst äääär han!:D Hihi

Usch det är sååå tråkigt att vara sjuk! Min kollega har typ åkt på lunginflammation.. Så ta det försiktigt så att det får en chans att gå över!

Du får sticka ut näsan genom fönstret när solen ligger på:angel: I lä någonstans är det nog rätt gött att sitta och värma sig redan nu!:bump:

KL

Jag sitter och är vilsen i tankarna. Min kille behöver en lång vila/bli pensionär för att få chansen att läka ut skador ingen veterinär hittar:( Är därför i hästletartagen och står i valet och kvalet mellan fullblod/halvblod och vet inte vad jag vill! Snälla ni med fullblod, lovprisa era! Och ni med halvblod till ft, lovprisa dom!

Vad ska jag satsa på? Och vart är alla "köparens marknad"-hästar? Finns ju noll hästar ute tycker jag!

Hmm när jag tänker efter kanske detta inte platsade i snacktråden?

Måste du bestämma på förhand vilken ras du vill ha? Hade jag varit du hade jag kikat på individer bland annonserna och åkt och tittat på de som verkar passa till det du ska ha hästen till. Ska man inte rida på superhög nivå spelar det ingen roll hur mkt fullblod hästen har i sig tycker jag, det är viktigare att den hoppar bra och klokt och är vettig i allmänhet.

Nu har jag anmält oss till indoor-eventingen den 10:e mars!! :bump: Ska bli SÅÅ kul!

Nu ska jag försöka lösa det med uppstallningen också, tyckte det var lite dyrt på anläggningen. Herregud, hur mycket hösilage måste man inte ha med sig när man åker bort en hel helg?? :p

Jag har fullblod och jag kan säga att bättre häst i terrängmomentet hittar du inte bland halvbloden. Fullbloden har en mycket mer vägvinnande galopp och kan galoppera fortare längre sträckor. De har dessutom större hjärta och lungor vilket oxå underlättar i terrängen. Däremot är de ju oftast inte lika bra i dressyren och hoppningen. Vissa fullblod är såklart bra på det oxå, men deras starkaste sida är generellt terrängmomentet.

Jag är själv i valet och kvalet om jag ska sälja min fina lilla fullblodstjej eller ej. Grejen är att jag rä lite för stor för henne, men hon är en så fantastisk fälttävlanshäst. Hon är jättebra i dressyren, superlydig och lättriden (sen har hon kanske inte något wow-steg men hon får sjuor på gångarterna så kasst rör hon sig uppenbarligen inte), och i terrängen är hon en bergsäker tiger som bara suger tag i varenda hinder. Helt underbar häst! Sen är det tyvärr så i hopningen att när det krävs lite mer samlad galopp osv så blir jag för lång, hamnar lite för långt fram med överlivet och min lilla tjej blir på bogarna och vi river. Det har ju blivit betydligt bättre efterhand som jag jobbat med mitt överliv, men hon hade nog gjort ännu bättre ifrån sig med en lagom stor ryttare. Jättejobbigt beslut. Sen hittar jag ingen annan häst som jag tycker är bättre än henne heller, så jag rä väldigt velig på den punkten...

Men jag kan absolut rekomendera fullblod. Var bara noga när du väljer ut, ett fullblod som komemr direkt från banan tar ganska lång tid att skola om, många fullblod blir inte rätt omskolade heller, vilket oxå gör att det kommer ta tid att lära om. Det bästa är nog att hitta ett fullblod som är skolat i dressyr och hoppning iaf upp till LB och att man verkligen känenr att de kan de grunderna, så har man lite att bygga på sen. :)

Ja jag satsar stenhårt på att bli frisk nu, är bannlyst från stallet :D Hopaps verkligen det går över, är inne på 6e dagen med hög feber nu, inte alls okey!

Jag har både fullblod, 50/50 och rent SWB. Helt klart är det mycket enklare att rida halvblodshästarna varje dag än mitt fullblod, hon både rör sig bra och hoppar bra men hon är liksom inte byggd för samling... Springa fort rakt fram med huvudet upp är lätt men gå i form samlat är JOBBIGT!

Hon är däremot super rolig att rida terräng på, hon har så lätt att galoppera och det är en helt annan känsla än vad det är att galoppera fort på halvblod. Men det är ju lite som PrinceFair säger att i lägre klasser (upp till typ CNC**) spelar det inte så stor roll om de har mkt. fullblod i sig, bara de har har hyffsat lätt för att galoppera ändå, viktigare att de hoppar säkert och bra samt har bra dressyr.

Men du kan få en fin häst för hyffsat lite pengar om du köper ett fullblod :) Kolla stammen bara, inte fel att den har hinderstam så man vet att den iaf. borde kunna hoppa, samt att den har lite storlek och inte allt för överbyggd :angel:

Vad tänker du satsa på för häst om du säljer din? Jag hittar absolut noll hästar jag faller för:( Finns en häst, ett halvblod, e. Eighty eight keys som jag tycker är intressant. Annars är det tvärdött, håller alla på sina hästar till våren månntro?

Det skulle vara kul att prova ett fullblod, har aldrig haft något, men jag hittar inga vettiga sådana heller. På ett sätt känns det lättare med halvblod som iaf kan ha gått treårs så man har något att gå på.

Jag vill ju börja träna nu!! (Iofs kändes faktiskt min herre fräschare än någonsin på gårdagens dressyrträning så än finns det kanske hopp)

Jag vet inte riktigt, men antingen ett rent fullblod eller ett halvblod med mycket fiullblod i, helst med ren fullblodsmamma och gärna närmare 75% fullblod. Det är den typen av häst som jag gillar. Men jag håller med dig, finns inte många som lockar på maknaden. Därför jag är velig i mitt beslut, vill inte sälja och skaffa någon häst jag trivs sämre med, och som har mindre potential, och med min budget så kan jag inte köpa en färdig häst. Dessutom vill jag tävla lite iår, och det är lite för sent tycker jag att börja på ett nytt projekt nu, och jag har ju en tävlingshäst i bättre form än någonsin, som bara är lite liten... Hon gick enstjärniga banor innan vintervilan, och tror inte enstjärningt är några som helst problem för henne vad gäller dressyren och hoppningen heller. Jag vill ju inte skaffa en häst som inte komemr ha potential för minst enstjärningt lixom...

Jag har ett rent fullblod och en som har 60% fullblod i sej (fullblodsmamma), dessutom haft en hel del fullblod innan. Det fullblodet jag har i dagsläget är superfin i dressyren och banhoppningen då han är grymt rädd om sina ben, river sällan. Men i terrängen går det inget vidare då han helt enkelt är för feg! Denna köpte jag direkt från uppfödaren, gick löp till veckan innan jag köpte honom, men det märks inte alls i hans sätt, är nog den vettigaste häst jag varit med om, han är pigg och framåt att rida men skrittar alltid, taktar inte! Dessutom grymt arbetsvillig. Men det underbaraste är ändå att du kan sätta upp en 7-åring på honom som knappt ridit och släppa dessa helt lugnt i ridhuset, han skulle ALDRIG få för sej nått, skrittar bara runt runt.
Mitt tips är att hitta en som inte stått på banan utan varit amatör tränad, dessa har inte haft så stressad miljö.

Ett trevligt fullblod tar inte så lång tid att jobba om, om du är relativt duktig och lägger ned mycket tid, fullblod är ju grymt lättlärda!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka