Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Min storhäst är nog lagom men hon bor ju inte här :( Och sååå små är inte Peia och Cinna iaf, inte så att du behöver trilla av. (Och gör du det så är väl marken inte så långt bort :angel: ) Puttis är dock bara en liten plutt :D
Du skulle nog gilla Flippan, 4-årigt halvblodssto i ett synnerligen nätt format.

Igår var det dressyrträning för min och Z:s del, och det gick betydligt bättre än sist! Inga bensinstopp och ytterst lite protester. Övning ger färdighet, det visade vi på när vi satte varenda volt till 100%! Att lägga en volt är minsann svårare än man kan tro... Till nästa gång ska vi öva mer på att hon ska sätta sig i galoppfattningarna och göra mer jämna skänkelvikningar :)

Nu förvirrar du mig! Ikväll är det väl Z?

Ja, Lina hade faktiskt varit kul att testa :) Men nu har Anzo lagt beslag på alla mina lediga dagar och jag trivs faktiskt bra med det oxå, början vänja mig vid höjden och blir inte rädd så fort C stirrar på något annat :D

Inga unghästar :eek: Och inte din galna fux :eek: Jag vill ha min snälla lilla ponny :p

Edit: Jag har insett att ska jag skaffa ny häst så ska den vara max 2 år (så man kan lära känna den innan man måste klättra upp på den) och bli under 160 samt ha avsevärt mycket välavlat ponnyblod i ådrorna. Jag har blivit gammal och förståndig (= läs mesig :p). Annat var det förr :D

Vad kul!!

Jag längtar efter att träna med min lilla grå! Dressyrträning är typ det roligaste jag vet (nästan bättre än terräng faktiskt, bara man slipper tävla i dressyrhelvetet :p)

Haha ja ikävll är det Z som ska ut och luftas för första gågnen på 1,5 år :D

Inga unghästar :eek: Och inte din galna fux :eek: Jag vill ha min snälla lilla ponny :p

Edit: Jag har insett att ska jag skaffa ny häst så ska den vara max 2 år (så man kan lära känna den innan man måste klättra upp på den) och bli under 160 samt ha avsevärt mycket välavlat ponnyblod i ådrorna. Jag har blivit gammal och förståndig (= läs mesig :p). Annat var det förr :D

Flippan är ju inriden, åtminstone skapligt :p Det går iaf att rida på henne i alla gångarter vilket räcker ;)

Du får göra en beställning på ett Cinna-föl :D Cinnas temperament är ju helt magiskt bra. (Peia har bra huvud hon också, men lite laddad just nu. Puttis är gudabenådad i skallen :love: )

Brr... hurtigt av er att ge er ut. Här kröp det upp nästan till plusgrader faktiskt, regnade tom ett litet tag. Inte så trevligt det heller :crazy:
Tur man har ridhuset! Lilla häst var så superduktig idag, han är så himla begåvad och kvicktänkt - idag provade vi att byta galopp och det gjorde han bara hur lätt som helst :love:

kl

Jag var på pay and jump med Z på Flyinge Kungsgård. Det gick inte alls bra. Hon var så lugn och fin när vi lastade ur och gjorde iordning henne, trodde verkligen det skulle gå, men så fort vi närmade oss framridningen fick hon panik, hon var genomsvettig på mindre än 2 minuter och det var med nöd och näppe jag kom upp. Superspänd och superstressad och jag fick inte loss henne i ryggen. Hon blir så stressad att hjärtat bultar genom sadeln, snabbare och snabbare. Lägger man på skänkel så får hon panik och stannar, sen går hon inte att rubba, samma sak om man försöker sig på en förhållning. Som ryttare får man vara passivt stöttande, det är det enda mna kan göra. Problemet blir ju då att man har noll inverkan...

Inne på banan ser det nog inte så tokigt ut som det egentligen är. En häst som går med huvudet i luften och i något undertempo möjligen, men sanningen är att hon är som en fiolsträng på bristningsgränsen. Jag får lutsa henne runt så gott jag kan med minimala hjälper och hindren får lixom komma där de kommer, jag kan inte reglera henne och hon har inte sinnesnärvaro att göra det själv heller... Vi kom iaf runt.

Det är så frustrerande att ha en häst som verkligen HAR kapacitet för de ritkigt stora klasserna, som inte alls fixar det mentalt. Gårdagen var lite droppen som fick bägaren att rinna över. Jag har försök få henne lugn och avslappnad i 3 år nu, jag hoppades att hon skulle bli lugnare efter fölet, vilket hon ju blivit på hemmaplan, men när vi åkte iväg idag väcktes minnena till liv i henne igen. Det är synd om henne, och jag tycker inte det är ett dugg kul att utsätta henne för den enorma stressen. Det är inte rätt mot djuret och det är nog dags att jag inser att hon är en häst som får ridas hemma, och vara mamma som hon trivdes så bra med. Det är fruktansvärt hur fel det kan bli när en individ som hon, som är så känslig, får sådana enorma sviter efter galoppen... Älskade lilla hästen!

Jag får helt enkelt hoppa över det där med att få meriter på henne, och lämna den biten till CC och kommande avkommor! Vill någon se mamman riden så är de mer än välkomna att göra detta på hemmaplan helt enkelt. För hon ska inte behöva må dåligt på det här viset! Visst, med massor massor av träning, då snackar vi år alltså, så kanske kanske hon kan bli lugn nog att faktikst prestera på tävlingarna, men är det värt det? Flera år av sådan här stress för att kanske gå 2-3 tävlingar med faktiskta resultat? Nä, i min värld är det inte det.

Tanken har slagit mig många gånger att lämna iväg henne till någon annan, duktigare ryttare. Men vem försöker jag lura? Hästan har äntligen lyckats bygga upp någon form av förtroende för en människa, och den människan är jag, som ridit henne sedan hon var 4år. Även om jag inte är någon stjärna ryttarmässigt så är det mig hon litar på, och blir hon så pass stressad att hon inte ens kan förlita sig till mig så är det ytterst tveksamt om hon kan förlita sig på någon annan, speciellt om denne någon inte förstår vad som händer i hennes huvud och pressar henne för mycket, då kanske hon tappar förtroendet för människor helt. Jag har låtit andra rida henne, ryttare som tävlar avsevärt högre klasser än mig, men inte ens på hemmaplan har de fått henne att slappna av. Jag tycker inte det är värt det med en 11årig häst. Hade hon varit 4 hade det varit en annan femma.

Senast ändrad:

Hade också en halvkass hoppträning där Jolie kändes ungefär som innan uppehållet, när hon hade låsningar överallt.. Springig, ingen koppling mellan fram och bakdel, orkade inte galoppera utan att bryta av hela tiden eller rusa iväg osv. Nästan så jag vill lasta henne och åka till min kiropraktor på stört, ifall det hänt nåt liksom.

Lägger till lite mera gnäll. :crazy:

Jag blir så trött på att VARJE ridpass behöva börja om. Hon stretar runt med huvudet som ett periskop och jag blir vansinnig. Och även om jag till slut får henne avslappnad och ibland hyfsat fin, så är det precis samma sak nästa gång jag sitter upp. Frustrerad!!

Blääää! :cry: Ibland undrar jag varför man håller på med det här, kommer ju ingenstans. :crazy::crazy:

Rebecca: Stackars Z! Så trist att hon klarar av det när hon nu kan! :(

Jag får väl väga upp med era olyckligheter då och skriva att snart ska jag till stallet :bump:

Och jag lägger till min lista: Inte åka på P&J på HSKn på Kungsgården (om man inte har is i magen och hoppar låga klasser), jag hade blivit knäpp av mindre röra. Jag vill ha fasta startlistor, punkt slut!

Ja det är verkligen tråkigt... Hade varit så himla kul att få lite meriter på henne, men djurets bästa måste gå i första hand, nu har jag ju provat och det funkar helt enkelt inte. Får hoppas att hon kan ploppa ut en ny liten tävlinghäst till mig istället :) Tills dess får jag väl se vad jag kan trolla fram ur lilla fux-ferrarin. Hon är ju till skillnad från Z lite begränsad, men liiiite till kan vi nog krama ur henne! Sen får hon väl säljas som junior/övergångshäst :( Henns hjärna i Z:s kropp hade varit den bästa hästen man hade kunnat önska dig! Varför kan man aldrig få allt?? Men jag älskar mina fina hästar ändå, trotts deras brister, och jag är ganska övertygad om att de älskar mig oxå, trotts att jag har fler brister än de två tillsammans :D

Jag får väl väga upp med era olyckligheter då och skriva att snart ska jag till stallet :bump:

Och jag lägger till min lista: Inte åka på P&J på HSKn på Kungsgården (om man inte har is i magen och hoppar låga klasser), jag hade blivit knäpp av mindre röra. Jag vill ha fasta startlistor, punkt slut!

Hälsa min skrutt! Jag kommer ikväll o håller henne i tassen när hovis ska banka nya pjuks!
(Hinner du inte med ngt så kan jag fixa det senare....)

Vad tråkigt... :(

Det där med att kombinera hästar känner jag igen, var samma runda när vi var ute med Molinna och ryttarens egna. Hennes hade verkligen allt, perfekt kroppsbyggnad, härstamning, kapacitet för de allra högsta klasserna. Men fegade ur när pressen blev för stor. Och så hade vi då våran lilla dressyrhäst som gjorde allt på ren vilja. I slutändan var det våran som stod för glädjeämnena...

Men du har i alla fall tur att din är ett sto, att föda fram nya stjärnor är inte alls någon dålig livsuppgift! :)
Även om min "avelsmärr" kanske inte håller med, hon hade nog hellre varit kvar på tävlingsbanorna :angel:

Ja precis! :) man får försöka vara positiv :) Jag tror dock att Z kommer trivas allra bäst med att vara mamma på heltid, hon har aldrig varit så harmonisk och rofylld som när hon hade föl vid sidan :love:

Jag hade också önskat jag kunnat kombinera mina hästar, speciellt efter gårdagens hoppträning som inte kändes bra alls. Jag satt och önskade att jag hade haft min unghäst istället på träningen, det är nog första gången jag faktiskt önskat att jag ridit en annan häst.. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka