Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Jag vill men har nog inte råd, vilket är jättetrist för jag tycker det är superkul att det är Anna som tränar! :( Är mycket tävlingar nu, ska tävla på söndagen så då går det 300 i anmälning bara där, sen ska man ju betala både Stilterrängen, tågarp och Gärds nu oxå... fattig Rebecca!

*kl*

Nu är det barmark ute, plusgrader (nästan :angel: ) varje dag och fälttävlansnerven börjar kittlas. Förbannar dock att jag bor i fel ände av landet då jag började titta på fälttävlanssäsongen. Samt att jag har en häst som bör befästas främst i *-ig.

Det finns förvånandsvärt många tävlingar, och inom rimliga köravstånd även över dagen. Men enstjärnigt var det inte mycket som var. Hade det varit 5-åringen som skulle ut och kvala så hade jag haft guldläge, men Breeders känns som ett för stort projekt och han får nog pröva lyckan som hopphäst iår istället (där Champion of the Youngsters är en lysande säsongsavslutning oavsett om han kvalar till Breeders eller inte).

Som det ser ut nu så finns det två stycken *-iga innan midsommar, och ekonomin gör det svårt att resa ner till Skåne. Kanske lika bra att lägga mera pengar på att kuska runt och träna för att sedan rida få starter och hoppas på att hästen går som tåget då. Men det är ju sällan den planen fungerar. Blev väldigt sugen på att ta pick och pack och bli tysk igen över en säsong, men nu för tiden finns det ju en bättre hälft att ta hänsyn till också och han vill definitivt inte flytta neråt.

Inte ska man väl behöva bli hoppryttare..? Tycker fortfarande att 130 är lite väl högt. Och dressyr är ju uppenbarligen inte tillräckligt fartfyllt för att man ska byta gren :angel:

Jo! ta gubben i luggen och flytta ner till oss i Skåne :D Här har vi gott om enstjärniga! :D

Vad ska jag till Skåne och göra? :angel: Ska jag neråt så blir det över gränsen också, där kan man prata om bra tävlingsmöjligheter. Kommer att bege mig till Göteborg efter säsongen vilket nog inte ens är ett strategiskt bra val ur tävlingssynpunkt (fast jag vet faktiskt inte hur det ser ut därikring) men ibland måste man göra uppoffringar för den akademiska utbildningen också.

För i Skåne bor jag och mina kompanjoner, och vi har så förbannat roligt ihop, bra gemenskap och massa skoj både med och utan häst, dessutom många fina terrängbanor :D Men mäta oss med Tyskland kan vi ju såklart aldrig :D

Kommer du? Jag tänkte vara funktionär om det behövs :bump:

Eventuellt.. Henriksdal har ju sin springtour den veckan och jag är sugen på att starta där någon dag, min dressyrtränare bor ju vägg i vägg så jag tänkte slå två flugor i en smäll. Eller så blir det dressyrträning och sen fälttävlan till helgen, vi får se !

KL
Hoppträning med Musseliten ikväll, Musseliten som börjar bli Mussevuxen:love:
Ser fram emot denna säsong, och hoppas att han har mognat lika mycket som han låstas just nu:D

Jag var och besiktade en häst idag. Har testat den två gånger och jag tyckte att den var trevlig på marken och det var mycket sug på hinder. :D

Tyvärr hade den blivit behandlad för cystiska förändringar på strålbenet i höstas (den var utlånad då och de som lånade den hade inte informerat ägaren om det, som tur var besiktade jag på samma klinik som behandlade i höstas, därför informerade veterinären mig om det), så jag vågade faktiskt inte köpa den.

Tillbaka på ruta 1 och ska prova häst nr 22 på onsdag...

Vad tråkigt, tur att du fick veta det iaf!

*kl*
Här håller vi på och hopptävlar och tränar för fullt, borde väl egentligen träna dressyr också men eftersom jag inte har någon dressyrsadel för tillfället och är dåligt ekonomiskt ställd (student) så får jag prioritera lite. Hoppandet går dock rätt bra tycker jag och vi utvecklas framåt.

I morgon ska jag förmodligen iväg och hoppträna första träningen med 4-åringen, om bara tränaren är frisk nog och jag också.. *hata att vara sjuk*

Jag har fixat stallplats för helgen nu, så vi tar en liten skåne-"semester" jag och hästen. Nu återstår bara vad jag ska göra av kattstackarn, hon vill nog inte följa med på dressyrträning först och sen skånetur. :angel:

Connemara: Klart du måste bli frisk!
Rebecca: Tråkigt!

Jag kommer kanske och tittar iaf :)

Elin: Ska bli superspännande att följa dig och Musse den här säsongen! Tror det kommer gå som tåget!

L8P8: Det är inte lätt att hitta vettiga hästar verkar det som :( Har kommit fram till att jag nog behåller min lilla röda iaf, trotts att hon är lite för liten, hon är ju iaf vettig, och frisk! Verkar som om man ska vara glad för det! Hoppas häst nr 22 är vettig iaf! :)

Mitrolle: Håller tummarna att du blir frisk snart!

Jag är glad att jag aldrig behövt leta häst, och glad att mina "himmagjorda" blvit så trevliga :p

lite kl

Fast nu är de ju inte röntgade eller så... Hur har alla gjort, har ni gjort en check på era hästar, är de röntgade? Kollar ni dem (med vet öht) förebyggande eller bara om något känns konstigt?

Jag velar lite på om jag ska åka iväg och slå plåtar på mina, om där finns något som går att fixa (lös benbit eller nåt) är det kanske bäst att göra det innan man belastar för mkt, men samtidigt kostar det ju pengar, och det man inte vet har man inte ont av... eller? :o

Min chef tycker ju lite krasst om om de inte kommer "hålla" i längden så lägger jag bara ner onödigt jobb nu, men jag ser det inte så, jag har ju jättekul när jag jobbar med dem nu även om det skulle visa sig om några år att det finns någon svaghet...

Jag hade inte kollat dem i nuläget, jag hade väntat tills de blir iaf ett år äldre om det inte uppstår någon form av bekymmer. Tror du märker på dem om något är fel, och du rider ju så sunt och förståndigt!

Jag besiktigade Lina när jag köpte henne, eller hon besiktigades åt mig, men Z är inte besiktigad men däremot genomgången när hon väl kom hit till Sverige. Jag har funderat många gånger på å göra en check på dem, men det har aldrig blivit av. Nu kommer ju Z inte belastas speciellt mycket eftersom hon inte kommer tävlas osv, och hade det varit något större bekymmer hade kiro eller vet på vetbes inför tävling märkt det tycker jag, så jag får se om det blir av :D men annars är jag sån som hellre åker in en gång för mycket än en gång för lite om hästen inte känns fräsch.

Jag har inte röntgat någon av mina bara för att så att säga. Däremot har min äldsta blivit röntgad i kotan vid en skada som 18-åring och hade då inte ens en pålagring i det benet. Ena unghästen röntgades också i en kota som föl vid misstänkt skada men det var en sträckning i en muskel. Den kotan såg också väldigt fin ut med bra tillväxtzoner.
Jag kör därför på att sålänge inga bekymmer uppdagas så... Har ju gett balanserad foderstat till alla under hela uppväxten och med rätt mineralkvoter så de har alla förutsättningar att ha bra skelett, ärftlighetsfaktorn kan man ju inte göra så mycket åt om det finns en sådan.

Däremot kollar jag alla regelbundet med kiropraktor, lasrar och underhåller dem. Bättre att förebygga än behandla anser jag!

Kl
Här kämpas det på.... Känns som en lång uppförsbacke bara!
Vi är fortfarande utan sadel och leker mest från marken.
Madam är pigg och glad och framförallt - helt lösgjord i sin kropp. Kan säga att jag idagsläget har en bättre häst än den jag köpte för 10 månader sen, så nu är jag ännu mer säker på att jag gjort ett kap när jag införskaffade henne för en spottstyver!

Vi hade en sadelutprovning inbokad i nästa vecka. Tyvärr gick lilla farmor bort i helgen och givetvis infaller begravningen på samma dag som vår efterlängtade (bokade för en månad sen) sadelutprovning. Som tur va så fick jag en ny tid dagen innan istället, men får köra lite längre istället. Men jag börjar bli desperat så 5 timmars bilresa får gå.... Tur jag fått med mig gott sällskap! :D

Vilken tur att det verkligen fanns en tid dagen innan! :bump: Hoppas, hoppas, hoppas att hon har en sadel som passar din häst så du slipper vara utan längre!

Lite längre, hahaha, vilket skämt! :D

Jag funderar på om jag ska be min mamma komma förbi med min lilla gråa så jag får pussa på honom. Men hon kommer svara "Du har inte varit hemma på över 2 månader, han är INTE i uppvisningsbart skick!". På en ponny växer liksom allt hår ganska vilt och mamma är van vid fullblod :angel:

Ang att kolla upp hästen så är min inte röntgad (mer än möjligtvis för en hovskada innan vi köpte honom), men det är nog inte standard på en naturponnyras va? Vi vetbesiktigare inte heller varken när vi tog hem honom eller köpte honom men vi känner uppfödaren väl och kände inget behov alls av det. Vi köpte inte en tävlingshäst utan en (3-årig) familjemedlem :love:

Han kollades hos vet första gången våren som 4-åring om jag inte minns fel, innan han skulle börja ridas lite mer ordentligt inför kvaliten. Annars är han kollad av kiro någon gång, massör ett tag som unghäst (hade en massörstudent som övade :p), ET en gång och går regelbundet hos tandis. Inga problem har dock uppdagats ännu och ridningen har aldrig varit några bekymmer men jag gillar att ha lite mer koll. Är själv helt värdelös på att se rörelsestörningar, hästen måste typ vara blockhalt eller ta en halvmeter kortare steg för att jag ska se något ;)

Jag mår iaf bättre idag! Typiskt, hade behövt må bra dagar INNAN tentan ist för nu efter.... Nåja, en liten lätt (förhoppningsvis) tenta kvar på torsdag nu bara. Jag vill vara frisk i helgen, massa hästigt då!

Ang vettiga hästar så är jag fö ännu mer övertygad om att jag aldrig kommer våga köpa en vuxen häst. Dels kommer jag bara tro den är sjuk och dels kommer jag inte våga rida den :p Tacka vet jag bebisar från bra uppfödare :love:

Jag är faktiskt imponerad att ni vågar och satsar så mycket på era hästar, jag är en riktigt mes :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka