Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Ett tips om du kan fälla frambommen så prova att göra det vid inlastningen, så kliver hästen in lite mer än om det tar stopp där. Då hinner man lägga på bommen utan bekymmer och hästen kan sedan backas ett steg och man fäller upp frambommen. Det brukar kunna vara bra på hästar som har förmåga att stanna med ett bakben utanför så man inte kan stänga bommen innan de backar. En del hästar är ju lite mer klaustrofobiska än andra och vill stanna innan det tar emot.

Tack!

Har inte mätt honom men han är väl ganksa normalstor, 166-167 kanske. Jag kan nog räknas som en liten plutt med mina 158 cm däremot :angel:

du har så fina hästar :)

P&J gick helt fantastiskt
är super nöjd, nolla i 80 klassen och en häst som hade ett fint framåt läge.
tvekade lite på det sista hindret som va en grind men tog skänkeln och hoppade av perfekt:)
tror detta kommer bli bra.
nu laddar vi för tränings helgen.
tjingeling

Jag fortsatte lastträningen idag. Det gick mkt bättre, hon var inne i släpet många fler gånger än igår. Men det är ingen dum Höna... Hon gick in till mig i släpet, tog en tugga mat och backade sen snabbt ut igen och ställde sig att tugga. :crazy: Efter en stund (efter mkt kortare tid än igår) så gick hon in helt och stod stilla och åt. Då passade vi på att stänga lämmen. Hon ville gärna titta bak och var lite orolig, men lugnade sig efter en stund. Då öppnade vi igen och lät henne komma ut. Hon är ganska lustig, för hon slänger sig inte ut när man öppnar. Det skulle man ju kunna tro eftersom hon gärna backar ur igen när hon går in.

Jag märkte idag vad som är hennes största bekymmer. Det är när man böjer sig för att gå under frambommen, hon gillar inte det alls, det är oftast då hon backar ur. Jag blev stående längst fram när hon slängde sig, då var det lättare att få henne att komma in igen. Hon stannar när lämmen tar slut och så långt räcker grimskaftet. Knashäst.

Jag mätte henne idag förresten. Världens största Höna är 173 cm... Och jag som varken skulle ha ett sto el en stor häst. Som det kan bli. :p

Bilder och mer info om Hönan? Eller väntar du tills efter besiktningen?

Min häst tycker inte heller om när man kryper under bommen, då backar hon ut, och tar man i henne blir hon Väldigt Upprörd.

Eftersom jag nästan alltid är själv måste jag kunna klara lastningen på egen hand, så jag lärt henne att gå in själv när jag skickar henne.

Oj vad jag haft träningsvärk i benen av detta duckande under frambommen fram och tillbaks, och oj vad jag tycker om mitt nuvarande släp, med fällbar frambom! :love:

Jag har aldrig ens tänkt på att man kan fälla frambommen och underlätta lastningen, min vill ibland gärna lämna kvar den där sista bakhoven på lämmen... Har fällbara frambommar på mitt släp också. :angel:

kl

Igår red jag Lina för första gången sedan hon gick på vila i början på dec. Snacka om lycklig häst! Hon brallade och hade sig, trotts att vi bara tog en "tråkig" skritt-tur på asfalt. Någon är uppenbarligen glad över att sättas igång igen :D

Ytterligare ett tips....
Evighetsmaskinen har troligtvis alltid oxå åkt lastbil innan.
Det ENDA sättet jag får in henne i transporten på är om vi går upp på lämmen från höger sida och sen vänder in i transporten.
Ja, det låter kanske sjukt, men det funkar.
Går hon inte in direkt så går vi ett par varv rakt över lämmen, från höger till vänster eftersom hon inte gillar att få upp bakbenen på lämmen. Efter ett par gånger kan man prova göra halt när hon står uppe på lämmen. Och efter ytterligare ett par gånger kan man vända in i släpet.
Jag har provat x antal gånger att gå på från vänster, men det funkar aldrig. Att gå på rakt bakifrån funkar 1 gång på 20.

Men allt detta visste du ju redan.... ;)

detta låter intressant. Madame är svår lastad, brukar lösa det men just nu känner jag mig inte motiverad att lastträna och har därför inte gjort det.
men kanske ska försöka i alla fall.

Film från P&J
som sagt är jag super nöjd med hennes 2 och våran första P&J :)
http://www.youtube.com/watch?v=ayCP...xt=C3765c3eUDOEgsToPDskL8tHtdjfUEJ7YKv5PLXxcT

en kompis som skriker i slutet hahahah...
så gulligt.. hon blir super lycklig hahah

Och oj vad jag tycker om min häst, som nästan springer in, alldeles själv. ;) Stänger bara efter honom. :)

För övrigt har vi faktiskt, äntligen, gjort små framsteg i dressyren! Från ingenstans, bara sådär, verkar han acceptera både bett och tråkigt dressyrarbete. Det är en mycket underlig herre! :p

Min häst har varit en sån där som stått 20 m från luckan och sagt ÅK DEN JÄVLA LÅDAN SJÄLV ungefär, men halvtravar nästan in nu med grimskaftet över halsen och jag stänger bakom. Rätt skönt :D

så va min förra..
han la sig på lämmen när vi började med last träning.. hade inte haft det lätt i livet och stängde helt enkelt av när han skulle lastas.
Efter 1 år så gick han också in i transporten som att det vore hans box. stod på tävling i den och sov,åt och bara tog det lungt.
men med denna dam vet jag inte om jag orkar just nu. så jag lastar henne med lina och då går hon in som ingenting.
måste ta tag i det.. snart :)

Hönan heter egentligen Ariadne (kallas Agda - därav Hönan). Född 2004 i Polen, men ska ha varit här i Sverige i ca 2 år. Hon verkar inte ha tävlat så mkt - det skulle ju kunna bero på lastningsproblemen (om nu förra ägaren haft dessa). Annars beror det kanske på att ägaren inte var intresserad av att tävla (märklig människa isf... :D )Hon kom till mig via ett fsg-stall, där hon inte stått så länge.

Film från provridningen, det är inte jag som rider. http://www.youtube.com/watch?v=xiyfJnPiLtk&feature=context&context=C3df7530ADOEgsToPDskL_QcAwmyqWBtxhwAqQEZ0

Men du, Marvin, hur lär man hästen gå in själv? Jag är oxå alltid ensam. Min förra häst vinschade jag in, de sista två åren la jag bara lite tryck i linan sen gick han in av sig själv, men linan ville han inte vara utan! Jag testade med lina i lördags, men gick jag runt henne och la linan runt rumpan så traskade hon sonika över lämmen till andra sidan och jag kunde inte riktigt stoppa henne. Sen samma sak fast tvärtom på nästa sida... Jag kan ju klart ställa bilen längs husväggen, men jag stod inte så denna gången.
Jag är inte helt bekväm med tanken på att gå med henne in och sen gå runt för att stänga, eftersom hon gärna slänger sig. Sambon har varit med och hjälpt mig i helgen. Det är snällt, men egentligen vill jag vara ensam eftersom det är så det kommer att vara framöver.

Idag var vi ute och skrittade och travade en liten sväng i mörkret. Det är en fantastiskt trevlig häst. Något ställe var lite läskigt, då håller man bara om med benen så går hon fram. Hade det varit min förra häst, hade han vänt 180 grader och skenat... Hon verkar inte vara jättetrafiksäker, hon blir lite orolig när vi möter bilar, men det lär hon bli tränad på. Låter man henne gå i traven får hon "sväv" i steget, sen är hon väldigt lydig tillbaka när jag ber om det. Mjuk i munnen och lätt i handen - precis som jag vill ha det! Måtte hon bli frisk!

Jag skulle träna på att lasta och stänga bommen och vänta så och låta luckan vara öppen så att hästen får vänja sig vid att det inte går att gå bakåt fast luckan är öppen. Då kan den lära sig att stanna kvar såpass att man hinner runt och stänga själv om det inte går att skicka in den.

Min häst skickade jag in med en tröja över huvudet i början, hon ville inte se taket helst, då gick hon in. Sedan kunde jag ta bort tröjan när hon blev resvan.

Min stod på bakbenen och kastade sig och hade massa hyss för sig i början:crazy: Jag åker också alltid ensam så jag gjorde såhär!

Jag hade en longerlina som grimmskaft. Gick med pålle in i släpet, ibland backade han ur igen, men det är bara att ha tålamod (och att vara envisast:devil:) När han väl stod lungt i släpet började jag röra på mig. Gick lite fram och tillbaka, först längst fram i släpet sedan under bomen på andra sidan. Om han börjar backa tog jag lite i linan och smackade. Efter ett tag lär de sig att det bara är att gå in igen. (I början får man dock kanske följa med ut och börja om, tills de lär sig). Noga att du inte försöker hålla fast hästen bara, för då kommer de definitivt att kasta sig...

När hästen står stilla så jobbar min sig som sagt bakåt, under bomen på andra sidan. Jag är nog med att inte "smyga" utan jag rör mig, klappar hästen på halsen, ryggen rumpan. För lite lagom med liv. När jag kan stå bak på rampen och klampa lite och klappa hästen på rumpan och vifta lite med bakbomen så kan man sedan prova att stänga bomen. Ha hela tiden longerlinan i handen så att du inte tappar hästen om den backar.

När de accepterar detta samt att stänga rampen. Så kan man så småningom börja gå in på varsin sida av mellan väggen. För att sedan bli kvar längre och längre bak själv. Så kommer hästen snart att gå in själv!

Det låter lite lågt och omständigt men de brukar fatta väldigt fort! Jag gjorde detta kanske 4-5 gånger med min pålle, sen har han aldrig någonsin försökt hitta på hyss. För matte ger sig ju ändå aldrig:devil::angel:

Senast ändrad:

Phuuuuuuuuuuu!!!

Första ordentliga hoppträningen sedan 2010! Jag är helt slut, hästen är helt slut, haha.. Jag vet några som kommer ha ont i morgon, vi får väl tycka synd om varandra då kan jag tro, och gå en skrittpromenad till fots eller så..

Hur som helst. Hon gick faktiskt riktigt bra tycker jag. Först var hon lite lagom dampig och överdrivet uppspelt, spänd och skvatt till så fort någon annan häst närmade sig ungefär.. Men sedan slappnade hon av och det gick ganska bra att hoppa, väldigt på men ändå inte 190 knyck som det kan gå i, jag lyckades hålla ihop eländet något.

Efter 1 h 15 min så var hon spak och snäll och då började det gå riktigt bra de sista 15-20 min innan det var slut. Vi har långa träningspass ;)

Det bästa av allt var att hon kändes fräsch och ren, jag var nästan lite orolig för hon har linkat till lite här och var när vi ridit ute senaste dagarna. Jag har dock haft is i magen och tänkt att det är att hon är så ömfotad av allt fruset knöggel och det stämde ju, för hon gick fint i ridhuset i lördags och jättefint idag. Skitväder, rent ut sagt.

I morgon ska jag åka på bomträning med nyblivne 4-åringen, första träningen någonsin!!

Haha, exakt sån var min också. Han växte fast i marken och skulle bara inte. Men nu går han ju som sagt in själv. Skulle jag få för mig att följa med honom in springer han typ över mig. :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 722
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka