Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Hon är ju helt igång, bara inte varit hos tränare på länge. Sedan blir hon slut av att hon är så uppspelt första halvan av passet och stressar sig själv, kroppen orkar ju mer än hjärnan liksom.

fin :)

Idag tog jag tag i lastningen och hör och häpnad, damen knatade rakt på så lastträning blev det inte.. hahahhahaha..
hon måste kännt av min beslutsamhet. Blev att åka iväg till travslingan hos grannarna och galopp intervalla... super att få låna deras slinga i skogen, den sandas varje vecka, samt harvas 2 g per dag
hon jobbade på bra, men jag måste börja träna mer om jag ska orka en hel terräng ritt i sommar hahahha..

*kl*

har börjat komma igång med att rida sigge nu, satsar på 2 ggr i veckan. idag red vi på en hård bana, blev mest skrittarbete o mot slutet var han mjuk o följsam :d pigg häst idag, det gillar vi! han brukar annars vara som tuggummi på banan..

på lördag blir det dressyrlektion, får se hur banan ser ut då.. gah, jag längtar till att bara dra ut o galoppera järnet! :bump:

tänkte komma igång med dressyr för tränare varannan vecka, och då åka till ridhus så man kan jobba hästen lite mera.

ja komma igång är just nu i centrum för oss med.
lycka till med träningen.
läöngtar till våran första hoppträning och så inomhus terrängen så klart :)

Åh, en sån slinga skulle jag också vilja ha! Det är alldeles för ont om ställen att galoppera på hos oss när det är kallt och ingen snö.

Jag märkte hur stor skillnad ens egen kondition gör, när jag var på samma terrängkurs (på Strömsholm) två gånger, både i juni och augusti. Kursen avslutas med att man rider en terrängbana. Första gången var jag alldeles slut. Sen sprang jag varannan dag fram till nästa kurs, och när jag hade ridit avslutningsbanan tyckte tränaren att jag skulle rida den en gång till, och det hade jag inga problem alls med. Så det gör skillnad, och jag borde komma ihåg det, och se till att faktiskt skaffa mig kondition sådär innan säsongen kommer igång på allvar...

Så här gjorde jag (med det inte sagt att detta är den rätta metoden eller att den funkar på alla hästar):

Jag utrustade mig med lädergrimma, stigbett, kedja, longerlina, dressyrpisk, skor med stålhätta, hanskar, hjälm, en hink müsli, massor med tid och oändligt tålamod. :angel:

Fäste longerlinan och kedjan i både grimman och stigbettet för att inte få full kraft i stigbettet då min dam är väldigt känslig. Börjde sedan träna med att stå lite snett framför hästen och dutta den på sidan med pisken. Beröm när hon går framåt. Tränade på att backa på kommando och sedan fram igen vid duttande.

När detta fungerade gick vi fram mot rampen, och jag stod på rampen vänd mot hästen, duttade och bad henne gå framåt mot mig, samtidigt som jag backade. Massor med beröm när hon gick fram. Vi började några meter från rampen men ganska snabbt kom vi upp på den med framhovarna iaf.

Det viktiga här är att inte hindra hästen från att backa. Håller man inte i den är det svårt för den att slänga sig. Däremot behövdes stigbettet när hon efter backningen reste sig och försökte dra iväg, det var INTE ok. Gick sedan fram och tillbaka, några steg upp på rampen, stanna och beröm, backa ner igen och sen om från början. Bästa är ju om man kan backa innan hästen själv bestämmer sig för att gör det.

Efterhand kom vi upp i släpet, jag backandes före henne. Det blev trångt där framme så jag började låta henne gå förbi mig och gå fram själv medan jag stod bredvid henne. Går man ända fram till bommen får man müsli. :d

Första dagen nöjde jag mig när hon gick in och stod stilla ända inne med mig bredvid en liten stund och sen lungt och fint backade ut på kommando. Det tog totalt ca 1 timme och då stannade hon 2 m från rampen när vi började.

Nästa gång samma jobb, gick lite snabbare. Behövde nu kunna stänga och la då longerlinan runt bindringen där framme, och ut till min hand. Sen dutta och be henne gå in, men jag stannde utanför. Höll longerlinan sträckt för att guida huvudet i rätt riktning, men absolut inte dra i den och blev hon rädd och backade full slack på linan så att hon aldrig kände att jag försökte hålla kvar henne eller tvinga in henne i släpet.

Så småningom gick det så bra att det gick att stänga bakdörrarna och sen gå runt och ge massor med beröm och godis!

Använde sedan alla dessa grejer varje gång jag lastade de närmaste månaderna, tills hästen en dag tröttnade på att vänta när jag fumlade med att haka fast longerlinan och gick upp själv under tiden. :cool: Nu har jag lädergrimma med kedjan bara fäst i ringen som ett vanligt grimskaft och ett spö i handen, går fram till rampen och släpper henne där. På hemvägen har jag bara tränset på och skickar in.

Både longerlinan och stigbettet ligger i transporten för att alltid vara med, men jag har inte använt dem sedan i somras.

*puh* Nu är det läggdax!

Kl

Jag är så glad idag:) var iväg på min hästs första hoppträning sen skadan i augusti:) vi tog det lugnt men åh så duktig han var! Hade helt glömt hur roligt jag tycker det är att åka iväg med min glada traktor. Han må vara lite väl het och tung men det är så härligt att ha en sån glad häst:) nu finns det hopp om att starta i sommar igen!

Ja den är guld värd. Och sååå bra underlag.
Jag gillar verkligen inte att jogga så har ni några andra tips på att bygga upp sin egen kondition.?

*KL*

Japp, min madam är fortfarande inte fräsch... Men nu vet jag till 100% vad som felas.
I tisdags var the_connemara ute hos oss för att rida (hon ska ju hjälpa mig med Evighetsmaskinen ett tag nu, så jag får lite tid att andas (läs tvätta)) emellanåt).
Connis red ca 30-40 min i skritt o trav och Em sätter hela tiden en till höger. Vi tränade på att spåra, få bakdelen att följa framdelen, vilket hon har svårt för.
Efter ett tag satt jag upp och fattade galopp. Direkt fick jag en reaktion: bakåtslickade öron, huvudet i himlen, byte av galopp (till fel) och bakutsparkar. Jag bröt av direkt och bytte varv - samma reaktion. Bröt av direkt och satt av - flyttade fram sadeln så långt det går (den är definitivt inte optimal), spände sadelgjorden, satt upp igen och fattade galopp. Ingen reaktion alls - jag galopperade 7-8 varv på volten helt utan reaktion. Så, problemet är uppenbart - sadeln glider bak (vi pratar om 1 dm!).
Sadeln är utrovad av en aukt. sadelutprovare i somras, jag har tränat för denna hela hösten och precis innan jul (1 månad efter problemen startat, samma problem som ovan och efter veterinär + kiro kollat igenom henne + vila från ridning) kollade sadelutprovaren på sadeln igen och sa att det räcker med en toppstoppning för att få sadeln att ligga rätt igen. Sagt och gjort - sadeln skickades iväg till sadelmakaren och när jag fick tillbaka den så tyckte jag att den låg ännu sämre..... Men, jag måste ju lita på sadelutprovaren! Så jag har ridit i denna sadeln ca 3 ggr sedan jag fick hem sadeln (efter nyår), men efter denna reaktionen så är det ett big NONO, problemet är ju ganska uppenbart - sadeln PASSAR INTE (ens efter stoppningen)!
Ikväll kommer samma sadelutprovare för att titta, jag pratade med denna igår och sa att jag tycker den ligger skitdåligt! Inte ens när hästen står still och jag ska sadla kan jag lägga sadeln på rätt ställe utan att den hamnar extremt mkt i bakvikt. Jag förklarade oxå att jag tycker det är ganska uppenbart att hon växt ur bomstorleken - hon behöver en vidare bom! Ska bli en intressant kväll!
Dessutom har jag bokat en ny kiro-tid, ska åka dit på tisdag. Kirons fru är dessutom sadelutprovare så hon ska titta på denna sadeln (OM min nuvarande sadelutprovare inte ser problemet och åtgärdar det snarast).
Så.... hoppträningen ikväll är inställd och vi får väl gå på halvfart ett tag till. Tur hon älskar att bli tömkörd och att strosa i skogen, på lördag blir det en lååååångtur (barbacka) o skogen!

*kl*

Igår cyklade jag hem min cykel och vet ni vad :idea: Vårblommorna har kommit upp någa cm redan i rabattena i Flyinge :D

Tyvärr hade Ted inte lagt in några terrängträningar dock, mycket besviken blev jag som vill titta på glada hästar :mad: ;)

Usch! Jag har en knäsla av att det kan vara samma sadelprovare som jag har varit i kontakt med för ett par år sedan... Den enda sadeln hon kunde hitta som passade min dåvarande häst kostade 25 papp. Då skulle jag ha både hopp och dressyrsadel, nej tack! Gick till en annan som fixa två fabriksnya sadlar som låg bra för 16 tusen:angel:
Usch, usch, usch som sagt! Är inte lätt när man inte kan lita på den som "kan" sina saker:crazy:

Hoppas det löser sig illa kvickt! Stå på dig!

Tack för din uttömmande förklaring. Jag har gjort ungefär så innan, men utan duttandet. Ska testa din metod till helgen. Om hon inte fattar duttandet, kan man ju träna det i veckan, jag vill inte börja med att lastträna när det är mörkt. Naturligtvis ska det gå att lasta oavsett tid på dygnet, men man kan ju kanske börja när det är ljust (och inte storm).

Jag fick förresten bekräftat igår att hon bara åkt lastbil tidigare, en klubbmedlem kände till den förra ägaren och de har bara lastbil. (Inte försäljningsstallet då).

Tack, Karolina! :D

Jag har förresten inte gjort så mkt de senaste dagarna, hon tappade en sko i tisdags. Hovis var ute idag och slog på en ny så nu ska vi kunna fortsätta vår rehabträning. Har förresten pratat med en god vän som är veterinär, han ska komma ut och titta på henne i nästa vecka. Han var lite orolig över att hon kanske fått en blödning i ett senfäste, eftersom hältan inte riktigt vill gå över. En "riktig" senskada trodde han inte att det var, eftersom det inte fanns ngn svullnad.

Tack för din uttömmande förklaring. Jag har gjort ungefär så innan, men utan duttandet. Ska testa din metod till helgen. Om hon inte fattar duttandet, kan man ju träna det i veckan, jag vill inte börja med att lastträna när det är mörkt. Naturligtvis ska det gå att lasta oavsett tid på dygnet, men man kan ju kanske börja när det är ljust (och inte storm).

Bra tänkt, man ska inte göra det svårare än nödvändigt. Men att gå framåt för en spö-dutt kan man ju träna närsomhelst. :D

Jag står på mig! :D
Jag ångrar mig som tusan att jag vände mig till denna personen från början eftersom jag inte visste att hon var fullt så insnöad på just sina märken. Jag hade kunnat betala henne för själva sadelutprovningen om det inte blev en av "hennes" sadlar. Men jag trodde någonstans att eftersom jag köpt fler tjänster av henne (hoppträningar etc) så kunde hon tänka utanför boxen, men icke!

Igår kom iaf utprovaren för att titta på sadeln och hon hävdar fortfarande att den ligger _bra_, dock förstår hon inte varför den glider bakåt. När jag ifrågasatte min tyngdpunkt, alltså pekade ut vart jag tycker den hamnar, vilket är väldigt långt bak så blir hon lite konfunderad. Jag fortsatte: eftersom sadeln dessutom glider bakåt så kommer min tyngdpunkt ÄNNU längre bak, vilket resulterar i obehag = bakutsparkar för att försöka flytta mig fram igen.
I mina öron låter det logiskt, vad tycker Ni?
Det slutade med att hon gick ut i bilen för att hämta 2 andra sadlar.... Av ett snordyrt märke..... Hon vet om min budget och att det är för mkt pengar för mig i dagsläget, men jag fick låna en av sadlarna för att se om Madam Häst är nöjd med detta, vilket är ganska shysst ändå (fast med alla turer så är hon skyldig mig en hel del goodwill).

Så, finns det ngn sadelkunnig här, som kan tipsa om en sadel som ska vara:
rundbossor, svängd, normal vid till vid bom och framförallt KORT anläggningsyta, med en tyngdpunkt långt fram.
Jag vet ett märke som har sådana sadlar (förutom den jag nu har till låns), men jag tänker inte säga det än, vill först ha lite tips! :)

Enligt min erfarenhet så kan sadeln ligga "bra" i avseende att det ser ut som att den passar hästen både stillastående och under rörelse, inte stör och inte klämmer/släpper. Men för den sakens skull behöver den inte ligga så bra så att den ligger still. Mao duger den ändå inte. Våra hästar kanske är lite lika, minsta lilla så sitter man på baken på hästen :D

Är planen för tisdag den samma? Skulle vara väldigt intressant!

Planen på tisdag är densamma!:D Ska bli MYCKET intressant!
Såg dessutom, till mitt förtret, att min dressyrtränare (L M) ska flytta uppåt i landet. Så det kanske inte är fel att testa kiro-frugan för framtida dressyrträningar?

Bra att du står på dig!
Det här med att hitta en sadelutprovare som man känner att man kan lita på och som kan erbjuda sadlar i alla prisklasser är tydligen väldigt väldigt svårt.. Trist tycker jag. :( Jag har haft 3 olika sadelutprovare o ingen kunde hjälpa mig med att hitta en sadel som passar både hästen o mig, o som var inom min budget. :grin: eller tja, de tyckte det men jag följde min magkänsla. (alla sadlar var för smala o låg i bakvikt, tydligen skulle en pad hjälpa..)
Jag har varit så frustrerad över detta med sadelutprovare att jag har en liten dröm om att starta en liten sadelpool där man kan få komma o prova sadlar o få råd. :D ALLA är välkomna, ALLA prisklasser representerade. Dressyr, hoppning, western, bomlöst, barock.. you name it!

Om jag var du skulle jag prova Frank Baines, Stübben (island), islandshästmärken (ofta kort anläggningsyta), Röösli, arabian showring.. hm, nu var det ett tag sen jag var ute i sadeldjungeln så jag känner mig lite ringrostig. :p
Det viktigaste är att du inte ger dig förrän DU är nöjd. Sadeln ska passa både häst o ryttare, ska man kompromissa får ryttaren stå ut med en sadel som inte är optimal för honom/henne - men det tycker jag bara är en kortsiktig lösning för det håller inte i längden! Om ryttaren inte sitter optimalt så kommer det i längden påverka hästen också, även om sadeln är perfekt för hästen.

Lycka till! Du får berätta hur det går sen. :)

edit: kom på nu efteråt att jag inte vet vad för sadel du är ute efter, hopp eller dressyr?

Cykla, simning, aeorobics, dans, friskis o svettis... finns mycket att välja på om man väljer att träna på gym, mindre om man vill träna själv :angel:

jag simmar, styrketränar o yogar just nu. jogga gör jag när det är bra underlag. åka skidor är ju bra för kondisen, men det finns ju ingen snö nu. :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 722
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka