Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Visst är han fin! Galoppen är to die for!

Nja, det var inte bara det att han inte gick ur startfållan..Ibland sköt han iväg som en kanon ur startfållan!
Jag köpte honom för sju år sedan och då var han ett riktigt projekt (6 år gammal). "Problemhäst" eller vad man ska kalla det.
Har ridit fälttävlan på honom sedan 07 och antingen har vi blivit topp fem placerade eller uteslutna. Allt eller inget. Vissa banor går han som tåget på, bara att styra, vissa står han emot från start till mål och jag har fått smackat/ropat/drivit honom runt.
Egentligen tycker han det är skitkul att gå terräng, på träning får han alltid gå först och visa de lite yngre hästarna hur man beter sig.

Men han är för känslig i skallen, det blir för mycket för honom helt enkelt. Det är ingen lätt häst och det är väldigt svårt att avväga hur man behandlar det bäst. Jag har provat allt men nu i sommar insåg jag att det får vara nog.

Jag har både badat i vattengravar och ramlat av när han tvärvänt efter tre galoppsprång ur startfållan - i en debutant, senast i år efter att han gått kanske 5-6 felfria 100 cm och lika många felfria debutanter...

Har varit jättetråkigt eftersom det inte är hindren som är problemet med honom, han hoppar väldigt väl i terrängen, mycket bättre än i banhoppning, tekniska svårigheter fixar han utan problem och vi har tränat enstjärnigt i flera år. Men han gör likadant oavsett svårighet på klass.

Så nu i sommar blev han pensionerad från terrängbanan och är numbera bara hopp-och dressyrhäst. Ska väl ut och rida msv dressyr nästa år är planen för honom, annars blir det fokus på treåringen.
Hursom kul med ny häst, även om den inte är min och det förmodligen inte blir för en jättelång tid men jag har fått tillåtelse att rida ft på den iaf :)

Oj nu vart det långt!

Va tråkigt :( Det är inte kul att alltid kämpa i motvind, ibland måste det va lite kul oxå!

Låter som du har ett liknande problem som jag har. Jag är lyckligt lottad och har verkligen hittat min drömhäst. Du vet den där som man drömt om ända sedan man va liten! Ett svart, högrest fullblodssto med kanonbra gångarter som hoppar allt! Problemet är bara att hon blivit traumatiserad från galoppen och hennes skalle fixar inte tävlingar riktigt. Jag hoppas fortfarande att det ska försvinna så småningom, men har väl börjat inse att det isf handlar om lååång tid. Ibland funkar hon kanon! Men ibland är det bara att vända och köra hem igen. Jag kände mig helt värdelös som hästmänniska, bestämde mig för att ta föl på henne och fick ta över min mors häst som jag skolat om under det senaste året, och det går så himla bra!! Nu har det blivit roligt igen! Så nu är jag lite motiverad att sätta igång min häst igen och kanske få ordning på hennes tävlingsnerver :)

Halloj, ger mig in i den här tråden, perfekt med lite "efter-säsong" snack.
Jag kommer att satsa mycket på dressyren under vintern och försöka att komma iväg på några dressyrtävlingar. Hoppas på att kunna börja nästa säsong med en en-stjärnig och då gärna ligga runt 45 i dressyren :laugh:.
Hur tänker ni ang. mycket dressyrträning? När jag jobbade med fälttävlans hästar i England, så ville de inte att man skulle "trimma" dressyren för mycket, då det ger fel muskler för terrängen. Men runt en-stjärning borde det väl inte vara något problem? Om man kommer igång med galopp och intervallträning i tid framåt våren?

Jag lever enligt filosofin att en häst som tränas inom alla arbetsformer tränar fler muskelgrupper, som i sin tur kan avlasta varandra och ge en hållbarare häst :)

Har jobbat på Irland under några år med steeplechase-hsätar, och de trimmades i dressyr 20 min innan varje pass på galoppbanan, vissa dagar var rena dressyr/markarbetspass och de hoppade banhoppning en gång i veckan för att stärka alla muskler och hålla längre. De presterade på galoppbanan ändå och hade väldigt sällan skador, så jag tror allsidig träing på varierat underlag är det absolut bästa för alla hästar, oavsett diciplin :)

Jag lever enligt filosofin att en häst som tränas inom alla arbetsformer tränar fler muskelgrupper, som i sin tur kan avlasta varandra och ge en hållbarare häst :)

Har jobbat på Irland under några år med steeplechase-hsätar, och de trimmades i dressyr 20 min innan varje pass på galoppbanan, vissa dagar var rena dressyr/markarbetspass och de hoppade banhoppning en gång i veckan för att stärka alla muskler och hålla längre. De presterade på galoppbanan ändå och hade väldigt sällan skador, så jag tror allsidig träing på varierat underlag är det absolut bästa för alla hästar, oavsett diciplin :)

Håller helt med... Jag har haft turen att ingen av mina hästar varit halta, trots att de gått ganska "hårt". Jag tror att det är tackvare den allrounda träningen som fälttävlanshästar får. Jag kommer självklart inte att bara rida dressyr 7 dagar i veckan, men fokus kommer att vara på dressyren.

Det kommer jag oxå göra typ. Eller ja, jag tänkte försöka få rätt på hoppningen oxå... Det går inte alls bra på den fronten för tillfället... inte detsenaste halvåret om jag ska vara ärlig... Men men! Vintern är ju till för att trimma på detaljerna, som tex att inte riva ut sig :D

Hela hoppningen är faktiskt bara "en detalj" i en fälttävlan faktiskt. Mao borde de kunna sänka den minst 2 dm under terränghindren, eller hur :idea: Det tycker iaf hopprädda jag :D

Kul att du också fått upp motivationen!!
Ibland måste man helt enkelt anpassa sig efter hästen. Jag hade verkligen jättetur som fick tag på treåringen just vid den här tiden. Annars var tanken att jag skulle köpa en till men nu sparar jag en hel del pengar. :)

Ja det är ju verkligen GULD! Ska bli jättekul att följa er utveckling! Vad tror du att din förra hästs "problem" grundade sig i? Funderar på om du kanske har några värdefulla tips för vad jag kan prova på min dam? :)

Jag får nog inte vara med här egentligen, för jag och min lilla pålle suger så hårt i dressyren att vi nog aldrig kommer kunna starta en ft, men jag VILL iaf, så jag tänkte jag hakar på här. :p Jag ska nog också med till Gärds på söndag, btw. :)

Jag tycker man ska dela upp fälttävlan i två delar, en för de som helst rider dressyr och en för de som helst rider hoppning och sedan basera poängsystemet för det :p

Vi som suger på båda delar då :angel:

Jag hoppas på MYCKET stilterräng i framtiden :idea: :bump:

Iofs är jag ingen höjdare i terrängen helelr men det är iaf inte lika hemskt som hoppningen :p

*KL*

Här vilar vi oss i form! :)
Just nu leker vi mest, fotboll/handboll i paddocken och tafatt i hagen osv.

Men, Evighetsmaskinen blir bättre och bättre i sin rygg! :D

Jag är glad över att hon blir bättre, men det kommer att bli intressant den dagen du ska upp på henne igen... ;)

Jag letar ju förresten ny häst. Har provat en fyraåring två gånger och nu fick jag för mig att kolla stammen på den lite noggrannare - hoppsan! den var ju hälften fullblod! :p Jag visste att den var efter Spender S, men inte att mamman var fullblod. Här är stammen - är det ngn som vet något om fullblodsdelen?

http://blup.se/sv-SE/horses/209645-steamboat-eddie-swb

Förresten, har ni sett att Ted har träning på lördag? Någon som ska dit?

kl

Är det 10.30 i Gärds som gäller nu då? :banana:

Hur är det, man skall höra av sig och betala banhyra innan man rider? Någon som har koll på hur de brukar göra, jag tror inte vi har varit och ridit på Görds utan tränare någon gång.

Ska man fixa det idag eller räcker det att man ringer imorgon fm?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 722
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka