Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
I onsdags fick jag helt fruktansvärt ont i ryggen och nacken så jag hade svårt att andas på kvällen. Allt jag gjorde gjorde fruktansvärt ont. Kämpade hela torsdagen med att orka jobba och sköta mina djur bara. Fredag blev bättre tack och lov för jag har spenderat fredag och lördag på Göteborg horseshow. Men på lördagkväll efter att ha varit på mässan hela dagen så fick jag sjukt ont igen och hade svårt att andas för det högg rejält bara av ett normaldjup andetag. Släppte det värsta under natten som tur är och det känns helt okej nu.

Så trött på min kropp... men det är bara att kämpa på. Finns inget annat alternativ ju. Men ja, ingen styrketräning varken i fredags eller idag men ska köra rehab i morgon och onsdag tänkte jag och hoppas det släpper helt snart.
 
Fick till ett träningspass, och på kvällen slog en bihåleinflammation utan dess like till.
Det var för två veckor sedan. Har fortfarande förkylningskänsla i kroppen...
Men iaf ridning i lördags, idag och på onsdag.

Är helt orimligt sugen på gym och löpning men.. Är nog lika bra att ge det till nästa vecka.
Försöka att inte dra igång för tidigt :cautious:
 
Ja, eller jag är mitt uppe i en prova på-period på ett ställe som öppnade i början av december. Jag pratade nog mest om det då tror jag, eftersom jag var där på introduktion då, så det är inte alls konstigt att du missat! Sedan gjorde jag inte mitt första pass förrän i tisdags, så det är väldigt nytt alltihop. Det är ett gym som min f.d. PT har startat tillsammans med tre kollegor. Det är lite som ett crossfit-gym, fast utan att vara knutet till varumärket Crossfit. Mycket fokus på funktionell träning med andra ord, mycket fokus på gemenskap, och passen tenderar att vara högintensiva med en blandning av styrka, kondition och gymnastik (länk ifall du vill läsa mer: https://www.zoneoneglasgow.co.uk/).

De kallar sina pass för "small group PT sessions" och det är som ett mellanting mellan dyra individuella PT-pass och stora gruppass med typ 20 deltagare. Man är max 6 personer + en PT per pass vilket innebär att man får väldigt mycket hjälp med teknik och liknande. Det är inte som vilket gruppträningspass som helst med andra ord, utan betydligt högre kvalitet. Av den anledningen kostar det dock också 2000 kr i månaden :nailbiting: Konceptet säljs in som ett billigare alternativ till privata PT-pass på ett vanligt gym, och det är det ju absolut (särskilt om man tänker sig att man tränar 3-4 pass i veckan), men för mig som är van vid att träna ensam och lägga typ 500 kr i månaden så är det en rejäl skillnad i pris. Men det har varit SÅ roligt och SÅ bra hittills, så jag känner mig som sagt väldigt lockad... De har ett billigare medlemsskap också, som endast ger tillgång till ett pass i veckan, så förmodligen kommer jag att inleda med ett sådant och sedan får vi se vad budgeten tillåter ;)


Åh låter väldigt intressant men jättedyrt 😱 💷💷 Men kul koncept ändå! Förstår verkligen att det är kul och inspirerande, jag önskar verkligen att jag hade råd med PT lite oftare sen när jag är igång med träningen igen men får se. Jag lägger rätt mycket pengar på ridning också eftersom konceptet med medryttarhäst inte riktigt fungerar för mina förutsättningar.

Tack för att du ville skriva igen om ditt nya gym :)
 
Åh låter väldigt intressant men jättedyrt 😱 💷💷 Men kul koncept ändå! Förstår verkligen att det är kul och inspirerande, jag önskar verkligen att jag hade råd med PT lite oftare sen när jag är igång med träningen igen men får se. Jag lägger rätt mycket pengar på ridning också eftersom konceptet med medryttarhäst inte riktigt fungerar för mina förutsättningar.

Tack för att du ville skriva igen om ditt nya gym :)
Ja, jag tror att de har hittat en ganska bra niche och ett glapp på marknaden som jag inte reflekterat över tidigare. Men visst är det dyrt! Jag slits mellan den ena sidan av hjärnan, som säger att min fysiska & mentala hälsa är det bästa jag kan lägga pengar på, och den andra sidan som skriker om hur omotiverat det är att lägga så mycket pengar när jag skulle kunna fortsätta som vanligt istället (jag har ju trots allt redan en bra träningsrutin som jag trivs helt okej med) och därmed betala en fjärdedel så mycket... Men den senaste veckan har verkligen fått mig att känna träningsglädje på ett sätt jag inte gjort på väldigt länge, det liksom suger till i magen bara jag tänker på att jag ska få gå dit och träna imorgon, och bara det kan ju vara värt en del tänker jag. Tänk om man kunde vinna de där 173 miljonerna på lotto som diskuteras i en annan tråd, då jäklar skulle det bli träning av för min del! :D
 
Min rygg mår bättre nu tack och lov. Fortfarande väldigt stelt så har bokat massage och tänkte ta några ggr lite tätare nu och få ordning på detta. Börjar bli bart på grusvägen också så suget efter löpning vaknar rejält. Har beställt nya löparskor då mina gamla är utslitna sen länge egentligen 😅

Hoppade träning igår pga smärta men i morse körde jag min rehab iallafall. Promenad och ridning igår och hittills idag promenad och snart en ridtur.
 
Ni som styrketränar. Hur länge känner man sig svag i bänkpress och skivstångsrodd?
Det räcker med att jag tittar på skivstången så blir jag trött!
 
Ni som styrketränar. Hur länge känner man sig svag i bänkpress och skivstångsrodd?
Det räcker med att jag tittar på skivstången så blir jag trött!

Tills man hittat bra teknik och kontakt skulle jag säga, sen kan det gå väldigt fort framåt! Jag tror att det tog mig ett halvår att gå från kanske 40 kg och hjälplös till 60 kg i bänk när jag började.

Har du någon duktig lyftare som kan hjälpa dig?
 
Tills man hittat bra teknik och kontakt skulle jag säga, sen kan det gå väldigt fort framåt! Jag tror att det tog mig ett halvår att gå från kanske 40 kg och hjälplös till 60 kg i bänk när jag började.

Har du någon duktig lyftare som kan hjälpa dig?
Ja vi har hjälp av en tränare. Hon var med och vi gick igenom teknik och övningar när vi gjorde passet men sen har vi inte hittat en bra tid när hon kan vara med igen. Men det är tanken att hon ska vara med lite nu och då.
 
Ja vi har hjälp av en tränare. Hon var med och vi gick igenom teknik och övningar när vi gjorde passet men sen har vi inte hittat en bra tid när hon kan vara med igen. Men det är tanken att hon ska vara med lite nu och då.

Så fort du hittar hur du kan använda stången för att få bra stabilitet i lyftbanan så kan det hända roliga grejer! Bänk är i allra högsta grad en fråga om teknik och kontakt.

Jag har inte lyft något på flera år men kan fortfarande kräma ur rätt mycket ur just bänk pga det, medan knäböj och marklyft är helt kört för att jag helt enkelt är för svag för att hålla ihop rörelsen när det blir det minsta tungt.
 
Så fort du hittar hur du kan använda stången för att få bra stabilitet i lyftbanan så kan det hända roliga grejer! Bänk är i allra högsta grad en fråga om teknik och kontakt.

Jag har inte lyft något på flera år men kan fortfarande kräma ur rätt mycket ur just bänk pga det, medan knäböj och marklyft är helt kört för att jag helt enkelt är för svag för att hålla ihop rörelsen när det blir det minsta tungt.
Jag tror också att det kommer att ge sig, vi har inte hållit på så länge och jag är otålig och vill se resultat nu, helst igår!
 
Bänkpress var fokus på dagens pass, som för övrigt såg ut såhär:
  1. 2 min roddmaskin
  2. 3 varv av 3 inch worms + 4 armhävningar + 5 cat/cow, samt lite andra rörlighetsövningar
  3. Bänkpress: 4 set med 8 reps där vi skulle öka vikten varje set för att vara uppe på 75% av 1RM sista setet. Detta gjordes i superset med rodd i TRX-band.
  4. 3 varv av 8-12 reps av sittande hantelpress + skivstångsrodd + armhävningar med hantelrodd
  5. 30-20-10 sekunder hollow hold + 5 v-ups
  6. 3 varv av 30 sekunders jobb, 30 sekunders vila med box jumps, knuffa släde, KB-svingar och stakmaskin.
Det blev ordentligt jobbigt där på slutet, men överlag kändes passet ganska lagom utmanande. Jag har inte pysslat med bänkpress på länge men tycker väldigt mycket om det, så det var kul att få nosa lite mer seriöst på det igen.

Nu laddar jag om inför nästa pass som blir imorgon förmiddag. Inte helt idealiskt med så pass lite vila emellan, men jag vill testa ett av deras "avancerade" styrkepass (de kallas avancerade eftersom de innehåller olympiska lyft) och det är fullbokat på eftermiddagen/kvällen. Men men, jag har fyllt på med gott om protein & kolhydrater nu ikväll så det lär inte bli några problem :)
 
Bänkpress var fokus på dagens pass, som för övrigt såg ut såhär:
  1. 2 min roddmaskin
  2. 3 varv av 3 inch worms + 4 armhävningar + 5 cat/cow, samt lite andra rörlighetsövningar
  3. Bänkpress: 4 set med 8 reps där vi skulle öka vikten varje set för att vara uppe på 75% av 1RM sista setet. Detta gjordes i superset med rodd i TRX-band.
  4. 3 varv av 8-12 reps av sittande hantelpress + skivstångsrodd + armhävningar med hantelrodd
  5. 30-20-10 sekunder hollow hold + 5 v-ups
  6. 3 varv av 30 sekunders jobb, 30 sekunders vila med box jumps, knuffa släde, KB-svingar och stakmaskin.
Det blev ordentligt jobbigt där på slutet, men överlag kändes passet ganska lagom utmanande. Jag har inte pysslat med bänkpress på länge men tycker väldigt mycket om det, så det var kul att få nosa lite mer seriöst på det igen.

Nu laddar jag om inför nästa pass som blir imorgon förmiddag. Inte helt idealiskt med så pass lite vila emellan, men jag vill testa ett av deras "avancerade" styrkepass (de kallas avancerade eftersom de innehåller olympiska lyft) och det är fullbokat på eftermiddagen/kvällen. Men men, jag har fyllt på med gott om protein & kolhydrater nu ikväll så det lär inte bli några problem :)


Kul pass jag gillar också bänkpress och TRX-rodd! Bad min PT lägga in bänkpress specifikt innan jag skadade mig hon sa att det inte är alla som gillar det. TRX-rodd har min PT introducerat för mig så bra och kul tycker jag!

Längtar efter att kunna träna på riktigt nu men har ju iallafall fått lägga till latsdrag och sittande rodd. Sen märker jag att ländryggen är känslig och jag måste vara försiktig. Men det är iallafall lätt att motivera mig till att vara försiktig då jag har haft såna vansinniga nervsmärtor att jag aldrig vill uppleva det igen.
 
Jag har haft så sjukt mycket i huvudet senaste veckan (är inne i nån slags förändringsprocess vad gäller både jobb och bostad) att jag inte orkat träna på flera dagar. Jag är helt slut! Uäääh! Ikväll ska jag i alla fall rida, alltid nåt...
 
Så fort du hittar hur du kan använda stången för att få bra stabilitet i lyftbanan så kan det hända roliga grejer! Bänk är i allra högsta grad en fråga om teknik och kontakt.

Jag har inte lyft något på flera år men kan fortfarande kräma ur rätt mycket ur just bänk pga det, medan knäböj och marklyft är helt kört för att jag helt enkelt är för svag för att hålla ihop rörelsen när det blir det minsta tungt.
Tror jag måste ta ett PT pass med fokus på exakt bänk och skivstångsrodd 😅
Tränade 1.5 år och kom till 45kg med ett litet PR på 2x50kg
Men HUR gör man och hur blir man stabilt stark i det där jäkla lyftet. Lite mer utveckling borde gjorts liksom.
 
Tror jag måste ta ett PT pass med fokus på exakt bänk och skivstångsrodd 😅
Tränade 1.5 år och kom till 45kg med ett litet PR på 2x50kg
Men HUR gör man och hur blir man stabilt stark i det där jäkla lyftet. Lite mer utveckling borde gjorts liksom.

Många PTs jag träffat är inte superbra på att utveckla den typen av lyftteknik, för mig kom genombrottet när jag började träna med lyftarfolket. (Lyftarklubbar brukar dessutom vara oerhört trevliga och långt mycket billigare än en PT. :))

Jag har fått träna för tränare på elitnivå (som i "adepter i OS") enstaka pass för småpengar, för att få hjälp med hur jag ska hitta rätt i någon övning. Är man "nybörjare" brukar dessutom vilken lyftare som helst med bara lite erfarenhet kunna hjälpa till bra.

Jag kan utan tvekan erbjuda mig att lära ut just grundtekniken till folk (gratis givetvis, jag har ju ingen utbildning i ämnet) bara för att själva grundknepen är såpass enkla om man hittat dem själv.
 
Morgonens pass bjöd på teknikträning i frivänding, min absoluta favoritövning alla kategorier! :love: Jag har inte pysslat särskilt mycket med det sedan jag slutade med crossfit eftersom mitt vanliga gym inte har någon riktigt bra skivstång för det (eller yta, för den delen) så jag var väldigt glad att få nöta lite sånt igen! Fick mycket beröm för min teknik, mycket bra input på vad jag kan förändra för att bli bättre och ärligt talat kändes det inte alls som att det gått drygt ett år sedan senast, så jag är mycket nöjd :up:

Efter detta gjorde vi en cirkel med frontböj + squat jumps (3 varv), en cirkel med split squats med hantlar + enbenta höftlyft + sidoplanka med rotation (4 varv), och till slut en konditionscirkel med 4 rundor av 200m stakmaskin + 12 utfall bakåt med viktplatta på raka armar ovanför huvudet + 10 v-ups.

Jag kände mig stark och snabb hela passet igenom men kommer absolut inte att kunna röra mig imorgon :D
 
Det blev 15 pass i februari! Jag har aldrig någonsin tränat såhär mycket och det är sjukt roligt! Kommande vecka ser dock inte lovande ut.. blir eventuellt jobb på fredag kväll 15 mil söderut, då jag planerat långpass med en kompis. Lördag upptagen och därefter fest, så passet söndag kväll kommer nog inte vara det bästa jag gjort 🤭 måndag kiropraktorn, tis-tor blir det jobb 50 mil norrut, hinner eventuellt träna på hotellgymmet. Sen på fredag kväll blir det jobb 15 mil söderut igen 😂 jobbet 15 mil söderut är dessutom bara ett extrajobb, utöver mitt ordinarie jobb.. men sen ser det något bättre ut några veckor!
 
Det blev 15 pass i februari! Jag har aldrig någonsin tränat såhär mycket och det är sjukt roligt! Kommande vecka ser dock inte lovande ut.. blir eventuellt jobb på fredag kväll 15 mil söderut, då jag planerat långpass med en kompis. Lördag upptagen och därefter fest, så passet söndag kväll kommer nog inte vara det bästa jag gjort 🤭 måndag kiropraktorn, tis-tor blir det jobb 50 mil norrut, hinner eventuellt träna på hotellgymmet. Sen på fredag kväll blir det jobb 15 mil söderut igen 😂 jobbet 15 mil söderut är dessutom bara ett extrajobb, utöver mitt ordinarie jobb.. men sen ser det något bättre ut några veckor!
Vilken tur då att du hållit igång så bra föregående veckor, kan säkert till och med vara lite nyttigt för kroppen att få en kort paus från träning :)
 
Vilken tur då att du hållit igång så bra föregående veckor, kan säkert till och med vara lite nyttigt för kroppen att få en kort paus från träning :)
Säkert, men jag är livrädd för att tappa det "flow" jag har, plus att jag känner att jag numera blir rastlös om jag inte får röra mig. Har både kontorsjobb och sitter mycket i bil, så det blir väldigt lite vardagsmotion tyvärr. 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 601
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp