Träning och hälsa del 12

IMG_1831.webp

Idag blev det ett pass efter jobbet! Detta gymet är myyycket mer folk än mitt förra och hade det inte varit för jag ofta tränar 5 på morgonen vet jag inte om jag hade bytt.
Men allt gick bra och jag fick nästan all utrustning precis när jag ville så jag är nöjd!
Hantelpressarna kändes riktigt bra idag. 12,5 kg kändes hur stadigt som helst och ett ganska ”enkelt” PB på 15 reps med den vikten.
Bulgarian Split Squat var längesen men de kändes bra.

Långpass idag då jag skulle gymma med sambon, men han blev försenad från jobbet. Vips, så blev det 23min crosstrainer och en kvart motionscykel innan passet. Mycket mysigt :D (Musik i öronen gör allt mysigt)

Sedan blev det lite blandat. Löjligt stolt över 14kg-hantlarna i bänkpress (men missade tydligen att ändra vikten i ett av seten ser jag nu :cautious:) . Tror det mesta jag använt är 15-16kg när jag var som starkast. Är också uppe på 90kg mark igen.
Att avsluta med 14kg kettlebell walking lunges däremot, döden :wtf:

IMG_7871.webp

Jag har varit sjuk men tillbaka på gymmet idag 😄 Kändes bra men step-ups är bland det värsta jag vet (men jag vet att det är bra för mina dåliga knän). Men fegade med att öka vikten i bänkpress, är rädd att få stången över mig. Men om jag kan göra reps om 10 borde jag ju lyckas med minst 1 rep om jag lägger på 1,5 kg till, det är vad jag får intala mig till nästa pass 🙈

Förlåt! Tycker ändå att du ska testa någon typ av mtb om du är sugen! Det går ju att anpassa läskighet efter förmåga så att säga :)
Inget att be om ursäkt för! Mountainbike är väldigt stort här i Skottland så jag har funderat på att testa, men vi får se om det blir av eller om jag fegar ur ;)
Jag har varit sjuk men tillbaka på gymmet idag 😄 Kändes bra men step-ups är bland det värsta jag vet (men jag vet att det är bra för mina dåliga knän). Men fegade med att öka vikten i bänkpress, är rädd att få stången över mig. Men om jag kan göra reps om 10 borde jag ju lyckas med minst 1 rep om jag lägger på 1,5 kg till, det är vad jag får intala mig till nästa pass 🙈
Det klarar du absolut! Men jag förstår känslan, just bänkpress är ju en lite läskig övning på det sättet när man inte har någon som kan hjälpa till. Men det ska rätt mycket till för att man ska få stången över sig och bli fast på riktigt, tro mig! Har ni någon Smithmaskin i gymmet kan det vara värt att testa i den istället, det ger inte exakt samma motstånd som en helt "fri" skivstång men har å andra sidan säkerhetsmekanismer på ett annat sätt :)

Sitter på det mysiga caféet runt hörnet från gymmet och tar igen mig efter pass nr 1 medan jag laddar upp för pass nr 2. Det är två timmar mellan passen så jag bestämde mig för att sätta mig här och jobba istället för att gå hem med risken att jag inte tar mig ut igen :p Morgonens pass var riktigt jäkla tungt för överkroppen, jag minns inte när jag senast kände sådan intensiv mjölksyra i axlar/bröst/armar. Kombinationen sittande militärpress + negativa pull ups + rodd i ringar utan paus emellan var särskilt :yuck::wtf: Blev i alla fall lovad att nästa pass främst innehåller ben & konditionsövningar, så jag hoppas kunna ta mig igenom det hyfsat väl!

Sitter på det mysiga caféet runt hörnet från gymmet och tar igen mig efter pass nr 1 medan jag laddar upp för pass nr 2. Det är två timmar mellan passen så jag bestämde mig för att sätta mig här och jobba istället för att gå hem med risken att jag inte tar mig ut igen :p Morgonens pass var riktigt jäkla tungt för överkroppen, jag minns inte när jag senast kände sådan intensiv mjölksyra i axlar/bröst/armar. Kombinationen sittande militärpress + negativa pull ups + rodd i ringar utan paus emellan var särskilt :yuck::wtf: Blev i alla fall lovad att nästa pass främst innehåller ben & konditionsövningar, så jag hoppas kunna ta mig igenom det hyfsat väl!
Du är galen som kör två pass med bara några timmar mellan 😂💪

Det klarar du!! Men håller med om att bänkpress är lite läskigt om man inte har bra safety racks!

Det var ett helt perfekt pass att köra som "andrapass" idag, tufft men helt och hållet på ens egna villkor eller vad man ska säga. Styrkeövningarna är ju vad de är liksom, men sedan var det upp till var och en hur mycket man fick gjort utöver det.

20250117_130046.webp

Det var alltså 4 olika stationer à 5 minuter var. Man inledde varje station med att göra styrkeövningen i fråga, och sedan köra så mycket man hann på löpbandet/roddmaskinen/stakmaskinen/cykeln resterande minut. När andra minuten inleddes gjorde man styrkeövningen igen, följt av så mycket man hann på konditionsmaskinen, och så fortsatte man så i 5 minuter innan man bytte till nästa station.

Väldigt roligt pass där formatet passade mig jättebra! (och ja, jag såg ut lite som tjejerna på bakgrundsbilden efteråt :D)

Med detta har jag tränat hela 11 pass hittills i januari och vi är knappt halvvägs genom månaden :laugh: Jag hade inte direkt planerat att det skulle bli såhär mycket, men det går liksom lite av rena farten och så länge kroppen känns bra tänker jag att jag kör på helt enkelt :up: Väldigt tacksam över att ha en kropp och livsstil som tillåter att jag grottar ner mig lite i träningsträsket på det här sättet emellanåt!

Det klarar du absolut! Men jag förstår känslan, just bänkpress är ju en lite läskig övning på det sättet när man inte har någon som kan hjälpa till. Men det ska rätt mycket till för att man ska få stången över sig och bli fast på riktigt, tro mig! Har ni någon Smithmaskin i gymmet kan det vara värt att testa i den istället, det ger inte exakt samma motstånd som en helt "fri" skivstång men har å andra sidan säkerhetsmekanismer på ett annat sätt :)
Det klarar du!! Men håller med om att bänkpress är lite läskigt om man inte har bra safety racks!
Tack för peppen! Har varken smithmaskin eller safety racks, men jag ska testa tyngre nästa gång! 😄

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 719
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 067
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 826
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 339
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar