Träning och hälsa del 12

Ser väl jättebra ut på de här bilderna! :up: Ett tips jag fått som jag brukar sprida vidare är att titta ner i golvet i bottenläget istället för framåt, så blir det mindre spänningar i nacke & bröstrygg. För mig gör det också att det blir lite lättare att låta bli att svanka när man ska tänka "en rak linje från huvudet till rumpan" liksom. Det absolut vanligaste är att titta uppåt/framåt och det är nog det de flesta lär ut (jag tror att jag fick "lära om" när jag började med crossfit), men för mig känns det som sagt mycket mer naturligt att titta ner :)
Å! Tack för tips! Det uppskattas verkligen. Får testa nästa gång. (Förhoppningsvis hinner jag ett markpass till i veckan.)

Ser väl jättebra ut på de här bilderna! :up: Ett tips jag fått som jag brukar sprida vidare är att titta ner i golvet i bottenläget istället för framåt, så blir det mindre spänningar i nacke & bröstrygg. För mig gör det också att det blir lite lättare att låta bli att svanka när man ska tänka "en rak linje från huvudet till rumpan" liksom. Det absolut vanligaste är att titta uppåt/framåt och det är nog det de flesta lär ut (jag tror att jag fick "lära om" när jag började med crossfit), men för mig känns det som sagt mycket mer naturligt att titta ner :)

Detta! Tycker det gjort stor skillnad i tekniken i marklyft! Känns mer naturligt också.

Tvingade ut mig själv på en intervallrunda idag. Intervaller är ju vidrigt men jag gillar ändå lite det där med att ta i max en kort bit (och sen få vila 😂). Sprang 6x60 sek med 30 sek vila emellan, sen en minuts vila innan samma runda igen. Orkade inte riktigt alla intervaller, tror jag hoppade över 3 totalt. Men bättre än att inte springa alls 🤷

IMG_1875.webp

Klarat månadens utmaning med 9 dagar kvar 👍👍

Morgonens:

IMG_1876.webp

Älskar gymet kl 5-6 på morgonen. Knästående kickback i kabel är en ny övning för mig + tar en del plats så orkade/ville inte prova den med fullt med folk på gymet förra veckan. Men är man där tidigt och är nästan själv på stället finns det ju inget som hindrar en från att ta mycket plats/utrustning eller eventuellt se lite dum ut när man provar något nytt 😅 och det visade sig vara en riktigt trevlig övning, jag gillade den!

@Mineur Minns att du lärde mig det där med nacken när jag började träna för typ 5-6 år sedan :D
Blev mycket skönare att marka!

Jag var på gymmet igår och DOG. Var lite trött innan med en massa spänningar i bröstet, nacken och bröstryggen.
Håhåjaja. Så då var det såklart dags för knäböj och benpass!
Gick all in på squats och är så sjukt nöjd 🥳
8x65kg, 6x70kg, 6x70kg, 4x75kg! Jag har inte varit på 75kg sedan 2023, och bara touchat 70kg ett par gånger 2024.
Att köra med safety bars har hjälpt det mentala så otroligt mycket i squats!

Har heller ALDRIG "sprängt" quadsen så mycket någon gång. Lite läskigt ocgh ganska häftig känsla.
Efter knäböjen var klara fick jag sänka rumänska mark från 75kg till 60kg mot förra gången (och ändå nästan omöjligt) och walking lunges kördes med 10kg hantlar ist för 14kg. Jag var helt död. Ser inte fram emot träningsvärken imorgon, måste redan hålla i mig när jag ska på toa :rofl:

IMG_7944.webp

@Mineur Minns att du lärde mig det där med nacken när jag började träna för typ 5-6 år sedan :D

Jag var på gymmet igår och DOG. Var lite trött innan med en massa spänningar i bröstet, nacken och bröstryggen.
8x65kg, 6x70kg, 6x70kg, 4x75kg! Jag har inte varit på 75kg sedan 2023, och bara touchat 70kg ett par gånger 2024.

Har heller ALDRIG "sprängt" quadsen så mycket någon gång. Lite läskigt ocgh ganska häftig känsla.
Efter knäböjen var klara fick jag sänka rumänska mark från 75kg till 60kg mot förra gången (och ändå nästan omöjligt) och walking lunges kördes med 10kg hantlar ist för 14kg. Jag var helt död. Ser inte fram emot träningsvärken imorgon, måste redan hålla i mig när jag ska på toa :rofl:

Visa bifogad fil 161121
Oj, det har jag inget minne av alls. Tänk att jag var så klok redan på den tiden! 😎

:D

Snyggt jobbat förresten! Fick lite sympationt i låren när jag läste, jag vet precis hur det känns!

Morgonens:

Visa bifogad fil 161110
Älskar gymet kl 5-6 på morgonen. Knästående kickback i kabel är en ny övning för mig + tar en del plats så orkade/ville inte prova den med fullt med folk på gymet förra veckan. Men är man där tidigt och är nästan själv på stället finns det ju inget som hindrar en från att ta mycket plats/utrustning eller eventuellt se lite dum ut när man provar något nytt 😅 och det visade sig vara en riktigt trevlig övning, jag gillade den!
Åh ja, den är en av mina favoritövningar för rumpan! Bra att ha en vettig benämning på den också, jag tror jag brukar kalla den "donkey kicks" men det låter liksom inte riktigt lika bra (och jag vet inte ens var jag fått det ifrån).

Oj, det har jag inget minne av alls. Tänk att jag var så klok redan på den tiden! 😎

:D

Snyggt jobbat förresten! Fick lite sympationt i låren när jag läste, jag vet precis hur det känns!

Jamenvisst! men var ju ett tag sen :D
Ja ej alltså herregud. Brukar alltid ha kvar NÅT i tanken efter ett pass, men nu var det slut efter första övningen.
Kommer behöva rullator imorgon eller något :crazy:

Visa bifogad fil 161121
Bra jobbat!! 👏 👏 Vet hur det är att vara helt slut efter första övningen, speciellt om det är något slags högreps-maxning i knäböj/marklyft 🤣

Ett kort men intensivt benpass igår. Det roliga var att när jag körde ground to overhead så kom fler personer och körde det brevid mig. Kan iofs förstå att övningen är populär och jag kör den nästan alltid som övning i mina pass. Oftast först som lite uppvärmning men igår ville jag så gärna köra upphöjda marklyft så det fick bli först för den stationen är populär :laugh:

Screenshot_20250122-192540.webp

Gymmade i tisdags och det kändes helt okej, där igen imorse och det var bara pannkaka. Benen kändes bra och kunde öka på vikten i både benpress och stepups men överkroppen var trött redan från början och kunde inte ens lyfta det jag gjorde i tisdags. Nog första passet i år jag går från gymmet och inte känner mig stark :(

Gymmade i tisdags och det kändes helt okej, där igen imorse och det var bara pannkaka. Benen kändes bra och kunde öka på vikten i både benpress och stepups men överkroppen var trött redan från början och kunde inte ens lyfta det jag gjorde i tisdags. Nog första passet i år jag går från gymmet och inte känner mig stark :(

Man har ju sina up and downs, kroppen kan ju inte alltid vara på topp ☺️
Jag körde marklyft i tisdags, och då kändes min uppvärmningsvikt brutalt tung.

Du var där och gjorde det du skulle!

Ett kort men intensivt benpass igår. Det roliga var att när jag körde ground to overhead så kom fler personer och körde det brevid mig. Kan iofs förstå att övningen är populär och jag kör den nästan alltid som övning i mina pass. Oftast först som lite uppvärmning men igår ville jag så gärna köra upphöjda marklyft så det fick bli först för den stationen är populär :laugh:

Visa bifogad fil 161157
Jag gillar också ground to overhead, tycker det är en skön övning som får med mycket!

Alltså mina ben är fortfarande möra som sjutton såhär dag 3 efter benpasset O_o

Men idag: press. Betydligt lugnare och inte lika tungt, jag tog det ganska försiktigt med vikterna för att känna in vad axlarna pallar såhär i början. Stående press, flyes, sidolyft mm. Nöjdast med att jag faktiskt klarade fyra armhävningar på tå trots att jag väger mycket mer än senast jag provade. Tror jag har fått till tekniken lite bättre :up:

Konditionspasset blev gjort, sjukt tungt framförallt mentalt men mina härliga träningskompisar lyckades veva igång mig rätt bra! Morgondagens överkroppspass kommer dock inte bli av då det utfärdats en röd varning för en storm med orkanstyrka som ska dra in här imorgon bitti, så gymmet är stängt eftersom rekommendationen är att inte gå ut om man inte absolut måste. Lite synd eftersom det var det av veckans pass jag såg som mest fram emot, men sånt är livet!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 912
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 173
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 925
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 451
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31