Träning och hälsa del 12

Alltså hur gulliga är de inte på mitt gym? 🥺

Screenshot 2025-01-19 at 11.46.00.webp

(vet inte om uttrycket "Blue Monday" används i Sverige, men det syftar i alla fall på den måndag på året då folk känner sig som mest deppiga så de gör detta för att pigga upp oss lite extra. Nu ser jag plötsligt ännu mer fram emot träningspasset imorgon kväll!)

Tre pass förra veckan och tre pass denna veckan - det känns faktiskt skönt att vara igång! Har bara kört korta pass, max 30 min, men det är ju 100% mer än vad jag gjort tidigare. Det har fungerat bättre än jag trodde att köra hemma!

Minns inte vem som tipsade om hantlarna, men tack för tipset - de har blivit använda och funkar utmärkt för den här nivån 🙌🏽

Nu ni, är jag igång med tyngre träning igen! 💪🏼 ca 1,5 år sen sist och herregud vad det kändes i musklerna 😂 Första passet var ben och de stackars benen är nu helt skakiga :D Knäböj, rumänska marklyft och Bulgarian split squats efter varandra var… jobbigt 😂
Vad kul!! Vad är det för onlinecoach tänkte jag ju fråga? 😃

Har halkat ur tråden men uppdatering om mina bröstmuskler som inte används: har testat liggande hantelpress, uppåtlutande hantelpress och bänkpress. I liggande hantelpress kände jag att bröstmusklerna ändå existerar, för första gången någonsin inser jag. Det var bättre än bänkpress eftersom det går att gå längre ner med armarna. Kul övningar alla tre men tyvärr är jag skitkass. Fattar att armhävningar är svårt för mig. Bara stången i bänkpress är tillräckligt 🙈 är det inte märkligt att klara mer i axelpress än bänkpress? Jag som gnäller om att mina axlar är svaga och så var detta ännu värre.

Tränade bara två pass förra veckan och ska försöka låta bli mån, tis ons också för har ont lite här och var. Tränade nästan varje dag i december och allt gick så bra men den känslan varade inte.

Carl Hammargren :) Har fått ett upplägg för både kost och träning och hittills känns det väldigt peppande! Kommer träna tre pass i veckan (push, pull, legs) anpassat efter de redskap jag har hemma.
Jag hade honom i ett halvår förra året. 😊 Kunde äta massor och ändå förlora i vikt och fick bra träningsschema. Gick ner 8 kg men har gått upp några igen, så ska försöka hitta tillbaka till upplägget på egen hand. 😊

Jag kände mig mycket riktigt lite "blue" när jag kom till gymmet idag, men det löste sig snabbt med ett bra pass tillsammans med härliga personer :love:

Måndag innebär fokus knäböj och idag gick vi tillbaka till samma format som vi gjorde för två veckor sedan, nämligen 10-9-8-7 reps med 4 sekunder på väg ner och en sekunds paus i bottenläget. Det verkar som att tanken är att vi ska varva det upplägget med förra veckans (2 sekunder på väg ner och 2 sekunders paus i bottenläget) nu i några veckor framöver och tanken är att man ska kunna öka vikterna mellan varje set och varje vecka. Den vikt man gjorde sina 9 reps på förra veckan skulle man nu göra sina 10 reps på, och sedan öka därifrån. Jag trodde inte att jag skulle orka öka i varje set men kroppen svarade riktigt bra och jag kunde öka med 2,5 kg efter varje set. 💪

Efter detta bjöds vi på rumänska marklyft, hollow holds, hip thrusts, utfall bakåt ståendes på en tjock viktskiva, jägarvila och slutligen en 6 minuter AMRAP där man skulle hinna så långt som möjligt i en cirkel av 2-4-6-8... reps av overhead lunges och sit ups med 6-9 kcal på valfri konditionsmaskin emellan varje varv. Älskar att passen oftast innehåller en kort men intensiv, och rejält pulshöjande, cirkel på slutet!

Nu tänkte jag för en gångs skull inte gå på bänkpresspasset imorgon, jag insåg förra veckan att jag inte hade en enda kväll helt ledig hemma och ville inte ha det så den här veckan, så jag vilar imorgon och sedan blir det ridning onsdag, konditionspass torsdag, överkroppspass fredag och Hyroxpass lördag.

Jag tror att han tar olika beroende på hur länge man vill köra. Jag betalade 1700/månad tror jag. Tänkte att det var en investering i min egen hälsa och hade möjlighet att dra av det på friskvårdsbidraget. 😊
Filmar man sig själv så man får hjälp med teknik?

Den jag hade kontakt med tog 2900 i månaden har jag för mig, plus nån startavgift. Kändes mer värt med PT en gång i veckan då.

Första omgången marklyft för i år :banana:. Har mest tränat teknik innan i januari. Blev slutvikt på 70×5 idag. Filmade så att min personliga pt-sambo kunde göra någon slags teknikbedömning. Ryggen säger iaf att jag nog svankar på tok för mycket när jag lägger ned stången. (Det var förresten snorkallt i gymmet idag. Orkade inte slå på värmen. Blev uppvärmning med dunjacka på och mössan gick aldrig att ta av ens...)
20250121_113801.webp

Första omgången marklyft för i år :banana:. Har mest tränat teknik innan i januari. Blev slutvikt på 70×5 idag. Filmade så att min personliga pt-sambo kunde göra någon slags teknikbedömning. Ryggen säger iaf att jag nog svankar på tok för mycket när jag lägger ned stången. (Det var förresten snorkallt i gymmet idag. Orkade inte slå på värmen. Blev uppvärmning med dunjacka på och mössan gick aldrig att ta av ens...)Visa bifogad fil 161066
Jag tränar också i jacka och mössa i mitt gym på vintern :D Har tyvärr ingen värme alls, tränar i ett kallstall 😅 Värmefläkt kanske vore nåt!

Första omgången marklyft för i år :banana:. Har mest tränat teknik innan i januari. Blev slutvikt på 70×5 idag. Filmade så att min personliga pt-sambo kunde göra någon slags teknikbedömning. Ryggen säger iaf att jag nog svankar på tok för mycket när jag lägger ned stången. (Det var förresten snorkallt i gymmet idag. Orkade inte slå på värmen. Blev uppvärmning med dunjacka på och mössan gick aldrig att ta av ens...)Visa bifogad fil 161066
Ser väl jättebra ut på de här bilderna! :up: Ett tips jag fått som jag brukar sprida vidare är att titta ner i golvet i bottenläget istället för framåt, så blir det mindre spänningar i nacke & bröstrygg. För mig gör det också att det blir lite lättare att låta bli att svanka när man ska tänka "en rak linje från huvudet till rumpan" liksom. Det absolut vanligaste är att titta uppåt/framåt och det är nog det de flesta lär ut (jag tror att jag fick "lära om" när jag började med crossfit), men för mig känns det som sagt mycket mer naturligt att titta ner :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 731
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 100
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 848
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 357
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar