Träning och hälsa del 12

Herregud, de publicerade just strukturen på tävlingen jag ska vara med i om drygt två månader och jag är livrädd! Det ser fruktansvärt tufft ut och även om jag vet att jag förmodligen kommer att klara av det så blev det plötsligt väldigt verkligt alltihop. Dessutom är det fem delar istället för fyra som jag hade väntat mig... Vet inte om det kommer att "make sense" för någon annan, men jag lägger in det här i alla fall om det skulle vara någon som är nyfiken.

Part 1:
  • 5 RM shoulder to overhead (each athlete will set a 5 rep max for shoulder to overhead)
*** 2 min rest ***

Part 2:
  • 4 mins max plate ground to over head @15 kg for females; 25kg for males
Part 3:
20 min time cap
  • 2.2K Row/Bike + 2 athletes run 400m
    • At 2.2K, 2 athletes run 200m and 2 athletes run 400m
  • 2.2K Row/Bike
    • At 4.4K, 2 athletes run 200m and 2 athletes run 400m
  • 2.2K Row/Bike
    • At 6.6K, 2 athletes run 200m and 2 athletes run 400m
  • 2.2K Row/Bike
    • At 8.8K, all athletes run 400m
  • Max distance row + bike in remaining time
Part 4:
12 min AMRAP
  • 30 Cal Ski + dball hold - 40/20kg
  • 20 Wallballs - 6kg/9kg
  • 20 Synchro line facing burpees
  • 20 Synchro dumbbell snatch - 1 x 17.5/10kg
  • 20 Synchro dball reverse lunge - 40/20kg
  • 5 Dball to shoulder
*** 1 min rest ***

Part 5:
In M/F Pairs, waterfall style:
  • 25 Cal Ski
  • 60m Synchro dball carry - 40/20kg
  • 10 Synchro devils press - 1 x 17.5/10kg
Man är fyra personer per lag så vissa av grejerna delas ju såklart upp med resultatet att man får vila lite här och där, men det känns ändå som att det är jättemycket det här! Jag antar att det blir någon slags vila (helst gärna minst 5 minuter eller så 😅) även emellan del 2 & 3 samt 3 & 4, men det framgår inte riktigt...

Gode gud giv mig styrka (bokstavligen talat)... :nailbiting: Tror jag behöver tillåta mig ha lite panik över det här i några timmar nu innan jag kan lugna ner mig och se lite mer nyktert på hela situationen.

Senast ändrad:
Veckans tredje pass idag. Hade egentligen velat vila en dag emellan men har barnen själv mycket i helgen så det var bättre att vara säker på att få passet gjort :) Dragövningar som tema idag: marklyft, skivstångsrodd mm. En hel del hantelövningar och massa curls på slutet. Skön genomkörare! Har massa träningsvärk i bröst och axlar sen igår och ja, överlag är väl helgens träningsvärk säkrad :D

Herregud, de publicerade just strukturen på tävlingen jag ska vara med i om drygt två månader och jag är livrädd! Det ser fruktansvärt tufft ut och även om jag vet att jag förmodligen kommer att klara av det så blev det plötsligt väldigt verkligt alltihop. Dessutom är det fem delar istället för fyra som jag hade väntat mig... Vet inte om det kommer att "make sense" för någon annan, men jag lägger in det här i alla fall om det skulle vara någon som är nyfiken.

Part 1:
  • 5 RM shoulder to overhead (each athlete will set a 5 rep max for shoulder to overhead)
*** 2 min rest ***

Part 2:
  • 4 mins max plate ground to over head @15 kg for females; 25kg for males
Part 3:
20 min time cap
  • 2.2K Row/Bike + 2 athletes run 400m
    • At 2.2K, 2 athletes run 200m and 2 athletes run 400m
  • 2.2K Row/Bike
    • At 4.4K, 2 athletes run 200m and 2 athletes run 400m
  • 2.2K Row/Bike
    • At 6.6K, 2 athletes run 200m and 2 athletes run 400m
  • 2.2K Row/Bike
    • At 8.8K, all athletes run 400m
  • Max distance row + bike in remaining time
Part 4:
12 min AMRAP
  • 30 Cal Ski + dball hold - 40/20kg
  • 20 Wallballs - 6kg/9kg
  • 20 Synchro line facing burpees
  • 20 Synchro dumbbell snatch - 1 x 17.5/10kg
  • 20 Synchro dball reverse lunge - 40/20kg
  • 5 Dball to shoulder
*** 1 min rest ***

Part 5:
In M/F Pairs, waterfall style:
  • 25 Cal Ski
  • 60m Synchro dball carry - 40/20kg
  • 10 Synchro devils press - 1 x 17.5/10kg
Man är fyra personer per lag så vissa av grejerna delas ju såklart upp med resultatet att man får vila lite här och där, men det känns ändå som att det är jättemycket det här! Jag antar att det blir någon slags vila (helst gärna minst 5 minuter eller så 😅) även emellan del 2 & 3 samt 3 & 4, men det framgår inte riktigt...

Gode gud giv mig styrka (bokstavligen talat)... :nailbiting: Tror jag behöver tillåta mig ha lite panik över det här i några timmar nu innan jag kan lugna ner mig och se lite mer nyktert på hela situationen.
Herreguuuuud vad mycket jobb 🫣😅 Det kommer gå jättebra, tur ni är fyra som delar på det 😁👍👍
Kul att se, fattar ju ungefär vad allt är men har lite svårt att se framför mig hur man delar upp det och så. Spännande!!

Kort träning med ett par kollegor. EMOM på 5 varv, 15 wallballs (5 kg), 15 ground to overhead (10 kg), 20 kb-swings (20 kg), 15 situps, 25 knäböj och 10 trx-rodd. Kändes så himla enkelt första varvet. Det gjorde det inte sista varvet 😂 och 20 kb-swings med 20 kg kettlebell kändes riktigt tungt! Fick dela upp det i 15+5 alla varv utom första.

Men jaa vilket pass det blev idag. Helt underbart att vara tillbaka på gymmet och idag var det nästan tomt vid de fria vikterna :D :love:
Screenshot_20250125-103807.webp

Ett till lördagsmorgonpass! ⬇️

IMG_1894.webp

PB i knäböj 80 kg x 3!
PB i latsdrag 50 kg x 8!
Ökade antalet reps på 40 kg x 3 set i bänkpressen så nöjd med det med.

Gillar inte alls den sittande leg curl maskinen på detta gymet. Får nog testa antingen den liggande eller finns en stående där man kör ett ben i taget.

Herreguuuuud vad mycket jobb 🫣😅 Det kommer gå jättebra, tur ni är fyra som delar på det 😁👍👍
Kul att se, fattar ju ungefär vad allt är men har lite svårt att se framför mig hur man delar upp det och så. Spännande!!
Ja alltså jag har ingen aning om hur i hela världen organisatören ska lyckas få ihop allt rent logistiskt (vår klass är dessutom bara en av totalt 12 klasser som går under samma dag, där åtminstone hälften innebär andra övningar men i hyfsat liknande format), men de har gjort det förut så jag antar att de får ihop det i år också :D

Vi pratade lite löst om det i gruppchatten igår, jag och mina lagkompisar, och tänker väl att vi i styrkedelen räknar med 3 minuter per person (+30 sekunder för att byta vikter mellan varje person) och så gör man vad man vill/hinner/kan under den tiden. Sen under delen med rodd/cykling tänker vi att tjej 1 gör 500m och kille 2 gör 600m medan tjej 2 och kille 2 springer 400m. Sedan springer ettorna 400m, eftersom de inte sprungit hittills, och tvåorna 200m. Vid nästa omgång rodd kör tjejerna 500m var och killarna 600m var, sen springer killarna 200m och tjejerna 400m så kan killarna komma igång med nästa omgång rodd fortare eftersom de är starkare. Och eh ja, det var ungefär så långt vi kom. Just den delen är den vi alla tycker verkar tuffast, och den är tydligen betydligt tuffare än motsvarande del förra året, så vi nöjde oss med att försöka få lite struktur på den så tar vi resten en annan gång :p

Ett till lördagsmorgonpass! ⬇️

Visa bifogad fil 161298

PB i knäböj 80 kg x 3!
PB i latsdrag 50 kg x 8!
Ökade antalet reps på 40 kg x 3 set i bänkpressen så nöjd med det med.

Gillar inte alls den sittande leg curl maskinen på detta gymet. Får nog testa antingen den liggande eller finns en stående där man kör ett ben i taget.
Wohooo, sjukt starkt ju! 😍 Inte illa med två PB på samma pass! 💪

Och även jag har fått lördagsträningen gjord! Tänker dock aldrig vara där den här tiden igen, för mycket folk för min smak. Har börjat följa ett program och ska se om jag tycker det är roligt, lite klurigt att hitta rätt vikter när det är annat antal set och reps än jag gjort det senaste. Men det var kul och idag kändes kroppen mycket mer med mig! Simmade 750 meter igår, var väl lagom uppladdning tydligen ☺️
IMG_6738.webp

Och även jag har fått lördagsträningen gjord! Tänker dock aldrig vara där den här tiden igen, för mycket folk för min smak. Har börjat följa ett program och ska se om jag tycker det är roligt, lite klurigt att hitta rätt vikter när det är annat antal set och reps än jag gjort det senaste. Men det var kul och idag kändes kroppen mycket mer med mig! Simmade 750 meter igår, var väl lagom uppladdning tydligen ☺️
Visa bifogad fil 161314
Vilket program är det? 😃

Vilket program är det? 😃
Styrkelabbets ”Emelie”, men jag bytte knäböj mot benpress och marklyften mot rumänska marklyft idag. Knäböjen måste jag få lite mer rörlighet innan jag testar igen, just nu lyckas jag inte med tekniken och ryggen tar stryk. Marklyften ska jag inte byta ut i framtiden dock, men när det var så mycket folk på gymmet kände jag att det fick bli rumänska eller gå hem, my social anxiety could not :angel:

Jag hade egentligen bokat in mig på ett Hyroxpass i morse men bestämde mig för att avboka det och ge kroppen en chans att ta ikapp lite sömn istället. Har sovit uselt i veckan och kände mig rejält sliten i torsdags/fredags, och eftersom idag var enda möjligheten till sovmorgon så fick det bli så. Oj vad jag är nöjd med det beslutet! Istället för att ställa klockan på 8 fick jag drygt 9 timmars välbehövlig skönhetssömn och låg i sängen till kl 10, hallelujah!

Träningsmässigt så styrde jag om planen till att istället ge mig ut och springa nu på eftermiddagen, ett beslut som helt och hållet drevs av rädsla inför tävlingen i mars 😂 Jag pysslar ju annars aldrig med renodlad löpträning men kände att jag ville stämma av lite med kroppen och se hur den skulle svara på det, samtidigt som jag ville känna på 400m som distans eftersom det blir en del av den varan under tävlingen. Jag körde 1 km jogg som uppvärmning och sedan 4x400m så snabbt jag orkade med en minuts gåvila mellan varje intervall. Jag skulle väl inte direkt kalla det njutbart, men benen kändes hyfsat pigga i alla fall och det kändes som att jag kunde trycka på rätt bra emellanåt. Hade säkert orkat ett par intervaller till men ville sluta medan det fortfarande kändes hyfsat bra, det är viktigt för mig att avsluta med en bra känsla eftersom jag tycker så fasligt illa om löpning och har väldigt svårt att motivera mig själv att få det gjort. Nöjd! :)

Sprang förbi ett träd som visar vilka enorma krafter som var i farten här igår, jag tror den maximala vindstyrkan som uppmättes i mitt område var 43 m/s 😱

20250125_145006.webp

Styrkelabbets ”Emelie”, men jag bytte knäböj mot benpress och marklyften mot rumänska marklyft idag. Knäböjen måste jag få lite mer rörlighet innan jag testar igen, just nu lyckas jag inte med tekniken och ryggen tar stryk. Marklyften ska jag inte byta ut i framtiden dock, men när det var så mycket folk på gymmet kände jag att det fick bli rumänska eller gå hem, my social anxiety could not :angel:
Ok kul! Det programmet har jag kört någon gång tidigare 👍👍
Haha fattar 😆

Har nu kommit till en nivå i rehaben att jag får göra 4 pass/vecka där det även ingår en del kondition - 2 intervallpass på crosstrainer 20-25 min, 1 pass backe 10 min på gåband och 1 lugnare på crosstrainern 30 min. Hoppas kunna hålla i detta nu ett tag, men dessvärre ar min skada varit lite gnällig i slutet av veckan, troligen för att vi hela tiden tenderar bristningsgränsen för vad benet klarar av. Vad gäller kondition så är jag givetvis långt efter pga alla månaders stillasittande men jag genomför dock passen och även om det känns tungt så blir de gjorda. Har jag tur kan jag åtminstone skapa ett bra utgångsläge för den dagen då jag kan träna på riktigt och slipper börja på noll då...
Positivt är att jag inte svällt ut fullständigt pga min sköldkörtelsjukdom under den här tiden, men jag tror att den spökar lite nu när ffa konditionsträningen kommit igång på en dräglig nivå. Eller så har jag helt enkelt bara dålig kondition, lite svårt att veta vad som är vad nu när liksom ingenting är som det ska...

Haft en riktigt produktiv träningsvecka med endast en vilodag. Har hunnit med det mesta i träningsväg förutom cykling (det har jag bara gjort ihop med hunden). Nästa vecka satsar jag på minst ett pass på berget med cykel, utan hund.

Idag var jag ute och sprang en pyttekort runda. Startade upp löpningen i somras (inte sprungit på flera år då) men pannbenet var starkare än kroppen så det tog inte så lång tid innan jag skadade mig. Testar att smyga igång det nu igen men ska försöka ge kroppen en chans att vänja sig vid belastningen denna gången...

En kortare löprunda idag eftersom barnen väntade hemma. Ändå skönt att komma ut och röra på sig, fastän benen fortfarande har träningsvärk sen vårt pass i fredags. Är dock ingenting mot de små filéerna vid nacken/axlarna som är extremt ömma, förmodligen för att jag inte är van att svinga en så tung kettlebell :cautious:

Måndagsträningen är gjord 💪🏻 Var knappt något folk på gymmet så jag tog en liten upptäcksfärd och hittade en annan latsdragsmaskin. Det står en bland övriga maskiner som jag inte tycker om alls, tycker jag hamnar i fel vinkel och får ingen bra muskelkontakt. Men denna gamla hederliga var undangömd i ett hörn och jag har latsdrag på nästa pass så det ser jag fram emot 😁
IMG_6740.webp

Lite svårt att få rätt vikter på det hela och det smög sig visst in några kettlebellswings :angel: Men blev PB i både bänkpress och benpress så det är ju alltid skoj

Ny träningsvecka, kul att köra passen igen när jag tränat igenom dem en gång och känt lite på vikterna.

Inte alls lika darriga ben den här gången men jobbigt likväl! Som väntat behöver jag lite tid att vänja mig vid knäböj igen innan jag kan öka vikterna.

image.webp

Tror jag kommer få sänka veckans mål till två pass på gymet istället för tre. Öroninflammation och riktigt kass nattsömn för 6-åringen och jag jobbar sex dagar denna veckan.
Hade egentligen tänkt köra veckans första pass i morse men det gick inte. Men ska försöka få till ett pass imorgon kanske kväll och sen något på tors/fre.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 912
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 173
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 925
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 451
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31