Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har äntligen fått tummen ur och köpt gymkort för att komma igång. Tycker egentligen bara om att springa så det är det jag gör, på löpband. Har blivit tung (övervikt) och har tappat allt jag hade i muskelväg, så jag kör långsam start med varvat gång och löpning med appen Start Rönninge. Men jag får trots det ONT! Ffa insida knä och skenben. Skorna är verkligen inte optimala, har ett par Hoka One One som snubben i affären sa satt perfekt. Men jag tycker att de stör mitt löpsteg. Har klickat hem ett par Adidas Supernova som jag hade innan.

Undrar dock hur jag ska tänka. Är det tyngden som påverkar så mycket att belastningen är för mycket? Ska jag springa långsammare (håller 6 min/km vilket var mitt grundtempo på långrundor tidigare)? Göra övningar som stärker (vilka?) eller helt enkelt strunta i smärtan och köra på? Smärtfri är kanske ett koncept för de unga, är 43 år nu...
 
Har äntligen fått tummen ur och köpt gymkort för att komma igång. Tycker egentligen bara om att springa så det är det jag gör, på löpband. Har blivit tung (övervikt) och har tappat allt jag hade i muskelväg, så jag kör långsam start med varvat gång och löpning med appen Start Rönninge. Men jag får trots det ONT! Ffa insida knä och skenben. Skorna är verkligen inte optimala, har ett par Hoka One One som snubben i affären sa satt perfekt. Men jag tycker att de stör mitt löpsteg. Har klickat hem ett par Adidas Supernova som jag hade innan.

Undrar dock hur jag ska tänka. Är det tyngden som påverkar så mycket att belastningen är för mycket? Ska jag springa långsammare (håller 6 min/km vilket var mitt grundtempo på långrundor tidigare)? Göra övningar som stärker (vilka?) eller helt enkelt strunta i smärtan och köra på? Smärtfri är kanske ett koncept för de unga, är 43 år nu...
Jag tycker löpning är svårt och det är lätt att få ont. Jag ökar vääääldigt försiktigt på band och promenerar mest. Nu har jag använt band som uppvärmning 20 gympass i år och klarar av att springa 1,5 km för att få ont. Och har utprovade löparskor dessutom.
 
Har äntligen fått tummen ur och köpt gymkort för att komma igång. Tycker egentligen bara om att springa så det är det jag gör, på löpband. Har blivit tung (övervikt) och har tappat allt jag hade i muskelväg, så jag kör långsam start med varvat gång och löpning med appen Start Rönninge. Men jag får trots det ONT! Ffa insida knä och skenben. Skorna är verkligen inte optimala, har ett par Hoka One One som snubben i affären sa satt perfekt. Men jag tycker att de stör mitt löpsteg. Har klickat hem ett par Adidas Supernova som jag hade innan.

Undrar dock hur jag ska tänka. Är det tyngden som påverkar så mycket att belastningen är för mycket? Ska jag springa långsammare (håller 6 min/km vilket var mitt grundtempo på långrundor tidigare)? Göra övningar som stärker (vilka?) eller helt enkelt strunta i smärtan och köra på? Smärtfri är kanske ett koncept för de unga, är 43 år nu...
Har tyvärr inte några tips men vill inflika att du inte är i sådan ålder att du ska behöva acceptera smärta rent generellt. Sen kan det ju tidvis uppstå skavanker, särskilt om man springer väldigt många mil per vecka, men basträningen ska inte behöva ge smärta. Så jag hoppas att skobytet kan göra skillnad för dig.
 
Jahapp, så jag har tydligen anmält mig till nya gymmets konditionspass ikväll. Jag hatar renodlad konditionsträning. Men det här blir nog, eh, roligt eller nått. Jag har i alla fall väldigt låga förväntningar & krav på mig själv, för ovanlighetens skull :p
 
Jobb-gym idag igen, provade bänka och det gick hyggligt trots att själva bänken var långt ifrån optimal. Bra att veta att det går i nödfall i alla fall. :)

Bänkpress som mest 3x5x40 kg
Kabelflyes 2x10x5 kg(första gången, förvånansvärt klurigt!)
Latsdrag 2x12x25 kg
SS kabelcurl/tricep pushdown 3 set 10-12 reps och 7,5-10 kg(lite huller om buller 😅)
 
Jag tycker löpning är svårt och det är lätt att få ont. Jag ökar vääääldigt försiktigt på band och promenerar mest. Nu har jag använt band som uppvärmning 20 gympass i år och klarar av att springa 1,5 km för att få ont. Och har utprovade löparskor dessutom.
Tidigare sprang jag 2-4 mil per vecka fast ute då. Men jag fick bara smärtor på de passen som var långa (runt 2 mil). Det här är helt nytt. Men det blir kanske bättre när jag springer ute? Inväntar torrväder först bara...
 
Har tyvärr inte några tips men vill inflika att du inte är i sådan ålder att du ska behöva acceptera smärta rent generellt. Sen kan det ju tidvis uppstå skavanker, särskilt om man springer väldigt många mil per vecka, men basträningen ska inte behöva ge smärta. Så jag hoppas att skobytet kan göra skillnad för dig.
Jag tycker bara att det är så trist, har haft minus på motivationen i över ett år och när jag äntligen kommer loss så går det inte som jag vill. Men hoppas att andra skor hjälper, och kanske kan jag bli motiverad att minska lite i vikt också.
 
Har äntligen fått tummen ur och köpt gymkort för att komma igång. Tycker egentligen bara om att springa så det är det jag gör, på löpband. Har blivit tung (övervikt) och har tappat allt jag hade i muskelväg, så jag kör långsam start med varvat gång och löpning med appen Start Rönninge. Men jag får trots det ONT! Ffa insida knä och skenben. Skorna är verkligen inte optimala, har ett par Hoka One One som snubben i affären sa satt perfekt. Men jag tycker att de stör mitt löpsteg. Har klickat hem ett par Adidas Supernova som jag hade innan.

Undrar dock hur jag ska tänka. Är det tyngden som påverkar så mycket att belastningen är för mycket? Ska jag springa långsammare (håller 6 min/km vilket var mitt grundtempo på långrundor tidigare)? Göra övningar som stärker (vilka?) eller helt enkelt strunta i smärtan och köra på? Smärtfri är kanske ett koncept för de unga, är 43 år nu...

Löpning är ju en väldigt slitsam träningsform, speciellt för benens leder, senor och ligament. Om du inte sprungit på länge så ta det lugnt, annars kommer skador och skadeuppehåll som ett brev på posten (ja, eget beprövat). Varva gång med jogging,satsa på slow jogging, powerwalk osv. det ska Inte gå fort. Vet inte hur långbent du är förvisso men 6 min/km är inte långsamt. Jag är kortbent (158 cm lång) och jag springer på 6.40-50 när jag bara låter kroppen rulla på. Om jag springer medvetet sakta blir det runt 7 min. Även om jag tar det lugnt med upptrappningen pga höftskadan jag fick i juli (läs min andra mening i inlägget - att ha bråttom och lyssna på kroppen är Dåligt, jag har nu rehabbat sedan september pga detta :angel:) så är jag ju van att träna löpning och jag har rätt bra kondition överlag. Är ändå inte snabbre än så och jag springer max 2 dagar i veckan.
Så om du får ont - ta det ännu lgnare. skit i vad appen säger och ta et så pass lugnt att du inte får ont. Och ffa se till att vila mellan passen. Jag måste ha minst 2 dagar vila från löpning mellan passen. Kondition kan du träna ändå men vila från löpning. Cykel är skonsamt tex.
 
Är väldigt glad att jag klev utanför den där komfortzonen och gick på konditionspasset, för det var ju faktiskt riktigt roligt! Och det gick väldigt bra! Jag kunde utan vidare hänga med i de andras tempo trots att jag var den enda som var helt ny. Det kändes aldrig omöjligt jobbigt liksom, men enligt pulsklockan var jag uppe på 190 bpm som mest och tillbringade 67% av passet i zon 3-5, så kroppen fick tydligen kämpa en hel del ändå. Det är väl ändå den bästa sortens pass, de när man liksom vet att det är svinjobbigt men kommer in i någon slags flow som gör att det inte känns så! 🤩

Det var en salig blanding av air runner (ett sådant där böjt löpband som saknar motor, svinsvårt att vänja sig vid!), stakmaskin, roddmaskin, assault bikes, box jumps, burpees och farmers carry. Passet var uppdelat i 4 block då man skulle köra så hårt man kunde, och sedan vilade vi 2 minuter mellan varje block. Man tillbringade man aldrig särskilt länge vid varje station, och där har vi hela framgångsreceptet för mig. Jag är liksom helt okej med att vara supersvettig och knappt kunna andas, så länge jag vet att jag får byta övning/aktivitet snart (eller vila, för all del) :p

Sist av allt hade vi lite "skill work" då vi fick jobba på pull ups, kipping och handstående. Jätteroligt!

Kan absolut tänka mig att vara med på fler pass av den typen, det trodde jag verkligen inte att jag skulle säga! Var inställd på att komma ut och mest vara nöjd med att ha överlevt :D

Imorgon ska jag vara med på ett mer styrke-inriktat pass med fokus på axelpress, men känner jag det här stället rätt lär det bli en hel del flås där också. Inte mig emot!
 
Är väldigt glad att jag klev utanför den där komfortzonen och gick på konditionspasset, för det var ju faktiskt riktigt roligt! Och det gick väldigt bra! Jag kunde utan vidare hänga med i de andras tempo trots att jag var den enda som var helt ny. Det kändes aldrig omöjligt jobbigt liksom, men enligt pulsklockan var jag uppe på 190 bpm som mest och tillbringade 67% av passet i zon 3-5, så kroppen fick tydligen kämpa en hel del ändå. Det är väl ändå den bästa sortens pass, de när man liksom vet att det är svinjobbigt men kommer in i någon slags flow som gör att det inte känns så! 🤩

Det var en salig blanding av air runner (ett sådant där böjt löpband som saknar motor, svinsvårt att vänja sig vid!), stakmaskin, roddmaskin, assault bikes, box jumps, burpees och farmers carry. Passet var uppdelat i 4 block då man skulle köra så hårt man kunde, och sedan vilade vi 2 minuter mellan varje block. Man tillbringade man aldrig särskilt länge vid varje station, och där har vi hela framgångsreceptet för mig. Jag är liksom helt okej med att vara supersvettig och knappt kunna andas, så länge jag vet att jag får byta övning/aktivitet snart (eller vila, för all del) :p

Sist av allt hade vi lite "skill work" då vi fick jobba på pull ups, kipping och handstående. Jätteroligt!

Kan absolut tänka mig att vara med på fler pass av den typen, det trodde jag verkligen inte att jag skulle säga! Var inställd på att komma ut och mest vara nöjd med att ha överlevt :D

Imorgon ska jag vara med på ett mer styrke-inriktat pass med fokus på axelpress, men känner jag det här stället rätt lär det bli en hel del flås där också. Inte mig emot!


Men gud vad härligt när man får en sån upplevelse av något man är lite skeptisk inställd till från början. Minns första gången jag var på power hour visste inte vad jag skulle förvänta mig hade någon föreställning om att jag inte skulle klara av det alls. Men det gick hur bra som helst mycket tack vare grymt duktig ledare som verkligen kollade av innan passet började vilka som var nya och gav extra support.Hon kom också runt till oss som var nya efter passet och undrade om vi hade några frågor och vad vi tyckte. Det passet blev mitt favoritpass i flera år. Den ledaren är nu min PT så det blev en fullträff på alla sätt 🙂
 
Idag blir det ingen träning då jag ska på GHS men tar nog en promenad ner till Scandinavium och mässan iallafall. Ska dit imorgon och på söndag med så hoppas kroppen fixar detta. Men siktar inte på att se allt utan välja de intressantaste klasserna och lyssna på hur kroppen mår.
 
Men gud vad härligt när man får en sån upplevelse av något man är lite skeptisk inställd till från början. Minns första gången jag var på power hour visste inte vad jag skulle förvänta mig hade någon föreställning om att jag inte skulle klara av det alls. Men det gick hur bra som helst mycket tack vare grymt duktig ledare som verkligen kollade av innan passet började vilka som var nya och gav extra support.Hon kom också runt till oss som var nya efter passet och undrade om vi hade några frågor och vad vi tyckte. Det passet blev mitt favoritpass i flera år. Den ledaren är nu min PT så det blev en fullträff på alla sätt 🙂
Oj, ja det kan man verkligen kalla fullträff! Lustigt nog är just power hour det av Friskis pass som jag alltid tänkt att jag skulle vilja prova, om jag skulle råka få tillgång till ett sådant gym någon gång. På beskrivningen låter det som något helt i min smak!
 
Idag föll det sig så att jag var den enda som dök upp till passet kl 17, så jag fick en hel timme för mig själv med en PT! Det kallar jag bra valuta för pengarna :D Det blev ett riktigt bra pass för precis varenda liten muskel på överkroppen och jag fick massor av bra tekniktips & input i allt från axelpress och pull ups till skivstångsrodd och stakmaskin. Så himla roligt, jag älskar verkligen (styrke)träning! :love:

Imorgon ska jag vandra en kortare tur med man + svärmor, men i övrigt blir det mest vila den här helgen. Känns som att kroppen förtjänar det efter tre riktigt hårda träningspass under veckans gång!
 
Sammanfattar veckan. Träningsmässigt har det blivit fokus på skidåkning.

Måndag: Skidor teknikträning på egen hand 1 tim. Core på kvällen.
Tisdag: Skidträning med PT 1 tim.
Torsdag: Skidor 50 min i motvind och snöblandat regn, jättekul...
Söndag: Skidor 1 tim teknikträning på egen hand. Kryssade mellan alla nerblåsta pinnar och kottar i spåret, intressant pass. Core på kvällen.

I övrigt har jag haft tid hos min läkare. Hej och hå. Jag har ju galet svårt för förändringar om jag anser att de krånglar till mitt liv och nu har jag ännu en sådan. Min läkare säger att jag bör överväga intermittent fasta 16:8. Jag höll på att smälla av. Har varit arg hela helgen. Började först med 12 tim eftersom det inte är så stort steg. Men misslyckades första dygnen eftersom jag åt som vanligt på kvällen och således varit dödshungrig på nätterna och plågat mig igenom timmarna fram till frukost. Nu har jag efter en brakmiddag igår för första gången klarat 16 tim och är impad, lyckades trots det åka skidor i en timme. Trodde aldrig att jag skulle lyckas få ihop detta med specialkost, fasta, träning + skiftarbete. Får se hur det går. Jag är fortsatt oerhört skeptisk till hur jag ska klara av det, framförallt socialt. Det känns som att min värld bara krymper allt eftersom. Men kan det hjälpa mig framåt så får det väl vara värt det.
 
Jag är otroligt nöjd med min träningsvecka, det känns verkligen som att hela kroppen fick sitt, och framförallt är jag löjligt taggad på en ny vecka med nya gymmet :love: Ju mer jag går dit och ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att det förmodligen kommer att sluta med att jag en dag köper deras snordyra medlemsskap för att ha fri tillgång till alla pass, även om det är alldeles för dyrt egentligen... 🤑🙈
 
Jag är otroligt nöjd med min träningsvecka, det känns verkligen som att hela kroppen fick sitt, och framförallt är jag löjligt taggad på en ny vecka med nya gymmet :love: Ju mer jag går dit och ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att det förmodligen kommer att sluta med att jag en dag köper deras snordyra medlemsskap för att ha fri tillgång till alla pass, även om det är alldeles för dyrt egentligen... 🤑🙈


Har du bytt gym nyligen? Har ju inte alls riktigt hängt med i denna tråden under vintern så jag har missat alla uppdateringar från folk 🙂 Men blir lite nyfiken 🙂 Och vågar man ens fråga efter summan för det snordyra medlemskapet 😱
 
Har du bytt gym nyligen? Har ju inte alls riktigt hängt med i denna tråden under vintern så jag har missat alla uppdateringar från folk 🙂 Men blir lite nyfiken 🙂 Och vågar man ens fråga efter summan för det snordyra medlemskapet 😱
Ja, eller jag är mitt uppe i en prova på-period på ett ställe som öppnade i början av december. Jag pratade nog mest om det då tror jag, eftersom jag var där på introduktion då, så det är inte alls konstigt att du missat! Sedan gjorde jag inte mitt första pass förrän i tisdags, så det är väldigt nytt alltihop. Det är ett gym som min f.d. PT har startat tillsammans med tre kollegor. Det är lite som ett crossfit-gym, fast utan att vara knutet till varumärket Crossfit. Mycket fokus på funktionell träning med andra ord, mycket fokus på gemenskap, och passen tenderar att vara högintensiva med en blandning av styrka, kondition och gymnastik (länk ifall du vill läsa mer: https://www.zoneoneglasgow.co.uk/).

De kallar sina pass för "small group PT sessions" och det är som ett mellanting mellan dyra individuella PT-pass och stora gruppass med typ 20 deltagare. Man är max 6 personer + en PT per pass vilket innebär att man får väldigt mycket hjälp med teknik och liknande. Det är inte som vilket gruppträningspass som helst med andra ord, utan betydligt högre kvalitet. Av den anledningen kostar det dock också 2000 kr i månaden :nailbiting: Konceptet säljs in som ett billigare alternativ till privata PT-pass på ett vanligt gym, och det är det ju absolut (särskilt om man tänker sig att man tränar 3-4 pass i veckan), men för mig som är van vid att träna ensam och lägga typ 500 kr i månaden så är det en rejäl skillnad i pris. Men det har varit SÅ roligt och SÅ bra hittills, så jag känner mig som sagt väldigt lockad... De har ett billigare medlemsskap också, som endast ger tillgång till ett pass i veckan, så förmodligen kommer jag att inleda med ett sådant och sedan får vi se vad budgeten tillåter ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 601
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp