Jag måste bara skriva här om vad som känns som lite av ett genombrott för mig personligen. Som en del kanske känner till har jag länge haft problem med att jag får lite orimliga mängder träningsvärk, oavsett vad eller hur mycket jag tränar. Även under mina mest aktiva crossfit-år fick jag regelbundet så ont i musklerna att jag hade svårt att gå och/eller röra mig ordentligt i flera dagar efteråt. Ibland påverkade det även sömnen. Jag har klurat och googlat på vad jag kan göra och har testat allt från stretching och yoga till magnesium och massagepistol.
Nu när jag börjat träna så pass hårt och intensivt som jag gör på mitt nya träningsställe hade jag väntat mig att den förlamande träningsvärken skulle göra entré igen, men det har den faktiskt inte gjort! Jag har absolut träningsvärk, i ungefär varenda muskel som det känns just nu, men den är liksom på en rimlig och ganska skön nivå. Jag känner absolut att jag tränat och tagit ut mig ordentligt, men kan ändå sova och röra mig som vanligt i vardagen.
Det jag har gjort är att jag de senaste 10 dagarna har börjat mäta mitt proteinintag och verkligen satsat på att få upp mina proteinnivåer ett snäpp (främst genom att addera en skopa vassleprotein om dagen samt ett kokt ägg som mellanmål, saker som jag förut bara gjorde lite då och då när det passade). Det här är inget jag anser att gemene man behöver göra, jag är verkligen ingen manisk förespråkare av proteintillskott och har alltid tänkt att jag säkert får i mig det jag behöver från min vanliga kost, men jag måste faktiskt erkänna att det verkar funka väldigt bra för mig just nu. Jag tar även magnesium dagligen, så det är möjligt att det är en kombination av de två som gör det.
Ville egentligen mest bara dela med mig av det eftersom det gör mig glad och eftersom jag klagat en hel del på min träningsvärksstinna kropp här i tråden genom åren