Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då ska vi se om jag lyckas komma ihåg hur träningsveckan sett ut :p

Har ju då börjat med min fasta 16:8 vilket såklart påverkat min träningsförmåga. Inte minst pga att jag jobbat kväll, så träning ska göras på fm vilket innebär på fastande mage. Ingen bra kombo. Jag hoppas verkligen detta är nåt man vänjer sig vid, så att jag kan träna ändå. Det har gått lite tungt nu...

Tisdag: Bokat pass med skid-PT, jag kortade av fastan till 12 tim och åt två ägg till frukost, vilket visade sig vara en jäkla tur. Hade aldrig klarat upp 1 timme PT-pass annars, med fokus på backe. Var helt slut efteråt men tekniken går framåt.
Onsdag: Core 30 min. Avbokade spinningen pga att jag var rädd att svimma, men cyklade lite i sakta mak i egen regi innan corepasset. Det räckte gott och väl.
Fredag: 1 timme skidåkning, tränat på samm saker som på tisdagens pass. Fyfan så trött, trots att jag tränade på em och hade ätit innan, så kände jag en markant skillnad i orken i kroppen. Men gjorde det jag skulle trots allt.
Söndag: Jogging 9 km. Tänkte ett lugnt pass utan tidsupplysnig i Runkeeper. Snömodd och slask till stor del. Kollade efteråt att jag hållit en snitthastighet på 6:38 per minut. Det är som där jag alltid hamnar. Nu är det ett par veckor sedan jag joggade senast då jag fokuserat på skidåkningen, men tänker att jag ska nog försöka få in ett pass löpning ändå varje vecka. Mest för teknikens skull.


Är så peppad efter att ha tittat på Vasaloppet hela dagen. Tänkte försöka göra Trippelvasan 2025, kan bara inte välja distans riktigt. Fattar det som att man måste bestämma distans innan och sen köra alla tre grenar i samma, och jag vet inte riktigt om jag vågar tro att jag håller för 45 km löpning. Nu är det ju 1,5 år dit och jag borde klara det. Men blir samtidigt skeptisk eftersom jag har en tendens att alltid råka på bakslag i hälsa och träning emellanåt... så frågan är om det är realistiskt. Cykel känns som den enklaste grenen och skidor ska jag väl lyckas masa mig runt 45 km, men löpning är så jäkla mkt mer lotteri med formen och hälsan....
 
32 träningspass på gymmet i februari :p, ca en tredjedel styrka resten crosstrainer eller motionscykel. Jag har haft dagar jag inte varit på gymmet men det har hänt ett antal gånger att jag redan tränat på morgonen men åkt till gymmet ytterligare en gång för att hålla maken sällskap och då har jag oftast bara kört lite lugnt på motionscykel eller crosstrainer..
 
Februari landade på 11 pass vilket är bra tycker jag :)

Åkte slalom för första gången på typ 15 år i fredags 😅 Har bara åkt en gång tidigare i mitt liv men nu vill ungarna lära sig så jag tänkte ta tag i det också så hela familjen kan åka tillsammans. Haft träningsvärk efter det men annars så känns ryggen rätt okej just nu. Massage i morgon vilket ska bli helt fruktansvärt men samtidigt underbart.

Körde rehab i morse, första passet för mars, och ikväll tänkte jag inviga mina nya löparskor och ta årets premiärtur ihop med hundarna :banana:
 
Har nu fått till en kontinuerlig rutin med tre styrkepass i veckan, fördelat på över/underkropp. Som en utveckling av detta skulle jag vilja att ett av passen blev mer crossfit-insprierat med lite högre intensitet och puls. Mitt schema tillåter inte att gå på grupp-pass med fast starttid utan jag måste kunna lägga mitt pass där det passar just den här dagen/veckan. Har ni tips på var man kan hitta crossfit-aktiga cirkelpass som jag kan köra själv utan kompis och som jag förstår vad de innebär (är inte alls bevandrad i crossfit-lingo)?
 
Februari gav 13 pass totalt vilket jag är mer än nöjd med. Har samlat all min träningshistorik sedan 2021 i en excel och det är lätt deprimerande att se att jag alltid går ut hårt i början av året för att sen falla tillbaka kraftigt, fram tills jag tar ett nytt krafttag i september, för att sen tröttna igen... Jag var inte helt omedveten om detta men det blev så himla tydligt när jag såg alla årens mönster. Har samma mål som de senaste åren, minst 100 pass totalt, det klarade jag 2021 men 2022 och 2023 nådde jag 80-85.

Hittills 2024 har jag gjort 26 pass så det finns iaf goda förutsättningar att nå 100 (eller kanske tom 120 som jag i tysthet drömmer om) om jag bara håller i rutinen. Just nu jobbar jag enligt devisen "inte tänka, bara göra" vilket hittills har funkat bra. Bara göra planerade passen utan att fundera på om jag inte är lite trött, lika gärna kan göra det imorgon osv.
 
Nå, hur gick det? :D
Jodå, ett kort pass på 15 minuter med fokus på att mjuka upp ländryggen fick jag till! Inte mycket, men bättre än inget! Tänkte nog köra ett pass ikväll också eftersom jag inte ska iväg på annat :)
Har nu fått till en kontinuerlig rutin med tre styrkepass i veckan, fördelat på över/underkropp. Som en utveckling av detta skulle jag vilja att ett av passen blev mer crossfit-insprierat med lite högre intensitet och puls. Mitt schema tillåter inte att gå på grupp-pass med fast starttid utan jag måste kunna lägga mitt pass där det passar just den här dagen/veckan. Har ni tips på var man kan hitta crossfit-aktiga cirkelpass som jag kan köra själv utan kompis och som jag förstår vad de innebär (är inte alls bevandrad i crossfit-lingo)?
Jag brukar kika in på WodWell när jag behöver inspiration, men det finns viss risk för att det är mycket crossfit-lingo eftersom det är just en crossfithemsida. Kanske kan vara värt ett försök i alla fall? Min erfarenhet av crossfit-lingo är att de ofta hittar på egna, urlöjliga ord för övningar som i själva verket är både välkända och okomplicerade för gemene man. Många av passen (främst de som heter något med "Open") har videos där de visar hur det ska se ut, så du bör kunna reda ut det även om du inte känner till termerna som så. Jag gillar den sidan framförallt eftersom man kan sortera beroende på vilken sorts utrustning man utgår från, om man vill ha fokus på någon särskild övning, vilket format man vill att passet ska ha, osv. https://wodwell.com/wods/?sort=popular

Jag en liten samling flås-pass på datorn som jag också kan dela med mig av om du vill, det är en liten kollektion av pass jag testat och tyckt varit så bra att jag sparat ner dem för att ha något att återkomma till när jag behöver en snabb lösning :)
 
Blev precis inbjuden på fest på mitt nya gym :D De öppnade ju för bara ett par månader sedan och vill nu ge folk en chans att lära känna varann ännu bättre, så på fredag kväll ska vi ses i gymmet och dricka lite vin/öl/alkoholfritt och snacka träning. Ska bli sjukt kul! :bump:
 
Jodå, ett kort pass på 15 minuter med fokus på att mjuka upp ländryggen fick jag till! Inte mycket, men bättre än inget! Tänkte nog köra ett pass ikväll också eftersom jag inte ska iväg på annat :)

Jag brukar kika in på WodWell när jag behöver inspiration, men det finns viss risk för att det är mycket crossfit-lingo eftersom det är just en crossfithemsida. Kanske kan vara värt ett försök i alla fall? Min erfarenhet av crossfit-lingo är att de ofta hittar på egna, urlöjliga ord för övningar som i själva verket är både välkända och okomplicerade för gemene man. Många av passen (främst de som heter något med "Open") har videos där de visar hur det ska se ut, så du bör kunna reda ut det även om du inte känner till termerna som så. Jag gillar den sidan framförallt eftersom man kan sortera beroende på vilken sorts utrustning man utgår från, om man vill ha fokus på någon särskild övning, vilket format man vill att passet ska ha, osv. https://wodwell.com/wods/?sort=popular

Jag en liten samling flås-pass på datorn som jag också kan dela med mig av om du vill, det är en liten kollektion av pass jag testat och tyckt varit så bra att jag sparat ner dem för att ha något att återkomma till när jag behöver en snabb lösning :)

Tack snälla, jag tar gärna emot dina sparade pass :) Ska ta mig en titt på siten också, tack för tipset!

Idag blir det lunchträning tack vare hemmajobb och jag har planerat ett pass som jag hoppas ska ge lite lagom träningsvärk i benen. Passet innefattar bl.a. boxböj (min absoluta favorit av knäböjsövningarna), utfall och lite annat smått och gott.
 
Löpningen igår kändes oförskämt lätt! Väldigt lugn tur då jag hade dottern med på cykel också så det blev pauser i backar osv. Men det va bra att hon va med för jag blir lätt alldeles för ivrig och det håller inte min kropp för. Känns allt bra till helgen så blir det en tur på söndag igen tänkte jag :)

Annars så körde jag rehab igen i morse. Brukar träna måndag, onsdag, fredag men eftersom jag va på massage nu på förmiddagen och vet att jag kommer bli väldigt mör ett par dagar så blir det ingen träning i morgon.
 
Tack snälla, jag tar gärna emot dina sparade pass :) Ska ta mig en titt på siten också, tack för tipset!

Idag blir det lunchträning tack vare hemmajobb och jag har planerat ett pass som jag hoppas ska ge lite lagom träningsvärk i benen. Passet innefattar bl.a. boxböj (min absoluta favorit av knäböjsövningarna), utfall och lite annat smått och gott.
Ok, då återkommer jag med det ikväll :)
Löpningen igår kändes oförskämt lätt! Väldigt lugn tur då jag hade dottern med på cykel också så det blev pauser i backar osv. Men det va bra att hon va med för jag blir lätt alldeles för ivrig och det håller inte min kropp för. Känns allt bra till helgen så blir det en tur på söndag igen tänkte jag :)

Annars så körde jag rehab igen i morse. Brukar träna måndag, onsdag, fredag men eftersom jag va på massage nu på förmiddagen och vet att jag kommer bli väldigt mör ett par dagar så blir det ingen träning i morgon.
Vad kul att du kan komma igång med lite löpning igen, heja ryggen!
 
Ok, då återkommer jag med det ikväll :)

Vad kul att du kan komma igång med lite löpning igen, heja ryggen!

Underbart! Pausen från löpningen har varit meat pga vintern 😅 Jag vill inte springa på isiga, hårda vägar. Så nu när det börjar bli barmark på grusvägarna så kan jag starta igång igen :D
 
I morse var jag hurtig och gick på passet som började kl 7. Jag hade kunnat gå ikväll istället egentligen, men jag ska träna imorgon bitti också och ville ge kroppen längre vila än typ 12 timmar mellan de två passen eftersom båda är överkroppspass. Jag är verkligen ingen morgontränare annars men det gick över förväntan och jag får nog konstatera att det sitter mest i huvudet, musklerna verkar vara kapabla att slå på även när hjärnan är lite groggy!

Fokus för dagens pass var bänkpress, som alltid på tisdagar.

1. 2 minuter roddmaskin
2. Cirkel med tre olika rörlighetsövningar som vi gjorde tre varv av
3. Sittande axelpress med hantlar + TRX-rodd + reverse flyes med gummiband. 3 varv.
4. 3 set med 5 reps bänkpress där vi skulle lägga vikten på 70% av vårt 1RM. Detta gjordes i superset med enarmad axelpress ståendes i utfallsposition. 60s vila mellan varje set.
5. Negativa pull ups x3 + kettlebellrodd x 12
6. Benlyft hängandes i räcke + farmers carry (30s per övning, 3 varv)
7. 8 minuter med 20s jobb och 10s vila: Armhävningar + stakmaskin + renegade rows + repklättring.

Jag kan efter detta konstatera att min greppstyrka är cirka noll 🙃 Nä, riktigt så illa är det ju inte förstås, men det var framförallt greppet som svek där framåt punkt 6. Väldigt irriterande, men det är ju inte så konstigt att det är en muskel som behöver tränas upp precis som alla de andra! Jag inser nu att jag har gjort väldigt få saker som utmanar greppstyrkan när jag tränat själv, så jag har lite att jobba med där.

I övrigt tyckte jag att det gick riktigt bra dock och det mesta från höfterna uppåt känns som gelé :D
 
Idag blir det lunchträning tack vare hemmajobb och jag har planerat ett pass som jag hoppas ska ge lite lagom träningsvärk i benen. Passet innefattar bl.a. boxböj (min absoluta favorit av knäböjsövningarna), utfall och lite annat smått och gott.

Kände mig riktigt stark idag och 8x70kg i boxböj gick som en dans. Blev nästan lite chockad över hur enkelt det kändes på 60kg, 70kg var tungt men klart görbart. Mitt gamla PB på 1x75kg sitter nog lite löst till framöver. I ärlighetens namn var boxen jag fick tag på något hög så det blev inte de djupaste böjen i världshistorien.

Efter boxböj körde jag enbensböj mot boxen med enbart kroppsvikt och bulgarian split squat och som avslutning nån slags sneda utfall från stepbräda som bränner gött i rumpan. Lagom 40-minuterspass på lunchen, köttfärsås och spagetti i matlåda satt fint efteråt. Nu kallar åter bokslutsplikten.
 
@hjärter_dam Här kommer lite exempel på pass som jag testat och tyckt om. Beroende på hur mycket energi och tid jag har brukar jag antingen köra dem för sig själva, eller lägga in 1-2 styrkeövningar före (utöver uppvärmning då såklart). Jag minns pass 5-7 som extra jobbiga, så där skulle jag inte rekommendera att lägga in något annat före :p

Pass 1)
25 minuters AMRAP - ställ en timer på 25 minuter och gör så många varv som möjligt av:

  • 20 kalorier på valfri konditionsmaskin
  • 15 burpees
  • 10 push press med hantlar
Ingen vila mellan övningarna men 60s vila mellan varje runda.

Pass 2)
a) 6 min AMRAP:

9 knäböj med hantlar
6 armhävningar på knä
3 frivändning + thruster med hantlar

*** Vila 2 min ***

b) 6 min AMRAP:
3 thrusters med hantlar
6 utfall med hantlar
9 framåtfälld rodd med hantlar

*** Vila 2 min, upprepa sedan allt en gång till. ***

Pass 3)
a) 6 push press med hantlar, 6 good mornings med hantel, 6 strikta pressar med hantlar, 6 knäböj med hantlar. 2 varv, ingen vila.

*** Vila 2 min ***

b) AMRAP (reps) där man på 2 minuter gör 20 step ups på låda/bänk med en hantel i varje hand, följt av så många push press man hinner innan de två minuterna är slut. 2 minuters vila mellan varje runda och 5 rundor totalt.

Pass 4)
18 minuters EMOM (gör övning 1 den första minuten 1, 2 den andra minuten, 3 den tredje minuten = 6 varv totalt):
  • 15 fällkniven
  • 12 uftallssteg med skivstång på raka armar ovanför huvudet
  • 9 renegade rows
Vilan är den del av minuten som kvarstår innan du påbörjar nästa minut & övning.

Pass 5)
a) 4 minuters AMRAP:
20 marklyft
15 burpees
15 frivändningar
10 benböj

*** 1 minuts vila ***

b) 4 minuters AMRAP:
20 utfallssteg bakåt med skivstång på raka armar ovanför huvudet
15 fällkniven
15 push press
10 bicep curls

*** En minuts vila, repetera sedan allt 2 gånger till ***

Pass 6)
400m löpning
40 wall balls
40 push press

400m löpning
30 axelpress med hantlar
30 hantelrodd

400m löpning
20 Russian twist
20 armhävningar

Pass 7)
5 rundor:


40 sekunder med så många wall balls du hinner
20 sekunder vila
40 second med så många kalorier på stakmaskin du hinner
20 sekunder vila
40 second med så många utfall du hinner (ingen vikt)
20 sekunder vila
40 second med så många burpees du hinner
20 sekunder vila
40 second med så många fällkniven du hinner
20 sekunder vila

Hojta om det är något som är oklart :)
 
Igår var jag på frivändningspass, vilket var lika roligt som vanligt, och idag stod konditionspass på schemat. Definitivt ett av de jobbigare passen jag kört på senaste!

1. Fyra övningar som vi körde i 3 minuter vardera:
a) 20-30 kcal rodd
b) 20-30 kcal stakmaskin
c) 20-30 kcal assault bike
d) 4 burpees + 50m löpning + 100m farmers carry.

Var man klar innan de 3 minuterna hade gått så vilade man resterande tid. Annars ingen vila.

2. Samma övningar som ovan fast nu var timern satt på 2 minuter per övning istället, och antalet kalorier drogs ner till 15-20. Burpees-delen var densamma. Samma upplägg som ovan i övrigt.

3. Samma som ovan fast 1 minut per övning och 8-12 kcal istället.

4. 3 minuter på vardera station: Handstående mot vägg, double unders, toes to bar och pike push ups.

Det enda jag tänkte efter del 1 var att jag aldrig ville göra om det igen. Det var ungefär då jag insåg att tanken var att vi skulle göra om det inte bara en utan två gånger (om än med förkortad tid) :wtf: Otroligt flåsigt och svettigt på det där sättet så att det kändes som att jag skulle spy efteråt. Men i vanlig ordning tog det bara typ 3 minuter innan jag istället kände "det där var kul!" :D

Sista delen var roligast och jag kände faktiskt att jag på riktigt är ganska bra på det här med träning :o Av oklar anledning kunde jag plötsligt göra både double unders och toes to bar, saker som jag aldrig riktigt fick ordning på ens när jag höll på som mest med crossfit. Mycket oklart var detta kommer ifrån och hur kroppen plötsligt lärt sig helt av sig själv, men det gav mig en rejäl självförtroendeboost i alla fall! För mig som kämpar mycket med självförtroendet och självkänslan är det guld värt att få känna sig duktig på något :heart
 
Promenad och ett ridpass igår :)

Ryggen känns helt okej just nu så jag vågade mig på ett mer normalt styrkepass i morse i gymmet och inte bara rehabövningarna. Kändes bra! Ska ta en promenad i skogen på lunchen och ikväll ska vi åka slalom igen 😅
 
Jag har peppar peppar börjat känna att jag är starkare! Innan har det bara känns som det inte ger något att jag tränar, men nu! äntligen! PT passen har jag anpassat ytterligare på eget bevåg och har nu tre pass jag kör per vecka minst en gång, ibland ena två gånger! Detta är en enormt stor sak och jag är stolt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 600
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp