Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jojo dansa disco med noll taktkänsla och koordination för en tävlingsdansare på hög nivå var inte riktigt det jag tänkte mig när jag anmälde mig till en danskurs med blandade danser. Men otroligt roligt samtidigt, och ett bra komplement till min styrketräning.
 
Nu får kroppen bara hänga med tänker jag, för idag hade jag en massa björkkubbar som ska bli ved, att flytta på. De allra tyngsta överlåter jag åt min kille, men några av de jag släpade uppför min lilla slänt vägde nog 30-40 kg. Ris och ett håll och kubbarna åt ett annat. Klockan höll med om att jag tränat 😅
Screenshot_20240211-113513.png
 
Ni som använder Strengthlog, har den börja räkna dubbelt för er också? Om jag t.ex. gjort 3x10 kabelrodd summerar den det till 60. Och den har ändrat bakåt i tiden också, det som innan var korrekt.
 
Idag blev det core-yoga, och därefter ett kettlebell-pass för axlar och armar. Hua! 🥵
Jag kunde hänga med i allt, vilket gör mig väldigt nöjd. Jag och kettlebell-tränaren hade vid flera tillfällen samma vikter i de olika övningarna! Jag = Hulken. 💪
 
Jag får nog sålla mig till kategorin hälsa i den här tråden, för mycket träning blir det inte just nu. Jag har försökt få tillbaks träningen in i mitt liv det senaste halvåret och beklagat mig över att jag inte lyckas. För en person som en gång i tiden tränade ganska hårt fyra dagar i veckan, och hade en stark kropp, så har det varit frustrerande att inte ens komma i närheten av att hitta tillbaks. Eller hitta någonstans alls. Men nu har jag backat lite och försöker få en överblick över min hälsa, och kan också se varför jag inte har orkat. Det har varit ordentlig sömnbrist, dåligt med vätska och näringsrik mat samt långa intensiva dagar med mycket bärande av barn. Min första lediga stund brukar vara kring kl. 20, och i ärlighetens namn brukar jag checka ut vid 21. Nu blir jag lätt sjuk och jag får inte stopp på den här snurran. Så jag får helt enkelt inse att vi måste ta det här från början. Med prio nedan:

1. Sömn. Just nu försöker jag samla sömn. Om jag sovit 4 h på natten är det inte prioriterat att komma ut på en promenad eller ställa mig i köket. Om jag inte sover kommer ingenting annat att fungera. Så har jag inte sovit minst 6 h så läggs eventuell ledig stund på just det.
2. Mat. Nu har jag lagt in i min habit-tracker att 2 av 3 måltider varje dag måste vara bra mat. Det kan låta lite diffust men jag vet när jag står där vad jag menar. Det är något som ger kroppen bra med jämn energi.
3. Vätska. 2 flaskor vatten om dagen.
4. Vardagsmotion. Om de första tre bitarna är på plats så kan jag ta lite längre promenader med hunden, trappen i stället för rulltrappan, köra någon extra hoppa/krypa/springa lek med barnen.

Träning? Ja, jag får återkomma i den frågan. Det kanske blir aktuellt längre fram om jag får rutin på ovan först.
 
Jag får nog sålla mig till kategorin hälsa i den här tråden, för mycket träning blir det inte just nu. Jag har försökt få tillbaks träningen in i mitt liv det senaste halvåret och beklagat mig över att jag inte lyckas. För en person som en gång i tiden tränade ganska hårt fyra dagar i veckan, och hade en stark kropp, så har det varit frustrerande att inte ens komma i närheten av att hitta tillbaks. Eller hitta någonstans alls. Men nu har jag backat lite och försöker få en överblick över min hälsa, och kan också se varför jag inte har orkat. Det har varit ordentlig sömnbrist, dåligt med vätska och näringsrik mat samt långa intensiva dagar med mycket bärande av barn. Min första lediga stund brukar vara kring kl. 20, och i ärlighetens namn brukar jag checka ut vid 21. Nu blir jag lätt sjuk och jag får inte stopp på den här snurran. Så jag får helt enkelt inse att vi måste ta det här från början. Med prio nedan:

1. Sömn. Just nu försöker jag samla sömn. Om jag sovit 4 h på natten är det inte prioriterat att komma ut på en promenad eller ställa mig i köket. Om jag inte sover kommer ingenting annat att fungera. Så har jag inte sovit minst 6 h så läggs eventuell ledig stund på just det.
2. Mat. Nu har jag lagt in i min habit-tracker att 2 av 3 måltider varje dag måste vara bra mat. Det kan låta lite diffust men jag vet när jag står där vad jag menar. Det är något som ger kroppen bra med jämn energi.
3. Vätska. 2 flaskor vatten om dagen.
4. Vardagsmotion. Om de första tre bitarna är på plats så kan jag ta lite längre promenader med hunden, trappen i stället för rulltrappan, köra någon extra hoppa/krypa/springa lek med barnen.

Träning? Ja, jag får återkomma i den frågan. Det kanske blir aktuellt längre fram om jag får rutin på ovan först.
Du är lika klok som vanligt du! Tror att du kommer att ha mycket ut av att fokusera enligt ovan, framförallt att prioritera sömnen. Träningen kommer alltid att finnas kvar och vänta på dig tills du är redo, så skynda långsamt :heart
 
Återigen längesen jag skrev i den här tråden 😅 Men jag har inte slutat träna för det. Jag styrketränar fortfarande 3 dagar i veckan, promenerar med hundarna varje dag och rider flera dagar i veckan utöver gårdssysslor :)

Igår måndag så började dagen i gymmet och sen 1 timmes promenad på lunchen med hundarna.
Idag blev det en ridtur och en promenad på lunchen. Ikväll blir det snöskottning, jippie 😂
 
Årets skidsemester klarades av förra veckan och vi fick en helt fantastisk vecka i Alperna med massor av sol och härliga backar :love: Jag var ju lite orolig för hur kroppen skulle reagera eftersom jag inte hann träna mer än två veckor efter influensan innan vi åkte, men både jag och maken blev positivt överraskade! Vi var ganska flitiga med prehab innan vi åkte men hade ändå väntat oss att åtminstone någon av oss skulle få ont någonstans. Men tji fick vi, och det storpack Ipren vi hade köpt med oss ligger fortfarande oöppnat i resväskan :D Inte ens ställets "värstingbacke", en svart backe med 1000 höjdmeter fördelat på 4 km, tröttade ut oss särskilt mycket (men vi pausade både en och två gånger på väg ner). Väldigt skönt att få ett så bra kvitto på att kroppen ändå är i okej form! Vi var absolut slitna på kvällarna, man blir ju verkligen trött i hela kroppen av att fara runt sådär, men det var en skön trötthet som innebar att vi sov som stockar mellan 22-06:30 varje dag.

Jag har inte gjort något sedan vi kom hem i söndags kväll men tänkte köra ett pass yoga ikväll eftersom jag känner att jag stelnat till i bröstryggen sedan jag började tillbringa större delen av dagarna framför en datorskärm igen. Imorgon bitti ville maken ha draghjälp till gymmet, så då blir det ett överkroppspass av något slag där. Sen tänkte jag mig ett ben/konditionspass på fredag och nästa vecka ska jag börja på det nya, crossfit-liknande gymmet :bump:
 
@Mineur guuud vad roligt! Härligt det låter :love:

Jag har kört ett långpass på gymmet, supermysigt. Kör moddad version av Styrkelabbets Helkropp Hypertrofi.
Loggar just nu jämsides i både StrengthLog och Strong appen 😂

Strongs typ av sammanfattning i slutet på passet är det jag saknar (eller inte hittat) hos StrengthLog 🤔

IMG_0730.jpeg
 
Hann inte träna igår eftersom barnen hämtades och det innebär lite pyssel med att få dom att landa och plocka upp. Idag blev det ett pass på 30 minuter under tiden som maten tillagades. Får se hur veckans träning blir för vi går på ledigt på torsdag.
 
Jag är rätt less just nu har ju diskbråck på höger sida av ryggen. Nu i helgen var jag på spa och när jag var i en pool med jetströmmar som gick att sätta på så var det någon som gjorde det när jag var i poolen och hade ryggen mot detta. Fick då en väldigt stark jetstråle i ryggen på vänstra sidan så nu har jag ont i vänstra sidan så det hindrar effektivt all rehabträning denna veckan :( Jag har inte ens orkat kontakta läkare om det, kan ju jobba den procent jag inte är sjukskriven på och har smärtlindrande hemma, fysio får väl kolla på det på det tisdag. Men jag började äntligen bli bättre, har bokat en ridlektion i början av mars och skulle börja bygga lite styrka och inte bara rehab försiktigt nästa vecka. Skulle också börjat cykla lite denna veckan på gym. Men nu har jag svårt att gå, svårt att böja mig och har ont i ryggen och höften också på höger sida.
😿 Känns ju som man aldrig får ett break från någonting.
 
Jag har fått en ny favoritövning: ground over head (tror jag den heter). Gillar när övningar tar flera muskelgrupper samtidigt eftersom det kortar ner mina träningspass och gör det roligare än att nöta tex en specifik muskelgrupp. Ska se om jag kan hitta mer roliga övningar att köra hemma som tar hela kroppen.
 
Blev en till promenad med hundarna igår kväll. Kändes skönt att få gå mer ordentligt efter en mastig dag vid datorn :)

Idag blir det nog bara en kort promenad på lunchen igen pga ännu en mastig mötesdag. Och ikväll en ridtur.
 
Fick bli träning tre dagar i rad eftersom barnen verkar bli sjuka en efter en här. Dessutom har jag dans en timme på söndag så det är planering på hög nivå så nu blir det två vilodagar :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 614
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 680
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp