Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått en ny favoritövning: ground over head (tror jag den heter). Gillar när övningar tar flera muskelgrupper samtidigt eftersom det kortar ner mina träningspass och gör det roligare än att nöta tex en specifik muskelgrupp. Ska se om jag kan hitta mer roliga övningar att köra hemma som tar hela kroppen.
Tipsar på att kika på enklare crossfitövningar i så fall, de innefattar ofta många olika muskelgrupper samtidigt för att maximera effektiviteten. Vill påstå att just ground to overhead kommer från crossfiten, till exempel :)
 
Lättare överkroppspass (rygg + bröst) på gymmet igår och lättare underkropsspass idag. Eller ja, tanken var att det skulle vara "lättare" i alla fall, men det blev visst ganska svettigt och flåsigt ändå. Skönt var det i alla fall och nu tänkte jag vila tills i helgen, då det blir antingen vandring eller bikramyoga (beroende på vädret)! Även om jag älskar att vandra hoppas jag lite grann på att det blir yoga istället, det var så himla länge sedan sist och jag tror verkligen att både min och makens muskler skulle må bra av det!
 
Tipsar på att kika på enklare crossfitövningar i så fall, de innefattar ofta många olika muskelgrupper samtidigt för att maximera effektiviteten. Vill påstå att just ground to overhead kommer från crossfiten, till exempel :)

Tack för tipset! Såg att den övningen fanns i styrkelabbets app och verkade roligt, hade ingen aning om att den kommer från crossfit.
 
Jag tog en bingobricka på gymmet. Man ska testa 10 olika gruppass så får man en goodiebag. Så jag kör lite blandat. Vaden strular fortfarande, det känns som om den stannat upp i läkningen så idag blev det dry needling på den hos naprapaten. Det har hjälpt förr så hoppas det hjälper nu. Försöker hitta motivation till att springa men fick beskedet att intervallträningen jag brukar köra på torsdagar inte kommer fortsätta :( Har iaf plats på 60 min crosscage och en workshop i baslyft till helgen.
 
Äntligen tillbaka på gymmet efter några dagars vila. Har varit trött och omotiverad men idag gick jag dit och körde rätt bra 💪
 

Bifogade filer

  • 1708024663761.jpg
    1708024663761.jpg
    143 KB · Visningar: 13
Blev peppad att följa med min kille ut och springa igår. Han är ju både snabb och orkar springa hur långt som helst, så det är lite jobbigt mentalt att springa med honom - särskilt när jag inte sprungit sen tidigt i höstas. Men jag fokuserade på att hålla andningen i schack redan från början och det gick riktigt bra, kändes inte flåsigt eller ansträngt knappt något på de 4 km. Väldigt skönt för huvudet!
 
1nl.gif


Starten på träningsåret har varit milt sagt hattig pga nytt jobb och utbildningar långt hemifrån. Skrapade ihop 7 pass i januari och hittills 2(💀) i februari. Nu är de värsta bitarna gjorda i alla fall så förhoppningsvis blir det lite mer rutin på det nu. Idag var det överkroppsfokus, 2,5 vecka sen sist så det var stelt och ovant såklart men gick helt okej. :)
Bänkpress som mest 3 set x 8 rep x 35 kg
Sidolyft 3 x 12 x 3 kg(man får inte ha stort ego här inte :laugh:)
Framåtlyft 3 x 10 x 3 kg
Face pull 1 x 10 på 5, 7,5, och 10 kg vardera (ny bekantskap, inte helt såld men kul att prova)
SS skivstångcurl 3 x 10-12-15/french press m stång 3 x 10. 10 kg på allt.

Imorn ska jag prova hotellgymmet på jobbet tror jag :)
 
Helt ok träningsvecka. Att bara köra 4 pass har inte gjort mig rastlös (det kan iofs bero på att jag jobbar 7 dagar i rad och har annat att göra).

Måndag: Drygt 7 km på löpbandet. Hade ingen vidare lust att köra intrvaller men gjorde då istället långa sådana, 1 km med joggvila 0,5 km mellan. Blev 4 intervaller och kände mig faktiskt inte speciellt trött alls trots att jag gjorde i nästan samma tempo som jag brukar göra på kortare intervaller :) Avslutade dagen med ett ben/rumpa-pass.

Tisdag: Core och yoga.

Torsdag: Äntigen varmt ute så att jag kunde köra på mina nya skidor. Hade dessutom bokat en skid-PT för att verkligen lära mig tekniken. Var sjukt svårt men helt okej med tanke på att jag eg är skeptisk till skidåkning. Men skejt är en helt annan grej, plötsligt ser jag att detta kan jag ju använda istället för vinterlöpning :) Jag tycker ju eg inte om att springa i snö, men skidor är ju lite mer naturligt på så vis. Och jäklar vilket allsidig träning. Ser verkligen fram emot att utveckla detta :)

Lördag: Skulle ut och "slowjogga" eftersom det var segt efter 12 tim på jobbet. Tyckte att jag gick ut långssamt men det kändes ändå naturligt. Såg sedan på Runkeeper när jag kom hem att jag som vanligt hamnat i tempo runt 6.40. Det verkar vara där jag hamnar av mig själv. Första 2 km när jag värmde upp låg jag på 7.00 min och det är väl eg där jag tänker att jag borde ligga om jag tänker att jag ska orka riktigt långt. menmen. En go känsla att jag inte känner mig trött efteråt :)

Imorgon blir vilodag med enbart några rehabövningar. Nästa vecka blir mer fokus på skidåkning :)
 
Var på gymmet för första gången i förmiddags efter skadan i november. Får cykla eller köra crosstrainer i max 10 minuter. Fick någon konstig reaktion i kroppen efteråt. Varit konstant helt slut i kroppen och behövt fylla på med mycket energi idag som inte alls står i proportion till hur lite jag rörde mig. Men var väl någon slags chock för kroppen att röra på sig ordentligt för första gången på 3,5 månad gissar jag. Men iallafall ett litet steg på vägen

. Var ok men var helt slut efteråt . Körde intervaller på väldigt lågt motstånd. 30 sekunder långsamt och 30 sekunder snabbt. Avslutade med en minut snabb cykling men vågar inte trycka på för mycket.
 
Igår blev det en timmes promenad med hundarna och en ridtur. Och stallsysslor såklart :) Ska snart ut på en långpromenad med hundarna och det kommer bli en till promenad senare.
 
Hotellgym: klart godkänt! En stång med möjlighet till alla baslyft och viktskivor till en total av 150 kg, så gott och väl tillräckligt för mig(ännu :sneaky:). Och en dubbel kabelmaskin och hantlar osv osv. Kul! Försöker komma igång med nån slags hushållsböj igen, så idag blev det som mest 3 x 5 x 40 kg med fyra uppvärmningsset innan. Rumänska mark 3 x 8 x 40 kg pga orkade inte racka om :laugh:
 
varit på gymmet och cyklat och kört crosstrainer. Gjorde fem minuter på varje eftersom jag max får göra 10 minuter just nu. Finns inga riktigt bra ytor för stretcha där så körde rehabövningar hemma. Ska diskutera med fysioterapeut på tisdag om upptrappning. Har också fått till en annan fysioterapeut lite längre fram som har erfarenhet av hästar och ridning för att diskutera hur jag ska tänka när jag börjar med det. Min fysio har ingen erfarenhet av det.
 
En timmes teknikträning på skidorna idag. Det går framåt. Känns bra att ha hunnit prova lite själv innan jag har skid-PT imorgon igen. Men det måste absolut bli en tur till nån butik och köpa varmare skidkläder. Det är betydigt kallare än vinterlöpning med tanke på att fartvinden är högre... Dock är fötterna svårast, det finns bara plats för en tunn yllestrumpa så kan nog inte göra så mkt på den fronten, mer än hoppas att det ska bli varmare ute 🥶

Avslutade dagen med ett corepass på gymmet.
 
Blev en kortlek med situps, Russian twists, armhävningar och pikarmhävningar hemma igår, under tiden som ena barnet bakade och det andra absolut skulle sitta på min rygg vid armhävningarna och på magen vid situpsen. Det fick bli efter devisen "bättre än inget" och både vuxna såväl som barn var glada och nöjda under hela tiden.
 
Förra veckan landade på två styrkepass och ett pass yoga. Jag hade absolut kunnat göra mer men är ändå nöjd med det! Idag vilar jag och laddar upp för morgondagen då jag ska köra mitt första "riktiga" pass på det nya funktionella gymmet här i krokarna. Är lite nervös för att jag inte ska vara tillräckligt vältränad för att kunna hänga med, men dels fattar jag ju att 1) det inte stämmer och 2) jag oavsett vilket är där för att bli mer vältränad, och någonstans måste man ju börja ;) Egentligen tror jag att den mesta av nervositeten bottnar i att det var länge sedan jag tränade i grupp och med någon slags "extern press" (som i själva verket enbart skapas av min tävlingsinriktade hjärna), men jag får fokusera lite extra på att hålla tankarna i styr bara så ska det nog bli bra det här också! :)
 
Frustrerande att vilja försöka komma igång igen efter operation av handen. Och så åker man på en luftvägsinfektion som heter duga, så andningen fungerar måttligt bra. Inget bra att träna då, kanske...
 
Åh vad roligt det var på nya gymmet idag! Jag testade deras pass Bodyfit, vilket beskrivs som "Our signature functional fitness class. A high intensity session utilising mainly ergs, dumbbells, kettlebells and bodyweight movements so come prepared to work up a sweat!"

Det var ett pass helt i min smak :love: Det här gjorde vi:

Uppvärmning: 3 burpees + 30 sekunder på cykel. 4 varv.

Del 1:
EMOM, 20 minuter (= gör varje övning i max en minut, när en ny minut påbörjas byter du till nästa övning):
  1. 8 devil's press (= burpee som övergår i hantelpress)
  2. 45s box step ups
  3. 10-12 kcal på valfri konditionsmaskin (jag körde assault bike)
  4. 45s ab mat sit ups
Del 2:
AMRAP 4 min, dvs så många rundor man hann av följande på 4 minuter:
  • 10 kcal assault bike
  • 6 frontböj
  • 6 push press
  • 4 burpees over bar
***2 min vila***

AMRAP 4 min:
  • 10 kcal assault bike
  • 4 frontböj
  • 4 push press
  • 4 burpees over bar
***2min vila***

AMRAP 4 min:
  • 10 kcal assault bike
  • 2 frontböj
  • 2 push press
  • 2 burpees over bar

Under del 2 jobbade vi i par, så den ena vilade medan den andra körde, och sedan vilade vi tillsammans i de två minuterna mellan varje omgång. Målet var att kunna öka vikten mellan varje runda, och eftersom jag började med tillräckligt låg vikt (15 kg) lyckades jag med det!

Jättesvettigt, jätteflåsigt, jätteroligt! :bump:
 
Igår blev det bara en promenad och stallsysslor :) I morse blev det gymmet och på lunchen idag blir det en ridtur. Promenad blir det nog direkt efter jobbet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 614
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 680
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp