Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag tillbaka på gymmet efter ett par dagars frånvaro pga tidsbrist. Så skönt!! Och så skönt det känns idag!

Ett gäng på jobbet har redan börjat tagga inför broloppet nästa år (!) och jag hakade på ett löpprogram för halvmaran, 20 veckor. Egentligen har jag inga problem med att springa den distansen men det är kul att peppa gruppen. Passar också rätt bra tidsmässigt inför årets halvmara jag ska springa i maj. Sprang fyra lugna kilometer häromdagen 🤓

Broloppet blev slutsålt på rekordtid, hoppas ni fixat biljetter redan om det är gruppens mål :o
 
Tisdag blev en runda i maskinerna eftersom det var brist på pass under arbetsfri tid för min del. Igår blev det spinning och core. Längtar efter att prova mina nya skejtskidor men det är antingen för kallt eller snö i kombo med vind... hade tänkt åka på isen eftersom hund inte är tillåtet i de flesta spår. Men är inte jättesugen på att traggla i snö och motvind där.
 
Fortsättning på min PT-historia. Hon svarade till slut, och då hade jag bokat onlinecoachning och tiden hon föreslog gick inte pga ett sjukdomsproblem som behövde lösas först. Svarade som det var, och skrev att jag hellre kör PT-timmar än onlinecoachning för jag vill ha hjälp med övningar och teknik mest och sen köra min egen plan. Trasslade mig ur onlinecoachningen. Och PT:n slutade svara :banghead:. Funderar på att mejla gymkedjan centralt sas, de skulle säkert inte vara så nöjda med hur det sköts här. Men vill dels inte vara jobbig och dels känner jag att det är så energikrävande med allt trassel så jag skiter i det och kör själv bara.

Jag började styrketräna i somras. Jag har både blivit starkare och vissa muskler har blivit synligt större. Axlarna har det gått segt med, men det har alltid varit min största svaghet och det går framåt. Men rygg! Alltså övningar som kabelrodd, hantelrodd och latsdrag. Det går knappt framåt alls. Det bör inte vara nåt fel på kosten och träningsmängd/återhämtning eftersom allt annat går framåt tycker jag? Det enda dessa övningar gör är hjälper mot ryggont, vilket försvunnit i princip helt sen jag började. Men jag blir ju inte starkare alls? Fattar inte.
 
Igår var jag på gymmet och körde igenom de övningar jag har som går att genomföra utan att belasta min opererade hand. Blev 15 minuter på crosstrainern istället för mina vanliga 10. (man behöver ju inte ta i med händerna, utan bara följa med i rörelsen) Sen lite bålstabilitetsövningar på min boll, varav jag dubblade antalet situps på bollen (20x2 istället för 10x2) - och det känns idag! 🤪 Jag gör situpsen med armarna sträckta över huvudet, vilket gör dem lite tyngre.
 
Fortsättning på min PT-historia. Hon svarade till slut, och då hade jag bokat onlinecoachning och tiden hon föreslog gick inte pga ett sjukdomsproblem som behövde lösas först. Svarade som det var, och skrev att jag hellre kör PT-timmar än onlinecoachning för jag vill ha hjälp med övningar och teknik mest och sen köra min egen plan. Trasslade mig ur onlinecoachningen. Och PT:n slutade svara :banghead:. Funderar på att mejla gymkedjan centralt sas, de skulle säkert inte vara så nöjda med hur det sköts här. Men vill dels inte vara jobbig och dels känner jag att det är så energikrävande med allt trassel så jag skiter i det och kör själv bara.

Jag började styrketräna i somras. Jag har både blivit starkare och vissa muskler har blivit synligt större. Axlarna har det gått segt med, men det har alltid varit min största svaghet och det går framåt. Men rygg! Alltså övningar som kabelrodd, hantelrodd och latsdrag. Det går knappt framåt alls. Det bör inte vara nåt fel på kosten och träningsmängd/återhämtning eftersom allt annat går framåt tycker jag? Det enda dessa övningar gör är hjälper mot ryggont, vilket försvunnit i princip helt sen jag började. Men jag blir ju inte starkare alls? Fattar inte.

Vet inte var du bor men vill du ha hjälp med baslyften: knäböj, bänkpress och marklyft så tipsar jag om att ta kontakt med närmaste styrkelyftsklubb. De flesta styrkelyftare brukar vara mer än glada att hjälpa folk med tekniken i baslyften.

Jag tänker att i kabelrodd, hantelrodd och latsdrag så tar de typ på samma muskelgrupp, välj ett av dem du fokuserar på ett par veckor och kör de andra två mycket lättare som komplement och se om det gör skillnad. Skulle jag välja att fokusera på kabelrodd exempelvis så skulle jag köra det före de andra i passet, välja att kanske göra 8 reps i tre set och när jag klarar det höjer jag vikten nästa pass och kör den vikten tills jag klarar den 8 reps i tre set och höjer sen osv. De andra två skulle jag köra jättelätt efteråt och tänka mer blodgenomströmning i musklerna än att de ska vara tunga. När du kört latsdragen ett tag och höjt upp vikterna så byter du efter några veckor /nån månad och prioriterar tex hantelrodd som prio övning och då kör du latsdragen lättare ihop med kabelrodden och prioriterar hantelrodden istället.
Det kan vara svårt att öka alla tre samtidigt då de som sagt alla tar på samma muskelgrupp. Sen är vi olika, jag har själv tex väldigt svårt att öka i pressövningar men är stark i underkropp och rygg och ökar lättare där.
 
@Niyama tillägger att du kan såklart köra de två ickeprioriterade övningarna som väldigt lätt uppvärmning inför den övning du väljer att fokusera på. Se bara till att köra de just som lätt uppvärmning för de ska inte göra dig trött utan bara värma upp musklerna inför den övning du valt att prioritera 🙂.
 
Vet inte var du bor men vill du ha hjälp med baslyften: knäböj, bänkpress och marklyft så tipsar jag om att ta kontakt med närmaste styrkelyftsklubb. De flesta styrkelyftare brukar vara mer än glada att hjälpa folk med tekniken i baslyften.

Jag tänker att i kabelrodd, hantelrodd och latsdrag så tar de typ på samma muskelgrupp, välj ett av dem du fokuserar på ett par veckor och kör de andra två mycket lättare som komplement och se om det gör skillnad. Skulle jag välja att fokusera på kabelrodd exempelvis så skulle jag köra det före de andra i passet, välja att kanske göra 8 reps i tre set och när jag klarar det höjer jag vikten nästa pass och kör den vikten tills jag klarar den 8 reps i tre set och höjer sen osv. De andra två skulle jag köra jättelätt efteråt och tänka mer blodgenomströmning i musklerna än att de ska vara tunga. När du kört latsdragen ett tag och höjt upp vikterna så byter du efter några veckor /nån månad och prioriterar tex hantelrodd som prio övning och då kör du latsdragen lättare ihop med kabelrodden och prioriterar hantelrodden istället.
Det kan vara svårt att öka alla tre samtidigt då de som sagt alla tar på samma muskelgrupp. Sen är vi olika, jag har själv tex väldigt svårt att öka i pressövningar men är stark i underkropp och rygg och ökar lättare där.
Närmaste styrkelyftsklubb jag kan hitta verkar vara 8 mil bort och hittar ingen info alls om den (ingen hemsida, instagram etc). Nästa är inne i stan och de har en introduktionskurs i tyngdlyftning men inga kurser i styrkelyft. Annars hade det varit jättekul, jag drar mer och mer åt styrkelyftshållet men är total nybörjare. Alltså jag kan inte bänkpress alls, böjen känner jag att jag skulle behöva hjälp med och marklyften är det enda som jag tror är helt ok (har filmat mig själv).

Ja, jag kör inte kabelrodd, hantelrodd och latsdrag i samma pass utan brukar köra två av dem oftast, beroende på vad jag mer gör. Men har inte fokuserat på en av dem i flera veckor, ska testa det. I mitt program från PT:n skulle jag köra 3 helkroppspass i veckan och som ryggövning var det ena gången kabelrodd, andra hantelrodd och tredje maskinrodd (men maskinrodden gillar jag inte alls och gör sällan). Nu har jag gått ifrån hennes program, dels saknades t.ex. marklyft helt och dels vill jag ha en dag jag bara fokuserar på ben för jag är rätt trött mentalt efter det. Kör oftast 4 dagar i veckan nu istället för 3.
 
Tränade igår och det var såååå kul.
Hoppat på strengthlog och därmed bytt app. Kul att man kan möblera om deras program lite som man känner. Snart kommer jag ha det perfekta 2-3 dagars helkroppsprogrammet för mig :D

Extra bonus är att jag nu kanske kan ta PR i hantel-övningar. I strong-appen hade jag råkat ha ”räkna hantelvikt dubbelt” itryckt, men själv fyllt i dubbel vikt, så det blev knasigt.

Ännu en bonus är att allt jag fyller i är PR :angel::angel:

Kan man förresten se någon bra sammanställning på det tränade passet i den här appen? I strong kom det upp en fin översikt när man avslutade passet 🤔


IMG_0660.png
 
Tränade igår och det var såååå kul.
Hoppat på strengthlog och därmed bytt app. Kul att man kan möblera om deras program lite som man känner. Snart kommer jag ha det perfekta 2-3 dagars helkroppsprogrammet för mig :D

Extra bonus är att jag nu kanske kan ta PR i hantel-övningar. I strong-appen hade jag råkat ha ”räkna hantelvikt dubbelt” itryckt, men själv fyllt i dubbel vikt, så det blev knasigt.

Ännu en bonus är att allt jag fyller i är PR :angel::angel:

Kan man förresten se någon bra sammanställning på det tränade passet i den här appen? I strong kom det upp en fin översikt när man avslutade passet 🤔


Visa bifogad fil 138680
Jag får upp en sammanfattning när jag avslutar passet i strengthlog, vet inte riktigt vad du menar?
 
Tog i på tok för hårt i smithmaskinen i måndags... I onsdags, mitt i värsta träningsvärken, sträckte jag mig snett efter en muffins och drog till det i nedra vänstra delen av ryggen.

Ajajaj. Aj. Aj.
 
Sammanfattar veckan helt ok:

Måndag: Löpning 8 km.
Tisdag: Styrka i maskinerna på gymmet.
Onsdag: Spinning och core.
Fredag: Spinning

Tänkte nu ta en ledig helg eftersom det ska bli så äckelkallt att man bara kan glömma att göra annat än nödvändiga hundpromenader. Nya skidorna ligger fortfarande i bilen och väntar på vädret...
 
Eftersom jag ska dansa imorn kväll och introducera tamråttor innan dess så försvinner söndagen som styrketräning. Det gjorde att det fick dubbla pass idag på drygt 50 minuter. Märker att kroppen inte är van att träna så länge för hela jag skakade på de sista övningarna och jag tappade tekniken. Mycket årsbästa blev det idag så det är peppande :love:
 
Tränade igår och det var såååå kul.
Hoppat på strengthlog och därmed bytt app. Kul att man kan möblera om deras program lite som man känner. Snart kommer jag ha det perfekta 2-3 dagars helkroppsprogrammet för mig :D

Extra bonus är att jag nu kanske kan ta PR i hantel-övningar. I strong-appen hade jag råkat ha ”räkna hantelvikt dubbelt” itryckt, men själv fyllt i dubbel vikt, så det blev knasigt.

Ännu en bonus är att allt jag fyller i är PR :angel::angel:

Kan man förresten se någon bra sammanställning på det tränade passet i den här appen? I strong kom det upp en fin översikt när man avslutade passet 🤔


Visa bifogad fil 138680

Det går att se det mesta i appen, men en del är premiumfunktioner. Har haft appen sedan flera år tillbaka och älskar den!
 
Råkade ut för en riktigt obehaglig incident under morgonens femmilare.

Cyklade på en cykelbana lite utanför centrum av Trelleborg kl 6.30 i morse och ser två yngre män, svarta kläder och huvor, stå vid ett hus lite längre fram på cykelbanan på en plats man behöver sakta in för det blir en sväng runt hörnet på ett hus. Ingen naturlig plats att stå på, ingen busshållplats eller affär eller något sådant så jag reagerar på att de står där.

När jag kommer lite närmare, femtio meter ungefär, går den ena av männen ut till kanten av cykelbanan så att om jag fortsatt hade jag varit tvungen att cykla mellan dem, men när jag ser det så cyklar jag ut på vägen, vilket jag brukar göra om det är folk på cykelbanan och inga bilar på vägen.

Tio meter ifrån ungefär så försöker den ena få mig att stanna med: -Ursäkta, har du cigg?

Finns ingen anledning att fråga mig och det hörs tydligt på rösten att något inte stämmer. Vända är för sent så jag cyklar över till andra vägbanan och ökar hastigheten för att snabbt komma därifrån. Precis förbi hör jag: -Jag skall kn-lla din mamma! plus en del till på ett språk jag inte kan.

Man kan inte vara hundra säker men jag uppfattade det som ett rånförsök. Hade det varit yngre grabbar kunde det varit något bus eller liknande men de här var äldre, mellan tjugo och trettio tror jag.och de var liksom fokuserad på mig, det märktes redan när han gick ut till kanten av cykelbanan.



.
 
Råkade ut för en riktigt obehaglig incident under morgonens femmilare.

Cyklade på en cykelbana lite utanför centrum av Trelleborg kl 6.30 i morse och ser två yngre män, svarta kläder och huvor, stå vid ett hus lite längre fram på cykelbanan på en plats man behöver sakta in för det blir en sväng runt hörnet på ett hus. Ingen naturlig plats att stå på, ingen busshållplats eller affär eller något sådant så jag reagerar på att de står där.

När jag kommer lite närmare, femtio meter ungefär, går den ena av männen ut till kanten av cykelbanan så att om jag fortsatt hade jag varit tvungen att cykla mellan dem, men när jag ser det så cyklar jag ut på vägen, vilket jag brukar göra om det är folk på cykelbanan och inga bilar på vägen.

Tio meter ifrån ungefär så försöker den ena få mig att stanna med: -Ursäkta, har du cigg?

Finns ingen anledning att fråga mig och det hörs tydligt på rösten att något inte stämmer. Vända är för sent så jag cyklar över till andra vägbanan och ökar hastigheten för att snabbt komma därifrån. Precis förbi hör jag: -Jag skall kn-lla din mamma! plus en del till på ett språk jag inte kan.

Man kan inte vara hundra säker men jag uppfattade det som ett rånförsök. Hade det varit yngre grabbar kunde det varit något bus eller liknande men de här var äldre, mellan tjugo och trettio tror jag.och de var liksom fokuserad på mig, det märktes redan när han gick ut till kanten av cykelbanan.



.
Corner boys... Helt sjukt att scener från The Wire utspelar sig i Sverige nu...

Vad bra att du gjorde kloka val och höll dig säker!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 625
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 681
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp