Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack vara de senaste dagarnas plusgrader så tog jag mig faktiskt ut på en kort promenad idag. Isen på vägen hade tinat tillräckligt för att det skulle gå att sicksacka sig fram utan att halka ihjäl. 😀 Längtar oerhört efter isfritt nu.
Snart en månad in på året och jag har gjort mina hemmaövningar (ben) varje dag, insåg idag att jag faktiskt känner resultat! Det var peppande. 💪🏻
 
Gjorde bort veckans intervallpass på löpbandet idag. Alldeles för trött efter en mastodontvecka på jobbet så blev ett ganska snällt pass, uppvärmning 10 min och sen intervaller 1 +2+2+2+3+1,5 min och så nedjogg 10 min. Avslutade med ett gruppass ben/rumpa. Misstänker att jag känner av benen imorron...:angel:
 
Då var det dags att börja cykla snart!! Lite is och så kvar men det bör regna bort de kommande dagarna!

Jag rastade min cykel en sväng i helgen, magiskt! Har verkligen saknat känslan.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240128_115115.jpg
    IMG_20240128_115115.jpg
    461,8 KB · Visningar: 21
Idag tog jag mig iväg till gymmet för årets första träning. Jag köpte ett årskort för träning på dagtid, med mitt friskvårdsbidrag, eftersom jag ändå vill slippa vara där när det är fullt med andra... Problem bara att vi bara har en bil, (kopplingen havererade på den andra och inte värt att laga på så gammal bil...) så det är ett evigt pusslande för att ens få ihop våra jobbresor. Så det lär väl medföra färre gymbesök, tills maken kan börja cykla till bussen igen...
Fick en återbudstid för operation av min andra karpaltunnel, så jag få än en gång göra ett uppehåll i träningen. Men, jag ska försöka släpa mig iväg till gymmet och göra de övningar som fungerar utan att belasta händerna, så snart jag blivit av med stygnen och bandaget.
Körde tre ggr på 5 dagar innan jag blev opererad, för att komma igång litegrann i alla fall.

Är det någon här som vet hur mkt luft man ska trycka i en gymboll? Jag har en sån liggande här hemma och jag har kompressor att fylla den med. Men hur mycket ska det vara?
 
Funderar på att dumpa appen jag använder för att logga pass. Eller använda två parallellt ett tag.
Har kikat på Strengthlog som ju ar färdiga program för tänkte det vor ekul att följa ett ett tag.

Hittade ett roligt och har nu ändrat om det en del 😅
Även gjort två korta versioner.

Klistrar in det här, även om det kanske inte är sjukt intressant haha, men jag är så pepp på att dra igång.

Helkropp A, lång:
1. Knäböj: 8, 6, 6, 4 reps (öka vikten i andra och fjärde setet)
2. Bänk: 8, 6, 4 reps (öka vikten i varje set)
3. Skivstångsrodd: 8, 6, 4 reps (öka vikten i varje set)
4. Raises: 3x10 superset
5. Rumänska marklyft: 8, 6 reps (öka vikten i andra setet)
6. Triceps pushdown: 2 x 8 reps
7. Skivstångscurl: 8, 6 reps (öka vikten i andra setet)
8. Hängande benlyft: 8, 6 reps (öka vikten i andra setet)

Helkropp A, kort:
1. Knäböj
2. Bänk
3. Sittande rodd
4. Benlyft

Helkropp B, lång:
1 Marklyft: 8, 6, 6, 4 reps (öka vikten i andra och fjärde setet)
2 Axelpress: 8, 6, 4 reps (öka vikten i varje set)
3 Latsdrag: 3 x 10 reps
4 Uppåtlutande bänk: 3 x 10 reps
5 Benpress: 3 x 10 reps
6 Liggande tricepsextension: 2 x 10 reps
7 Preacher curl: 2 x 10 reps
8 Kabelcrunch: 2 x 10 reps

Helkropp B, kort:
1. Mark
2. Axelpress
3. Latsdrag
4. Preachercurl
5. Triceps extension
 
Jag har fortfarande en halvt ofrivillig träningspaus, barnen har bjudit på sjukdomar efter jullovet och pojkvännen är mitt uppe i en flytt så all ledig, barnfri tid är vi där och packar. En ny tjänst på jobbet tar mycket energi även om det är väldigt roligt, och den eviga vintern gör mig trött. Nåja, tids nog kommer jag igång igen.
 
Funderar på att dumpa appen jag använder för att logga pass. Eller använda två parallellt ett tag.
Har kikat på Strengthlog som ju ar färdiga program för tänkte det vor ekul att följa ett ett tag.

Hittade ett roligt och har nu ändrat om det en del 😅
Även gjort två korta versioner.

Klistrar in det här, även om det kanske inte är sjukt intressant haha, men jag är så pepp på att dra igång.

Helkropp A, lång:
1. Knäböj: 8, 6, 6, 4 reps (öka vikten i andra och fjärde setet)
2. Bänk: 8, 6, 4 reps (öka vikten i varje set)
3. Skivstångsrodd: 8, 6, 4 reps (öka vikten i varje set)
4. Raises: 3x10 superset
5. Rumänska marklyft: 8, 6 reps (öka vikten i andra setet)
6. Triceps pushdown: 2 x 8 reps
7. Skivstångscurl: 8, 6 reps (öka vikten i andra setet)
8. Hängande benlyft: 8, 6 reps (öka vikten i andra setet)

Helkropp A, kort:
1. Knäböj
2. Bänk
3. Sittande rodd
4. Benlyft

Helkropp B, lång:
1 Marklyft: 8, 6, 6, 4 reps (öka vikten i andra och fjärde setet)
2 Axelpress: 8, 6, 4 reps (öka vikten i varje set)
3 Latsdrag: 3 x 10 reps
4 Uppåtlutande bänk: 3 x 10 reps
5 Benpress: 3 x 10 reps
6 Liggande tricepsextension: 2 x 10 reps
7 Preacher curl: 2 x 10 reps
8 Kabelcrunch: 2 x 10 reps

Helkropp B, kort:
1. Mark
2. Axelpress
3. Latsdrag
4. Preachercurl
5. Triceps extension
Kul, ska testa något av de där nån dag! :)
 
Idag var det tungt, tyngre, tyngst att ta sig iväg till gymmet. Jag var förberedd på att planera om till ett pass i hemmagymmet eftersom det varit rejält stormigt och ösregnat exakt hela dagen, men när det klarnade upp vid 17 försvann den ursäkten och det var bara att knata iväg! Såhär i efterhand är jag som vanligt glad att jag gjorde det, även om gymmet fortfarande lider lite av januarirushen vilket kräver en flexibilitet som jag inte är van vid. Bortskämd som jag är så är jag ju oftast ensam där, eller med max 1-2 andra personer. Gör en mental notering om att försöka gå dit på lunchrasten eller tidig eftermiddag framöver, istället för exakt samma tid som alla andra också slutar jobba.

Nåja, axlar, armar och core fick sig en rejäl omgång i alla fall, på nivån att jag hade svårt att tvåla in mig i duschen efteråt. Ser med fasa fram emot morgondagens träningsvärk :nailbiting:

Med detta landade januari på 8 pass vilket jag är oerhört nöjd med, med tanke på att jag ett tag trodde att jag aldrig skulle återhämta mig från influensan och därför ställde in mig mentalt på att det skulle bli typ 1 eller 2 pass :p
 
Fått klartecken att öka antalet repetitioner på mina fem rehabövningar, har också fått fysisk aktivitet på recept för jag ska kunna gå till varmvattenbassäng och rehabträna 1-2 dagar per vecka. Nästa vecka hos fysio ska jag testa att cykla 10 minuter också. Känns ändå som att det är på rätt väg lite även om jag känner att ryggen är känslig och jag lätt får ont.
 
Fått klartecken att öka antalet repetitioner på mina fem rehabövningar, har också fått fysisk aktivitet på recept för jag ska kunna gå till varmvattenbassäng och rehabträna 1-2 dagar per vecka. Nästa vecka hos fysio ska jag testa att cykla 10 minuter också. Känns ändå som att det är på rätt väg lite även om jag känner att ryggen är känslig och jag lätt får ont.

Vad härligt, det går framåt! 😊
 
Cyklade en tredagarstur, 60 mil, i början av veckan. Från Smygehuk och upp i Småland, bl.a. ut på Store Mosse, nationalparken norr om Värnamo. Blytunga grus- och skogsvägar och sen världens oväder på hemfärden gjorde turen lite tuffare än tänkt.

Banvallen mellan Värnamo och Ljungby:
53501686807_e422a52280_o_d.jpg
 
Jag tränar (tränade....) ju inför Kalmar Ironman 24 och hade kommit igång rrrriktigt bra. Sen kom eländet i oktober..... Världens hosta och allmänt dåligt mående. Akuten en gång, ambulans (!) en gång (dottern ringde) men ingen riktig diagnos trots lungröntgen mm mm.

Preics kommit igång igen - men IM känns som en utopi..... Tidigare trampade jag lätt Trappan på gymmet, 12 minuter på 9:an. Tillbaka körde jag EN minut på 7 och nästan dog. Så illa var det. Igång igen nu, kan köra 5,5 minuter men ändå. Känns så, så erbarmeligt.

Försöker fokusera på kondis och lite styrka, men mest kondis. Kör crosstrainer 20 minuter (rätt hårt) och så Trappan som är tuff. Lite lats-drag och rodd. Ska återkoppla Zwift och cykla i garaget igen.

I år skulle ju bli mitt år i Kalmar. Suck.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 634
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp