Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår vågade jag äntligen börja känna på lite vikter igen efter att ha tagit det väldigt försiktigt med min svajiga, influensapåverkade hälsa. Men nu tror jag banne mig att jag kan räkna mig som frisk, så förhoppningen är att kunna komma igång med träningen som vanligt från och med nu. Kan inte minnas när jag sedan hade ett sådant här långt uppehåll från träningen, det känns jättekonstigt!

Gårdagens pass gjordes i hemmagymmet och jag hade främst fokus på skidåkningsmusklerna eftersom vi ska till Österrike och åka om två veckor. Det blev utfall med KB, jägarvila, pistol squats ner till en stol, benspark med gummiband, axelpress med KB och rodd med gummiband. Har träningsvärk i benen idag :rofl:

Planen för idag är den vanliga lunchpromenaden och att sedan haka på maken när han gör sina rehabövningar från fysion ikväll. Han skadade foten när han surfade för nån månad sedan och är en sådan där duktig "patient" som gör alla sina övningar varje dag, så han brukar hålla på i typ en halvtimme framför TV:n varje kväll. Det är superbra motivation för mig att också stretcha lite eftersom jag vet att jag är stel i både höfter, ländrygg och bröstrygg/nacke.
 
Alltså träningsvärken i rumpa och baksidalår är hemsk. Så jag ställde in dagens promenad eftersom jag jobbar på kontor och behöver kunna sitta ner :rofl: Vilodag till fredag som det ser ut men har redan gjort 12 pass i januari så jag är definitivt mer än nöjd med det eftersom jag även vabbat en del.
 
Blev några km med ice bugsen på isiga gångvägar. Apropå knasiga förälskelser så tycker verkligen det är roligt att springa med ice bugs på is. Det är så lätt och man får så bra fäste.

Håller med. Jag älskar att springa med dubbskor på is eller ännu hellre hårt packad snö som är som is med en liten greppyta. Jag älskar öht att ha fäste. Om det är runt 0 eller ett par plusgrader är det som allra bäst, nästan bättre än att springa sommartid på barmark :o
 
@_Taggis_ Jag köper att det svårt att se träning som nåt roligt, särskilt med dina förutsättningar då lågintensiv träning inte ger samma "kick" av endorfiner som man annars kan få. Tror dock att träning kan vara "roligare" eller "tråkigare". Jag tycker tex att gruppass på gymmet är jättetråkigt (särskilt som jag inte heller kan göra allt pga kroppen). Däremot upptäckte jag att gruppass i form av vatteengympa är roligare och absolut nåt jag skulle kunna tänka mig att göra.
Jag tycker att sitta på motionscykel är rätt trist och föredrar crosstrainern så i början körde jag mest crosstrainer på gymmet, nu varvar jag ibland med motionscykel men det hade varit svårt att komma igång om jag tvingat mig själv till att köra motionscykel i början.
Tänker att om man kör saker man inte tycker är helt pest så får man ju bättre skjuts i träningen.

Nu vet jag inte vilken typ av bodyscan du gjorde och jag har inte intresserat mig supermycket senaste åren men för några år sen (ganska många) så var det inte alla typer av bodyscan som var så precisa och felmarginalen var rätt hög på dem särskilt om man inte gjorde dem under precis samma förutsättningar varje gång. Den som var mest rättvisande då var typ nån vattentank om jag inte minns fel.
Även om resultatet skulle stämma så får man tänka vad resultatet hade blivit om du inte lagt ner tid på träning. Själv är jag i den åldern att man numera förfaller fort om man inte tränar, så jag försöker mest att inte förlora alltför mycket muskelmassa och bygga på den som blivit svag pga min långvariga minisk-skada.

Jag resonerar precis som du gör här - jag gör saker som inte är helt pest eftersom jag siktar på mot målet och målet helgar medlen så att säga. Det är fine för mig, jag tycker inte att det är så tråkigt att jag drar mig för att gå och träna men jag ser heller inte fram emot tex spinning och core så som jag kan se fram emot ett traillopp i fin miljö. Däremot springer jag jäkligt mkt bättre på loppen om jag är förberedd, än om jag bara suttit hemma och tänkt att jag inte kan gå på spinningen för det är inte riktigt roligt i sig.

Jag vet inte skillnaden på olika sorters bodyscan men jag har använt samma hela tiden så resultatet bör vara jämförbart även om metoderna är olika precisa i sig. Jag är 40 år och det är väl varken bäst eller sämst ur en förfall-synvinkel. Jag är faktiskt fine med att jag inte byggt på så mkt muskelmassa, däremot är jag förbannad över att jag vuxit i fett. Vikten bryr jag mig inte så mkt om, ifall det hade varit nåt jag haft nytta av dvs muskler, men att träna målmedvetet och regelbundet, tom ofta, och bara lägga på sig i visceralt fett är inte nåt jag kan anse vara bra. I kombination med en ganska strikt kosthållning i syfte att förbättra min hälsa, känns det än mer orättvist. Om jag legat i soffan och ätit praliner hade resultatet varit mer rätt åt mig, nu känns det bara som en spark på smalbenet.
 
Alltså träningsvärken i rumpa och baksidalår är hemsk. Så jag ställde in dagens promenad eftersom jag jobbar på kontor och behöver kunna sitta ner :rofl: Vilodag till fredag som det ser ut men har redan gjort 12 pass i januari så jag är definitivt mer än nöjd med det eftersom jag även vabbat en del.
Känner med dig, jag känner fortfarande av baksida lår sen i fredags 🥲 övriga muskler var betydligt snabbare på att återhämta, men tydligen får min baksida inte lika regelbunden träning antar jag 😅
 
Känner med dig, jag känner fortfarande av baksida lår sen i fredags 🥲 övriga muskler var betydligt snabbare på att återhämta, men tydligen får min baksida inte lika regelbunden träning antar jag 😅
Jag pratade just om det här med en träningsintresserad kompis häromdagen, att träningsvärk i just baksida lår alltid verkar sitta i längre än i andra muskler. Jag undrar verkligen vad det beror på! Kanske att många är "korta" och lite allmänt stela i just den muskeln, tänker att det kanske kan påverka? Oavsett vilket, I feel your pain! Bokstavligen talat :D
 
Idag blev det ännu ett pass i hemmagymmet. Jag har ärligt talat väldigt svårt att sparka mig till det "riktiga" gymmet just nu, trots att det är ett ställe jag tycker väldigt mycket om, men tänkte att jag ska göra slag i den saken på fredag om inte annat. Gillar rutinen jag hade förra året att träna antingen på lunchen eller efter jobbet på fredagar, det är en himla skön inledning på helgen!

Nåja, idag höll jag mig som sagt hemma och körde återigen lite skidmuskelträning uppblandat med nån överkroppsövning samt lite core. Höll igång i drygt 45 minuter och det kändes riktigt skönt att röra på kroppen lite :)
 
Igång igen, första gym-passet i år. Fortsätter med front raises och reverse flies längre ned.

IMG_0396.jpeg


Det lär 95% av gångerna bli två dagar i gymmet per vecka, två dagar ridning och så kanske någon jokerdag med det ena eller andra, eller löpning.
Så åter i valet och kvalet om jag ska köra helkropp eller över/underkropp nu.
Men med två gymdagar känns det inte heller som ett problem att vara där typ 90min.

Hmm hmm... får sätta mig med önskelista på övningar och skissa lite.
Frågan är om bänk gör sig bäst efter squats eller mark. 🤔
 
Har ungefär noll framsteg i min rehab just nu igår hade jag nervsmärtor och var vaken tre timmar natten till igår. Skitdag igår. Vill kunna rida och träna igen. Är less på att vikten drar iväg och att jag tappar muskler för varje månad 🙁 Var hos fysioterapeut idag och jag fortsätter med de rehabövningar jag har bara. Sååå långsamt och så segt vill ta ut mig fullständigt och känna den goa känslan i kroppen när man är helt slut.
 
Har ungefär noll framsteg i min rehab just nu igår hade jag nervsmärtor och var vaken tre timmar natten till igår. Skitdag igår. Vill kunna rida och träna igen. Är less på att vikten drar iväg och att jag tappar muskler för varje månad 🙁 Var hos fysioterapeut idag och jag fortsätter med de rehabövningar jag har bara. Sååå långsamt och så segt vill ta ut mig fullständigt och känna den goa känslan i kroppen när man är helt slut.
För mig var alla rehabövningar tortyr och ökade bara smärtan, tills dess att jag till slut fick övningar att göra i rehabbassängen, där gick det äntligen framåt. Visserligen i myrsteg, men ändå framåt.
Kanske värt att se om du kan få prova sjukgymnastik i varmbassäng? 🙂❤️
 
För mig var alla rehabövningar tortyr och ökade bara smärtan, tills dess att jag till slut fick övningar att göra i rehabbassängen, där gick det äntligen framåt. Visserligen i myrsteg, men ändå framåt.
Kanske värt att se om du kan få prova sjukgymnastik i varmbassäng? 🙂❤️


Kanske det måste kolla om det finns någon rehabbassäng. Har iallafall en fysioterapeut jag kan boka in mig på längre fram som har erfarenhet av ridning iallafall och få råd angående det när jag ska igång med det.
 
Årets första gympass avklarat! Det blev av redan på lunchen, kände att jag behövde en paus från min väldigt Excel-stinna arbetsdag. Jag var nästan ensam där och tog det ganska lugnt eftersom det trots allt gått drygt en månad sedan jag senast pysslade med den sortens träning. Det var lockande att köra på "som vanligt" men eftersom jag 1) inte vill skada mig och 2) helst vill kunna röra mig imorgon så höll jag mig i skinnet :D
  • 500 m rodd
  • 10 min rörlighet (fokus höfter, ländrygg och bröstrygg)
  • Latsdrag 3x8
  • Armhävningar på tå 10+8+6
  • Hantelrodd 3x10
  • Squeeze press 3x10
  • Tricep pull downs 3x15
  • Pyramid med burpees + KB-svingar där jag gjorde 9 svingar + 1 burpee, 8 svingar + 2 burpees, 7 svingar + 3 burpees, osv.
Sen var jag bara tvungen att göra ett av testerna som nämndes i det avsnitt av Träningspodden jag lyssnade på, nämligen tuppen (med öppna ögon var det lätt, men med stängda ögon klarade jag bara 9 sek på vänster ben, 16 sek på höger ben), och när de sedan började prata om jägarvila la jag in lite sådan också. SEN gick jag hem! :D

Överlag kändes det nog förvånansvärt bra måste jag säga. Jag fick den där brännande känslan i luftrören/övre bröstkorgen när jag blev riktigt flåsig under burpees-grejen, men annars kändes kroppen stark och redo. Hoppas slippa mer sjukdom nu! Tog en spännisbild i spegeln för att registrera dagsformen och det känns lovande att det fortfarande finns kvar någon slags muskeldefinition efter dessa långa sjukdomsveckor. 💪
 

Bifogade filer

  • 20240126_130402.jpg
    20240126_130402.jpg
    149,5 KB · Visningar: 50
Jag bidrar med en till spännisbild. Röd mosig efter 29 tuffa men roliga träningsminuter. Nu blir det dusch och sen soffläge en stund.

Och ifall någon är nyfiken på 'Grand Hotell-buren' så bor det tre tamråttor där som har en egen tråd här på buke inne på djur.
IMG_20240127_171203939.jpg
 
Konditionsträning stod på mitt schema idag. Det är det av veckans träningspass jag tycker sämst om, så jag tänkte att det var lika bra att få det gjord tidigt i veckan så slipper jag gå och gräma mig för det :p

Jag tog det ganska lugnt eftersom jag fortfarande är på väg tillbaka efter sjukdom men kroppen kändes ändå rätt bra, åtminstone början. Sedan kändes den jättetung och trött framåt passets andra halva, men jag kämpade på. Körde Almenäsintervaller med joggvila de första fem intervallerna, sedan gåvila i fyra och så joggvila igen den sista intervallen. Efter detta lite prehab med jägarvila, enbenta marklyft med kettlebell, halva pistol squats och diverse rörlighetsövningar för höft och baksida.

Mina ben känns alldeles döda nu, märks att det var typ två månader sedan jag sprang senast!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 634
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp