Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagen blev en kort vända, -21 igen och trött. Idag blir det kanske helt och hållet vilodag… helt slut i kroppen och lite riv i halsen. Dessutom möjlighet till många fler timmar i backen imorgon och fredag, mer värt att samla energi tills dess tror jag.

Skidorna fortfarande helt magiska. Vart köper man skidor egentligen? Aldrig köpt någon utrustning förut, bara hyrt.
Har ni några tips för att hitta nytt eller begagnat så PMa gärna! Gissar att man inte får länka i tråden.

Visa bifogad fil 137062
Vila låter klokt! Vad gäller köp av utrustning vet jag inget mer än Stadium, har också hyrt utrustning i alla år. Blir lite peppad av att läsa om vilken skillnad du upplevde av skidbyte, jag har också bokat hyra där det ingår när jag ska åka om ett par veckor så det kan ju bli spännande! Vilken nivå skulle du säga att du är på, hur länge har du åkt osv?
 
Vila låter klokt! Vad gäller köp av utrustning vet jag inget mer än Stadium, har också hyrt utrustning i alla år. Blir lite peppad av att läsa om vilken skillnad du upplevde av skidbyte, jag har också bokat hyra där det ingår när jag ska åka om ett par veckor så det kan ju bli spännande! Vilken nivå skulle du säga att du är på, hur länge har du åkt osv?

Det har varit spännande att våga byta skidor och uppleva skillnaden!
Jag åkte några sportlov när jag var typ 12-15, sedan återupptog jag förra året 😅
Frälst direkt. Åker nerför allt, gärna snabbt men göttigast är ju carves ner för blåa/breda nice röda backar egentligen.

Hyrde förra året först typ medelnivå, eller ”åker alla backar” som skistar kallar det. Gången efter blev det avancerad nivå, men ett par ganska mjuka och snälla all mountain-skidor.

Nu hyrde jag avancerad nivå igen men pistskidor. De första hade radie på 16m och var stabila men tunga. De jag hittat nu har radie 13m, så ganska kort. Men behåller stabiliteten!

Nu när jag kommit in i det lite mer så gillar jag stabiliteten i ett par hårda pistskidor. Skär hellre igenom snöhögar och is än fladdrar runt uppepå. Men hade jag inte haft styrka och kroppskontroll från gymmet och ridning hade jag nog inte orkat dem.

Tror att har man det med sig så kan man nästan gå upp en ”nivå” i skidor. Har också lätt att börja snöa in mig (höh) när jag hittar något som är kul 😅 Mycket googling har det skett :D
 
Det har varit spännande att våga byta skidor och uppleva skillnaden!
Jag åkte några sportlov när jag var typ 12-15, sedan återupptog jag förra året 😅
Frälst direkt. Åker nerför allt, gärna snabbt men göttigast är ju carves ner för blåa/breda nice röda backar egentligen.

Hyrde förra året först typ medelnivå, eller ”åker alla backar” som skistar kallar det. Gången efter blev det avancerad nivå, men ett par ganska mjuka och snälla all mountain-skidor.

Nu hyrde jag avancerad nivå igen men pistskidor. De första hade radie på 16m och var stabila men tunga. De jag hittat nu har radie 13m, så ganska kort. Men behåller stabiliteten!

Nu när jag kommit in i det lite mer så gillar jag stabiliteten i ett par hårda pistskidor. Skär hellre igenom snöhögar och is än fladdrar runt uppepå. Men hade jag inte haft styrka och kroppskontroll från gymmet och ridning hade jag nog inte orkat dem.

Tror att har man det med sig så kan man nästan gå upp en ”nivå” i skidor. Har också lätt att börja snöa in mig (höh) när jag hittar något som är kul 😅 Mycket googling har det skett :D
Superintressant, tack! Jag är nog på snarlik nivå som du men har blivit lite rädd av mig "på senare dar", så jag åker inte så fort (eller, jag tror att jag åker svinsnabbt och sen ser jag en video på någon som åker ca -3 km/h och som min man påstår är jag :cautious:).

Framförallt tror jag att jag skulle behöva "lära om" lite hur man gör, eller i alla fall lära mig på nytt. Jag har inte haft en skidlektion sedan jag var 10, så det känns som att jag skulle tjäna mycket på att få en liten uppfräschning gällande tekniken. Främst för att kunna åka lite mer effektivt och därmed bli mindre trött. Min man säger att jag inte carvar så mycket när jag åker, det blir liksom ofta att dalskidan glider neråt några centimeter i varje sväng (heter något fancy på både engelska och svenska men jag kommer inte på det nu, ditt "fladdrar runt uppepå" beskriver det dock ganska bra), och det tror jag tröttar ut mig onödigt mycket.

Ska testa lite olika skidor och även investera i en privatlektion när vi är iväg i februari, så ska vi se om vi kan få ordning på eländet :D
 
Superintressant, tack! Jag är nog på snarlik nivå som du men har blivit lite rädd av mig "på senare dar", så jag åker inte så fort (eller, jag tror att jag åker svinsnabbt och sen ser jag en video på någon som åker ca -3 km/h och som min man påstår är jag :cautious:).

Framförallt tror jag att jag skulle behöva "lära om" lite hur man gör, eller i alla fall lära mig på nytt. Jag har inte haft en skidlektion sedan jag var 10, så det känns som att jag skulle tjäna mycket på att få en liten uppfräschning gällande tekniken. Främst för att kunna åka lite mer effektivt och därmed bli mindre trött. Min man säger att jag inte carvar så mycket när jag åker, det blir liksom ofta att dalskidan glider neråt några centimeter i varje sväng (heter något fancy på både engelska och svenska men jag kommer inte på det nu, ditt "fladdrar runt uppepå" beskriver det dock ganska bra), och det tror jag tröttar ut mig onödigt mycket.

Ska testa lite olika skidor och även investera i en privatlektion när vi är iväg i februari, så ska vi se om vi kan få ordning på eländet :D

Kul!
Någon lektion är nog super 😃
Själv tvingar jag sambon att agera skidlärare typ 2-3 första dagarna :angel:

Haha "fladdrar uppepå" är himla bra. Annars säger jag nog bara "hasar".
Hasar känns som den mer kontrollerade versionen, att man liksom hasar runt i svängen (med flit) för att bromsa.
Men det finns nog skidtermer för det här hehe.

Jag lyckas nästan bara carva "på riktigt" i lagom backar, i svarta backar får jag inte ner farten om jag inte varierar stålkanten med att hasa runt lite 😅

Du får gärna berätta om skidor och lektion sen!
 
Bara mysåkning idag.
Frös som tusan. Men galet roligt. Åkte massor i pudersnön vid backarna, hur kul som helst. Ramlade med ett flomp typ fyra gånger, men man landar ju mjukt iallafall :D

Har svårt att tro att jag kom upp i några 81km/h meeen okej strava. If you say so…

IMG_0275.jpeg
 
Körde ett styrkepass i maskinerna idag, helkropp, eftersom jag inte skulle hinna gå på det något mer effektiva gruppasset med samma fokus. Dock bättre än inget.

Efter det hade jag bokat in en kroppsscanning för att jämföra med den jag gjorde innan jag började träna förra hösten. Ogillar ju att väga mig eftersom det rejält triggar min ungdomshistorik i ätstörningsbranschen, men tänker att det skulle vara skonsammare när man mäter kroppens förhållande av vätska, fett och muskelmassa. Dessutom en uppmaning av min läkare att ta reda på vad jag faktiskt väger, då jag klagar på att medicineringen inte fungerar fullt ut. Så ja, resultatet var riktigt dåligt i mina ögon sett. Muskelmassan bibehållen,men endast det. Viktökning i enbart fett. Man tror fan inte det är sant, när man går från lång viloperiod med endast promenader (inte ens ridning och stalljobb) under förra hösten, till att träna som jag gör nu. Och man endast ökat fettinnehållet i kroppen, inget annat. Jag höll på att bryta ihop ärligt talat, men höll minen så gott jag kunde tills jag kom hem. Känner bara för att dra ett täcke över mig och aldrig mer kliva upp. Detta är tacken för specialkost och träning 4-5 dagar i veckan + hundpromenader + slutat jobba nattskift. Tack för det, livet. När jag samlat mig ska jag kontakta min läkare och berätta om de fantastiska bak-stegen i min utveckling. Men just nu är jag så arg så att jag hoppas mest av allt på en multipel hjärnblödning istället.
 
Första passet på två veckor igår. Har känt mig så himla osugen ihop med PMS och stressig barnvecka förra veckan. Så då fick träningen vila helt enkelt.
Körde en kortlek med armhävningar, situps, ball slam och rumänska marklyft. Jag är så van nu att göra de rumänska på ett ben med kettlebell att det var svårt att hitta tekniken med stång på två ben 😅 men skönt att sparka igång kroppen lite igen.
 
Suck mina rehabövningar gör att jag får mer nevsmärtor. Vaknade fyra inatt och somnade om vid sjutiden imorse efter tens . Vilket gjorde att jag sov till klockan 10. Då min medicin mot nevsmärtor tog jag mycket senare än normalt fick jag kraftig yrsel ett tag efter jag gått upp. Biverkningar man kan få av att rucka på tiderna för mycket.
 
Körde ett styrkepass i maskinerna idag, helkropp, eftersom jag inte skulle hinna gå på det något mer effektiva gruppasset med samma fokus. Dock bättre än inget.

Efter det hade jag bokat in en kroppsscanning för att jämföra med den jag gjorde innan jag började träna förra hösten. Ogillar ju att väga mig eftersom det rejält triggar min ungdomshistorik i ätstörningsbranschen, men tänker att det skulle vara skonsammare när man mäter kroppens förhållande av vätska, fett och muskelmassa. Dessutom en uppmaning av min läkare att ta reda på vad jag faktiskt väger, då jag klagar på att medicineringen inte fungerar fullt ut. Så ja, resultatet var riktigt dåligt i mina ögon sett. Muskelmassan bibehållen,men endast det. Viktökning i enbart fett. Man tror fan inte det är sant, när man går från lång viloperiod med endast promenader (inte ens ridning och stalljobb) under förra hösten, till att träna som jag gör nu. Och man endast ökat fettinnehållet i kroppen, inget annat. Jag höll på att bryta ihop ärligt talat, men höll minen så gott jag kunde tills jag kom hem. Känner bara för att dra ett täcke över mig och aldrig mer kliva upp. Detta är tacken för specialkost och träning 4-5 dagar i veckan + hundpromenader + slutat jobba nattskift. Tack för det, livet. När jag samlat mig ska jag kontakta min läkare och berätta om de fantastiska bak-stegen i min utveckling. Men just nu är jag så arg så att jag hoppas mest av allt på en multipel hjärnblödning istället.
Tänk istället på alla de andra hälsofördelarna du uppnått med träningen och skippade nattpass. Jag är tvivlande till att det ens går att mäta fettandelen på ett tillförlitligt vis. Oavsett så säger det ju ingenting om din hälsa. ❤️
 
Jag smyger in här. Tror att jag har skrivit i tidigare träningstrådar men nu är det längesen.
Jag har varit aktiv länge. Går på pass på friskis och svettis flera gånger i veckan men har senaste tiden känt att jag inte kommer längre i min egen utveckling med den träningen. Det är superbra träning för att hålla igång och jag tycker att det är väldigt roligt men vill bli starkare i kroppen. Mycket för att hur coolt är det inte att ha en stark kropp som orkar mycket, men också för att bli bättre i löpningen.

Så nu har jag fått hjälp att göra två pass att köra i gymmet, ett allroundpass för hela kroppen och ett lite mer med spets.

Jag är grymt taggad på att bygga mer muskler på hela kroppen!
 
Tänk istället på alla de andra hälsofördelarna du uppnått med träningen och skippade nattpass. Jag är tvivlande till att det ens går att mäta fettandelen på ett tillförlitligt vis. Oavsett så säger det ju ingenting om din hälsa. ❤️

Vilka häsofördelar? Helt ärligt så är det isåfall inga jag märker av. Min känsla är snarare att livet går stadigt utför och inga av mina åtgärder eller ansträngningar har någon som helst effekt.
 
Senast ändrad:
Jag skippade dagens inplanerade intervallpass på löpbandet. Höftböjaren gör ont och ja, som sagt har ju inga av mina träningsansträngningar hittills ju gett något. Så jag tog istället en så lång promenad som kylan tillät innan tårna höll på att trilla av trots yllesockar och kängor Sen gjorde jag ett corepass 25 min framför teven.
 
Provat att köra armhävningar på knä med tung 2 åring, det gick men på bekostnad av tekniken :rofl:
Jaja passet var roligt men kortades ner en aning på grund av tidsbrist.

Frida stretch är en övning från när jag gick hos PT, och är med i så gott som alla mina pass. Har sett att den även kan heta utfall/planka med torso rotation.

Styrkelabbets Kroppsviktsbyggning_ Bröst, axlar & triceps – Pass 1 (1).jpg
 
Vilka häsofördelar? Helt ärligt så är det isåfall inga jag märker av. Min känsla är snarare att livet går stadigt utför och inga av mina åtgärder eller ansträngningar har någon som helst effekt.
Om du inte blir starkare, snabbare, uthålligare, får mer energi, eller vad målet nu är, överhuvudtaget trots träning 4-5 dagar i veckan, kan det vara så att du tränar för mycket? Alltså att kroppen inte hinner återhämta sig ordentligt mellan passen, vilket i sin tur gör att du inte har energin att ta ut dig lika mycket under själva passen som du hade haft om du varit helt utvilad, och att träningen därför inte blir lika effektiv?
 
Vilka häsofördelar? Helt ärligt så är det isåfall inga jag märker av. Min känsla är snarare att livet går stadigt utför och inga av mina åtgärder eller ansträngningar har någon som helst effekt.
Mindre risk för hjärt-kärlsjukdomar, bättre kognitiva förmågor, bättre stresstålighet, starkare hjärta, bättre syreupptagningsförmåga, stärkta leder och ligament, starkare skelett, ökad rörlighet, m.m.
 
Om du inte blir starkare, snabbare, uthålligare, får mer energi, eller vad målet nu är, överhuvudtaget trots träning 4-5 dagar i veckan, kan det vara så att du tränar för mycket? Alltså att kroppen inte hinner återhämta sig ordentligt mellan passen, vilket i sin tur gör att du inte har energin att ta ut dig lika mycket under själva passen som du hade haft om du varit helt utvilad, och att träningen därför inte blir lika effektiv?

Kan förhoppningsvis vara så, men jag är inte den som gillar att ta ut mig till max flera dagar i veckan. Jag gillar att hålla mig på en uthärdlig nivå och istället göra fler pass. Endast i intervaller i grupp kan jag ta ut mig riktigt mkt men nu har jag ju inte kunnat vara med på den träningen på ett halvår pga höften. Det är ändå bara en gng i veckan det är löpgrupp.

Sen är träningen en sysselsättning. Jag har för lite att göra och av tristess blir det då hellre att jag går till gymmet än sitter hemma och glor. Känns ändå helt orimligt att man ska lägga på sig rent fett, av att ha den här livsstilen. Att inte utvecklas optimalt, fine, men bli fet?
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Mindre risk för hjärt-kärlsjukdomar, bättre kognitiva förmågor, bättre stresstålighet, starkare hjärta, bättre syreupptagningsförmåga, stärkta leder och ligament, starkare skelett, ökad rörlighet, m.m.

Det som inte kräver mätning märker jag som sagt inte av. Kognitivt och stresståligt är det definitivt inte bättre. Jag har ju alltid levt aktivt även om det periodvis mest bestått av promenader, men då desto fler timmar per vecka. Kanske skillnaden funnits om jag jämförde detta med stillasittande men det har ju inte varit aktuellt.

Skitsamma, jag vet att ni vill väl. Men det finns inget som kan få mig att se blidare på detta. Det är ett skitdåligt resultat helt enkelt. Och jag har alltid fått föra ett krig mot kroppen på ett eller annat sätt, bara trist att inse att det aldrig kan bli nån skillnad på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 642
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp