Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Därför att den typiska hypo-tröttheten i regel är brist på hormon som T3 (och säkert andra faktorer som varierar mellan olika patienter tex trötta binjurar och lågt kortisol), och att då utsätta kroppen för stress som träning, ökar belastningen på kroppen och leder in i en dålig sprial. Stress ökar också inflammation, och eftersom jag (och de flesta med hypo) även har Hashimotos sjukdom som är inflammatorisk så ja... man får fler symptom. För mkt träning gör att jag samlar vätska, sväller upp, "blir tjock" eller vad man då vill kalla det. Även om jag inte kan redogöra för detaljerna på kemisk nivå så har det varit väldigt tydligt för mig - för mkt träning gör mig tjock och trött och jag behöver då backa. När min läkare förklarade sambandet så kändes det logiskt, men jag har svårt att släppa det här oket av lathet. Och jag minns helt enkelt inte all detaljer om exakt vad som sker i kroppen, det räcker för mig att veta att jag inte får och kan träna för mkt. Dock är det ju en aning frustrerande när man är rastlös och saknar annan sysselsättning, samt vill springa långlopp, att alltid behöva backa undan för att man inte lärt sig att hitta en balans.... Jag hinner liksom aldrig träna upp mig för dedär loppen jag vill genomföra...
Jag har högt kortisol. Eller har haft i alla fall, nu har jag ingen aning. Tror det hade med stress att göra 🤔. Egentligen har jag svårt att avgöra vilken trötthet som beror på hypotyreos eftersom jag även har andra diagnoser som gör mig trött.
Det är främst kardio som är probemet. Många med hypo tränar mkt styrketräning och mår väldigt bra av det, men just kardio ska man vara försiktig med om man har symptom med trötthet. Det utarmar systemet mer än bygger upp, återhämtning är mkt viktigt (säger jag som alltid misslyckas med just det). En lång period fick jag ju bara gå promenader för att jag var så trött, dessförinnan hade jag ju en längre period då jag upplevde att ju mer jag tränade ju sämre presterade jag. Det verkar vara klassiskt.
Till saken hör att de flesta som bara får hjälp av primärvården, aldrig kommer i kontakt med Liotyronin, dvs syntetisk T3. Och T3 är den aktiva sköldkörtelhormonen, brist på den ger problem med energi i musklerna och hjärtat är ju en avgörande muskel... så att träna kardio med brist på T3 säger ju sig självt att det fungerar dåligt.
Jag märker att min kropp verkligen gillar styrketräning mer än konditionsträning. Egentligen har jag vetat det hela tiden men jag har mest tyckt kondition är kul. Glad att jag hittat ett gym jag trivs på för framöver kommer jag prioritera styrketräningen.
Jag inser att jag nog har samma problem fast i mildare variant för jag har länge förundrats över hur snabbt andra utvecklas av hård träning medans jag upplever att jag bara står still eller backar bakåt när jag tränar hårt. Jag har dock accepterat att det är så och försöker glädjas av träningen trots att jag inte får betalt för allt arbete jag lägger ned så att säga.
Känner igen! Det har jag alltid upplevt med konditionskrävande träning. Jag sliter som fan men framstegen är pyttesmå. För mig är det stor skillnad med styrketräning: jag tycks bygga muskler snabbt och jag blir hela tiden starkare.
 
Jag tror min PT har dumpat mig 🙄. Jag mejlade och frågade om ny tid men trots att hon jobbat (haft pass i grannbyn) har hon inte svarat på flera dagar. Hon brukar svara jättesnabbt.

Funderar på onlinecoachning men egentligen vill jag mest ha nån som kollar teknik och korrigerar mig. I början ville jag att nån skulle tala om vad jag skulle göra men nu vill jag nog planera själv, kanske med råd från någon. Dessutom ingår ofta kostrådgivning/schema och jag har alldeles för mycket egna åsikter om kost för att det ska funka 😅. Så kommer tillbaka till att ett pass med PT då och då vore det bästa, som kollar teknik och som jag kan ställa frågor till. Och sen kör jag efter min egna plan. Men orkar inte börja med ny PT, tycker det är jättejobbigt 🙁
Fy vad segt! Jag hade nog testat att skriva en gång till för säkerhets skull, kan tänka mig att det är fullt upp i den branschen såhär års så hon kan ju ha missat ditt mail!
 
Dagens utför!
Superhärliga skidor, kändes väldigt kontrollerat. Ser fram emot att göra lite riktiga carves imorgon och se vad de går för.
Fokus idag blev mest på att komma ihåg lite teknik. :D

Edit:
Älskar också att min fitbit inte importerar skidåkning från Strava, så enligt den har jag inte rört mig mer än lite promenad idag 😅

IMG_0079.jpeg
 
Har vilat upp mig med två vilodagar inför en kommande vandring men så verkar vädret bli kasst imorn. Jag är inte sugen på att gå i snöblask och bli både blöt och kall.
 
Dagens! Kul med hög toppfart utan att det känts okontrollerat.
Svängde också förbi skidhyran i slutet på dagen, ska testa ett par andra skidor imorgon.
Från 167cm / 16m svängradie till 159cm / 13m svängradie. Är de typ lika stabila i brant nedåt som nuvarande så kan det blir riktigt kul!

Finns även ett par 165cm / 14m radie att testa annars. Sjukt lyxigt att få byta skidor under hyrperioden tycker jag. Ska kanske köpa egna skidor så nice att testa lite olika.

IMG_0090.jpeg
 
Tänkte springa intervaller ute idag eftersom det var lämpligt varmt men givetvis hade det snöat inatt. Och därmed inget fäste eftersom kakorna som bilarna trampat fast lossnar i vart tredje steg och däremellan är det två steg fram och ett tillbaka-principen i framkomlighet. Fyfan vilken motivationsdödare... Jag gick hem och tog på mig kängorna och gick istället en timme med hunden. Åkte sedan in till gymmet som äntligen har återgått till vanliga helg-öppettider,och hade öppet nästan heldag. Gjorde några styrkemaskiner överkropp och sedan 6x2 min intervaller på bandet. Har lite svårt för intervaller på band, eftersom det är så mkt knappande, jag fattar inte om eller hur man lägger in ett program :o .... därför tänkte jag att bäst blir att köra längre intervaller = mindre knappande. Man kommer ju upp i hastighet ganska länge innan det ska knappas ner igen. Inget supertungt pass men är nöjd att det blev gjort.
 
Jag snittar 3 pass i veckan på 25 minuter just nu. Lite längre pass på barnfria veckor och kortare pass på barnveckor. Så därför är jag extra glad över att se att min tidigare tränade rygg är på väg tillbaka, den försvann våren 2021 och sen varit frånvarande sen dess. Eftersom jag inte får skaffa fler barn så kan jag satsa mer på min vänskap med min träning :D

IMG_20240113_155137071_HDR.jpg
 
Idag tog jag mig iväg till gymmet för årets första träning. Jag köpte ett årskort för träning på dagtid, med mitt friskvårdsbidrag, eftersom jag ändå vill slippa vara där när det är fullt med andra... Problem bara att vi bara har en bil, (kopplingen havererade på den andra och inte värt att laga på så gammal bil...) så det är ett evigt pusslande för att ens få ihop våra jobbresor. Så det lär väl medföra färre gymbesök, tills maken kan börja cykla till bussen igen...
 
Hoppar in i tråden för att bli inspirerad och peppad av er! 😁

Just nu består min träning av simning några gånger i veckan (haft uppehåll över jullovet pga ensamstående med barn.) och lite övningar hemma.
Ja, och vardagligt skit som skotta snö (som aldrig tar slut!) och bära ved (ohemula mängder!). 😅

Vill komma ingång med promenader igen och uppnå stegmålet varje dag, det har varit dåligt med det den senaste tiden. 🙈
 
Det svänger snabbt. Förra söndagen gnällde jag om att jag kände mig omotiverad. Har tränat tre gånger den här veckan och är helt plötsligt supermotiverad 😂 har dock fått en träningskompis, vilket är så roligt! 💪🏻 Jag ska iväg på jobb i veckan men hoppas jag kan få till tre pass den här veckan också, annars blir det nog två, vilket också är jättebra. 😊
 
Idag spenderades halva dagen på ett par skidor, och bytte sedan vid lunch. Tror att jag nu hittat de perfekta skidorna för mig :love:

Första var för tunga, andra för fladdriga och tredje just right :D
167cm med 13m radie, hårda och stabila men kul att carva runt i. Så nu är jag orimligt pepp på att börja kolla på egen utrustning till mig 💸💸

IMG_0119.jpeg
 
Fy vad segt! Jag hade nog testat att skriva en gång till för säkerhets skull, kan tänka mig att det är fullt upp i den branschen såhär års så hon kan ju ha missat ditt mail!
Jag vill inte tjata, om hon vill slippa mig blir det ju svårt för henne att ignorera mig i ett mejl till 🙄. Tror inte de har jättemycket nu, när vi pratade om ny tid i januari sa jag att då är det väl fullt upp här, hon sa nej det brukar vara mest under hösten, inför skidsäsongen. Nu är nog folk igång och upptagna av skidåkning.

Kan ju testa nån annan PT men känner mig lite nedslagen, jag gillade den förra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 655
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp