Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Core idag och sen ett yogapass på det. Kändes lagom då jag fortfarande kände mig lite klen efter helgens vad-det-nu-var-sjuka. Ska prova ta en joggingrunda imorgon nu när det för ovanlighetens skull är skönt väder ute
 
Jag har nu följt upp PT en gång till. Bett att få mer ”dead bug med vikt” inspirerade övningar och fler övningar så jag kan välja mer. Det känns kul att jag nu inser att vissa övningar är roliga och andra är tråkiga och de tråkiga kan man faktiskt undvika! Armbågarna håller sig i schack, kan känna av dem ibland och har fått övningar specifikt för dem!
 
7,5 km joggingrunda idag. Stängde faktiskt av tempo-upplysningen på runkeeper för att inte bli stressad av den. Målet var att bara hitta ett eget tempo som kändes bra och inte jobbigt. Kollade sedan när jag kvar klar och insåg att det är samma som jag hamnar i alltid. Alltså kan jag springa ännu långsammare på längre distanser och jag skulle troligen orka det redan idag om jag bara höll nere farten. Trist att jag blir trött i höften där jag skadade mig, men det skyller jag på vintern och fästet. Blir samma om jag promenerar...
 
IMG20240110175353.jpg

Efter 50 mil i bil blir det hotellträning med utsikt 😁
 
Jag inser att jag nog har samma problem fast i mildare variant för jag har länge förundrats över hur snabbt andra utvecklas av hård träning medans jag upplever att jag bara står still eller backar bakåt när jag tränar hårt. Jag har dock accepterat att det är så och försöker glädjas av träningen trots att jag inte får betalt för allt arbete jag lägger ned så att säga.

Jag lyssnade på Nyhetsmorgon imorse om utbrändhet, och då togs det upp (tror det var i samband med en tittarfråga) om kardioträning och stress. Att det inte är att tänka på att träna pulsbaserat vid utbrändhet eftersom kroppen inte vet skillnaden på pulsträning och stress och reagerar på bägge. Tänker att det måste ha att göra med det vi diskuterde här, kroppslig stress och gensvar på träning. Binjurarna tar ju mkt stryk under långvarig tress varpå de borde vara lika trötta vid utbrändhet som vid sjukdomar som tex hypotyreos. Därför är det ju inte osannolikt att kroppen svarar liknande på träning.

Det borde finnas med här:

https://www.tv4play.se/klipp/3e2475...ren-svarar?playlist=auto_67ff22880e988cd4d149

Edit: Frågan tas upp 4 minuter in i klippet.
 
Senast ändrad:
7,5 km joggingrunda idag. Stängde faktiskt av tempo-upplysningen på runkeeper för att inte bli stressad av den. Målet var att bara hitta ett eget tempo som kändes bra och inte jobbigt. Kollade sedan när jag kvar klar och insåg att det är samma som jag hamnar i alltid. Alltså kan jag springa ännu långsammare på längre distanser och jag skulle troligen orka det redan idag om jag bara höll nere farten. Trist att jag blir trött i höften där jag skadade mig, men det skyller jag på vintern och fästet. Blir samma om jag promenerar...
Hur stänger man av tempot?
 
Senast ändrad:
Antingen får du ju mäta och klocka rundan och sedan dela tiden i antal kilometer och få kilomettertiden, eller om man springer med tex runkeeper så syns det i sammanfattningen.
Stänger av skulle det vara. Vill ha runkeeper för att veta hur långt jag springer nu när jag springer där jag inte har mätt men vill inte se tid. Men har aldrig hittat ngn avstängningsfunktion.
 
Stänger av skulle det vara. Vill ha runkeeper för att veta hur långt jag springer nu när jag springer där jag inte har mätt men vill inte se tid. Men har aldrig hittat ngn avstängningsfunktion.

Du går in på "statistikljud" nere till höger på startsidan i runkeeper, ovanför start-knappen. Och där väljer du om och vad och med vilket intervall du vill ha det uppläst.... När jag kör intervaller stänger jag av allt. Eller idag när jag bra skulle ta en lugn jogg. Vill inte bli störd. Och när jag springer vanligtvis har jag tempo varje kilometer, samma om jag springer tävling. Då vill jag veta hur jag ligger till. Jag har ingen träningsklocka (har inte idats sätta mig in i vilken jag ska köpa :o ) och tycker man klarar sig bra med detta för husbehov. Jag saknar dock en klocka för att kunna se tid och puls när jag kör intervaller.
 
Du går in på "statistikljud" nere till höger på startsidan i runkeeper, ovanför start-knappen. Och där väljer du om och vad och med vilket intervall du vill ha det uppläst.... När jag kör intervaller stänger jag av allt. Eller idag när jag bra skulle ta en lugn jogg. Vill inte bli störd. Och när jag springer vanligtvis har jag tempo varje kilometer, samma om jag springer tävling. Då vill jag veta hur jag ligger till. Jag har ingen träningsklocka (har inte idats sätta mig in i vilken jag ska köpa :o ) och tycker man klarar sig bra med detta för husbehov. Jag saknar dock en klocka för att kunna se tid och puls när jag kör intervaller.
Ok ljudet har jag fått av men jag skulle vilja kunna se sträckan utan att bli tvingad att se tiden. Hittills inte hittat ngn app där det går.
 
Ok ljudet har jag fått av men jag skulle vilja kunna se sträckan utan att bli tvingad att se tiden. Hittills inte hittat ngn app där det går.

Aha, nej det vet jag inte om det går? Isåfall kanske du ska skippa app öht ch istället kolla sträckan på tex "mät din runda" på iform.se eller jogg.se?
 
Gått min tillåtna rehabsträcka om 500 meter med kryckor idag. Inte så mycket att säga om kämpar på med det varje dag. Någorlunda smärtfri iallafall med mediciner. Funderar på att ta bussen bit på fredag och åka till någon annan plats och gå och ta en fika kanske. Får se vad jag orkar men hade ju varit trevligt och välgörande för humöret att se något annat än vår lilla gatstump som jag går fram och tillbaka på.
 
Idag har jag sprungit runt lite mycket vilket jag känner av men ändå inte så mycket smärta som jag förväntade mig att jag skulle få. Var bland annat hos tandläkaren och kan äntligen se slutet på en lång och omfattande tandvårdsbehandling, har en tid till nästa vecka sen ska det vara klart. Varit två operationer bland annat och fått en del komplikationer så varit en extremt tuff höst att jag sen blev skadad nästan direkt på att det hade läkt efter sista operationen. Nu känns det ändå som det vänt på riktigt med diskbråcket för det har varit stabilt sen i torsdags med smärtan och så. Så kanske äntligen kan få börja med lite rehabövningar nästa vecka. Så att både få göra det och sen också vara klar med tänderna är ju två positiva saker som gör att jag faktiskt inte har mått så här bra mentalt på länge som jag gör ikväll och det tillhör ju också hälsan så tänkte skriver om det här . :) Även om det är tufft mentalt med andra bitar i livet och kommer vara framåt så får jag ta vara på den här lilla stunden av att ändå känna att det är lite positivt.
 
Jag tror min PT har dumpat mig 🙄. Jag mejlade och frågade om ny tid men trots att hon jobbat (haft pass i grannbyn) har hon inte svarat på flera dagar. Hon brukar svara jättesnabbt.

Funderar på onlinecoachning men egentligen vill jag mest ha nån som kollar teknik och korrigerar mig. I början ville jag att nån skulle tala om vad jag skulle göra men nu vill jag nog planera själv, kanske med råd från någon. Dessutom ingår ofta kostrådgivning/schema och jag har alldeles för mycket egna åsikter om kost för att det ska funka 😅. Så kommer tillbaka till att ett pass med PT då och då vore det bästa, som kollar teknik och som jag kan ställa frågor till. Och sen kör jag efter min egna plan. Men orkar inte börja med ny PT, tycker det är jättejobbigt 🙁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 661
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp