Jag avslutade 2023 med vandring och inledde 2024 med skidåkning
Sedan fortsatte jag dessvärre att inleda 2024 med influensa, eller något åt det hållet, så jag har bott i sängen med feber, frossa, ledvärk, en fruktansvärd hosta och extremt irriterade luftrör sedan i förrgår. Hoppas vara på benen snart igen, och under tiden roar jag mig med att summera träningsåret 2023!
Totalt fick jag ihop 146 pass vilket jag är nöjd med, men samtidigt känns det verkligen som att jag snubblade på målsnöret med min utmaning där målet ju var 150 pass. Men men, december var en väldigt kämpig månad eftersom jag dragits med enorma sömnproblem sedan slutet av november vilket till slut påverkade magen och allmäntillståndet ganska rejält, så det är kanske inte så konstigt att jag "bara" fick till 8 pass den månaden. Många av dagarna handlade verkligen bara om att försöka överleva arbetsdagen...
Tittar vi på mitt stegmål, som var att hålla mig över 7 500 steg per dag i genomsnitt, så gick det alldeles utmärkt och jag snittade 8 458 steg per dag. Det är drygt 300 steg mer per dag än förra årets genomsnitt, det hade jag faktiskt inte alls väntat mig! Väldigt nöjd med det.
De intensiva minuterna som pulsklockan räknar landade på i genomsnitt 154 per vecka vilket är 4 över målet på 150 minuter per vecka. Det är även 1 minut mer per vecka än förra året, vilket jag återigen inte hade väntat mig.
Årets vanligaste träningsform var, föga förvånande, styrketräning som stod för 36% av passen. Efter det kommer yoga med 16% och löpning med 15%.
Inför 2024 kommer jag att sänka mitt mål ett par snäpp och istället satsa på 130 träningspass på ett år. Jag har kört 150 pass i två år nu och det har förvisso varit roligt och motiverande, men också lite stressigt att få till. Det kändes helt klart mer görbart under 2023 än 2022, framförallt eftersom jag var sjuk betydligt mindre, men som synes lyckades jag inte riktigt ro det i hamn ändå så jag sänker kraven en gnutta. Motiverad kommer jag att känna mig oavsett, och det är himla kul att logga min träning på det här viset!
2024 hoppas jag även kunna komma igång med crossfit-inspirerad träning igen, tack vare det nya gymmet som öppnade här i krokarna för en månad sedan. Planen är att köpa ett prova på-kort där man får fri tillgång till samtliga pass i tre veckor, och utefter det bestämma mig för vad jag vill satsa på. Är lite orimligt peppad på detta! Men först ska jag bli frisk!