Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle avsluta året med ett långt pass på gymmet ikväll men det ser inte ut att bli så då byn är utan vatten. Jag vill inte riskera att inte kunna duscha efteråt och dessutom har det inte blivit middag än pga detta. Men jag körde ett rejält ben/rump-pass igår och får hoppas på vatten imorgon och ett långt pass som inledning på året istället :bump:
 
Nyårspass.
Allt gott, utom squats då.
Både hamstring och knä sa ”VAFANGÖRU”, så blev att chilla efter det 😅

Men men, mer bygga i vår!
IMG_9812.png
 
Körde ett lättare intervallpass på löpband idag. Dels för att det är ogörligt med intervaller ute (20-30 minusgader) och dels för att prova det på bandet.
Körde 5 x 1 minut, 3 x 30 sek och sedan skulle jag köra lite backe som avslutning. Men jisses så svårt det är att få till det med hastigheten, det tar ju år och dar att hinna ställa om hastigheten fram och tillbaka O_o Bäst gick det såklart i 1 minutsintervallerna, och helt okej i 30 sek. Men backe får jag nog glömma att göra på band. det är för mkt knappande helt enkelt för att få till det i intervallform.

Nöjd ändå att ha genomfört detta, det får bli en lösning under vintereländet och innan jag är rehabbad nog för att återgå till intervallkörning i min löpargrupp.
 
Eftersom de flesta planer blir inställda denna vecka så hoppas jag på minst tre pass. Ska ändra lite i programmet dock så det är anpassat utifrån vart jag befinner mig i min träning.
 
Hejsan!
Long time no see.
Har fortfarande problem med axeln och har fått lägga Crossfit på hyllan för en period, även om det gör riktigt ont i hjärtat. Men inte kunnat träna ordentligt sedan i September. Har nu i snart 2 månader, gått till sjukgymnast och sakta, mycket sakta går det framåt.

Jag har en riktigt rejäl överansträngning i Axeln som troligtvis grundar sig i tennisarmbåge. Jag har aldrig haft ont i armbågen, men vissa av övningarna som gör ont tyder på det.

Nu har jag gått från "vifta"-övningar till att få hålla i en hantel och skivstång. Får äntligen göra skivstångsrodd (men bara lyfta med skuldrorna, för att hitta tillbaka till kontakten), samma med enarms hantelrodd. Bara med skuldran.
Så för några dagar sedan fixade jag kort för 4 veckor på Friskis, kommer köra månadsvis fram tills dess att jag är tillräckligt frisk att jag kan gå tillbaka till boxen. Men det är jag och pensionärerna där, vilket gör det ganska lugnt.

Men det blir mycken benträning, så pass att benträning börjar bli riktigt tråkigt. Vilket är något jag har älskat tidigare, men får inte göra ex. backsquat med skivstång utan får använda mig av maskiner där jag inte belastar axeln alls. Mark och backsquat som vart mina favoritövningar får vänta :cry:
Men jag börjar äntligen komma igång och träna igen!

2024 ska bli året då jag lyssnar på kroppen, lyssnar på sjukgymnasten och bygger en grundstark kropp!
Då jag inte kan förvänta mig att kunna genomföra något OCR-lopp i år heller börjar jag fundera på vättenrundan eller Göteborgsvarvet, bara för att ha något mål med träningen.
Jag avskyr förvisso att springa och cykla är inte heller min favoritövning.... Men vi får se vad det landar i :p
 
@YaHilweh du inte redan har fysisk aktivitet på recept, FaR,, från fysioterapeut så kolla om du kan få det. Då kan du få kort till lägre pris på friskis. Själv är jag inte ens i stadiet att jag ens kan göra rehabövningar efter jag lyckades skaffa mig diskbråck på gymmet i början av november i början av november.
 
Core och yoga idag. Kan inte riktigt fokusera i yogan, men om 10 år kanske jag hittat poängen med det, tills dess blir det pass jag bokar in på vilodagar :o:angel:
 
@YaHilweh du inte redan har fysisk aktivitet på recept, FaR,, från fysioterapeut så kolla om du kan få det. Då kan du få kort till lägre pris på friskis. Själv är jag inte ens i stadiet att jag ens kan göra rehabövningar efter jag lyckades skaffa mig diskbråck på gymmet i början av november i början av november.
Jag har funderat och tittat lite på det, då jag även har Diabetes typ 1 vilka kan i vissa fall vara berättigade till det.
Jag ska titta på det igen, tack för tips :)

Jag har i sep-nov inte kunnat göra mer än att promenera. så jag förstår dig till fullo! Lider verkligen emd dig och diskbräck är inte att leka med.
 
Jag har funderat och tittat lite på det, då jag även har Diabetes typ 1 vilka kan i vissa fall vara berättigade till det.
Jag ska titta på det igen, tack för tips :)

Jag har i sep-nov inte kunnat göra mer än att promenera. så jag förstår dig till fullo! Lider verkligen emd dig och diskbräck är inte att leka med.


Nej det är hemskt särskilt nervsmärta I benet. Längtar efter att iallafall kunna ta en promenad. Går fortfarande med kryckor. Nervsmärtorna har blivit bättre men det är starka mediciner som gett mig hemska biverkningar. Som att välja mellan pest och kolera mellan nervsmärta och mediciner.
 
Hoppar in här utan förhoppningar att stanna långvarigt :rofl: Aktiv i vardagen, promenerar ett gäng mil i terräng varje månad och är i bra form konditionsmässigt men tränar inte nu vilket känns konstigt. Har inte kommit igång på allvar sedan jag blev gravid med yngsta, tre år sedan med andra ord :o Tidigare har jag sprungit ett par mil i veckan och yogat 30 min varje dag, 60 min i perioder.

Sprang iofs typ fyra gånger i veckan i våras, men sedan fick vi hunden och han ville inte springa i sommarvärmen. När det var barmark häromdagen sprang vi dock med gott resultat så när isen försvinner vill jag komma ut och springa några km ett par gånger i veckan.

Utöver det ska jag tydligen börja styrketräna :confused: Har förbannat ont i lederna så här års, så jag har bett min väldigt (!) träningsintresserade man att sätta ihop ett 15 min-pass som jag kan köra hemma i syfte att stärka kroppen. Det kommer bli en kamp att få till det varje dag för jag tycker det är tråååkigt, men det är väldigt bra om jag lyckas.
 
Det går verkligen upp och ner nu. de senaste två dagarna har jag knappt kunnat röra mig med kryckor inne i lägenheten och haft jätteont.

Men idag har jag kunnat gå inne i lägenheten utan kryckor. Har också kunnat gå till apoteket med kryckor kanske 800-900 meter vilket nog är den längsta sträckan jag kunnat gå sen början av november utan att få jätteont. . Tog bussen hem för jag var rejält slut efteråt.. Såna här dagar får jag lite hopp. Men så fort jag haft en bra dag så följs det av massa dåliga dagar. Alla rehabövningar jag fått av fysioterapeut gör för övrigt väldigt ont fortfarande.
 
Crossfit-inspirerat pass idag. Går väldigt sällan på det, men tyckte att jag behövde någon sorts cirkelpass i veckan.... Är inte så impad av upplägget då det ofta tenderar till att bli stressigt, på bekostnad av tekniken. Dagens pass funkade inte så bra för mig som är lite klen i handleder (burpees bla). Så det blir nog rätt sällan detta pass framöver med, jag verkligen hatar burpees, handlederna eller ej...
 
Jag försöker i alla fall 😅

Det verkar vara så mycket snö i mellersta Skåne nu att det förhoppningsvis blir åk imrogon 🤩
Jag har inte ens åkt denna säsong ännu :o trots bra med snö och jättefina spår. Men det har varit få dagar med bra väder, det är verkligen jättekallt och blåsigt hela tiden. Då lockar gymmet mer, har gjort tillräckligt med dagar i skidspåret i dåligt väder.
 
Det går verkligen upp och ner nu. de senaste två dagarna har jag knappt kunnat röra mig med kryckor inne i lägenheten och haft jätteont.

Men idag har jag kunnat gå inne i lägenheten utan kryckor. Har också kunnat gå till apoteket med kryckor kanske 800-900 meter vilket nog är den längsta sträckan jag kunnat gå sen början av november utan att få jätteont. . Tog bussen hem för jag var rejält slut efteråt.. Såna här dagar får jag lite hopp. Men så fort jag haft en bra dag så följs det av massa dåliga dagar. Alla rehabövningar jag fått av fysioterapeut gör för övrigt väldigt ont fortfarande.

Kanske testa ny fysio och se om de har andra uppslag på övningar? Gjorde massor för mig när jag fick en ny med annat perspektiv.
 
Kanske testa ny fysio och se om de har andra uppslag på övningar? Gjorde massor för mig när jag fick en ny med annat perspektiv.


Kanske dock verkar ändå de övningar jag har fått de som rekommenderas i den akuta fasen enligt det jag kollat på nätet. Är väl mest att man kan vara i den akuta fasen så länge som gör att jag inte kan göra någonting. Dessutom säger både fysio och läkare att jag inte ska trigga smärtan. Jag har också märkt de gånger jag råkat göra det av misstag blir det mycket värre. Hade ont i tre dygn met eller mindre sist.
 
Kanske dock verkar ändå de övningar jag har fått de som rekommenderas i den akuta fasen enligt det jag kollat på nätet. Är väl mest att man kan vara i den akuta fasen så länge som gör att jag inte kan göra någonting. Dessutom säger både fysio och läkare att jag inte ska trigga smärtan. Jag har också märkt de gånger jag råkat göra det av misstag blir det mycket värre. Hade ont i tre dygn met eller mindre sist.

Absolut, men du kan ju som sagt få annan input. Den fysion jag bytte till behöll övningarna till stor del men ökade belastningen, hjälpte mig med detaljer som vinklar och gav mig alternativ att köra liknande övningar men där jag kunde avlasta mer. Även med de små justeringarna som han gjorde blev det enorm skillnad, från att ha kört tre månader utan nån förändring så tog det bara några veckor innan jag märkte förbättring.
 
Absolut, men du kan ju som sagt få annan input. Den fysion jag bytte till behöll övningarna till stor del men ökade belastningen, hjälpte mig med detaljer som vinklar och gav mig alternativ att köra liknande övningar men där jag kunde avlasta mer. Även med de små justeringarna som han gjorde blev det enorm skillnad, från att ha kört tre månader utan nån förändring så tog det bara några veckor innan jag märkte förbättring.


Ja uteblir förbättringar helt så får jag överväga det. Jag kunde inte gå till fysioterapeuten sist jag hade tid för jag hade för ont för att ta mig ut ur lägenheten. Men nu har jag ny tid nästa vecka. Så egentligen bara haft två tider än när jag tagit mig dit och en uppskjuten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 665
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp