Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår (julafton) var jag på middag men var så himla sugen på att träna så gick till gymmet efteråt 🥳. Trodde jag skulle vara själv men det var faktiskt ett par till där, som sa samma sak 😅. Funderar på att köra nyårsträning också, beroende på väder. Brukar alltid åka skidor på nyårskvällen.

Beställde just en julklapp till mig själv, Vivobarefoot primus lite III. Framför allt till knäböjen, jag är lite svajig 😅.
 
Igår blev det ett kortare pass på crosstrainern för att kompensera för löprundan som inte blev av på fredag. Idag vilodag och julfirande, hoppas kunna göra lite crosstrainer på jobbet imorgon eftersom jag inte heller då kommer hinna ta en löprunda innan jobbet. Jobbigt med högtider 🙄
 
Dagens motion blev cirka 20 meter till närmaste busshållplats och sen vila på en bänk och tillbaka hem igen och ta smärtstillande. Så totalt 40 meter med kryckor tur och retur. Enligt google maps är det 74 meter till den busshållplatsen men det stämmer absolut inte.

Grymt jobbat!
Så har jag kommit tillbaka efter både kejsarsnitt och bukplastik, små rundor som utökats efter smärtnivå. Det är verkligen inte att underskatta :heart
 
Grymt jobbat!
Så har jag kommit tillbaka efter både kejsarsnitt och bukplastik, små rundor som utökats efter smärtnivå. Det är verkligen inte att underskatta :heart


Tack behöver verkligen all pepp jag kan få nu ❤️ känns ganska hopplöst att ha gått från 90 minuter gym och spinning tre dagar per vecka och ridning två dagar per vecka till att knappt kunna ta sig ur lägenheten.
 
Tack behöver verkligen all pepp jag kan få nu ❤️ känns ganska hopplöst att ha gått från 90 minuter gym och spinning tre dagar per vecka och ridning två dagar per vecka till att knappt kunna ta sig ur lägenheten.

Kan relatera till känslan för jag fick totalt rörelseförbud i en månad i min graviditet varav sista tiden inlagd på sjukhus där jag bara fick gå mellan säng och toalett. Före graviditeten så tränade jag mellan 3-5 dagar samt ett aktivt liv på landet så det blev en total tvärnit. Så mitt råd är framför allt lyssna på kroppen. Korta rundor med smärtan under kontroll är mycket bättre än att riskera hög smärta och ev komplikationer.
 
Kan relatera till känslan för jag fick totalt rörelseförbud i en månad i min graviditet varav sista tiden inlagd på sjukhus där jag bara fick gå mellan säng och toalett. Före graviditeten så tränade jag mellan 3-5 dagar samt ett aktivt liv på landet så det blev en total tvärnit. Så mitt råd är framför allt lyssna på kroppen. Korta rundor med smärtan under kontroll är mycket bättre än att riskera hög smärta och ev komplikationer.


Ja det jobbigaste mentalt just nu är att dels att jag mår kasst psykiskt av att inte kunna röra mig. Och att vikten går käpprätt åt helvete. Har kämpat med vikten hela mitt liv och låg äntligen på en bra nivå träningsmässigt och fick till det med maten också. Så är så himla less på att på en månad bara se vikten rasa iväg åt fel håll 😢 Men jag är ju i princip orörlig så spelar liksom ingen roll hur lite jag äter vikten går ändå uppåt.
 
@Islandshästryttare folk säger ju att det kosten och inte motion man ska fokusera på. För min egen del så har motionen haft en avgörande roll i att reglera och gå ner i vikt inte minst för det psykiska. Jag gick upp en hel del på ett och ett halvt år, dels för att min hund dog och sen när jag skadade menisken och var i det närmaste inmobil i ett halvår
När man inte kan röra sig och har ont så har man ju inte lust att plåga sig ytterligare med att inte äta heller..

Jag hoppas du får ljusning snart. Själv hade jag i det närmaste gett upp hoppet om att bli bättre när vändpunkten kom med ny sjukgymnast och tens-apparaten som började göra lite skillnad.
 
@Islandshästryttare folk säger ju att det kosten och inte motion man ska fokusera på. För min egen del så har motionen haft en avgörande roll i att reglera och gå ner i vikt inte minst för det psykiska. Jag gick upp en hel del på ett och ett halvt år, dels för att min hund dog och sen när jag skadade menisken och var i det närmaste inmobil i ett halvår
När man inte kan röra sig och har ont så har man ju inte lust att plåga sig ytterligare med att inte äta heller..

Jag hoppas du får ljusning snart. Själv hade jag i det närmaste gett upp hoppet om att bli bättre när vändpunkten kom med ny sjukgymnast och tens-apparaten som började göra lite skillnad.


Precis så har det varit för mig också att jag behöver fokusera på motionen för att kunna gå ner i vikt. Enbart fokusera på kosten har aldrig fungerat för mig hur mycket jag än önskar att jag hade fungerat så. Tack för att du delar med dig det ger mig ändå lite hopp om att det någon gång ska vända. Även om tunneln känns mörk just nu.
 
Passade på att träna samtidigt som jag och barnen var ute och njöt av den sällsynta solen. Ett kort pass med samma Black Jack-stege som i fredags men med knäböj med upphopp och situps. Lite avbrott för att bryta av pinnar och beundra den fina bron som barnen byggde över bäcken var ändå ganska skönt :D avslutade med en av luckorna, 50 knäböj. Lagom mjuk i benen sen.
 
6 km jogging ute idag. Måste vara i otroligt dålig form för-det-gick-så-tungt 😮‍💨 så fort snön var det minsta lös var det bara pannbenet som tog oss framåt, endast på bilväg var det ok.
Känner mig inte sjuk så vetefan vad som gör mig så trött. Kanske dags för att ta nya sköldkörtelprover...
 
Det blev ett ganska tufft ridpass i förrgår (med dödens träningsvärk i ben och ljumskar) och nu idag ett kort lite snabbare löppass. Det får avsluta mitt träningsår. Blev inte alls så mycket löpning som jag hade tänkt, desto mer cykling och styrketräning. Roligt år! 💪
 
13 styrkepass, några löppass och lite vandring i december. Så jag klappar mig på axeln och säger härligt! Inga krav, ingen stress och framför allt bara glädje precis som jag vill ha det :love:

Träningsåret 2024 ska fortsätta i den takt som finns nu med styrkepass, löpning och vandring. Ska även dansa 1 gång i veckan under våren på min egentid och 1 pass varann vecka med dottern.

2024 - jag väntar på dig och dina nya möjligheter :heart
 
Kollade på min träningsstatistik. 2022 hade jag 109 pass totalt och 2023 hade jag 103 pass. Men med tanke på att jag skadade mig i början av november och inte kunnat träna alls de sista sju veckorna av året så har jag ju ökat min träning sen förra året sett till totalen.

Från 9 pass i månaden på 12 månader 2022 i snitt till i snitt 10,3 pass i månaden under 2023.. Då känner jag dessutom att jag har haft mer kvalitativ träning sen jag började med PT så kände definitivt att det gick framåt tills det tog tvärstopp då såklart.

Himla trist avslut på året då jag verkligen kände att jag var på gång mot en riktig bra form och styrka och dessutom blev bättre ryttare tack vare träningen.
 
Årets sista pass blev två luckor plus lite rygg.

1704025441507.jpg
 
Avslutade med ett styrkepass i form av en runda i maskinerna, trodde att jag skulle vara ensam på gymmet idag men det var mer folk än på länge. Var nog många som skulle passa på :o

Imorgon ska jag försöka ta en tur på löpbandet. Har haft lite känningar i min höft igen och jag hoppas att det bara beror på att det varit tungt i snön...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 674
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 765
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp