Egentligen är jag av åsikten att gemene man inte behöver tillsätta extra protein såvida man inte 1) äter dåligt/obalanserat eller 2) tränar väldigt hårt, men eftersom det inte gör någon skada så kan man absolut köra på med det ifall man vill (och har råd)! Och även om man inte tränar stenhårt flera dagar i veckan så känns det absolut rimligt att vara lite mer medveten om det som tränande person, jämfört med de som inte tränar alls.
I mitt fall är det dessutom så att jag överlag äter ganska små portioner och därför inte alltid får i mig tillräckligt mycket (det blir ofta så att maken får en bit av min laxfilé/kycklingfilé när vi äter det till middag till exempel), och eftersom det finns studier som tyder på att protein kan hjälpa mot träningsvärk i de fall där man ligger på ett proteinunderskott så tänkte jag att det kunde vara värt att testa. Träningsvärk är alltså det huvudsakliga "problemet" jag försöker lösa här, jag får väldigt lätt väldigt mycket träningsvärk som sitter i väldigt länge och har blivit rekommenderad av en PT att öka proteinintaget och vätskeintaget för att se om det hjälper. Precis som du har jag alltså svårt att komma upp i de 53-106 gram per dag som jag bör få i mig (enligt Livsmedelsverket), och då hjälper det mycket att kunna lägga ner en skopa vassleprotein i lunchsmoothien som en genväg för att slippa behöva tänka så mycket på saken.
Kort sagt: Man ska nog inte förvänta sig några underverk av att öka proteinintaget, och det är 100% möjligt att vara hälsosam utan att tillsätta extra protein, men eftersom protein är den enda makronutrient som inte kan göra någon skada (såvida vi inte snackar riktigt extrema fall alltså) så ser jag inga problem med att fokusera på att öka sitt proteinintag ifall man känner att man vill och kan. Dock bör man vara medveten om att det är väldigt mycket marknadsföring och "noise" kring det här ämnet, och näringslära överlag har väl i princip blivit lika splittrande och åsikts-intensivt som religion, så det kan vara bra att checka in med sig själv lite då och då för att se till att det inte går överstyr på något håll