Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 134453
Varit ute och joggat för första gången på flera veckor. Men alltså, vad ska man ha på fötterna i snön egentligen?! Är livrädd för att ramla och skada mig så dagens joggingtur genomfördes i dubbade promenadkängor (vet att det finns dubbade löparskor också, men det känns sådär att både betala för och hålla reda på ytterligare ett par skor) och nu har jag redan skavsår :cautious:

Vågar man springa i vanliga springskorna?
Innan jag köpte dubbade skor sprang jag med vanliga broddar, sådana man trär på skorna. Det fungerar bra om man inte ska springa överdrivet långt.
 
Innan jag köpte dubbade skor sprang jag med vanliga broddar, sådana man trär på skorna. Det fungerar bra om man inte ska springa överdrivet långt.
Springer aldrig överdrivet långt :D så det ska jag testa nästa gång!

Nu är det ändå runt nollan här, så det vore kul att kunna komma ut igen. Har hållt mig på gymmet ett par veckor när det varit tvåsiffrigt minus, för det fixar varken mina luftvägar eller benen när underlaget blir så stumt.
 
Dagens joggingrunda ersattes av 10 km på crosstrainern. Så jävla dåligt väder ute... menmen, bättre än inget även om det är skittrist att trampa på en ct.
 
Egentligen är jag av åsikten att gemene man inte behöver tillsätta extra protein såvida man inte 1) äter dåligt/obalanserat eller 2) tränar väldigt hårt, men eftersom det inte gör någon skada så kan man absolut köra på med det ifall man vill (och har råd)! Och även om man inte tränar stenhårt flera dagar i veckan så känns det absolut rimligt att vara lite mer medveten om det som tränande person, jämfört med de som inte tränar alls.

I mitt fall är det dessutom så att jag överlag äter ganska små portioner och därför inte alltid får i mig tillräckligt mycket (det blir ofta så att maken får en bit av min laxfilé/kycklingfilé när vi äter det till middag till exempel), och eftersom det finns studier som tyder på att protein kan hjälpa mot träningsvärk i de fall där man ligger på ett proteinunderskott så tänkte jag att det kunde vara värt att testa. Träningsvärk är alltså det huvudsakliga "problemet" jag försöker lösa här, jag får väldigt lätt väldigt mycket träningsvärk som sitter i väldigt länge och har blivit rekommenderad av en PT att öka proteinintaget och vätskeintaget för att se om det hjälper. Precis som du har jag alltså svårt att komma upp i de 53-106 gram per dag som jag bör få i mig (enligt Livsmedelsverket), och då hjälper det mycket att kunna lägga ner en skopa vassleprotein i lunchsmoothien som en genväg för att slippa behöva tänka så mycket på saken.

Kort sagt: Man ska nog inte förvänta sig några underverk av att öka proteinintaget, och det är 100% möjligt att vara hälsosam utan att tillsätta extra protein, men eftersom protein är den enda makronutrient som inte kan göra någon skada (såvida vi inte snackar riktigt extrema fall alltså) så ser jag inga problem med att fokusera på att öka sitt proteinintag ifall man känner att man vill och kan. Dock bör man vara medveten om att det är väldigt mycket marknadsföring och "noise" kring det här ämnet, och näringslära överlag har väl i princip blivit lika splittrande och åsikts-intensivt som religion, så det kan vara bra att checka in med sig själv lite då och då för att se till att det inte går överstyr på något håll :)
Såg en väldigt spännande sak om just träningsvärk, kaliumbrist kan också ge rejäl träningsvärk. Kombinationen, Kalium, MSM och magnesium minskade träningsvärken rejält hos de som testade. Kanske också värt att söka lite på och ha med sig?
 
Ang tillskott: Faktum är att maten de flesta (läs:alla) äter idag inte är lika näringsrik som den varit historiskt. Modifierade grödor, snabbväxande sorter och utarmade jordar är några orsaker till det. Att nutidsmänniskan dessutom inte lever speciellt sunt i övrigt heller bla med mkt stress i sin vardag gör inte heller att näringsupptaget funkar optimalt.
Med det sagt är det nog inte så enkelt som att om man "äter allt" så får man i sig hela behovet. Och obalanser och brister på vitaminer, mineraler, näringsämnen, protein (ffa för kvinnor som har svårt att få i sig nog) påverkar kroppen mkt i dess funktioner.

Sedan jag själv utvecklade en autoimmun sjukdom och läst på, samt fått tag i en riktigt duktig läkare som ser till kroppens helhet, så inser jag att det är rätt svårt att få i sig tillräckligt mkt näring genom att bara äta "som vanligt" dvs det som de flesta äter. Möjligen att helt friska personer gör det, men det är ju inte helt ovanligt idag att ha nån bakomliggande sjukdom.
Jag har tex svårt att äta kött, efter att jag varit vego i över 20 år, och där är ett bekymmer. Få har också kunskap om hur vegetariska alternativ ska kombineras för optimalt upptag, och inte ens då är det säkert man får i sig allt, eller tar upp det man stoppar i sig.

Jag äter en cocktail med mediciner, vitaminer, mineraler och oljor utspritt på 6 ggr/dygn. Trots att jag numera äter betydligt mer medvetet än gemene man. Jag äter tillskott som min läkare ordinerat utifrån egen provtagnng med uppföljning ett par ggr/år så jag laborerar absolut inte ur eget huvud, och rek ingen att göra det heller. Men jag har behövt detta i 2 år nu för att komma tillrätta med de värsta bristtillstånden jag haft. Och lite tänker jag att om det är så för mig, så lär jag inte vara ensam...
 
Såg en väldigt spännande sak om just träningsvärk, kaliumbrist kan också ge rejäl träningsvärk. Kombinationen, Kalium, MSM och magnesium minskade träningsvärken rejält hos de som testade. Kanske också värt att söka lite på och ha med sig?
Intressant! Magnesium har jag blivit rekommenderad förr och det tar jag redan, men det kanske vore värt att kika på de andra två.
 
Jag och barnen körde dagens lucka med kortspel, bytte dock ut övningar så det blev situps, Russian twists, knäböj med upphopp och rumänska enbensmarklyft (det är tydligen min favoritövning. Men jag har inte tyngder hemma att göra den på två ben 😅). Vi körde i 20 minuter innan det var dags för scones, men klämde även in luckan med jägarvila. Fick duktigt med stryk av 8-åringen 🥲
 
Under dagens löpintervall så kände jag att kroppen börjar hitta tillbaka till rytmen som jag vill ha. Mest fokus idag på löplängd på plana underlag och backträning när dessa fanns att tillgå. Körde också styrkelabbets kalender med kortlek som avslut. Bytte ut sit ups mot rodd med stång och vanliga armhävningar till armhävningar på knä. Fick inte ett enda knäböjspass utan mest rodd av de få kort jag körde. Men allt som allt har hela kroppen fått jobba ändå :D
 
Lunchträning med tre kollegor igår, för enkelhetens skull körde vi kortleken igen. Situps, hantelryck, knäböj med vikt och armhävningar. En hel del träningsvärk i rygg och baksida lår idag, men jag tror det är betydligt värre för den kollega som nästan kräktes i papperskorgen 😬
 
Jag körde ett överkroppspass igår. Gillar det där med att dela upp det i över och underkropp har jag märkt, försökt köra på det nu ett tag och det känns smidigt. Tyvärr tyckte jag det kändes lite knasigt i bröstet igår och ännu mer idag, sjukt dåligt tajmat om jag skulle bli sjuk 🥲
 
Just hemkommen från vad jag räknar som årets sista gympass. Vi åker till Sverige ikväll och där blir det för enkelhetens skull fokus på hemmaträning à la kroppsviktspass, yoga, och kanske lite löpning av nått slag. Sedan är jag hemma-hemma i ett par dagar mellan jul och nyår, men även då tror jag att jag satsar på lite enklare hemmaträning för att göra det så lätt och bekvämt som möjligt för mig. Det är ju trots allt jullov! ;)

Fokus för passet idag var därför "lite av allt möjligt" och jag knåpade ihop följande:

Del 1: Rörlighetsövningar och stretch

Del 2: 3 varv av 200 m rodd + 10 kettlebell swings

Del 3: 5 rundor à 3 minuter:
  • 6 frivändningar med hantlar
  • 6 utfall bakåt med hantlar
  • 6 axelpress med hantlar
  • 6 renegade rows
  • 6 fällkniven
Målet med del 3 var att hinna så många varv som möjligt inom de 3 minuterna, och mellan varje runda vilade jag i en minut. Jag hann i genomsnitt 2,5 varv per runda och det var svettigt och flåsigt från början till slut. Kändes som att jag kom åt de flesta musklerna ganska bra också :)
 
Joggingrunda ikväll. Var jättepepp på jobbet under dagen, och hade tänkt köra ett intervallpass igen... men när jag kom hem hade det blåst och snöat blötsnö hela dagen och ja... det var ömsom pulsa oplogad ca 10 cm blötsnö eller försöka hålla sig i hjulspåren med vrickningr eller släpp var tredje steg. Alltså inte så smart att köra intervaller. Blev istället drygt 6 km i det tempo som fästet tillät, dvs varierande, kände mig trött i höftböjaren på slutet och strechade noga när jag kom hem. Ska bli spännande att se imorgon om jag får nån känning av skadan eller om det bara är att köra på.

Ps. Har jag sagt att jag hatar vinter..? 🤔
 
Ps. Har jag sagt att jag hatar vinter..? 🤔
Jag älskar vinter men nu är t.o.m. jag less. Först hade vi mellan -20 och -30 i flera veckor. Sen kom regn igår och det blev stenhård isgata överallt. Och idag har vi också haft sjukt blåsigt och snö. Hittills har det inte varit bra vinterväder mer än nån enstaka dag. Bara skitväder. Glad för gymmet.
 
Jag älskar vinter men nu är t.o.m. jag less. Först hade vi mellan -20 och -30 i flera veckor. Sen kom regn igår och det blev stenhård isgata överallt. Och idag har vi också haft sjukt blåsigt och snö. Hittills har det inte varit bra vinterväder mer än nån enstaka dag. Bara skitväder. Glad för gymmet.

Precis. Och eftersom jag slösade halva sommaren och hösten på att vara skadad och därmed mestadels fått hålla mig inomhus i gymmet, så tycker jag det är frustrrande att det är 4-5 månader kvar innan löpningen utomhus blir trevlig... Om det kan vara nåt positivt med den här blidan som varit igår och inatt så hoppas jag att det iaf trycker ihop snön lite så det kan gå att åka skidor på skoterspåren snart utan att det är sån där dryg knarrig snö. Lite vårvinter i förväg en stund åtminstone innan det blir äckelkallt igen i jan-feb.... skidåkning är trots allt väldigt allsidigt även om jag tycker springa är roligare.
 
Alltså en liten seger för mig själv, 11 styrkepass på 22 dagar :banana: (och plockat de pass ur kalendern som inte passar mig just nu).
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231222-132249.png
    Screenshot_20231222-132249.png
    112,5 KB · Visningar: 7
Längtar efter gymmet och träning som är ett av mina andningshål i livet. Har just nu fryst träningskortet.Men mitt diskbråck och mina nervsmärtor tar jag mig knappt ut ur lägenheten. Har ju stöd av fysioterapeut men undrar om det är någon här som kommit tillbaka från ett längre träningsuppehåll? Tyckte ni det var mentalt tufft? Hur gjorde ni för att komma tillbaka rent mentalt? Har också en galen rädsla för att nånsin göra ett knäböj igen eftersom det var i ett sånt jag skadade mig. Har någon upplevt något liknande?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 679
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp