Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jäkla svårt?! Tyckte liksom inte att det gick att öva på iom att det är så explosivt. Bara skjuta ifrån och hoppas på det bästa typ 😂 ska prova med hantlar nån dag jag känner mig modig, tänkte inte ens på att det går 😅
Om det är till någon tröst så har jag för mig att det anses vara det mest krävande av de olympiska lyften, och en av de mest tekniskt krävande övningarna i crossfit. Den kräver ju mycket i form av rörlighet och koordination, om inte annat. Jag tycker mest att det är en jäkligt obekväm övning helt enkelt, det känns alltid som att axlarna ska gå ur led eller ländryggen knäckas eller allt på samma gång :p
Haha jag tänkte när jag började läsa att det där hade inte Mineur skrivit för några år sedan :D🥰
Nej, det hör verkligen inte till vanligheterna! Men nu har jag haft två sådana upplevelser den här hösten, så jag får kanske ompröva min "jag hatar löpning för att jag är så dålig på det"-tes lite :angel:
 
Jag hade planerat för vilodag är men så himla sugen på att träna så ska iväg till gymmet strax. Tur jag bor nära. Börjar också bli väldigt sugen på skidåkning nu, har inte åkt en enda gång den här säsongen och brukar starta i mitten av oktober. Spåren är jättefina men det är ju mellan -25 och -30 hela tiden! 🥶. Jag brukar åka när det är kring -15 men detta är fan för kallt. Nu säger prognosen att det ska bli varmare, hoppas.
 
Jag hade planerat för vilodag är men så himla sugen på att träna så ska iväg till gymmet strax. Tur jag bor nära. Börjar också bli väldigt sugen på skidåkning nu, har inte åkt en enda gång den här säsongen och brukar starta i mitten av oktober. Spåren är jättefina men det är ju mellan -25 och -30 hela tiden! 🥶. Jag brukar åka när det är kring -15 men detta är fan för kallt. Nu säger prognosen att det ska bli varmare, hoppas.

Imponeras verkligen av er som åker skidor på vinter-vintern. Jag tycker bara det är kallt, blåsigt, mörkt och dåligt före (torr och knarrig snö). Jag åker bara på vårvintern mars-april, det är synd för det är en bra skonsam helkroppsträning till skillnad mot löpning, men jag kan inte med ovanstående faktorer :o
 
Blev ett enkelt hemmapass idag medan gröten stod i ugnen. Bulgarian split squats, rumänska enbensmarklyft, lucka 3 med 50 crunches och sen avslutade vi med dagens lucka med tärningsspel, och körde 10 kast. Därefter hemmagjord risgrynsgröt och tunnbrödmacka med julskinka 😍
 
Joggade 5km i lössnö. Hemskt. Oplogat med delvis fasttrampad snö och 10 cm löst ovanpå. Precis sådär att man inte får fäste och inte kan trycka ifrån. Har aldrig varit så trött på 5km. Dessutom kallt så man måste ha en buff för ansiktet och får sämre med luft då man blir andfådd.

Nä usch. Riktigt bitter på vintern nu.
 
Joggade 5km i lössnö. Hemskt. Oplogat med delvis fasttrampad snö och 10 cm löst ovanpå. Precis sådär att man inte får fäste och inte kan trycka ifrån. Har aldrig varit så trött på 5km. Dessutom kallt så man måste ha en buff för ansiktet och får sämre med luft då man blir andfådd.

Nä usch. Riktigt bitter på vintern nu.
Starkt jobbat! 💪
 
Starkt jobbat! 💪

Ja, faktiskt ;) Jag kämpar med att försöka komma tillbaka i löpningen och jag kan ju inte lägga all träning på löpband. Tyvärr är det ju vinter mer än halva året... jag har nog valt fel sport. Funderade ett tag på om jag skulle börja med cykling istället åtminstone som komplement, då det är skonsammare för kroppen. Men den säsongen är ju inte längre. Fattar inte vad jag ska ägna mig åt faktiskt...
 
Jag har haft ett påtvingat uppehåll från mitt (enkla) gymmande, eftersom jag opererat en hand (karpaltunnel) och merparten av mina övningar kräver att händerna används. Och FY ATTAN vad svårt det är att komma igång igen. Jag hade inget problem med att ta mig till gymmet 2 ggr/vecka innan operationen men det tar verkligen emot att släpa sig dit nu. Möjligen kan en del av motståndet ligga i att jag undviker att köra de där 2,5 milen "i onödan" i vinterväglaget. Jag måste ju också hitta tillfällen som passar för tränandet i det övriga livet. Och ibland funkar det helt enkelt dåligt med mitt oregelbundna schema på jobbet. Jag går helst till gymmet på dagtid, när det är lugnare där. (planerar för övrigt att köpa det billigare dagtids-gymkortet efter årsskiftet, för nästa års friskvårdspengar)
 
Jag har haft ett påtvingat uppehåll från mitt (enkla) gymmande, eftersom jag opererat en hand (karpaltunnel) och merparten av mina övningar kräver att händerna används. Och FY ATTAN vad svårt det är att komma igång igen. Jag hade inget problem med att ta mig till gymmet 2 ggr/vecka innan operationen men det tar verkligen emot att släpa sig dit nu. Möjligen kan en del av motståndet ligga i att jag undviker att köra de där 2,5 milen "i onödan" i vinterväglaget. Jag måste ju också hitta tillfällen som passar för tränandet i det övriga livet. Och ibland funkar det helt enkelt dåligt med mitt oregelbundna schema på jobbet. Jag går helst till gymmet på dagtid, när det är lugnare där. (planerar för övrigt att köpa det billigare dagtids-gymkortet efter årsskiftet, för nästa års friskvårdspengar)

Det är en anledning till att jag ursprungligen fastnde för löpningen - kräver lite utrustning (lätt att packa ner om man ska bort), jag gör det när det passar mig och det går att göra i princip överallt. Jobbar också skift och har tidvis inte kunnat synka gymtider med jobbet.
 
Det är en anledning till att jag ursprungligen fastnde för löpningen - kräver lite utrustning (lätt att packa ner om man ska bort), jag gör det när det passar mig och det går att göra i princip överallt. Jobbar också skift och har tidvis inte kunnat synka gymtider med jobbet.
Och av samma anledning tränar jag mestadels övningar som går att göra hemma, bortsett från när jag bor på hotell med gym då. Men jag vet att jag inte kommer att prioritera att köra långt för att ta mig till ett gym, och jag kommer inte heller prioritera att lägga ett par timmar på det. Jag behöver kunna få träningen gjord hemma. Fick en kettlebell i våras dessutom så nu kan jag göra rätt många övningar.
 
Ja, faktiskt ;) Jag kämpar med att försöka komma tillbaka i löpningen och jag kan ju inte lägga all träning på löpband. Tyvärr är det ju vinter mer än halva året... jag har nog valt fel sport. Funderade ett tag på om jag skulle börja med cykling istället åtminstone som komplement, då det är skonsammare för kroppen. Men den säsongen är ju inte längre. Fattar inte vad jag ska ägna mig åt faktiskt...
Eller så bor du bara i fel del av landet..

Mvh
Skåne, just nu gröna gräsmattor, barmark och plusgrader 😁
 
Oj vad roligt det är att gå till gymmet! Idag var jag typ själv dessutom, fantastiskt! Idag överkroppspass + två luckor i kalendern. Tycker faktiskt att mina armar är lite mer väldefinierade än vad de varit innan... 🤓
 

Bifogade filer

  • 1702229961063.jpg
    1702229961063.jpg
    122,2 KB · Visningar: 36
Och av samma anledning tränar jag mestadels övningar som går att göra hemma, bortsett från när jag bor på hotell med gym då. Men jag vet att jag inte kommer att prioritera att köra långt för att ta mig till ett gym, och jag kommer inte heller prioritera att lägga ett par timmar på det. Jag behöver kunna få träningen gjord hemma. Fick en kettlebell i våras dessutom så nu kan jag göra rätt många övningar.

Nä anledningen till att jag tränar på gym flera ggr per vecka är att det ligger mittemellan hemmet och jobbet. Det är nog enda fördelen där jag bor, att det finns gym med bra öppettider och pass från 07 till 20 på vardagar. Innan jag flyttade hit fick jag träna framför teven.
På tal om kettlebells så var jag där på ett sådant pass idag 💪
 
Ligger i soffan och laddar upp för prova på-pass på det nya gymmet jag skrev om härom veckan, där fokus ligger på gruppass med funktionell träning a la crossfit. Nervöst, men oj vad kul det ska bli! Återkommer med rapport senare ikväll 😁
 
Jag kan fortfarande inte gå ordentligt efter Sally, så det blev bara överkropp idag;

Bänkpress, 30 kg x 10, 35 kg x8 och x6. Tror jag har klämt nåt i övre trapezius så var inte helt bekvämt idag. Kan vara nackspärr på gång(tack jobbet!), samt svårt att hålla anspänning pga att låren är så ajajontont 💀
Lucka 11- smalbänk 20, 25, 30 kg x 10, gick väl helt okej men kändes weird, kanske delvis pga nämnda trap men mycket ovana också tror jag.
Lucka 7 - latsdrag(brett neutralt grepp) 25, 30, 30 kg x 15

Kanske lyckas klämma in ett hemmapass i veckan men mest troligt blir det vila till typ tisdag.
 
Hade inte ordentligt med tid idag så jag körde ett rätt effektivt helkroppspass med maskiner på en halvtimme. Bröstpress, crunches i maskin, benpress och rodd. Kändes oväntat bra i rodden, var lite nervös eftersom det var där jag pajade nåt med revbenet. Vad roligt det är att märka att man faktiskt pallar att lägga på mer och mer vikter!
 
Ligger i soffan och laddar upp för prova på-pass på det nya gymmet jag skrev om härom veckan, där fokus ligger på gruppass med funktionell träning a la crossfit. Nervöst, men oj vad kul det ska bli! Återkommer med rapport senare ikväll 😁
Oookej. Mina lår har sagt upp sig och meddelar att de är åter 2024. Tidigast. Jag som precis börjat kunna gå normalt efter onsdagens benpass :arghh:
 
Oookej. Mina lår har sagt upp sig och meddelar att de är åter 2024. Tidigast. Jag som precis börjat kunna gå normalt efter onsdagens benpass :arghh:
Men annars var det kul och bra och så alltså! Väldigt varierat, väldigt socialt, väldigt utmanande och väldigt svettigt - precis som jag vill ha det! Ska investera i deras "prova på"-lösning efter jul, då man får fri tillgång till alla sorters pass i tre veckor, och efter det fattar jag ett beslut gällande vad jag vill satsa på i längden. Tjoho! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 684
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 683
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp