Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Knäböj, rumänska marklyft, liggande benlyft och så en EMOM med farmers carry på 30 kg à 120 meter + wood chop + kettlebell sving à 16 kg + ungefär alla liggande benlyft. 20 minuter totalt. Nu ska jag bara ligga i en hotellsäng och äta chilinötter resten av kvällen!
 
Ok, köpte två slags band, ett med handtag och ett som bara är ett band. Får se om de kommer till användning eller bara blir liggande här hemma. Får väl bli min julklapp till mig själv.
 
Ok, köpte två slags band, ett med handtag och ett som bara är ett band. Får se om de kommer till användning eller bara blir liggande här hemma. Får väl bli min julklapp till mig själv.
Heja heja! Man kan komma rätt långt på att träna med band enligt min erfarenhet, åtminstone om det "bara" är just lite allmänt muskelunderhåll som är målet :)
 
Ok, jag var definitivt mer taggad före träningspasset än under :p Den fysiska formen matchade inte den mentala om vi säger så! Inte så konstigt med tanke på att jag knappt gjort något de senaste 2 veckorna, men ändå lite irriterande att allt kändes så tungt. Ja ja, jag kämpade på i alla fall och fick till följande:
  • 1.2 km rodd + rörlighet som uppvärmning
  • Latsdrag 3x8
  • Latsdrag med smalt, supinerat grepp 3x8
  • Arnold press 3x8
  • Squeeze press 3x8
  • Drag till hakan 3x8
  • Shoulder snatch med hantlar 3x8 per arm
  • Tricep pull downs 3x20
Det var med skakiga armar jag tvättade håret efteråt och jag känner redan av begynnande träningsvärk i triceps :nailbiting: Superskönt att vara igång i alla fall!

Bokade just in mig på ett prova på-pass på det nya gymmet jag nämnde häromdagen, det ska bli så himla roligt! De öppnade igår och allt ser så otroligt kul ut, så jag är ordentligt taggad. Önskar bara att det var lite (mycket) billigare 🙄
 
Som hästtjej som inte ridit på snart fem år så kan jag fortfarande maxa den maskinen 😂
Men vad menar du med ridning tränar musklerna som för benen utåt? 🤔 Jag har aldrig upplevt att man blir stark av ridning, mer att lårmusklerna blir uthålliga. Men just föra benen utåt fattar jag inte alls?
 
Men vad menar du med ridning tränar musklerna som för benen utåt? 🤔 Jag har aldrig upplevt att man blir stark av ridning, mer att lårmusklerna blir uthålliga. Men just föra benen utåt fattar jag inte alls?

Det är den utåt jag kan ta mycket på, den rörelsen använder rumpmusklerna. Och dom är svinstarka hos mig inte pga ridning, men pga kånka 20-liters vattendunkar varje vinter och stå i hovslagarställning under diverse tunga kallblod etc 😛. Inåt-pressen klarar jag bara 40kg på. Benpress tar jag 140kg på.
 
Det är den utåt jag kan ta mycket på, den rörelsen använder rumpmusklerna. Och dom är svinstarka hos mig inte pga ridning, men pga kånka 20-liters vattendunkar varje vinter och stå i hovslagarställning under diverse tunga kallblod etc 😛. Inåt-pressen klarar jag bara 40kg på. Benpress tar jag 140kg på.
Ja fattade att du menade utåt och det var det som var chockerande 😅. Jag kör sällan inåt, men vet att jag är betydligt starkare inåt än utåt (tror de flesta är det?). Måste testa ikväll vad jag klarar inåt!
 
Ja fattade att du menade utåt och det var det som var chockerande 😅. Jag kör sällan inåt, men vet att jag är betydligt starkare inåt än utåt (tror de flesta är det?). Måste testa ikväll vad jag klarar inåt!

Jag tror också att en av nycklarna är att faktiskt prova tyngre. Även om första tanken är "nej det där är på tok för tungt", prova ändå.
 
Idag passade jag på att ta en paus mitt på eftermiddagen för att kunna gå och träna innan det blev mörkt. Gymmet var sånär som folktomt och det blev ett riktigt bra benpass:
  • 5 min crosstrainer + rörlighet som uppvärmning
  • Box jumps 20-15-10-5 reps (här snubblade jag och trillade nånstans i början men slog mig inte, så nu kan jag kanske släppa den rädslan lite :D)
  • Knäböjspyramid med 10 reps på 20-30-40-50-40-30-20 kg (väldigt nyttigt, om inte annat för att märka skillnaden i djup)
  • Musslan 3x12 med 10 kg viktplatta
  • Enbenta höftlyft 2x8 med 12,5kg hantel (tanken var 3x8 men här gav mina rumpmuskler upp alldeles)
  • Donkey kicks i kabelmaskin 3x12x15kg (många reps på låg vikt där fokus var på att hitta rätt muskelkontakt)
Maxpuls 179 bpm, 95 intensiva minuter på klockan och den som säger att man inte blir flåsig av styrketräning kan komma och prata med mig ;)
 
Jogging 30 min på bandet och corepass på det. Hann inte springa längre men har oxå så jäkla träningsvärk sedan body pumpen så det får duga...
 
Orkade absolut inte träna idag men blev medlurad på dagens lucka i strengthlogs adventskalender, Bring Sally. 3 plågsamma minuter var det!
Åh, den är rolig! Eller "rolig"... Var det med knäböj eller armhävningar? Eller något annat (jag har bara kört den med de två alternativen)?
 
Med knäböj! Det sög bra i låren mot slutet :D
Ja fy tusan! Jag minns att den var med i uppvärmningen på mitt livs första crossfitpass, det gav en ganska bra försmak på hur tufft crossfit är! (men ja, jag gick tillbaka efter det, och de kommande fyra åren också :D)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 686
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 468
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 683
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp