Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är sjukt förvånad över hur kul det är att styrkelyfta! Gjorde "rumpmaskinen" adductor/abductor på 90kg idag 🥳.

Men: vad har ni för trosor? Jag blir galet sensoriskt överväldigad när trosorna blir dränkta av svett. Vill nog ha trosor av annat material.

Någon med tips på trosor i nån sorts funktionsmaterial?
Kör du styrkelyft? Eller menar du bara allmänt styrketräning?

Jag hoppas inte din "rumpmaskin" är likadan som på mitt gym, jag kör nämligen kring 30 kg 😂 och då är ändå rumpa min största styrka, haha.

Jag gillar Crafts trosor men har alla möjliga som har sportvarianter.
 
Kör du styrkelyft? Eller menar du bara allmänt styrketräning?

Jag hoppas inte din "rumpmaskin" är likadan som på mitt gym, jag kör nämligen kring 30 kg 😂 och då är ändå rumpa min största styrka, haha.

Jag gillar Crafts trosor men har alla möjliga som har sportvarianter.

Jag är inte bra på olika termer :). Vad är skillnaden på styrketräning och styrkelyft?
 
Körde mitt styrkeprogram i maskinerna igår, det är ju ganska trist men perfekt när inga pass funkar med ens schema och när man dessutom ska ta det lite lugnt. Har lite träningsvärk både idag och i fredags efter coren på torsdag :o Det märks mao att jag varit borta från träning i typ 2v....

Ikväll joggade jag 4 km. Kändes ok med luftrören så får vara nöjd, om än jag tycker 4 km är fjantigt när jag borde vara uppe i 3 mil om jag gett fan i att skada mig i juli :banghead:
 
Jag är inte bra på olika termer :). Vad är skillnaden på styrketräning och styrkelyft?

Stytkelyft är en kraftsportsgren där man tävlar i knäböj, bänkpress och marklyft. Träningen går då ut på att träna upp sig att lyfta så många kilon som möjligt i 1 rep max dvs lyfta så många kilon som möjligt på en repetion på tävling.

Styrketräning är såklart grunden för att tävla styrkelyft men man har då fokus på att bli toppstark i ovan nämnda lyft.
 
Har haft nån slags vila i vad som känns som 400 år men egentligen är tre veckor. Mycket på jobbet, mycket på fritiden, och det har liksom inte känts mödan värt att pressa in pass emellan bara för att. Men idag var det dags igen, lite oinspirerad bestämde jag mig för att köra de fyra första luckorna i Styrkelabbets julkalender! Det blev ett aningens spretigt pass men det var kul och det kändes som det viktigaste idag. Det blev som följer:

Lucka 1- 3x21 skivstångscurl, någon klassisk byggargrej tydligen? 7 reps första halvan av rörelsen, 7 andra halvan, 7 fulla reps/rörelsebanan. Curlar typ aldrig så körde på en sån mindre 10 kg casall-stång.
Lucka 2- namnspel, blev just för mig utfall åt sidan(22 reps), liggande benlyft(20 reps), frog pump(40 reps), enbenssätesbrygga(20 reps), mer utfall åt sidan(30 reps). Rip min röv.
Lucka 3- maxreps i press! 20 eller 40 kg. Jag tog 20 och fick med mig 15 reps vilket var otroligt kul då jag pressat två gånger sen augusti.
Lucka 4- crunches 50x1💀 jag delade upp det på 20, 15, 5, 5, 5. Det är fan det bästa med den här kalendern, anpassning och skalning uppmuntras friskt och man behöver aldrig känna att man misslyckats för att man inte gjorde exakt som det föreslogs.

Tack vare mycket kroppsviktövningar och en stadig kroppshydda drog jag in 10,4 ton i totalvikt på passet ✌🏻😎 och det ser ju även väldigt roligt ut i appen när det är massa grejer man inte brukar göra/aldrig har gjort förr = åtta PB :laugh: löjligt motiverande! Ska bli kul att se vad det är i luckorna fram till torsdag när jag ska gå nästa gång :D
 
Har haft nån slags vila i vad som känns som 400 år men egentligen är tre veckor. Mycket på jobbet, mycket på fritiden, och det har liksom inte känts mödan värt att pressa in pass emellan bara för att. Men idag var det dags igen, lite oinspirerad bestämde jag mig för att köra de fyra första luckorna i Styrkelabbets julkalender! Det blev ett aningens spretigt pass men det var kul och det kändes som det viktigaste idag. Det blev som följer:

Lucka 1- 3x21 skivstångscurl, någon klassisk byggargrej tydligen? 7 reps första halvan av rörelsen, 7 andra halvan, 7 fulla reps/rörelsebanan. Curlar typ aldrig så körde på en sån mindre 10 kg casall-stång.
Lucka 2- namnspel, blev just för mig utfall åt sidan(22 reps), liggande benlyft(20 reps), frog pump(40 reps), enbenssätesbrygga(20 reps), mer utfall åt sidan(30 reps). Rip min röv.
Lucka 3- maxreps i press! 20 eller 40 kg. Jag tog 20 och fick med mig 15 reps vilket var otroligt kul då jag pressat två gånger sen augusti.
Lucka 4- crunches 50x1💀 jag delade upp det på 20, 15, 5, 5, 5. Det är fan det bästa med den här kalendern, anpassning och skalning uppmuntras friskt och man behöver aldrig känna att man misslyckats för att man inte gjorde exakt som det föreslogs.

Tack vare mycket kroppsviktövningar och en stadig kroppshydda drog jag in 10,4 ton i totalvikt på passet ✌🏻😎 och det ser ju även väldigt roligt ut i appen när det är massa grejer man inte brukar göra/aldrig har gjort förr = åtta PB :laugh: löjligt motiverande! Ska bli kul att se vad det är i luckorna fram till torsdag när jag ska gå nästa gång :D

Kul, bra jobbat!! Jag har också hakat på kalendern men inte hunnit göra gårdagens. Har lite strul med ett revben efter att ha knäckt till det i en roddmaskin (hur ens 🙄) så är lite försiktig med just bålen just nu. I övrigt roliga övningar! Jag hade grymt mycket knäböj i mitt namnspel 😂
 
Har haft nån slags vila i vad som känns som 400 år men egentligen är tre veckor. Mycket på jobbet, mycket på fritiden, och det har liksom inte känts mödan värt att pressa in pass emellan bara för att. Men idag var det dags igen, lite oinspirerad bestämde jag mig för att köra de fyra första luckorna i Styrkelabbets julkalender! Det blev ett aningens spretigt pass men det var kul och det kändes som det viktigaste idag. Det blev som följer:

Lucka 1- 3x21 skivstångscurl, någon klassisk byggargrej tydligen? 7 reps första halvan av rörelsen, 7 andra halvan, 7 fulla reps/rörelsebanan. Curlar typ aldrig så körde på en sån mindre 10 kg casall-stång.
Lucka 2- namnspel, blev just för mig utfall åt sidan(22 reps), liggande benlyft(20 reps), frog pump(40 reps), enbenssätesbrygga(20 reps), mer utfall åt sidan(30 reps). Rip min röv.
Lucka 3- maxreps i press! 20 eller 40 kg. Jag tog 20 och fick med mig 15 reps vilket var otroligt kul då jag pressat två gånger sen augusti.
Lucka 4- crunches 50x1💀 jag delade upp det på 20, 15, 5, 5, 5. Det är fan det bästa med den här kalendern, anpassning och skalning uppmuntras friskt och man behöver aldrig känna att man misslyckats för att man inte gjorde exakt som det föreslogs.

Tack vare mycket kroppsviktövningar och en stadig kroppshydda drog jag in 10,4 ton i totalvikt på passet ✌🏻😎 och det ser ju även väldigt roligt ut i appen när det är massa grejer man inte brukar göra/aldrig har gjort förr = åtta PB :laugh: löjligt motiverande! Ska bli kul att se vad det är i luckorna fram till torsdag när jag ska gå nästa gång :D
Hade tänkt fråga här om nån gör julkalendern. Tycker den varit ganska tråkig hittills. Namngrejen hade kunnat vara kul men jag fick 84 reps utfall åt sidan (har inte gjort än!) och testade flera andra namn som gav mycket av samma. Borde varit mer variation och inte samma sak på så många bokstäver.
 
Helt färdig efter dagens pass, har bara tränat något enstaka pass de senaste veckorna pga småförkyld samt livet. Blev lite marklyft med hantlar, hantelrodd, rulla maghjul och lite annat smått och gott. Det var gott med mat sen 😅
 
Var med på bodypump idag. Ett pass jag sällan går på pga tycker det är stressigt och jag hänger aldrig med, samt att jag aldrig lär mig hur mkt vikter jag ska ta. Bådadera beror ju på att jag går för sällan för att lära mig programmen, så jag ska försöka få in det oftare och hoppas det blir bättre. Jag gillar idén med att träna hela kroppen.

Får ofta problem med kramp och sendrag under benträning tex utfall och knäböj, men idag kom jag för ovanlighetens skull ihåg att dricka elektrolyter innan och jäklar vilken skillnad. Ska verkligen komma ihåg det framöver 💪
 
Är det någon som kört lite styrketräning hemma utan vikter? Hur har det fungerat för er?

Det känns allmänt lite mer görligt än att ta mig till ett gym.
 
Är det någon som kört lite styrketräning hemma utan vikter? Hur har det fungerat för er?

Det känns allmänt lite mer görligt än att ta mig till ett gym.

Under pandemin började jag träna hemma framför teven, finns mkt pass på youtube. Jag brukar träna med Sanra Friberg, finns mkt variation, både med vikter, gummiband eller utan. För mig var det ett bra sätt att komma igång efter flera års uppehåll från gym. Numera använder jag det när jag av nån anledning inte tar mig iväg och träna på gymmet.
 
Nu jäklar hörni, nu är jag redo att återgå till livet med träning igen! :bump:

Sitter just och laddar upp för överkroppspass på gymmet och är så löjligt taggad 🤩🤩🤩 Dock mindre taggad på att ge mig ut i mörker och minusgrader, men det är i alla fall inte glashalt ute längre!
 
Kör du styrkelyft? Eller menar du bara allmänt styrketräning?

Jag hoppas inte din "rumpmaskin" är likadan som på mitt gym, jag kör nämligen kring 30 kg 😂 och då är ändå rumpa min största styrka, haha.

Jag gillar Crafts trosor men har alla möjliga som har sportvarianter.

Det bidde 100kg idag :)!

1000010573.jpg
 
Är det någon som kört lite styrketräning hemma utan vikter? Hur har det fungerat för er?

Det känns allmänt lite mer görligt än att ta mig till ett gym.
Jag har kört pass med gummiband utifrån träningsprogram på tvn (försökt göra övningar utifrån skriven text också men det funkar inte alls lika bra för mig) och tycker det fungerat riktigt bra. Gummiband är ju dessutom både billigt och tar lite plats att förvara så det är det närmaste hemmagym jag vill göra iordning här hemma.

Idag var jag iväg på mitt tredje gym-pass. Försökte hänga med på Bodyattack, lyckades väl sådär... Min koordination är väl inte något vidare minst sagt :o Men det var roligt (och svinjobbigt :D)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 686
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 468
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 683
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp