Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortsätter cykla, rida och vara väldigt trött just nu.
Blev ett sjukt dyrt SATS-medlemskap den här hösten :bag:

Ser fram emot flytt i januari och att sluta på "gamla" ridskolan. Närmare till nya ridskolan och skönt att ha en till kväll i veckan öppen för gym igen. Men ska nog inte stressa för mycket över att nov/dec blir ganska lugnt. Målet i vår får bli att hitta en lite bättre balans mellan gym och hästeriet helt enkelt (lyxproblem) :D
 
Gymmet närmast har black-week erbjudande på årskort. Jag har motsvarande summa kvar att lägga i friskvårdsbidrag. Jag har Aldrig varit där och inte varit på ett gym på 10 år. Men det är ändå en bra ide va? :D
Ja! Hade inte heller varit på ett gym på över 7 år i alla fall. Nu sen 5 månader tillbaka är det det roligaste jag vet. Kör! 😄
 
Ja! Hade inte heller varit på ett gym på över 7 år i alla fall. Nu sen 5 månader tillbaka är det det roligaste jag vet. Kör! 😄
Det är peppande att höra! :love: Kan jag tycka att det är hälften så roligt som det varit att komma igång med löpning och cykling igen så vore det fantastiskt (och välbehövligt med ett alternativ nu när det blivit mörkt och fruset ute... :cautious:)!
 
Äntligen lite träning igen. Kände mig lite seg i kroppen men ändå skönt att köra ett litet pass. Vi körde så långt vi hann på 30 minuter, en stege med början på 1 chin, 2 knäböj, 2 armhävningar, 3 situps och 3 rygglyft. Upp till 10/20/30 och sen ner igen, vi hann ner till 8. Jag gör för övrigt absolut inte 10 chins, så för mig blev det så många jag orkar (dvs 2,5 😅)
 
Att köra ett styrkepass efter att ha varit ute är en dålig ide, att köra ett styrkepass efter en ridlektion - på ca samma dåliga nivå! Armbågarna håller sig dock i schack! :angel:
 
Var bortrest förra veckan så tränade 3 dagar i rad innan jag åkte, och så när jag kom hem i tisdags passade jag på att göra ett rehablöppass på knappt 7 km. Kände mig stark och allt flöt på bra. Fick tom lite pepp från en annan på gymmet, att det såg bra ut. Kände mig glad och nöjd och tänkte att kanske börjar det gå framåt med den här skaderehaben nu så man kan sikta på nån tävling nästa år.... Tills dagen efter - sjuk och testade positivt för covid :yuck: Det var den tränings- och jobbveckan. Går bra med rehaben här :banghead:
 
Jag har lyckats hålla mig i schack under min vilovecka och det har faktiskt känts rätt okej att inte träna, om än lite konstigt och tomt. Framförallt har kroppen reagerat väldigt bra på vilan och jag har inte haft några känningar alls i luftrör & hals sedan i söndags. Himla skönt att bli av med det!

Jag smög igång med ett pass yoga igår kväll och idag blev det ett väldigt lätt benpass med min nya kompis kettlebellen. Var och slängde skräp på tippen förra helgen och där stod det en kettlebell som någon bestämt att de inte ville ha längre, trots att den var i superfint skick! Jag har alltid velat ha en kettlebell men tyckt de har varit för dyra, så detta var en mycket trevlig upptäckt för mig! Förvisso väger den bara 8kg, helst hade jag velat ha 12 eller 16, men under rådande omständigheter känner jag verkligen inte att jag kan klaga ;)

Passet idag blev en EMOM på 20 minuter med 14 reps vardera av kettlebell swings, sumomarklyft, goblet squats, Russian twists och till sist split squats som övergick i enarmad axelpress. Jag blev faktiskt lite svettig och flåsig, men det kan ha berott på att det var lite onödigt varmt i rummet jag befann mig i också. Skönt var det i alla fall att använda kroppen lite igen och liiite trött i benen känner jag mig allt! :)
 
Nu har jag varit på gymmet tre gånger och oj vad roligt det känns! Idag vågade jag mig på att testa fria vikterna också. Alltid mycket läskigare än maskinerna! Men det gick bra, skönt att våga lägga på lite mer vikter i och med de där "säkerhetsarmarna" som inte finns i mitt lilla hemmagym. Pers både i marklyft och knäböj idag 🥳
 
Körde ett par hemmapass med Sandra Friberg idag + min höftrehab. Blev sjuk i covid förra veckan så tänkte ta det lite lugnt med konditionspass denna vecka. Annars får man väl bara nåt ytterligare bakslag. Ska se om jag lyckas ta mig iväg på nåt corepass senare i veckan.
 
Inga pass inplanerade denna vecka pga krasslighet hos både mig och maken! Förra veckans pass blev 3 av 6 av, pga ovan nämnda krasslighet. Ändå nöjd! :) Det var bra styrkepass och jag kände direkt att jag saknat mina kettlebells. Nästa vecka hoppas jag kunna smyga igång igen med lite yoga.
 
Kunde inte hålla mig borta från träningen längre, höll på att förgås av tristess. Så jag gick iväg på ett bokat corepass och dessförinnan körde jag lite rehab + joggade på löpbandet i 20 min. Trodde jag skulle hosta mer på bandet men tog det väldigt lugnt, och bara 3 km. Är positivt överraskad även om jag känner mig tröttare än vanligt efteråt.


Är det någon här som ägnar sig åt löpning och har hallux valgus? Det jag är ute efter är om det ens är nån ide att tro att man kan kombinera det. Eller om man helt enkelt ska lägga ner de drömmarna. Också :meh:
 
Sprang fem km på löpband idag, fy tusan vad jag tycker det är tråkigt. Å andra sidan är det för mörkt och kallt och snöigt ute att jag nog hade skippat det helt om jag inte hade gått till gymmet. Drog på mig nåt rikrigt knasigt i ett revben vid bröstryggen i tisdag när jag tränade i en roddmaskin, det känns inget bra när jag andas djupt eller är där och petar... Å andra sidan kunde jag ju vara med på hopplektion igår utan större problem. Hoppas det ger sig snart!
 
Jag är sjukt förvånad över hur kul det är att styrkelyfta! Gjorde "rumpmaskinen" adductor/abductor på 90kg idag 🥳.

Men: vad har ni för trosor? Jag blir galet sensoriskt överväldigad när trosorna blir dränkta av svett. Vill nog ha trosor av annat material.

Någon med tips på trosor i nån sorts funktionsmaterial?
 
Jag är sjukt förvånad över hur kul det är att styrkelyfta! Gjorde "rumpmaskinen" adductor/abductor på 90kg idag 🥳.

Men: vad har ni för trosor? Jag blir galet sensoriskt överväldigad när trosorna blir dränkta av svett. Vill nog ha trosor av annat material.

Någon med tips på trosor i nån sorts funktionsmaterial?
Jag använder främst dessa från Aimn, men är inte särskilt känslig av mig så jag kan inte garantera att de funkar för dig. Gjorda i funktionsmaterial är de i alla fall, och sjukt mjuka och sköna! https://www.aimn.se/products/black-invisible-thong-3-pack
 
Jag har haft en liten dipp mentalt och samtidigt supermycket på jobbet, så det har inte blivit särskilt mycket tränat på mitt håll på senaste. Trots det landar november på 12 pass, så jag försöker att fokusera på det istället för på hur lång tid det var sedan jag tränade ett "ordentligt" pass. Nu får vi besök över helgen, men när de har åkt hem på måndag lugnar det ner sig på flera fronter här så då hoppas jag kunna kicka igång träningen lite mer ordentligt igen.

Något som gör mig väldigt glad och taggad är att min f.d. PT har startat ett nytt gym med tre kollegor där det kommer att vara fokus på funktionell träning, mycket åt crossfit-hållet. Deras månadskort är extremt dyra och ingenting jag har råd med, men däremot kommer man även att kunna köpa medlemsskap som endast varar i 28 dagar och då ger en tillgång till totalt 4 gruppass som man fördelar hur man vill. Min plan är att köpa ett sådant medlemsskap de månader då jag känner att budgeten tillåter, och samtidigt behålla mitt vanliga gymkort. På det viset kan jag få ett rejält träningspass i grupp en dag i veckan och köra mitt eget race i vanliga gymmet 2-3 dagar i veckan. Jag saknar verkligen den sortens träning enormt sedan crossfitgymmet stängde så jag blev väldigt glad att någon nu börjar erbjuda något liknande, bara några hundra meter från mig dessutom! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 689
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 685
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp