Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har helt kommit av mig med träningen sedan i somras och det börjar kännas i kroppen. Hoppar därför in i tråden för att göra mig mer accountable och samtidigt bli lite pepp av andras träning! Jag tränar endast hemma, då jag har för långt till närmaste gym och även jobbar till 95% hemifrån. Första veckan nu ska jag prova en beginner series för att komma igång. Kör uteslutande genom Youtube. Även plocka upp yogan igen genom lite mjukgörande morgonyoga. Lördagar får bli vilodag och söndagar endast längre yoga-pass.

Mån-fre startar med Short Wake Up Flow, 15 min.
Måndag: Lower Body Workout, 30 min
Tisdag: Upper Body Workout, 30 min
Onsdag: Abs Workout, 20 min
Torsdag: Full Body Dumbbell Workout, 30 min
Fredag: Full Body HIIT Workout, 30 min
Lördag: Vilodag
Söndag: Total Body Yoga Deep Stretch, 45 min
 
Mån-fre startar med Short Wake Up Flow, 15 min.
Måndag: Lower Body Workout, 30 min

Utvärdering av dagens träningspass:
Yoga - helt okej program, jag gillar verkligen flow-program men tyckte inte att man riktigt hittade något ordentligt flow här. Men passar bra för att väcka upp kroppen! Märks att jag varit borta från yogan några månader, herregud vad man tappar balans och bålstyrka.

Lower Body Workout - snarkfest. Bra program på så vis att man inte behövde någon utrustning och att det var lätt att anpassa för någon som inte styrketränat sen i våras, men herregud så tråkiga övningar! I princip bara lunges och squats i olika former, låren var som betong efter en kvart? Lite röv de sista två minuterna. Nä, tråkig. Blir intressant att se om resterande videor är lika tråkiga! Tur att jag gör nytt schema på söndag. :D
 
Har helt kommit av mig med träningen sedan i somras och det börjar kännas i kroppen. Hoppar därför in i tråden för att göra mig mer accountable och samtidigt bli lite pepp av andras träning! Jag tränar endast hemma, då jag har för långt till närmaste gym och även jobbar till 95% hemifrån. Första veckan nu ska jag prova en beginner series för att komma igång. Kör uteslutande genom Youtube. Även plocka upp yogan igen genom lite mjukgörande morgonyoga. Lördagar får bli vilodag och söndagar endast längre yoga-pass.

Mån-fre startar med Short Wake Up Flow, 15 min.
Måndag: Lower Body Workout, 30 min
Tisdag: Upper Body Workout, 30 min
Onsdag: Abs Workout, 20 min
Torsdag: Full Body Dumbbell Workout, 30 min
Fredag: Full Body HIIT Workout, 30 min
Lördag: Vilodag
Söndag: Total Body Yoga Deep Stretch, 45 min
Åh, kul med länkar till passen också! Fast med tanke på ditt omdöme om dagens pass tror jag att jag låter dig gå före som försökskanin, sedan kan vi andra plocka russinen ur kakan när det kommer till att välja pass :D
 
Det flyter på rätt bra på mitt håll, förra veckan landade på 4 pass och hittills har jag tränat varannan dag i november vilket känns himla bra. Idag hade jag planerad vila och det var nog lika bra, för jag har varit helt sänkt av någon slags oförklarlig allergi hela dagen. Hoppas må bättre imorgon så att jag kan gå och simma! Sedan är planen yoga på onsdag, benpass på fredag och överkropp + kondition i helgen. Skulle jag känna mig fortsatt krasslig imorgon byter jag plats på yogan och simningen helt enkelt.
 
IMG_7096.jpeg

(mvh 3x10x40 kg chihuahuahybris)

Växlar just nu mellan två pass, ett mark-latsdrag(brett grepp)-rodd(brett)-french press-bicepcurl, och ett bänk-lats(smalt)-rodd(smalt)-sidolyft. Min kroppskarta i strengthlog är pangröd mellan ländryggen och nacken men i övrigt sorgligt grå/blekrosa :laugh: men det får vara så, jag pallar verkligen inte böja. Blir typ 2-3 pass i veckan, det verkar vara max vad återhämtning/kost/sömn medger just nu. Hade gärna sett att det var 3-4 i stället men jobbar på att acceptera att det måste vara såhär tills det nya jobbet drar igång. Är trots allt bara 44 dagar kvar på det här skräpstället, ingen idé att gå och skada sig nu :D
 
Tisdag: Upper Body Workout, 30 min
Onsdag: Abs Workout, 20 min

Utvärdering av de två senaste passen:
Upper Body Workout - Tyvärr lika mycket snooze-fest som den föregående, med dålig variation av övningar. Ont har jag iaf, men främst över revbenen som låg tryckta mot mattan.
Abs Workout - Bättre! Framför allt tacksamt att den var kortare än de två första. :angel:

Rapport från mina lår: har inte kunnat sätta mig ner eller ställa mig upp normalt på en stol eller toaletten sedan underkroppspasset.
 
Utvärdering av de två senaste passen:
Upper Body Workout - Tyvärr lika mycket snooze-fest som den föregående, med dålig variation av övningar. Ont har jag iaf, men främst över revbenen som låg tryckta mot mattan.
Abs Workout - Bättre! Framför allt tacksamt att den var kortare än de två första. :angel:

Rapport från mina lår: har inte kunnat sätta mig ner eller ställa mig upp normalt på en stol eller toaletten sedan underkroppspasset.
Visst är det kul när man har så mycket träningsvärk i benen att det är en plåga att sätta sig ner, men så mycket träningsvärk i armarna att man inte kan använda dem för att hålla emot och avlasta benen lite. Been there, done that - man blir ganska kreativ efter ett tag :D
 
Jag har tagit det lite lugnt i ett par dagar och det verkar som att jag lyckats mota bort risigheten jag kände av i början av veckan - tjoho! Kände lite på kroppen med en halvtimmes yogapass igår kväll och eftersom det gick fint så knatade jag till gymmet och körde ett kort överkroppspass i morse. Tanken var egentligen att simma, men jag vaknade och var akut sugen på bänkpress så det var bara att lyda ;) Det blev ett bra pass med fokus axlar och bröst. Kände mig rätt stark faktiskt, och framförallt var det skönt att få träningen gjord före jobbet :)
 

Alldeles för sent insåg jag ju att jag inte hade några hantlar kvar! Däremot har jag kettlebells, men bara en av de olika vikterna, så det blev att anpassa! Vissa övningar var inga problem, någon enstaka där man nog indeed hade behövt två. Upplevde detta pass som betydligt bättre än de föregående passen! Och den fruktansvärda träningsvärken mildrades ordentligt!
 
Jag kan också vara med här nu, hurra!

Drar till gymmet 3-5 gånger i veckan sen en månad tillbaka. Och det känns så himla bra! Som att hitta tillbaks till mig själv.

Målet just nu är att återuppliva mina nedre magmuskler. Födde barn för snart 9 år sen och har egentligen inte tränat seriöst på typ... 15 år.

Jag har ganska ok grundstyrka pga egen hästgård och verkar hästhovar, men är ojämnt stark och magmusklerna är åt fanders. Inte så oväntat så är rygg och lår starkast 😂 (hovslagarställningen).

Jag kör
Ben + core
Armar + core
Rygg + core
Ben + core

Och så blir det en del prommisar, hemmayoga och simning när tiden finns. Sambon lägger till axlar/skuldror istället för core, han har typisk "gamer-rygg" och måste bygga upp baktill innan projekt återuppväcka bröstmusklerna går att göra.

Mitt mål är egentligen att hitta trygghet och inre stabilitet via tillit till min egen fysik :). Jag vill inte vara rädd för att åka av en häst och göra mig illa för att magen inte kan hålla emot. Jag vill kunna sitta ner och rida galoppen ordentligt. Och bli stark nog för att kunna riva av dubbla verkningar på mindre än en timme...
 
Idag slog jag längdrekord i simningen! Framförallt fick jag till mycket bättre flyt (höhö) än när jag var där förra veckan, den gången kändes det bara obekvämt och jobbigt och jag tappade koordinationen hela tiden. Skönt att få en bättre känsla idag! Imorgon tror jag att jag satsar på vila och sedan blir det benpass på söndag :)
 
Hej tråden.
Jag började gymma i somras, efter ett uppehåll på över 7 år. Sista gymmet jag tränade på gillade jag inte alls (stort friskis & svettis) och efter det har jag fått för mig att jag inte gillar gymträning. Nu finns ett ganska nybyggt gym i min by, 500 m från mig som är lugnt och lagom stort. Jag ville mest styrketräna för att bli bättre på skidorna, och även ha nåt att göra på sommaren. Dock är det så himla roligt så resultatet blev att jag inte ens åkt skidor ännu denna säsong trots fina spår, gymmet är roligare 😅.

Kände mig verkligen ringrostig så har tagit hjälp av PT för att komma igång men nu får jag klara mig själv till nån gång i jan/feb i alla fall.

Det har gått över förväntan. Kroppen svarar bättre än väntat och jag trodde ju inte att jag skulle tycka det var så kul så var beredd på att det skulle krävas en hel del självdisciplin, men varje gång har bara varit roligt att gå dit. Problemet är snarare att inte låta det bli för mycket. PTn är jättebra men hon är en bromskloss. Sa till henne att jag tycker hon borde säga åt mig att träna mer, inte mindre.

Till frågan, ni som styrketränar: hur ofta tränar ni och hur lägger ni upp det (helkropp/split)?
 
Hej tråden.
Jag började gymma i somras, efter ett uppehåll på över 7 år. Sista gymmet jag tränade på gillade jag inte alls (stort friskis & svettis) och efter det har jag fått för mig att jag inte gillar gymträning. Nu finns ett ganska nybyggt gym i min by, 500 m från mig som är lugnt och lagom stort. Jag ville mest styrketräna för att bli bättre på skidorna, och även ha nåt att göra på sommaren. Dock är det så himla roligt så resultatet blev att jag inte ens åkt skidor ännu denna säsong trots fina spår, gymmet är roligare 😅.

Kände mig verkligen ringrostig så har tagit hjälp av PT för att komma igång men nu får jag klara mig själv till nån gång i jan/feb i alla fall.

Det har gått över förväntan. Kroppen svarar bättre än väntat och jag trodde ju inte att jag skulle tycka det var så kul så var beredd på att det skulle krävas en hel del självdisciplin, men varje gång har bara varit roligt att gå dit. Problemet är snarare att inte låta det bli för mycket. PTn är jättebra men hon är en bromskloss. Sa till henne att jag tycker hon borde säga åt mig att träna mer, inte mindre.

Till frågan, ni som styrketränar: hur ofta tränar ni och hur lägger ni upp det (helkropp/split)?
Jag tränar i dagsläget max 2 gånger i veckan och saknar upplägg. 😅 Jag gör det jag råkar känna för och det som känns kul. Men du kommer säkert få väldigt många bra svar på din fråga, jag tänkte vara att inte alla har en plan. Idag var det mycket folk på gymmet och jag kände mig lat, så jag körde bara maskiner och lite hantlar. Bestämde det när jag gick in och såg allt folk 😅
 
Jag tränar i dagsläget max 2 gånger i veckan och saknar upplägg. 😅 Jag gör det jag råkar känna för och det som känns kul. Men du kommer säkert få väldigt många bra svar på din fråga, jag tänkte vara att inte alla har en plan. Idag var det mycket folk på gymmet och jag kände mig lat, så jag körde bara maskiner och lite hantlar. Bestämde det när jag gick in och såg allt folk 😅
Lyckligtvis är det nästan aldrig mycket folk på mitt gym 🤩. Jag fick från början ett upplägg med 3 helkroppspass/vecka, men det var ju några månader sen och jag förstår syftet med att börja lugnt. Jag har sen kört varannan dag så det blir 4 pass varannan vecka. Nu har jag börjat köra 2 dagar i rad ibland men då delat på underkropp och överkropp. Dels innebär det ju att jag kan träna fler dagar och dels tycker jag kvalitén blir högre 🤔
 
Hej tråden.
Jag började gymma i somras, efter ett uppehåll på över 7 år. Sista gymmet jag tränade på gillade jag inte alls (stort friskis & svettis) och efter det har jag fått för mig att jag inte gillar gymträning. Nu finns ett ganska nybyggt gym i min by, 500 m från mig som är lugnt och lagom stort. Jag ville mest styrketräna för att bli bättre på skidorna, och även ha nåt att göra på sommaren. Dock är det så himla roligt så resultatet blev att jag inte ens åkt skidor ännu denna säsong trots fina spår, gymmet är roligare 😅.

Kände mig verkligen ringrostig så har tagit hjälp av PT för att komma igång men nu får jag klara mig själv till nån gång i jan/feb i alla fall.

Det har gått över förväntan. Kroppen svarar bättre än väntat och jag trodde ju inte att jag skulle tycka det var så kul så var beredd på att det skulle krävas en hel del självdisciplin, men varje gång har bara varit roligt att gå dit. Problemet är snarare att inte låta det bli för mycket. PTn är jättebra men hon är en bromskloss. Sa till henne att jag tycker hon borde säga åt mig att träna mer, inte mindre.

Till frågan, ni som styrketränar: hur ofta tränar ni och hur lägger ni upp det (helkropp/split)?
Vad kul att du fått sån nytändning, underbart när träningen känns sådär rolig :love:

Jag styrketränar två pass i veckan och delar då upp det på överkropp/underkropp. Jag upplever att det är absolut bäst att dela upp det på under vs. överkropp, för mig blir det högre kvalitet på passen då. Har nog alltid gjort så under alla de snart 10 år jag styrketränat.

Överkropp brukar bli mest rygg och axlar, främst för att det är det jag tycker är roligast (och snyggast :angel:), men ibland slänger jag in lite för bröstmusklerna också. Underkropp säger väl sig självt kanske, fokus där brukar mest vara på att se till att ta med övningar som kommer åt både framsida och baksida. I slutet av varje pass brukar jag lägga in en pulshöjande cirkel där jag blandar lätt styrka med konditionsövningar. Där lägger jag oftast in lite magövningar också för att upprätthålla någon slags styrka och stabilitet där.

Ska dock säga att min träning är väldigt luststyrd, så ibland blir det att jag kör ett crossfit-inspirerat pass istället vilket då tenderar att vara mer eller mindre helkroppspass. De flesta av mina pass börjar dock med strukturerad styrketräning enligt ovan, och sedan avslutar jag med något crossfit-liknande.

Hade jag haft tid/energi/motivation så hade jag gärna tränat ett pass till per vecka och då delat upp det lite annorlunda (typ axlar & rygg en dag, underkropp en dag och bröst & armar + kondition en dag) men eftersom jag försöker hinna/orka med både simning, ridning och yoga också så får det bli vad det blir just nu :)
 
Vad kul att du fått sån nytändning, underbart när träningen känns sådär rolig :love:

Jag styrketränar två pass i veckan och delar då upp det på överkropp/underkropp. Jag upplever att det är absolut bäst att dela upp det på under vs. överkropp, för mig blir det högre kvalitet på passen då. Har nog alltid gjort så under alla de snart 10 år jag styrketränat.

Överkropp brukar bli mest rygg och axlar, främst för att det är det jag tycker är roligast (och snyggast :angel:), men ibland slänger jag in lite för bröstmusklerna också. Underkropp säger väl sig självt kanske, fokus där brukar mest vara på att se till att ta med övningar som kommer åt både framsida och baksida. I slutet av varje pass brukar jag lägga in en pulshöjande cirkel där jag blandar lätt styrka med konditionsövningar. Där lägger jag oftast in lite magövningar också för att upprätthålla någon slags styrka och stabilitet där.

Ska dock säga att min träning är väldigt luststyrd, så ibland blir det att jag kör ett crossfit-inspirerat pass istället vilket då tenderar att vara mer eller mindre helkroppspass. De flesta av mina pass börjar dock med strukturerad styrketräning enligt ovan, och sedan avslutar jag med något crossfit-liknande.

Hade jag haft tid/energi/motivation så hade jag gärna tränat ett pass till per vecka och då delat upp det lite annorlunda (typ axlar & rygg en dag, underkropp en dag och bröst & armar + kondition en dag) men eftersom jag försöker hinna/orka med både simning, ridning och yoga också så får det bli vad det blir just nu :)
Kan tillägga också att under den period i mitt liv då jag styrketränade som allra mest fokuserat och tränade med PT varje vecka så hade jag fyra pass i veckan där de var uppdelade enligt push/pull vilket jag trivdes väldigt bra med. Men då var detta den enda träning jag pysslade med, och dessutom var det när jag pluggade och hade betydligt mer fritid. Det hade inte varit hållbart i nuläget! I alla fall, den sortens uppdelning beskrivs rätt bra här: https://fitbod.me/blog/4-day-push-pull-workout/
 
Jag upplever att det är absolut bäst att dela upp det på under vs. överkropp, för mig blir det högre kvalitet på passen då.
Ja, det är det jag också upplever. I början när jag tog det ganska lugnt gick det fint med helkroppspass men nu upplever jag att energin är ganska slut efter ett rejält benpass så kvalitén blir högre om jag delar överkropp/underkropp.
Överkropp brukar bli mest rygg och axlar, främst för att det är det jag tycker är roligast (och snyggast :angel:),
:eek: Mina axlar är min största svaghet och de ryggövningar jag kör är inte särskilt roliga jämfört med allt annat. Kämpar på med löjligt låga vikter på axelövningarna, nån gång blir det väl bättre.
Hade jag haft tid/energi/motivation så hade jag gärna tränat ett pass till per vecka och då delat upp det lite annorlunda (typ axlar & rygg en dag, underkropp en dag och bröst & armar + kondition en dag)
Hm, jag vill helst träna 4-5 dagar i veckan och funderar på hur jag bäst lägger upp det då. (Antal dagar är inte för att maxa resultaten utan för att det är så roligt och för att jag sover bättre om jag tränat.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 694
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 685
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp