Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat så smått med gymträning igen och känner att jag inte alls vet vad jag sysslar med egentligen. Följer programmet "helkroppspass" två dagar i veckan i strenghtlog-appen för jag tänkte att det nog är en bra bas och kan komplettera löpning och ridning ganska bra. Men alltså, räcker det här verkligen för att få nåt slags resultat...? Jag har börjat på (för mig) de vikter som jag känner att jag med nöd och näppe klarar - framförallt riktigt svag i överkroppen - och visst tycker jag det är jobbigt. Försöker dessutom lägga på 2,5 kg i varje övning mellan passen. Men...?! Vill inte bli superbiffig men det vore ju trevligt att se lite med tonad ut kanske.

Dagens pass såg ut såhär. Känns... Futtigt?
Det räcker jättebra, speciellt när man är ny(eller precis har börjat om) och kroppen ska vänja sig med belastningen. Speciellt om du både rider och springer också! Kan du fortfarande lägga på 2,5 kg varje pass gör du ju superfina framsteg 😀 Två helkroppspass är väl vad de flesta som inte tränar i övrigt behöver för att få de flesta hälsovinster :)
 
@Pinus Jo, nån nytta gör det nog men jag hade nog velat ha nån övning till mest för att jag gillar att träna när jag väl är på gymmet.
Sen skulle jag personligen lägga marklyftet sist (eller nästan sist, kör man typ bieceps/triieceps så brukar jag lägga det efter) av den enkla anledningen att det är den tyngsta övningen och tar på hela kroppen. Det skönt att ha blivit varm innan och det skönt att gå hem efter marken för har man tagit i där så har jag inte så mycket mer att ge i några andra övningar 😅.

Och jag skulle inte tagit marklyftet sist, efter ordentlig uppvärmning vill jag ha så mycket energi och kraft som möjligt till de stora komplexa övningarna, när de är gjorda fyller jag på med mer isolerade övningar, gärna i någon form av superset. Men smaken är som baken :)
 
Och jag skulle inte tagit marklyftet sist, efter ordentlig uppvärmning vill jag ha så mycket energi och kraft som möjligt till de stora komplexa övningarna, när de är gjorda fyller jag på med mer isolerade övningar, gärna i någon form av superset. Men smaken är som baken :)

Eftersom jag tränat för tävling tidigare så har mina marklyft set tenderat att vara så tunga att jag inte orkat träna mer efter dom 😅. Har ju dock kört tunga knäböj ett annat pass och allt som inte varit tävlingslyften (knäböj, bänkpress och marklyft) har varit komplements övningar som inte tränats lika tungt.
 
Det räcker jättebra, speciellt när man är ny(eller precis har börjat om) och kroppen ska vänja sig med belastningen. Speciellt om du både rider och springer också! Kan du fortfarande lägga på 2,5 kg varje pass gör du ju superfina framsteg 😀 Två helkroppspass är väl vad de flesta som inte tränar i övrigt behöver för att få de flesta hälsovinster :)

Okej, tack! Haha ja vi får väl se hur länge jag kan fortsätta öka, överkroppen är som sagt enormt svag... 😄
 
SHalloj, länge sedan jag var här inne.
Jag har sagt upp mitt kort i Crossfiten, arbetslös på tisdag och kan då inte motivera den månadskostnaden.
Samt att jag ÄNTLIGEN! har hittat en vettig sjukgymnast som hjälper mig med axeln. Har haft långväga problem, började redan i våras. Fått flera olika besked om vad det kan vara, men detta var första gången jag kände att "det är klart att det ör så".
Jag har en REJ*L överansträngning i häger axel. Då muskelaturen inte har hängt med i samma tempo som min utvecklingen har jag med stor sannolikhet inte använt musklerna på rätt sätt i riggen, i tunga lyft utan kompenserat och har istället använt leden. Jag har tappat kontakten med musklerna i höger axel/skuldra och fuskar mig (omedvetet) genom övningarna. I riggen har jag hängt i leden istället för muskeln som jag bör.
Så nu är det massa REHAB och planen att återgå i crossfiten så fort jag har ett jobb så jag kan betala månadskostnaden :p
 
Jag gick för ovanlighetens skull till gymmet helt utan plan idag. Annars brukar jag alltid se till att skriva ihop träningspasset i förväg så att jag kan stänga av hjärnan och bara göra när jag kom dit, men dagens pass var väldigt spontant så det fick gå. Lyckades tänka på fötterna (ok, inser här att det förmodligen är ett engelskt uttryck för det låter inte klokt på svenska 😂) riktigt bra och fick till ett effektivt benpass:

1) 5 min crosstrainer
2) 2 x 100 hopp med hopprep
3) Knäböj 1x8x40kg, 2x8x50kg (har inte sysslat med regelrätta knäböj på hur länge som helst, fy vad svårt det är!)
4) Bulgarian split squats 3x8 per ben med en 7kg-hantel i varje hand
5) Musslan 3x10 med 10 kg viktplatta
6) Sumo-marklyft med kettlebell 3x15x24 kg

Sen sprang jag en kilometer på löpbandet på väg ut, bara för att bränna ur det sista ur benen. Det rådde ingen brist på varken mjölksyra, svett eller flås kan jag meddela! Känner mig mer än redo för restaurangbesök nu :d
 
Jag gick för ovanlighetens skull till gymmet helt utan plan idag. Annars brukar jag alltid se till att skriva ihop träningspasset i förväg så att jag kan stänga av hjärnan och bara göra när jag kom dit, men dagens pass var väldigt spontant så det fick gå. Lyckades tänka på fötterna (ok, inser här att det förmodligen är ett engelskt uttryck för det låter inte klokt på svenska 😂) riktigt bra och fick till ett effektivt benpass:

1) 5 min crosstrainer
2) 2 x 100 hopp med hopprep
3) Knäböj 1x8x40kg, 2x8x50kg (har inte sysslat med regelrätta knäböj på hur länge som helst, fy vad svårt det är!)
4) Bulgarian split squats 3x8 per ben med en 7kg-hantel i varje hand
5) Musslan 3x10 med 10 kg viktplatta
6) Sumo-marklyft med kettlebell 3x15x24 kg

Sen sprang jag en kilometer på löpbandet på väg ut, bara för att bränna ur det sista ur benen. Det rådde ingen brist på varken mjölksyra, svett eller flås kan jag meddela! Känner mig mer än redo för restaurangbesök nu :d
Med detta har jag för övrigt gjort mina 12 pass för oktober, men jag tänkte satsa på att få in ett eller två till innan månadens slut så att jag ligger lite före i planen för året. Man vet aldrig vilka sjukdomar, händelser eller annat som kan ställa till det under årets sista två månader, så det är lika bra att träna på rejält medan jag kan!

MVH Pessimisten/Realisten ;)
 
Ett kort pass i tisdags innan middag med jobbet, 14 graders lutning på löpband i 5km/h. 5 situps varannan minut (skulle vara 10 men då hann löpbandet stänga av sig 😅).
Och igår ville yngsta dottern träna, hon tycker det är roligt med tabata-appen som plingar och har sig så det blev alla möjliga övningar för skojs skull. Vi lyckades få med storasyster också, och bli lite flåsiga och trötta allihopa.

Idag har jag ont i halsen så nu blir det en lugn helg...
 
Jag har tämligen slentrianmässigt haft två gymkort i flera år, trots att de använts väldigt sparsamt sedan covidtiden till nu. Det ena var billigt från början, bara 99 kr/månad, och skaffades i syfte att kunna träna direkt efter jobbet eller någon gång på lunchen, det andra hade jag mest för att gå på pass typ bodypump och spin.

Ganska länge så täckte friskvårdsbidraget huvuddelen av dem så då lät jag det bero, men från i fjol har ju priserna gått rätt uppåt för båda - samtidigt som jag märkt i år när jag tänkte gå något pass igen att utbudet blivit jättemycket sämre, trots prishöjningen från 279 till 379 kr/månad. Och nu verkar det gymet inte alls bära sig längre för nu stänger det nästa månad (annars hade jag sagt upp det ändå).

Så nu satsar jag nog på att prioritera hemmaträning i det längsta, men funderar på att byta kortet på Fitness24seven mot Friskis, om det skulle uppstå en plötslig längtan efter någon gruppträning igen. Känner mig i alla fall supernöjd med investeringen i en egen crosstrainer! Så otroligt lätt och praktiskt att riva av en halvtimme var och varannan dag och dra upp pulsen ordentligt, hoppas det håller i sig.
 
Få övningar men lite mer vikt idag, känns som att jag kan/törs lita på att kroppen återhämtat sig ordentligt nu! Har studsat tillbaka bättre efter 8 dagar med corona än efter mina vanliga förkylningar i somras O_o men som min träningskompis påpekade: "sommaren var ju helt sinnessjuk så det kanske inte är så jävla konstigt". 🙃 Nu har jag semester en vecka och tänkte passa på att prova en byggarsplit tills jag sticker till Comic Con på fredag. Behöver något som tvingar mig att lämna hemmet de flesta dagarna så jag inte går full on floor goblin i min vilda con-crunch :p lutar åt Bodybuilding Blitz!
 

Bifogade filer

  • IMG_6823.jpeg
    IMG_6823.jpeg
    62,8 KB · Visningar: 17
Känner mig äntligen starkare och hittat lite ojämnheter som jag aktivt jobbar med. Armbågarna gjorde lite ont häromdagen, stoppade direkt övningen och gjorde annat och det har inte känts av sedan dess så riktigt nöjd!
 
Var och tränade i tisdags, tänkte gå i torsdags men hade migrän och var sen jättetrött när den gått över så ligger just nu och försöker ladda. Vill gå idag.
Har sen länge en inflammation i ena armen så måste avlasta den när jag tränar men det verkar inte bli värre iaf. (Har varit på vc och blev inte avrådd från att fortsätta träna).
Ska börja bege mig iväg nu. Hoppas det inte är så mkt folk där.
 
Jättelite folk! Kanske fem personer. Nu hade de lagat benpressen så jag kunde testa tekniken jag fick veta här. Fick ändå ont efteråt men inte lika mycket som förut.
Hade kunnat passa på och köra ett varv till eftersom det var så lite folk men det kom jag på när jag kommit hem.
Fortfarande ont o jobbigt i ena armen men inte som förut.
 
Här blir det träning söndag+måndag för sen får jag göra uppehåll ett tag - ska operera ena handen på tisdag. Det får väl läla lite till att börja med innan jag försöker lista ut vilka övningar jag kan göra utan att använda båda händerna...
 
Veckan har hittills bjudit på ett pass yoga och ett pass styrketräning (överkropp). Styrketräningen skedde nu i eftermiddag och var förvisso rätt bra, men jag fick lite bråttom eftersom mitt eftermiddagsmöte visade sig vara en timme tidigare än jag räknat med då amerikanerna inte ställt om klockan än. Men men, det var bara att fokusera på så effektiva övningar som möjligt (mycket superset!) och ryggen och axlarna fick sig en omgång i alla fall.

Planen för resten av veckan är benpass på fredag och någon form av konditionsträning på söndag, så jag har fått med alla delar den här veckan (förutom ridning, medryttarhästen ska iväg och tävla så det blir inget av den varan denna veckan) :)
 
Nu går jag och lurar på att göra en klassiker under nästa år. Har två vänner som förmodligen kommer köra och det känns lite som att det är lika bra att passa på.

Kan man klara Vasaloppet utan att ha åkt skidor mer än ett par gånger och dessutom bor i ett högst snöfritt Malmö...? 🥲
 
Nu går jag och lurar på att göra en klassiker under nästa år. Har två vänner som förmodligen kommer köra och det känns lite som att det är lika bra att passa på.

Kan man klara Vasaloppet utan att ha åkt skidor mer än ett par gånger och dessutom bor i ett högst snöfritt Malmö...? 🥲
Det kan man säkert, men det kanske inte blir så roligt... Tycker att det verkar så vansinnigt tufft så jag hade aldrig gett mig in på det, men det är ju inte helt ovanligt att genomföra det med samma förutsättningar som du. Du får väl titta på filmen Ur spår för att få lite inspiration (eller kanske snarare raka motsatsen till inspiration)! ;)
 
Dagens "gym":

20231103_141049.jpg


Totalt 15 rundors löpning upp och ner (5+4+3+2+1 med en minuts vila mellan varje omgång). Det brukar kännas kräkjobbigt men på slutet kände jag faktiskt att jag nog hade haft lite mer att ge om jag hade haft lust, så nästa gång får jag kanske öka på med ett par rundor. Kände mig dock lite vissen när jag kom hem och nu på kvällen har jag fått en förkylningsblåsa på tungan, så det var nog tur att jag inte pushade mig mer just idag. Hoppas att en väldigt vilsam lördag hjälper kroppen att mota bort en eventuell förkylning så att jag kan köra benpass på söndag som planerat!
 
Nu går jag och lurar på att göra en klassiker under nästa år. Har två vänner som förmodligen kommer köra och det känns lite som att det är lika bra att passa på.

Kan man klara Vasaloppet utan att ha åkt skidor mer än ett par gånger och dessutom bor i ett högst snöfritt Malmö...? 🥲
Klart du ska göra klassikern!

Angående Vasaloppet så ja absolut kan man klara det! Hur mysigt det blir beror lite på ;) Bland annat hur bra konditionstränad för längre pass man är i övrigt. Det blir ju lite skillnad i hur mycket tid man då kan lägga på att träna grenspecifikt.

Allra bäst förutsättningar (snöfritt) får du givetvis av att åka rullskidor. Men annars att träna stakmaskin på gym, löpning med stavar, mycket helkroppskontitionsträning.

Men att få till ett par träningshelger på snö där du också ser till att ta någon tekniklektion varje gång är verkligen att rekommendera för att Vasan ska bli en trevlig upplevelse. Det finns bra och relativt snösäkra konstsnöanläggningar i södra Sverige så man måste inte åka till fjälls för det. Halmstad är väl allra längst söderut men uppåt Ulricehamn, Borås, Skövde är det bättre snöchanser och större anläggningar. Och annars finns ju inomhusåkning i Skidome i Göteborg 😉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 694
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 685
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp