Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som tränar med musik i öronen, vad har ni för hörlurar? Har aldrig haft trådlösa och tänker att det ser smidigt ut, men är samtidigt rädd att de ramlar ur i skogen? :nailbiting:
 
Ni som tränar med musik i öronen, vad har ni för hörlurar? Har aldrig haft trådlösa och tänker att det ser smidigt ut, men är samtidigt rädd att de ramlar ur i skogen? :nailbiting:
Dessa har jag, till både löpning, cykel och gym! 😊
Screenshot_20231020-101349.png
 
Jag drömmer om en gymfylld vår!

Har nu varit både både bortrest och blivit sjuk. Försöker komma igång med ridningen lite nu och nästa vecka, men vettetusan när det kan bli gym. Har dessutom skrapat ihop typ 5 igenridningar, så det ska hinnas med också 😅
Kul att läsa ikapp tråden dock! 🤩
 
Ni som tränar med musik i öronen, vad har ni för hörlurar? Har aldrig haft trådlösa och tänker att det ser smidigt ut, men är samtidigt rädd att de ramlar ur i skogen? :nailbiting:
Tror det finns nåt slags snöre man kan fästa ihop dem med. Vet inte var jag såg det. Sen finns det ju trådlösa som har sladd mellan lurarna men inte till telefonen.
 
Ni som tränar med musik i öronen, vad har ni för hörlurar? Har aldrig haft trådlösa och tänker att det ser smidigt ut, men är samtidigt rädd att de ramlar ur i skogen? :nailbiting:
Jag har Jabra active elite. Är inne på mitt tredje par (skulle egentligen varit två men fick ett par utbytta tidigt då en hörlur la av). De sitter som berget på mig och sitter kvar oavsett vad jag gör. För mig är ljudkvaliteten superviktig och Jabra har väldigt bra ljud.
 
Åh vilket härligt träningspass jag fick nu i eftermiddag! Jag blev klar med jobbet tidigt (mest tack vare att jag jobbade en sväng vid 6 i morse när jag inte kunde sova p.g.a stormen) och hade gott om tid på mig samtidigt som det inte fanns någon eller något som väntade på mig här hemma, så jag kunde ta det helt i min egen takt. Jag har känt mig lite sugen på bröstpress med hantlar i några dagar (är jag ensam om att ibland få cravings efter specifika styrkeövningar? :o), och idag klarade jag att göra dem med 15 kg-hantlar för första gången! :bump:

Utöver detta blev det pull ups (vanliga + negativa), armhävningar på tå, tricep pull downs, face pulls och slutligen en pulshöjande cirkel med 3 varv av 250 m rodd, 6 fällkniven, 6 burpees och 30 sekunder plankan. Jösses vad slut jag är i armarna nu!
 
Jag har Jabra active elite. Är inne på mitt tredje par (skulle egentligen varit två men fick ett par utbytta tidigt då en hörlur la av). De sitter som berget på mig och sitter kvar oavsett vad jag gör. För mig är ljudkvaliteten superviktig och Jabra har väldigt bra ljud.
Jag har också Jabra, minns inte vilken modell nu men jag är också väldigt nöjd med dem. Har aldrig varit i närheten av att tappa dem och ljudet är mycket bra!
 
Uppstartspass efter sjukdom

Träningstid: 01h 08m
Knäböj: 10 x 20, 5 x 30, 5 x 30
Skivstångsrodd: 10 x 20, 10 x 23, 8 x 23
Marklyft: 10 x 40, 5 x 50, 5 x 50
Bänkpress: 12 x 20, 5 x 30, 5 x 30
Press: 10 x 10, 8 x 10, 8 x 10
Latsdrag: 10 x 20, 10 x 25, 10 x 30

Märktes att jag tog ett par extra vilodagar efter coviden, kändes bara bra att vara tillbaka 😀
 
Uppstartspass efter sjukdom

Träningstid: 01h 08m
Knäböj: 10 x 20, 5 x 30, 5 x 30
Skivstångsrodd: 10 x 20, 10 x 23, 8 x 23
Marklyft: 10 x 40, 5 x 50, 5 x 50
Bänkpress: 12 x 20, 5 x 30, 5 x 30
Press: 10 x 10, 8 x 10, 8 x 10
Latsdrag: 10 x 20, 10 x 25, 10 x 30

Märktes att jag tog ett par extra vilodagar efter coviden, kändes bara bra att vara tillbaka 😀
Det där är ju en superbra "lägstanivå", om det är de där vikterna du kör efter en tids sjukdom! :up:
 
Man vet att man har mycket träningsvärk i överkroppen när till och med att torka av köksbänken är förenat med grimaserande av smärta (och då ska vi inte ens prata om det här med att ta på sig jackan, sätta upp håret eller, ve och fasa, lyfta upp något tungt från golvet) :p

Körde en halvtimmes yoga igår för att mjuka upp lite, men det verkar ha haft begränsad effekt så att säga.
 
Ett till uppstartspass idag:
Marklyft: 10 x 20, 10 x 40, 5 x 60, 5 x 60
Bänkpress: 10 x 20, 10 x 30, 6 x 35, 6 x 35
Skivstångsrodd: 10 x 20, 8 x 25, 8 x 25
Press: 10 x 10, 8 x 15, 8 x 15
Latsdrag: 12 x 20, 10 x 25, 10 x 30, 10 x 30

Hoppade böj då revbenen gör sig påminda igen 😑 svårt att säga om det är för att jag böjde i förrgår eller för att jag suttit som ett arsle på jobbet, så tänker ta det säkra före det osäkra och inte trappa upp den än. Det kändes även lite grusigt i framsidan av axeln under stången och jag vill verkligen inte sabba bänken igen nu när det verkar funka :cautious: så fuck knäböj med stång ett tag till, allt annat är ändå roligare :angel:
 
Skuttade piggt (hmm ... nåja ...) till gymmet idag och cyklade först i 5 minuter, kunde ha högre motstånd. Bra det! Sen gick jag igenom alla maskinerna, utom en som är trasig, höjde vikterna på två och det kändes bra att få ta i lite mer.
Stretchar alltid benen efter varje benmaskin. Annars blir jag lite darrig.

Brukar ni stretcha efter/mellan övningarna? Man får väl mindre träningsvärk om man stretchar? 🤔
 
Skuttade piggt (hmm ... nåja ...) till gymmet idag och cyklade först i 5 minuter, kunde ha högre motstånd. Bra det! Sen gick jag igenom alla maskinerna, utom en som är trasig, höjde vikterna på två och det kändes bra att få ta i lite mer.
Stretchar alltid benen efter varje benmaskin. Annars blir jag lite darrig.

Brukar ni stretcha efter/mellan övningarna? Man får väl mindre träningsvärk om man stretchar? 🤔
Jag stretchar aldrig :) vill minnas att det finns studier som visar att det hjälper i stunden/kortvarigt, men att träningsvärken kommer i samma omfattning oavsett. Det verkar dock inte vara dåligt heller så tycker du det är skönt är det bara att köra på 😄
 
@Rosett Brukar ibland stretcha efter träningen och då i syfte att jobba på rörligheten och framförallt höftböjare och gluteus som kan orsaka att jag år ont i ländryggen om de blir för tighta. Stretch gör nog vare sig till eller från för träningsvärken..
 
Jag har börjat så smått med gymträning igen och känner att jag inte alls vet vad jag sysslar med egentligen. Följer programmet "helkroppspass" två dagar i veckan i strenghtlog-appen för jag tänkte att det nog är en bra bas och kan komplettera löpning och ridning ganska bra. Men alltså, räcker det här verkligen för att få nåt slags resultat...? Jag har börjat på (för mig) de vikter som jag känner att jag med nöd och näppe klarar - framförallt riktigt svag i överkroppen - och visst tycker jag det är jobbigt. Försöker dessutom lägga på 2,5 kg i varje övning mellan passen. Men...?! Vill inte bli superbiffig men det vore ju trevligt att se lite med tonad ut kanske.

Dagens pass såg ut såhär. Känns... Futtigt?
 

Bifogade filer

  • Helkroppspass_ Pass B.jpg
    Helkroppspass_ Pass B.jpg
    60,4 KB · Visningar: 40
Hej igen, efter några månaders frånvaro....

Har inte orkat vara aktiv här, haft fullt upp med mitt liv. Eller snarare ickeliv.
Min planerade tävlingssäsong i löpning gick jättebra... tills den precis skulle börja. Trots PT-program så skadade jag mig en månad innan första start. Bet ihop och trodde jag skulle träna mig ur det men givetvis ledde det till fullständig krasch veckan före start. Första tävlingen haltade jag mig runt gående. Andra tävlingen sprang jag på Alvedon och tävlingsskalle trots 3 veckors frånvaro av löpning. Ändå en hyfsat bra tid sett till omständigheterna, men såklart katastrof för min läkning. Att veckan efter var en bokad vandringsvecka hjälpte inte heller till.

Hemkommen därifrån blev det att nyttja sjukvårdsförsäkringen som jag tackolov skaffat mig förra vintern. Och där är jag nu. Rehabträning och uppe i jogging 5x5 minuter med gåvila mellan. Har såklart fått problem med knäna under igångsättningen, ett problem jag lyckades träna mig förbi lagom till jag skadade mig på annat håll, så fått trappa upp extra långsamt. Allt är med andra ord toppen. Så veckans stundande säsongsmål i form av en halvmara är givetvis inställt.

Vintern blir således att börja om och hoppas jag håller för nästa år istället. Harvar på i gymmet och kör styrka och även börjat med spinning för att kunna göra nån vettig konditionsträning alls. Men herregud så tråkigt det är med spinning.... å andra sidan älskar jag inte vinterlöpning heller här i köldhålet där jag bor så ja, det är bara att bita ihop och överleva nu fram till april.... nåväl. 2024 har mkt att misslyckas med innan det lyckas toppa 2023. Alltid nåt.
 
@Pinus Jo, nån nytta gör det nog men jag hade nog velat ha nån övning till mest för att jag gillar att träna när jag väl är på gymmet.
Sen skulle jag personligen lägga marklyftet sist (eller nästan sist, kör man typ bieceps/triieceps så brukar jag lägga det efter) av den enkla anledningen att det är den tyngsta övningen och tar på hela kroppen. Det skönt att ha blivit varm innan och det skönt att gå hem efter marken för har man tagit i där så har jag inte så mycket mer att ge i några andra övningar 😅.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 689
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 685
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp