Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart du ska göra klassikern!

Angående Vasaloppet så ja absolut kan man klara det! Hur mysigt det blir beror lite på ;) Bland annat hur bra konditionstränad för längre pass man är i övrigt. Det blir ju lite skillnad i hur mycket tid man då kan lägga på att träna grenspecifikt.

Allra bäst förutsättningar (snöfritt) får du givetvis av att åka rullskidor. Men annars att träna stakmaskin på gym, löpning med stavar, mycket helkroppskontitionsträning.

Men att få till ett par träningshelger på snö där du också ser till att ta någon tekniklektion varje gång är verkligen att rekommendera för att Vasan ska bli en trevlig upplevelse. Det finns bra och relativt snösäkra konstsnöanläggningar i södra Sverige så man måste inte åka till fjälls för det. Halmstad är väl allra längst söderut men uppåt Ulricehamn, Borås, Skövde är det bättre snöchanser och större anläggningar. Och annars finns ju inomhusåkning i Skidome i Göteborg 😉

Tack för pepp! Jag har ändå isåfall tänkt försöka maxa riktig åkning på snö. Kommer från Göteborg och är här ibland, och Ulricehamn är jag ganska ofta och hälsar på min sambos släkt.

Och jajamän, kolla här vad jag passade på att klämma in i Göteborg idag!
 

Bifogade filer

  • IMG_20231103_173107.jpg
    IMG_20231103_173107.jpg
    229,6 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:
Tack för pepp! Jag har ändå isåfall tänkt försöka maxa riktig åkning på snö. Kommer från Göteborg och är här ibland, och Ulricehamn är jag ganska ofta och hälsar på min sambos släkt.

Och jajamän, kolla här vad jag passade på att klämma in i Göteborg idag!

Låter som en plan!

Haha japp :D Det är definitivt ”nya” muskler man belastar där i början. Och också att man spänner sig mycket innan man hittat teknik och balans.

Annat tips är att försöka hitta möjligheter att träna på att åka i nedförsbackar. Det har man verkligen så mycket nytta av i Vasan sen!
 
Benpass idag! Kände mig riktigt inspirerad och peppad så det blev ett rejält pass :)

1) 5 min crosstrainer som uppvärmning
2) Donkey kicks i kabelmaskin
3) Overhead lunges
4) Kettlebell swings
5) Goblet squats med 4-2-2-tempo (4 sekunder på väg ner, 2 sekunder i bottenläget, 2 sekunder på väg upp)
6) Enbenta marklyft
7) 3 rundor av 15 box jumps + 15 fällkniven
8) 2 rundor av 10 burpees + 30 sekunder jägarvila (fy faaan vad den svider :wtf:)

Imorgon står simning på schemat!
 
Jag har tappat lusten/motivationen. Ingen träning förra veckan och blir nog ingen denna vecka heller eftersom jag är deprimerad och trött + har ont i armen (inflammation). :(
Känns som om jag borde släpa mig dit men det är bara "bläh". :(
Men det är inget misslyckande att göra ett uppehåll, tänker jag.
 
Jag har tappat lusten/motivationen. Ingen träning förra veckan och blir nog ingen denna vecka heller eftersom jag är deprimerad och trött + har ont i armen (inflammation). :(
Känns som om jag borde släpa mig dit men det är bara "bläh". :(
Men det är inget misslyckande att göra ett uppehåll, tänker jag.
Du gör helt rätt, man ska lyssna på kroppen!
Ta det lugnt, du kommer tillbaka en annan dag! ⭐
 
Jag har tappat lusten/motivationen. Ingen träning förra veckan och blir nog ingen denna vecka heller eftersom jag är deprimerad och trött + har ont i armen (inflammation). :(
Känns som om jag borde släpa mig dit men det är bara "bläh". :(
Men det är inget misslyckande att göra ett uppehåll, tänker jag.

Absolut. Samtidigt är har vi mest muskler på nederkroppen så det absolut inte så att du inte kan göra "nån" nytta även om du undviker att belasta armen 🙂. Hade en muskelruptur i armen för några år sen och tränade bara nederkropp i tre månader och när armen väl var ok så började jag belasta försiktigt och det tog inte många pass innan man var tillbaka på samma vikter som innan 🙂.
 
Absolut. Samtidigt är har vi mest muskler på nederkroppen så det absolut inte så att du inte kan göra "nån" nytta även om du undviker att belasta armen 🙂. Hade en muskelruptur i armen för några år sen och tränade bara nederkropp i tre månader och när armen väl var ok så började jag belasta försiktigt och det tog inte många pass innan man var tillbaka på samma vikter som innan 🙂.
Jo har tänkt på det. Är ju bara tre av maskinerna som är för armarna och en av dem får jag inte så ont av. Så kan ju använda den och benmaskinerna + cykel. Kanske går senare i veckan.
 
Riktigt skitpass igår, ett rejält helkroppspass men jag hade sovit för dåligt och ätit för lite, vilket verkligen kändes. Kände mig alldeles svag i hela kroppen en lång stund efteråt, men note to self blir ju att få i mig något mellanmål om lunchen är för dålig...
 
Bättre pass igår, ett kort pass på löpbandet med lite tempo och lutning. Hade grundat med en betydligt bättre lunch samt lite fika så kroppen var väldigt mycket mer samarbetsvillig :D
 
lite frustrerad nu, efter att ha opererat handen och den inte får belastas tungt på ytterligare 5 veckor. Vilka övningar kan man göra för bålstabilitet/muskelkorsett som inte innehåller belastning av händerna? Nån med tips?
 
lite frustrerad nu, efter att ha opererat handen och den inte får belastas tungt på ytterligare 5 veckor. Vilka övningar kan man göra för bålstabilitet/muskelkorsett som inte innehåller belastning av händerna? Nån med tips?
Bålen tänker jag fungerar utmärkt att göra typ leg raises, dead bug, stir the pot, plankan på armbågar osv? Muskelkorsett vet jag inte riktigt vad är 😁
 
Har varit på ett event. Vi har tränat med Happy Boost tror jag företaget hette, utomhusträning. Stationer med kettlebells, gummiband, plankan osv. Jag är så otränad! Jag har träningsvärk redan 🤣 men jag måste försöka göra något sånt här hemma själv. Tror tyvärr inte det finns sådan gruppträning hemma vilket är synd, man blev ju som peppad av det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 694
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 685
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp