Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den vanligaste anledningen till att man får ont i ländryggen benpress är att man släpper i just ländryggen i botten, antingen går man för djupt eller så har man för dålig spänning i bålen. Man bör spänna mage/bål så att de är stabila när man ska gå ner med vikten samt vara noga med att rumpan är ordentligt nedtryckt mot sätet pch på så sätt undvika att man släpper i ländryggen när man tränar.
Förstår inte riktigt. Släpper? För djupt? Jag kan absolut inget om gymträning så förstår inte vad olika uttryck betyder. 🤔
Menar du att man inte ska trycka ländryggen mot ryggstödet utan behålla lite svank? För det är det (när ryggen pressas "platt") jag upplever att jag får mer ont av.
 
Förstår inte riktigt. Släpper? För djupt? Jag kan absolut inget om gymträning så förstår inte vad olika uttryck betyder. 🤔
Menar du att man inte ska trycka ländryggen mot ryggstödet utan behålla lite svank? För det är det (när ryggen pressas "platt") jag upplever att jag får mer ont av.

Nej, du ska inte pressa ländryggen mot ryggstödet såvida du inte har en obefintlig rumpa, det innebär att du sannolikt krummar ryggen och därav att du får ont. Det viktiga är att du är emot med rumpan så att du inte rör dig omkring och så mycket av ryggen som du naturligt kan ha emot utan att släppa/krumma ländryggen.

Har man inte tillräckligt med spänning och stabilitet i bålen så är risken att du ändå släpper dvs krummar ländryggen när vikten är i bottenlaget. Du spänner bålen genom att ta in ordentligt med luft i toppen innan du sänker vikten, spänna magen inte inåt utan snarare lite utåt, tänk hur du skulle vilja spänna emot om nån skulle ge dig ett slag i magen. Sen håller du andan och spänningen i buken hela vägen ner och sista biten på vägen upp kan du andas ut. I toppläget tar du ett nytt andetag och spänner upp igen innan du går ner med vikten.
 
En vecka med lite varierat mående, sjukt barn, konferens med jobbet (inkl spa 😍) och hålla i utbildning har inte gett utrymme för mer än ett pass. Men då hann jag med bänkpress, axelpress, rumänska marklyft och lite annat smått och gott. Har äntligen kommit mig för att ladda ner strengthlog så jag kan logga vilka vikter jag haft, annars brukar det vara en gissningslek varje gång eftersom det inte är varje vecka jag hänger på gym 😅

Idag har dagen bjudit på trädgårdsarbete, vilket var oväntat svettigt i stormen.
 
Den vanligaste anledningen till att man får ont i ländryggen benpress är att man släpper i just ländryggen i botten, antingen går man för djupt eller så har man för dålig spänning i bålen. Man bör spänna mage/bål så att de är stabila när man ska gå ner med vikten samt vara noga med att rumpan är ordentligt nedtryckt mot sätet pch på så sätt undvika att man släpper i ländryggen när man tränar.

Nej, du ska inte pressa ländryggen mot ryggstödet såvida du inte har en obefintlig rumpa, det innebär att du sannolikt krummar ryggen och därav att du får ont. Det viktiga är att du är emot med rumpan så att du inte rör dig omkring och så mycket av ryggen som du naturligt kan ha emot utan att släppa/krumma ländryggen.

Har man inte tillräckligt med spänning och stabilitet i bålen så är risken att du ändå släpper dvs krummar ländryggen när vikten är i bottenlaget. Du spänner bålen genom att ta in ordentligt med luft i toppen innan du sänker vikten, spänna magen inte inåt utan snarare lite utåt, tänk hur du skulle vilja spänna emot om nån skulle ge dig ett slag i magen. Sen håller du andan och spänningen i buken hela vägen ner och sista biten på vägen upp kan du andas ut. I toppläget tar du ett nytt andetag och spänner upp igen innan du går ner med vikten.
Det här var ju både intressant och logiskt! Jag är supernoga med andningen och att spänna bålen när jag kör knäböj (och övningar med fria vikter överlag), men har inte riktigt tänkt på det i benpressen vilket ju är rätt dumt egentligen eftersom att det ju är en väldigt snarlik rörelse. Jag tror att jag vaggas in i falsk trygghet bara för att det är en maskin helt enkelt, och eftersom jag nästan enbart tränar med fria viket annars så har det liksom inte varit ett särskilt stort problem.
 
@Mineur det är ju egentligen samma princip som i knäböjen. Att de flesta ändå inte behöver tänka på det kan bero på att många kör ganska grunnt och på lätta vikter men börjar man ha på tyngre vikt och går ner så långt man kan så behöver man i regel spänna emot med bålen för att slippa riskera problem med ländryggen.
 
Nej, du ska inte pressa ländryggen mot ryggstödet såvida du inte har en obefintlig rumpa, det innebär att du sannolikt krummar ryggen och därav att du får ont. Det viktiga är att du är emot med rumpan så att du inte rör dig omkring och så mycket av ryggen som du naturligt kan ha emot utan att släppa/krumma ländryggen.

Har man inte tillräckligt med spänning och stabilitet i bålen så är risken att du ändå släpper dvs krummar ländryggen när vikten är i bottenlaget. Du spänner bålen genom att ta in ordentligt med luft i toppen innan du sänker vikten, spänna magen inte inåt utan snarare lite utåt, tänk hur du skulle vilja spänna emot om nån skulle ge dig ett slag i magen. Sen håller du andan och spänningen i buken hela vägen ner och sista biten på vägen upp kan du andas ut. I toppläget tar du ett nytt andetag och spänner upp igen innan du går ner med vikten.
Tack för att du förklarade! Ska prova göra så nästa gång.
Lite konstigt att jag inte fick bättre instruktioner på genomgången men det kanske inte behövs när man bara har 9 kg på den.
 
Tack för att du förklarade! Ska prova göra så nästa gång.
Lite konstigt att jag inte fick bättre instruktioner på genomgången men det kanske inte behövs när man bara har 9 kg på den.

Det är i regel svårt att ge instruktioner när man går igenom många saker. Jag brukar själv tänka på att om man trycker på med för mycket info i början så är risken att det mesta passerar en förbi. Personen tog nog upp det den ansåg var viktigast ur sitt perspektiv och erfarenhet. Du har ju ökat på vikterna bra och det jättebra men många ligger nog kvar länge på lätta vikter när de är gröna 🙂. Andra har det i sig att vilja höja och ta i lite, få får man ju ofta bra resultat.
Är du sån som gärna tränar tyngre så skadar nog inte en genomgång till när du blivit varm i kläderna där du kan få mer kött på benen 😁.
 
@Mineur det är ju egentligen samma princip som i knäböjen. Att de flesta ändå inte behöver tänka på det kan bero på att många kör ganska grunnt och på lätta vikter men börjar man ha på tyngre vikt och går ner så långt man kan så behöver man i regel spänna emot med bålen för att slippa riskera problem med ländryggen.
Ja, verkligen! Minns fortfarande vilket aha-moment det var när jag fick lära mig att spänna magen på riktigt i knäböjen, vilken skillnad det gjorde!
 
1000008337.png


Jag klarade en halvmil! :jawdrop::banana:
Har nog aldrig joggat så långt i hela mitt liv tror jag :laugh: När jag kom igång igen med joggandet för 1,5 månad sedan var mitt mål att ta mig runt två km per runda och komma ut två gånger i veckan, men en halvmil känndes otroligt långt bort. Nu känndes det faktiskt mest kul hela vägen!

Med bägge barnen och hunden med ska tilläggas, så 40 kilo vagn att köra på ojämnt underlag och i flera uppförsbackar, tre åsikter att ta hänsyn till och krav på att kunna föra djupa diskussioner med fyraåringen längs med vägen också så jag är ändå rätt nöjd med tiden med tanke på omständigheterna också :rofl:
 
En vecka med lite varierat mående, sjukt barn, konferens med jobbet (inkl spa 😍) och hålla i utbildning har inte gett utrymme för mer än ett pass. Men då hann jag med bänkpress, axelpress, rumänska marklyft och lite annat smått och gott. Har äntligen kommit mig för att ladda ner strengthlog så jag kan logga vilka vikter jag haft, annars brukar det vara en gissningslek varje gång eftersom det inte är varje vecka jag hänger på gym 😅

Idag har dagen bjudit på trädgårdsarbete, vilket var oväntat svettigt i stormen.
Gårdagens gräsklippning var så tung att telefonen bedömde det som ett helt träningspass 😂
Screenshot_20231014-203727.png

Det var blött i marken och jag har en väldigt kuperad tomt, kan tilläggas. Och en gräsklippare som inte är ett dugg självgående 🥲
 
Veckan avslutades med vandring och jag summerar veckan med fyra träningspass. Jag är väldigt nöjd med både det och det faktum att den vandringsled vi gick, som är ganska brant och vanligtvis brukar kännas rätt tuff, nu kändes som rena barnleken. Jag blev lite andfådd och trött såklart, men långt ifrån lika flåsig och svettig och full av mjölksyra som jag brukar bli. Jag blev nästan lite besviken över hur lätt det kändes :laugh: Jag vet inte riktigt vad jag har gjort för att förtjäna den kondition jag nu tydligen lyckats bygga upp, men det är väl bara att tacka och ta emot! :D

Däremot är inte min högerfot särskilt glad såhär efteråt. Jag har haft lite problem med smärta i stortån och under "trampdynan" sedan jag gick alldeles för långt i ett par väldigt gamla flipflops i somras, det är förmodligen någon slags överansträngning. Det var dock ett par veckor sedan jag kände av det så jag antog att det läkt, men jag kände redan när jag var ute igår kväll att den började klaga lite och nu bultar det och gör ont (dock enbart vid belastning/beröring). En kväll i högklackade sandaler följt av vandring blev kanske lite för mycket för den... Ja ja, jag får väl försöka vila den så mycket som möjligt de kommande dagarna och hoppas att det ger med sig av sig själv den här gången också!
 
Det blev bara en träning förra veckan så siktar på tre denna vecka.
Idag var benpressen ur funktion så jag kunde inte prova med spänna-magen-tekniken. Axelpressen gjorde väldigt ont i höger arm så fick avlasta den armen lite. När jag skulle ta den sista maskinen var den "ockuperad" av en person med PT och de tog långa pauser o stod/satt och pratade en massa.
Jag försökte visa att jag köade på den men det hjälpte inte. Tänkte fråga om jag kunde gå emellan när h*n vilade (länge och flera gånger) men jag vet inte om det är ok att göra så på gym❓så satte mig på en stol en stund. Sen gav jag upp och gick.
Hade behövt använda den för den är bra för min rygg.
Skulle kunna gå dit igen igen i morgon iofs.
 
Blev klar tidigt på jobbet idag så jag hann med en halvtimmes träning. Fokus på rumpa och så slängde jag in lite chins också eftersom det finns en stång. Klarade 3 i rad, så nöjd! Annars brukar krafterna ta slut halvvägs igenom den tredje 😅
 
Blev klar tidigt på jobbet idag så jag hann med en halvtimmes träning. Fokus på rumpa och så slängde jag in lite chins också eftersom det finns en stång. Klarade 3 i rad, så nöjd! Annars brukar krafterna ta slut halvvägs igenom den tredje 😅
Starkt! 😍
 
Det blev bara en träning förra veckan så siktar på tre denna vecka.
Idag var benpressen ur funktion så jag kunde inte prova med spänna-magen-tekniken. Axelpressen gjorde väldigt ont i höger arm så fick avlasta den armen lite. När jag skulle ta den sista maskinen var den "ockuperad" av en person med PT och de tog långa pauser o stod/satt och pratade en massa.
Jag försökte visa att jag köade på den men det hjälpte inte. Tänkte fråga om jag kunde gå emellan när h*n vilade (länge och flera gånger) men jag vet inte om det är ok att göra så på gym❓så satte mig på en stol en stund. Sen gav jag upp och gick.
Hade behövt använda den för den är bra för min rygg.
Skulle kunna gå dit igen igen i morgon iofs.
Det är så drygt när folk gör så! Lite extra illa att det dessutom var en PT inblandad, hen borde ha lite bättre koll på gym-vett & etikett tycker jag. Man kan absolut fråga om man får gå emellan medan personen vilar, det är ganska vanligt enligt min erfarenhet. Men jag förstår att det kan kännas lite olustigt att bryta in och fråga själv, särskilt när det är två personer som står och snackar sådär.
 
Planen var att träna igår men jag hade en väldigt tuff dag mentalt så jag valde att ta hand om mig på andra sätt istället. Men idag kom jag iväg och körde ett pass som jag sparat från crossfit-tiden:

1) 3 varv av 50 hopp med hopprep, 3 inch worms, 5 world's greatest stretch
2) Tunga marklyft
3) 40-30-20-10 reps av hopprep (x2), step ups på låda med hantel i famnen, kettlebell-svingar och ab mat sit-ups

Det var svettigt och flåsigt men ändå hanterbart, så jag la till några reps här och där för att göra det lite tuffare. Är väldigt skönt trött i hela kroppen nu men inser att imorgon måste jag göra ett pass yoga, för min bröstrygg har blivit väääldigt stel och spänd på senaste.

Det här passet var förresten pass nr 120 för året, så nu har jag bara 30 kvar att göra före nyår för att nå mitt mål :)
 
Hello tråden!

Jag dras fortfarande med min axelskada men kör ändå crossfit fem dagar i veckan och får hjälp att coach att byta ut och anpassa övningar.

Börjar bli sugen på att köpa lyftarbälte men alla i min box är så mycket smalare att jag inte kan prova deras 🙈 någon som har åsikt kring neopren vs läder?
 
Jag jobbar fortfarande med mina övningar, utan större förändring. Hade med mig yngsta sonen en gång för att testa om gymmande kunde vara något för honom och då testade jag lite maskiner som jag inte använt innan, men som är likvärdiga med de jag använde hos sjukgymnasten. Så nu har jag lite mer att variera med, men fortfarande utan att gå utanför de råd jag fått från sjukgymnast och PT.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 689
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 685
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp