Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_6508.png


Den där sista åttan var go kan jag lova 😎 KUL! Bulgariska är ju alltid vidrigt men jag känner verkligen inte för vanliga böj just nu, och har funderat ett tag på att göra mer ensidiga övningar då jag är rätt oliksidig så varför inte. Trappar upp belastningen långsamt för hittills är det fan ingen övning som gett mig lika brutal träningsvärk som den :laugh: Även 8-10 min i roddmaskinen, blev kortare än planerat då jag fick ett viktigt samtal och när jag kom tillbaka hade den såklart hunnit stänga av sig såatteeeeh :angel: och sist sjukgympa(bål)!
 
Idag har jag sprungit i Bokskogen! Är i Sverige på besök för att gosa med min bästa kompis nyfödda bebis och passade på att åka ut och springa en sväng i skogen när jag ändå var i krokarna. Jag testade deras slinga som heter Aktivitetsrundan, som är 3 km lång med 12 stationer längs vägen där man gör diverse kroppsviktsövningar (typ upphopp, utfall, knäböj och sånt). Det var kul! Jag hade en liten transportsträcka från bilen och virrade sedan bort mig lite i början (tittade på skylten men glömde att läsa vad det faktiskt stod på den, så jag sprang fel och fick vända tillbaka 😂), så klockan loggade totalt 5.2km löpning i slutändan.

Det kändes riktigt jobbigt emellanåt måste jag säga, kroppen var inte alls på humör av olika anledningar och jag skulle överdriva om jag sa att det var njutbart. Men men, det var bra träning och kul med lite miljöombyte och frisk luft!

20231003_092400.jpg
 
Idag har jag sprungit i Bokskogen! Är i Sverige på besök för att gosa med min bästa kompis nyfödda bebis och passade på att åka ut och springa en sväng i skogen när jag ändå var i krokarna. Jag testade deras slinga som heter Aktivitetsrundan, som är 3 km lång med 12 stationer längs vägen där man gör diverse kroppsviktsövningar (typ upphopp, utfall, knäböj och sånt). Det var kul! Jag hade en liten transportsträcka från bilen och virrade sedan bort mig lite i början (tittade på skylten men glömde att läsa vad det faktiskt stod på den, så jag sprang fel och fick vända tillbaka 😂), så klockan loggade totalt 5.2km löpning i slutändan.

Det kändes riktigt jobbigt emellanåt måste jag säga, kroppen var inte alls på humör av olika anledningar och jag skulle överdriva om jag sa att det var njutbart. Men men, det var bra träning och kul med lite miljöombyte och frisk luft!

Visa bifogad fil 129296
Bra jobbat! 5,2 km är ju faktiskt ganska långt om man inte springer regelbundet så jag tycker inte det är så konstigt att det kändes jobbigt. Men om det känns jobbigt redan från början så är det väldigt ofta beroende på att man helt enkelt springer för fort. Det är OK att springa jättelångsamt! Man måste bara våga släppa på ens föreställning om vad som är ett lagom tempo - att våga springa långsamt! Man får jättefin träning trots att det inte känns så. Och det är så mkt roligare när man inte behöver pressa på utan bara kan njuta! Ett tips är att lyssna på lugn musik samtidigt. Alla pass som inte är intervallpass/fartpass ska gå i ej ansträngande fart.
 
Bra jobbat! 5,2 km är ju faktiskt ganska långt om man inte springer regelbundet så jag tycker inte det är så konstigt att det kändes jobbigt. Men om det känns jobbigt redan från början så är det väldigt ofta beroende på att man helt enkelt springer för fort. Det är OK att springa jättelångsamt! Man måste bara våga släppa på ens föreställning om vad som är ett lagom tempo - att våga springa långsamt! Man får jättefin träning trots att det inte känns så. Och det är så mkt roligare när man inte behöver pressa på utan bara kan njuta! Ett tips är att lyssna på lugn musik samtidigt. Alla pass som inte är intervallpass/fartpass ska gå i ej ansträngande fart.
Ja, det där med att hitta rätt tempo är något jag alltid får kämpa med. Jag tror inte att det är ett sammanträffande att de två bästa/mest bekväma löprundorna jag haft i år har varit tillsammans med andra människor som satt ett rimligt tempo och hjälpt mig att hålla mig i skinnet... Tittar jag på pulsklockan påstår den att jag sprang i 5:12-tempo mest hela tiden idag och det låter som att det är ganska snabbt för nån som springer så sällan som jag?

Tänkte ta en runda längs stranden senare i veckan och ska verkligen försöka springa sådär långsamt så att det nästan känns som att jag bara studsar på stället, då blir det nog rätt lagom i längden :p
 
Ja, det där med att hitta rätt tempo är något jag alltid får kämpa med. Jag tror inte att det är ett sammanträffande att de två bästa/mest bekväma löprundorna jag haft i år har varit tillsammans med andra människor som satt ett rimligt tempo och hjälpt mig att hålla mig i skinnet... Tittar jag på pulsklockan påstår den att jag sprang i 5:12-tempo mest hela tiden idag och det låter som att det är ganska snabbt för nån som springer så sällan som jag?

Tänkte ta en runda längs stranden senare i veckan och ska verkligen försöka springa sådär långsamt så att det nästan känns som att jag bara studsar på stället, då blir det nog rätt lagom i längden :p
Ja, det är det verkligen! Det är riktigt starkt att kunna springa i ett sådant tempo trots att du inte tränar löpning! Men det blir ju också onödigt jobbigt då. Pröva nästa gång att springa i 6:00-6:30-tempo och se hur det känns.
 
Yes! Måste säga tack för peppen att ta tag i PT! Kört på nu ett tag hemma och fick två pass, som kan delas till fyra korta om det passar bättre. Jättebra boost och nu känner jag att detta kan hålla, ska tillbaka snart och följa upp för hur jag ska öka med tanke på armbågen :up:
 
Kom inte iväg till gymmet igår som jag tänkt men idag bara bestämde jag mig. Nu går jag! :up:
Råkade träffa tjejen som hade introt med mig och hon sa att jag kan prova öka vikten på alla maskinerna nästa gång så det blir lite jobbigare.
Så ska nog göra det men är lite tveksam till att öka på armmaskinerna eftersom jag har en mystisk smärta i ena armen, hade den innan jag började med träning så kan inte bero på det.
Det var rätt mkt pensionärer där så det kändes bättre än att träna bland unga och vältränade personer.
 
Jag kom äntligen iväg idag så har varit på gymmet två ggr denna vecka också. Har det hunnit bli söndag så är det liksom bara att masa sig iväg för den andra gången ... :rolleyes:
Idag ökade jag vikterna ett steg så det blev 4-5 kg mer på alla maskinerna förutom benpress där det blev 9 kg mer (skulle nog kunna öka mer på den för det känns väldigt lätt).
Det kändes ... fick ta en minipaus efter 15 ggr på några av dem innan jag gjorde de 5 sista. Känns riktigt bra att få ta i lite mer och att musklerna får jobba mer! 🏋️‍♀️
Har redan mindre ont mellan skulderbladen. Trodde inte träningen skulle hjälpa så snabbt. O_o
Nästa vecka siktar jag på tisdag, torsdag, lördag eller onsdag och lördag. Ska försöka gå på fm när det är mest pensionärer där.
Hoppas få träningsvärk ikväll och i morgon! :up:
 
I måndags:
Bänkpress: 15 x 20, 12 x 20, 8 x 30, 6 x 35, 7 x 40, 7 x 40, 8 x 40
Hög kabelrodd: 12 x 10, 12 x 15, 12 x 15
Roddmaskin: 3241 m x 00:21:06

Idag: feber 🙃
Börjar nytt jobb i januari så förhoppningsvis är stressnivån och immunförsvaret tillbaka på normala nivåer relativt snart 💀
 
Har ökat vikterna nu så får pausa efter 15 ggr på de flesta och ta en minipaus innan jag tar 5 ggr till. Benpress höjde jag till 27 kg och gjorde 30 ggr i en följd utan att det kändes jobbigt i benen. Får tyvärr mer ont i ländryggen av den så vet inte hur jag ska göra i fortsättningen. Det går över efter några timmar men kroppen signalerar ju nåt ... kanske ska ta högre vikt men bara 10 gånger. 🤔
Känns iaf bra att jag varit där idag och använt musklerna!
 
Har ökat vikterna nu så får pausa efter 15 ggr på de flesta och ta en minipaus innan jag tar 5 ggr till. Benpress höjde jag till 27 kg och gjorde 30 ggr i en följd utan att det kändes jobbigt i benen. Får tyvärr mer ont i ländryggen av den så vet inte hur jag ska göra i fortsättningen. Det går över efter några timmar men kroppen signalerar ju nåt ... kanske ska ta högre vikt men bara 10 gånger. 🤔
Känns iaf bra att jag varit där idag och använt musklerna!
Vad härligt att du håller igång och att du märker av förbättringar redan! 😍 Ang ryggontet kan jag också känna att det stramar lite i ländryggen när jag gör benpress, jag får dock aldrig direkt ont. Jag vet inte riktigt vad det beror på men har funderat på om det har något att göra med att jag är ganska stel och orörlig i det området (+ baksidan av låren) att göra. Tror du att du skulle kunna fråga någon i personalen, de kanske har tips eller råd? Jag skulle nog vara lite försiktig med att öka vikten innan du fått input från någon professionell, för säkerhets skull.
 
Jag släpade mig till gymmet efter jobbet och belönades med en kropp som kändes riktigt stark och glad :up: Började med pull ups och latsdrag och körde sedan en egenkomponerad EMOM med fokus överkropp:
  1. 12 burpees
  2. 12 renegade rows
  3. 20 utfall
  4. 12 hantelsnatch
  5. 30s plankan
Planen var först att köra tre varv, alltså 15 minuter, men jag kände att jag hade mer att ge så jag gjorde fyra. Utöver vad som kändes som ovanligt mycket svett kändes kroppen dock ovanligt pigg och med på noterna, särskilt med tanke på att jag inte rört en hantel på typ 2,5 veckor. Jag har ju hållit igång med annat istället dock, så det här var väl ett gott betyg till det antar jag :)

I helgen ska jag fokusera på att vila mycket efter en kämpig vecka, men jag tänkte också ägna mig på lite vandring på söndag. Maken och jag ska gå upp för ett av våra favoritberg. Det blir nyttigt för både kropp och själ!
 
Vad härligt att du håller igång och att du märker av förbättringar redan! 😍 Ang ryggontet kan jag också känna att det stramar lite i ländryggen när jag gör benpress, jag får dock aldrig direkt ont. Jag vet inte riktigt vad det beror på men har funderat på om det har något att göra med att jag är ganska stel och orörlig i det området (+ baksidan av låren) att göra. Tror du att du skulle kunna fråga någon i personalen, de kanske har tips eller råd? Jag skulle nog vara lite försiktig med att öka vikten innan du fått input från någon professionell, för säkerhets skull.
Jag har några sammanpressade kotor och nåt med SI-lederna. Det är ”klonk-klonkigt” där.
Röntgades för länge sen så minns inte exakt.
Kan maila den som hade maskingenomgången och fråga. Plus att jag ska till vc i nästa vecka så ska fråga läkaren om det då.
 
Jag har några sammanpressade kotor och nåt med SI-lederna. Det är ”klonk-klonkigt” där.
Röntgades för länge sen så minns inte exakt.
Kan maila den som hade maskingenomgången och fråga. Plus att jag ska till vc i nästa vecka så ska fråga läkaren om det då.
Det låter som en jättebra plan! Dela gärna med dig om du får något vettigt svar, tror inte att det är ett helt ovanligt problem med just känningar i ländryggen i benpress.
 
Den vanligaste anledningen till att man får ont i ländryggen benpress är att man släpper i just ländryggen i botten, antingen går man för djupt eller så har man för dålig spänning i bålen. Man bör spänna mage/bål så att de är stabila när man ska gå ner med vikten samt vara noga med att rumpan är ordentligt nedtryckt mot sätet pch på så sätt undvika att man släpper i ländryggen när man tränar.
 
Kan tillägga att jag får ont i ländryggen av den maskinen vi har på gymmet pga sätets konstruktion som trycker in just där. Föredrar sits som inte har mellanrum mellan säte och ryggdel så man slipper bli tryckt mot en skarv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 686
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 468
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 683
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp