Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon blir det spinning och gym för tredje gången den här veckan. Har inte lyckats få till något cirkelfys denna veckan så det får bli tre likadana träningspass denna veckan. Både igår och idag har jag nyttjat det fina vädret och varit på långpromenader så det känns skönt behöver verkligen ta igen lite förlorade soltimmar i juli då jag får vinterdepression av mörkret.
 
Idag var jag INTE taggad på joggingrunda. Dag sju på Runstreak. Jag gjorde det dock, men det tog absolut emot. 🤪

På onsdag måste jag göra det med barnvagn (och hund) och på fredag måste jag göra det någon gång under de åtta timmar jag är ledig mellan natt och kvällspass. Känns tungt 🙈
 
Upplever att jag får sämre kondition ju mer jag tränar O_o får värsta syreskulden av att gå i trappor på jobbet eller upp för en backe.
Ja, det får man ändå. Det är flitigt uppmärksammat på tex Instagram det lustiga i att man tex kan springa ett millopp på bra tid men blir helt slut av att gå uppför trappor. Tyvärr kan jag inte återge den fysiska orsaken men det finns sin förklaring.

Men med det sagt så är det också lite av en konst att träna rätt tycker jag dvs rätt mängd i förhållande till återhämtning så att man får en utveckling.
 
Ja, det får man ändå. Det är flitigt uppmärksammat på tex Instagram det lustiga i att man tex kan springa ett millopp på bra tid men blir helt slut av att gå uppför trappor. Tyvärr kan jag inte återge den fysiska orsaken men det finns sin förklaring.

Men med det sagt så är det också lite av en konst att träna rätt tycker jag dvs rätt mängd i förhållande till återhämtning så att man får en utveckling.
Nu tränar jag så lågintensivt att jag inte tror återhämtningen äter ett problem. Jag kan inte ens ta en vanlig liten lugn promenad utan att flåsa som en dåre. Så var det inte innan...
 
Fått bakslag med axeln samt att jag lyckades bli matförgiftad i fredags, Det var inte att leka med!
Ska nästa vecka boka tid hos en annan kille jag fått tips om när, för att kolla axeln (det är inte riktigt axeln utan ett fäste mellan axel och armbåge). Har två behandlingar kvar där jag går nu, vilket jag inte känner hjälper så mycket längre.
 
Sliter på med ridning och cykling (till/från stallet bara) och saknar gymmet något enormt. Men blir nog mer av den varan till våren!

Var inte beredd på 4-5ridpass i veckan 😅
Men positivt ändå, att tycka gymmet är så roligt att jag saknar det när jag rider istället (men kommer passa på att rida mycket nu när tillfälle ges) :D

Bra träning alltihopa iallafall!
 
Har varit på en intro på ett gym. Tänkt på det i åratal men inte orkat pga depression och annan skit. Känner mig motiverad nu, hoppas det håller i sig. Fick prova några olika maskiner. Crosstrainern klarade jag i en minut knappt. :bag: Benen blev chockade plus det är ju en balansövning också.

Är crosstrainers utformade efter människors medellängd måntro? Tänker att de går ju inte att ställa in som andra maskiner och är man 160 men den är byggd för nån som är ca 175 så måste man ju göra större rörelser?

Har aldrig gymmat på riktigt förut, bara cyklat, rott och gått på crosstrainer för länge sen.
Nu fick jag känna på fler maskiner. Hade tänkt gå dit i morgon också men det är nog bäst att låta kroppen landa lite ... hade svårt att gå nerför trappan efteråt. :D
Känns iaf bra att det kändes att jag använde musklerna. Det blir nog bra det här. Heja mig!! :banana:
 
Har varit på en intro på ett gym. Tänkt på det i åratal men inte orkat pga depression och annan skit. Känner mig motiverad nu, hoppas det håller i sig. Fick prova några olika maskiner. Crosstrainern klarade jag i en minut knappt. :bag: Benen blev chockade plus det är ju en balansövning också.

Är crosstrainers utformade efter människors medellängd måntro? Tänker att de går ju inte att ställa in som andra maskiner och är man 160 men den är byggd för nån som är ca 175 så måste man ju göra större rörelser?

Har aldrig gymmat på riktigt förut, bara cyklat, rott och gått på crosstrainer för länge sen.
Nu fick jag känna på fler maskiner. Hade tänkt gå dit i morgon också men det är nog bäst att låta kroppen landa lite ... hade svårt att gå nerför trappan efteråt. :D
Känns iaf bra att det kändes att jag använde musklerna. Det blir nog bra det här. Heja mig!! :banana:
Ja, heja, heja!! :banana::banana::banana::banana:
 
Har varit på en intro på ett gym. Tänkt på det i åratal men inte orkat pga depression och annan skit. Känner mig motiverad nu, hoppas det håller i sig. Fick prova några olika maskiner. Crosstrainern klarade jag i en minut knappt. :bag: Benen blev chockade plus det är ju en balansövning också.

Är crosstrainers utformade efter människors medellängd måntro? Tänker att de går ju inte att ställa in som andra maskiner och är man 160 men den är byggd för nån som är ca 175 så måste man ju göra större rörelser?

Har aldrig gymmat på riktigt förut, bara cyklat, rott och gått på crosstrainer för länge sen.
Nu fick jag känna på fler maskiner. Hade tänkt gå dit i morgon också men det är nog bäst att låta kroppen landa lite ... hade svårt att gå nerför trappan efteråt. :D
Känns iaf bra att det kändes att jag använde musklerna. Det blir nog bra det här. Heja mig!! :banana:

Jag tyckte crosstrainern var fruktansvärd jobbig nät jag hade haft uppehåll. Lyckades tvinga mig igenom fem minuter i början i luuuugnt tempo. Nu innan jag blev sjuk så kunde jag med lätthet stå på den i en halvtimme i betydligt friskare tempo. Kroppen är fantastisk på att anpassa sig om man ger den lite tid 😁.
Hur crosstrainers är utformade vet jag inte, har provat några olika modeller och gillade bäst en modell med "band" där man kunde justera steglängden själv.
 
Jag tyckte crosstrainern var fruktansvärd jobbig nät jag hade haft uppehåll. Lyckades tvinga mig igenom fem minuter i början i luuuugnt tempo. Nu innan jag blev sjuk så kunde jag med lätthet stå på den i en halvtimme i betydligt friskare tempo. Kroppen är fantastisk på att anpassa sig om man ger den lite tid 😁.
Hur crosstrainers är utformade vet jag inte, har provat några olika modeller och gillade bäst en modell med "band" där man kunde justera steglängden själv.
Förra gången jag tränade på samma gym (mer än 10 år sen) så hade de andra crosstrainers, som var mycket enklare, de hade en lägre och kanske mer oval rörelse.
 
Har varit på en intro på ett gym. Tänkt på det i åratal men inte orkat pga depression och annan skit. Känner mig motiverad nu, hoppas det håller i sig. Fick prova några olika maskiner. Crosstrainern klarade jag i en minut knappt. :bag: Benen blev chockade plus det är ju en balansövning också.

Är crosstrainers utformade efter människors medellängd måntro? Tänker att de går ju inte att ställa in som andra maskiner och är man 160 men den är byggd för nån som är ca 175 så måste man ju göra större rörelser?

Har aldrig gymmat på riktigt förut, bara cyklat, rott och gått på crosstrainer för länge sen.
Nu fick jag känna på fler maskiner. Hade tänkt gå dit i morgon också men det är nog bäst att låta kroppen landa lite ... hade svårt att gå nerför trappan efteråt. :D
Känns iaf bra att det kändes att jag använde musklerna. Det blir nog bra det här. Heja mig!! :banana:
Åh vad roligt att det gick bra! (jag läste om det i VGV-tråden tidigare och höll en tumme för dig)

Jag tycker att crosstrainer är en väldigt jobbig maskin, men det har nog en hel del med vana att göra som @Bulldoozer säger. Heja dig, oavsett! :love:
 
Mina senaste tre träningspass har bestått av vandring, simning och ridning, härlig variation! Idag var det dags för ett benpass, lite oinspirerat men jag följde planen och fick det gjort! 💪

1) 1 km löpning
2) Donkey kicks 3x8x25 kg
3) Frivändningar 3x8x30 kg
4) Frontböj 3x8x30 kg
5) Höftlyft 3x10x40 kg

Avslutade sedan med tre varv av en cirkel med kb-svingar (x12), plankan med axelklapp (x20) och fällkniven (x12).

Med det har jag tränat veckans tre pass, men det blir eventuellt ett bonuspass i helgen då jag ska iväg med ett gäng träningsintresserade människor till ett ställe som bjuder in till såväl traillöpning som styrketräning (det sistnämnda p.g.a gym på hotellet). Funderar lite på om jag ska testa att springa en kort trailrunda eftersom vädret ska bli fint, omgivningarna är vackra och det verkar vara den enda sortens löpning som mitt psyke klarar av... Tänkte dock inte haka på den av mina kompisar som just genomförde sin fjärde Ironman, eller hon som sprang en fjällmara förrförra veckan, utan blir det av så blir det nog i mitt eget sällskap för att hålla prestationsprinsessan i schack :p
 
Jag tycker att crosstrainer är en väldigt jobbig maskin
Och jag älskar den just för att den går att ställa in till ett motstånd som passar individen. Och man använder både ben och överkropp.
Är man otränad är det bättre att köra med lätt motstånd. Den PT som hjälpt mig att komma igång tycker att det är lagom intensitet om man kan föra ett samtal samtidigt som man tränar. Det tycker jag kan vara en bra måttstock när man börjar på gymmet.

I övrigt jobbar jag på med mina två gånger i veckan. Inleder alltid med 10 minuter crosstrainer, kör sen mina övningar med boll och en dragmaskin och avslutar med antingen 10 minuter crosstrainer eller 5 minuter roddmaskin, vilket som känns bäst för dagen.
 
Försöker komma iväg till gymmet men enligt Google är det mycket mer aktivitet än vanligt där och en lång röd stapel så drar mig för att gå. Tycker det är skitjobbigt när det är mycket folk.
Kollade igen nu och nu har stapeln sjunkit. Ska nog släpa mig väg efter kl 14. Brukar vara mer lugnt mellan 14 och 16 sa de.

Iofs kan det vara så att det där släpar efter för de registrerar ju bara inpasseringar, inte när folk lämnar stället.
 
Gick dit strax efter att jag skrivit förra inlägget och det var inte alls mycket folk. I gymdelen var det ca 7 personer. Hade med mig en papperslapp där jag skrivit inställningarna till varje maskin. Körde alla utom en gång, hoppade över en och tog en armrodd flera gånger för den är nog bra för min rygg (har rätt mycket ont mellan skulderbladen och typ inga muskler där).
Känns skönt att jag klarat av min första träning på egen hand. :banana: Kommer väl bli mindre och mindre nervös/orolig för varje gång jag går dit.
Ska nog sikta på söndag nu. en vilodag emellan är säkert bra, iaf i början. 🏋️‍♀️
 
Körde ett grisigt träningspass kombinerat med skytte tillsammans med 2 kollegor i samma skytteförening igår, allt AMRAP. Allt skytte var 2 träffar vardera i 3 tavlor, valfri poängzon.

1. 10 minuter: 250 m löpning, liggande skytte från 100 meter, 10 armhävningar.
2. 10 minuter: Uppför backe och brant slänt (tänk kryp-brant) ca 50-100 meter kanske?, 10 burpees, knästående skytte från 50 meter.
3. 6 minuter: 100 m sprint, stående skytte från 5 meter, 20 knäböj.

Sen räknade vi poäng utifrån träffar, jag kom tvåa pga långsam men hyfsat träffsäker 😅 men ett väldigt roligt sätt att träna. Plus att det är väldigt mycket svårare att skjuta med hög puls!
 
Körde ett grisigt träningspass kombinerat med skytte tillsammans med 2 kollegor i samma skytteförening igår, allt AMRAP. Allt skytte var 2 träffar vardera i 3 tavlor, valfri poängzon.

1. 10 minuter: 250 m löpning, liggande skytte från 100 meter, 10 armhävningar.
2. 10 minuter: Uppför backe och brant slänt (tänk kryp-brant) ca 50-100 meter kanske?, 10 burpees, knästående skytte från 50 meter.
3. 6 minuter: 100 m sprint, stående skytte från 5 meter, 20 knäböj.

Sen räknade vi poäng utifrån träffar, jag kom tvåa pga långsam men hyfsat träffsäker 😅 men ett väldigt roligt sätt att träna. Plus att det är väldigt mycket svårare att skjuta med hög puls!
Wow, coolt och för mig väldigt otippat träningspass!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 683
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 683
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp