Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså hörni, i morse var jag ute på mitt livs bästa löprunda. 7 km traillöpning med omväxlande terräng, många branta backar (som vi gick upp för) och en helt fantastisk solig, krispig höstmorgon. Jag sprang tillsammans med tre väldigt erfarna löpare men kände faktiskt att jag kunde hänga med riktigt bra. Framförallt höll sig hjärnan i schack och jag hamnade aldrig i det här "gud vad jobbigt det är, gud vad dålig jag är, gud vad de andra ska tycka att jag är otränad"-träsket där jag så lätt hamnar när jag springer själv. Jag bara njöt och kroppen kändes STARK. Helt underbart! Det kanske bor en liten traillöpare i mig trots allt? 😍

20230923_091102.jpg


Nu ska jag och mina trötta ben gå på bröllop!
 
Alltså hörni, i morse var jag ute på mitt livs bästa löprunda. 7 km traillöpning med omväxlande terräng, många branta backar (som vi gick upp för) och en helt fantastisk solig, krispig höstmorgon. Jag sprang tillsammans med tre väldigt erfarna löpare men kände faktiskt att jag kunde hänga med riktigt bra. Framförallt höll sig hjärnan i schack och jag hamnade aldrig i det här "gud vad jobbigt det är, gud vad dålig jag är, gud vad de andra ska tycka att jag är otränad"-träsket där jag så lätt hamnar när jag springer själv. Jag bara njöt och kroppen kändes STARK. Helt underbart! Det kanske bor en liten traillöpare i mig trots allt? 😍

Visa bifogad fil 128571

Nu ska jag och mina trötta ben gå på bröllop!
Traillöpning i tempo för dagen (dvs utifrån vad som för dagen känns bra) är underbart!! ❤️ Vad roligt att du också fått uppleva det!
 
Körde ett grisigt träningspass kombinerat med skytte tillsammans med 2 kollegor i samma skytteförening igår, allt AMRAP. Allt skytte var 2 träffar vardera i 3 tavlor, valfri poängzon.

1. 10 minuter: 250 m löpning, liggande skytte från 100 meter, 10 armhävningar.
2. 10 minuter: Uppför backe och brant slänt (tänk kryp-brant) ca 50-100 meter kanske?, 10 burpees, knästående skytte från 50 meter.
3. 6 minuter: 100 m sprint, stående skytte från 5 meter, 20 knäböj.

Sen räknade vi poäng utifrån träffar, jag kom tvåa pga långsam men hyfsat träffsäker 😅 men ett väldigt roligt sätt att träna. Plus att det är väldigt mycket svårare att skjuta med hög puls!

Vad kul det låter!! Och jättesvårt med 100 meters avstånd 🙈😁
Men, jag antar att det är med ett bra sikte. 😅
 
Dag 13 på min runstreak idag. Var galet opepp men kände mig faktiskt liiite starkare idag!
Bästa passet hittills var dock i torsdags innan nattpass. Sprang ihop med en kollega kl 20.30. Det var vindstilla och 20 grader varmt och så sjukt härligt! Hoppas vi kan få det till en rutin innan nattpassen för det var trevligt med sällskap!

Fortfarande väldigt korta pass, men jag försöker skynda långsamt. 😊
 
Jag är fortfarande lite hög på min löpupplevelse igår, men också väldigt trött i benen. Jag har faktiskt ingen träningsvärk som så, vilket förvånar mig, men det är så att säga inte jättemycket fart i mig efter först löpning och sedan ett bröllopsfirande där jag tillbringade 12 timmar i högklackade sandaler, varav typ 3 timmar ägnades åt den mycket fartfyllda traditionella skotska dansen cèilidh. En av mina killkompisar hade sin pulsklocka på sig och den registrerade det som ett regelrätt träningspass (vilket känns rätt rimligt faktiskt)! :p

Idag vilar jag till tusen och jag tror jag satsar på vila imorgon också. Sedan tänkte jag mig ett pass styrketräning på tisdag, ridning på onsdag och simning på torsdag :)
 
Man vet att man fick till ett bra överkroppspass på gymmet dagen innan när man knappt kan spänna sadelgjorden när man ska rida morgonen därpå :D Jag lyckades till slut dock och det blev ett toppenbra dressyrpass på världens bästa medryttarhäst. Vi var svettiga båda två efteråt!

Nu känns hela kroppen rätt genomkörd, så jag tror jag satsar på vila resten av veckan faktiskt. Jag fyller år på lördag och har en massa roligt planerat både imorgon, på fredag och i helgen så jag låter det ta prioritet över träningen. Skulle andan falla på kanske det blir lite yoga eller simning nån dag, men om inte annat har jag redan tränat 13 pass i september vilket är fullt tillräckligt :)
 
Det tar emot att lägga till styrketräning innan konditionspassen :crazy: Målet är 30-40 min av övningar från fysioterapeuten innan mina indoor walking-pass måndag, torsdag och lördag. Men jag tycker det är hemskt :arghh: Ryggen behöver det dock, så på lördag drar jag igång!
 
Tränat i dagarna tre. Knäböj i olika former, lite rygg, mage och rodd i måndags, bänk plus lite mer överkropp igår och hinderbana idag. Utbildning hela veckan också så långa dagar på stående fot exakt precis hela dagarna. Är lite sliten nu, imorgon ska jag minsann vila! Ja, efter jobbet då...
 
Igår satte jag mig i en roddmaskin(har implementerat KardioKvarten(tm)) och ställde ner motståndet från högsta till mitten då jag skulle tempo/teknikträna. Damen bredvid mig nästan skrek "VAD GJORDE DU NU, vad var det där, kan man STÄLLA IN?!? Jag har suttit här i över 30 minuter?!? Är det därför jag är helt slut??" 😂 mycket riktigt hade hon suttit och tokrott på högsta motstånd en bra stund 🥵 jag höll på att trilla av sätet efter min kvart så var vansinnigt imponerad av henne 😅

Innan KK(tm) bänkade jag, är ännu en gång uppe på 40x4 så det är väl dags för nästa förkylning snart 🥰 men jag är inte bitter! Läkarbesöket gav ingenting mer än värre smärta i revbenen efter undersökningen(inte under den givetvis för då hade han ju fått nåt att gå på). Han verkade dessutom tro att jag sökte för psykiska problem och inte värk så förutsättningarna var väl sådär från början. Inte hans fel, meddelandet från fysion i journalen antydde verkligen det. Han verkar inte heller tro att jag är döende i alla fall så jag ska avvakta ytterligare en tid och se om det går över av sig självt trots att det gjort ont sen mars bara blivit värre och värre sen juli👍🏻🙏🏻🙃💀
 
Igår satte jag mig i en roddmaskin(har implementerat KardioKvarten(tm)) och ställde ner motståndet från högsta till mitten då jag skulle tempo/teknikträna. Damen bredvid mig nästan skrek "VAD GJORDE DU NU, vad var det där, kan man STÄLLA IN?!? Jag har suttit här i över 30 minuter?!? Är det därför jag är helt slut??" 😂 mycket riktigt hade hon suttit och tokrott på högsta motstånd en bra stund 🥵 jag höll på att trilla av sätet efter min kvart så var vansinnigt imponerad av henne 😅

Innan KK(tm) bänkade jag, är ännu en gång uppe på 40x4 så det är väl dags för nästa förkylning snart 🥰 men jag är inte bitter! Läkarbesöket gav ingenting mer än värre smärta i revbenen efter undersökningen(inte under den givetvis för då hade han ju fått nåt att gå på). Han verkade dessutom tro att jag sökte för psykiska problem och inte värk så förutsättningarna var väl sådär från början. Inte hans fel, meddelandet från fysion i journalen antydde verkligen det. Han verkar inte heller tro att jag är döende i alla fall så jag ska avvakta ytterligare en tid och se om det går över av sig självt trots att det gjort ont sen mars bara blivit värre och värre sen juli👍🏻🙏🏻🙃💀
Jag har alltid undrat vilka människorna är som drar upp motståndet på 10, eller vad det högsta nu är! Jag har aldrig, under alla år med PT och sedan crossfit, blivit ombedd att dra upp det till mer än max 6-7. Enligt min kompis som tränat rodd i massor av år så är det väldigt få tillfällen då det är rimligt att använda sig av det maximala motståndet, det gäller alltså även när man tränar själva sporten som sådan. Tydligen är det 6 som bäst motsvarar det motstånd man får när man ror på vatten, så jag brukar satsa på det :)
 
Igår satte jag mig i en roddmaskin(har implementerat KardioKvarten(tm)) och ställde ner motståndet från högsta till mitten då jag skulle tempo/teknikträna. Damen bredvid mig nästan skrek "VAD GJORDE DU NU, vad var det där, kan man STÄLLA IN?!? Jag har suttit här i över 30 minuter?!? Är det därför jag är helt slut??" 😂 mycket riktigt hade hon suttit och tokrott på högsta motstånd en bra stund 🥵 jag höll på att trilla av sätet efter min kvart så var vansinnigt imponerad av henne 😅

Innan KK(tm) bänkade jag, är ännu en gång uppe på 40x4 så det är väl dags för nästa förkylning snart 🥰 men jag är inte bitter! Läkarbesöket gav ingenting mer än värre smärta i revbenen efter undersökningen(inte under den givetvis för då hade han ju fått nåt att gå på). Han verkade dessutom tro att jag sökte för psykiska problem och inte värk så förutsättningarna var väl sådär från början. Inte hans fel, meddelandet från fysion i journalen antydde verkligen det. Han verkar inte heller tro att jag är döende i alla fall så jag ska avvakta ytterligare en tid och se om det går över av sig självt trots att det gjort ont sen mars bara blivit värre och värre sen juli👍🏻🙏🏻🙃💀
Hoppas att du får vara frisk nu förresten, låter väldigt drygt så som du haft det på senaste! :heart
 
Jag har alltid undrat vilka människorna är som drar upp motståndet på 10, eller vad det högsta nu är! Jag har aldrig, under alla år med PT och sedan crossfit, blivit ombedd att dra upp det till mer än max 6-7. Enligt min kompis som tränat rodd i massor av år så är det väldigt få tillfällen då det är rimligt att använda sig av det maximala motståndet, det gäller alltså även när man tränar själva sporten som sådan. Tydligen är det 6 som bäst motsvarar det motstånd man får när man ror på vatten, så jag brukar satsa på det :)
Skönt att få det bekräftat! Hon som skrivit programmet rekommenderar 4-7 beroende på om det är ett långpass eller grisiga intervaller typ. Ska prova sexan nästa gång då 😎
 
Gym gym gym!
Squats när man cyklat till/från stallet 5ggr denna vecka (+ ridit), och senaste gången var samma morgon var… Tungt. 😂
Men gött ändå! Fick till lite bättre teknik på pull-ups (assisted) också, så är jättenöjd.

IMG_7383.jpeg
 
Var på mitt 4e gympass idag. Första gången var ju med en pt, då gjorde jag 2 x 8 ggr på de maskinerna hon visade och med den vikt hon ställde in. Nu gör jag 20 ggr utan paus på alla utom lårcurl, den känns rätt bra i låren så körde 2 x 10 ggr.
Ökade även vikten från 4,5 kg till 9 kg på sittande kabelrodd (sån där med stöd för bröstkorgen) eftersom att jag tyckte 4,5 kg var för lätt.

Det var segt att komma iväg dit, hade tänkt gå i går men sköt upp det till idag. Har gått 2 ggr/v som tänkt men vill öka till 3 ggr/v så småningom. Skulle kunna gå varje dag men det är väl bäst att ta det stegvis.
Nackdelen är att jag inte känner att det aktiverar musklerna i kors/ländrygg, är där jag har mest besvär (smärta). Får ta och gå till en fysioterapeut så småningom så kan jag säkert få anpassade rörelser för det.
Ger mig själv en 🏅 för att jag klarat 2 veckor. :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 686
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 468
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 683
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp