Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter dagens träningspass kan jag konstatera följande:

1) Jag är extremt bortskämd med att i princip alltid få ha gymmet nästan för mig själv.
2) Måndag eftermiddag/tidigkväll är tydligen den tid då alla de där andra gymmedlemmarna, som jag misstänkt existerar någonstans, tränar :idea:

Det var med andra ord ett väldigt fullt gym som mötte mig när jag kom dit och jag blev alldeles ställd :o Kände inte riktigt att jag fick plats någonstans och de redskap jag hade hoppats på att använda kunde jag se mig i månen efter. Efter att ha stått i ett hörn och funderat en stund bestämde jag mig för att springa på löpbandet som uppvärmning och sedan skippa styrketräningen och gå rakt på det crossfit-inspirerade pass jag hade tänkt köra som avslutning. Planen var att köra tunga marklyft följt av ett varv av crossfitpasset, men nu körde jag två varv istället:

6 min AMRAP (= så många rundor som möjligt inom 6 minuter):
  • 9 knäböj med hantlar
  • 6 smala armhävningar på knä
  • 3 frivändning + thruster med hantlar
*** Vila 2 min ***

6 min AMRAP:
  • 3 thrusters med hantlar
  • 6 utfall med hantlar
  • 9 framåtfälld rodd med hantlar
*** Vila 2 min och upprepa sedan allt en gång till ***

Det är definitivt ett sådant där pass som ser lättare ut än det är, men jösses vad svettigt det blev! Känslan efteråt är dock 🤩

Planen för resten av veckan är ridning på onsdag, simning på torsdag och vandring på lördag 🙂
 
Det är definitivt ett sådant där pass som ser lättare ut än det är, men jösses vad svettigt det blev!
Lånar en mening.
Mitt träningspass kan tyckas vara löjligt lätt, med tanke på att jag sitter på en boll och lallar med en 2 kg-vikt. :laugh: Men det är uppenbarligen ändå ansträngande. För svetten rinner...
(jag har för övrigt på eget bevåg lagt in några stycken "situps" på bollen, jäklar vad det känns i magen...)
 
Lånar en mening.
Mitt träningspass kan tyckas vara löjligt lätt, med tanke på att jag sitter på en boll och lallar med en 2 kg-vikt. :laugh: Men det är uppenbarligen ändå ansträngande. För svetten rinner...
(jag har för övrigt på eget bevåg lagt in några stycken "situps" på bollen, jäklar vad det känns i magen...)
De är de bästa passen tycker jag! Det är liksom lätt att lura hjärnan att "det här blir nog inte så farligt", och lagom till att man inser hur fel man hade är det för sent :D
 
De är de bästa passen tycker jag! Det är liksom lätt att lura hjärnan att "det här blir nog inte så farligt", och lagom till att man inser hur fel man hade är det för sent :D
Det är ju inte nödvändigtvis tyngden på vikten man håller i som är avgörande. Utan vad man använder den till, vilka övningar man gör. Jag menar marklyft 2 kg är väl en baggis. Och mina övningar är väl i sig inte särskilt jobbiga. Men, som sagt, svetten rinner så nog biter det allt. (om det inte är så att de ha väldigt varmt på gymmet för att man ska svettas mycket och tro att man jobbar på bra... :rofl:)
 
Det är ju inte nödvändigtvis tyngden på vikten man håller i som är avgörande. Utan vad man använder den till, vilka övningar man gör. Jag menar marklyft 2 kg är väl en baggis. Och mina övningar är väl i sig inte särskilt jobbiga. Men, som sagt, svetten rinner så nog biter det allt. (om det inte är så att de ha väldigt varmt på gymmet för att man ska svettas mycket och tro att man jobbar på bra... :rofl:)
Gjorde en del träning på boll förr, men tycker alla bollar är för små. Hur stor boll använder du i diameter? Tror 80cm är det jag hittat som störst.
 
Gjorde en del träning på boll förr, men tycker alla bollar är för små. Hur stor boll använder du i diameter? Tror 80cm är det jag hittat som störst.
Jag har en boll som egentligen är snäppet för stor för mig. Ingen aning om diametern, men jag är inte så lång...
 
Intervaller igår, 6*400 m, med 10 armhävningar, 25 m sprint, 10 situps, 25 m sprint och 10 situps till mellan varje intervall. Jösses så trött jag var när vi var färdiga 😅
 
Hoppar in i den här tråden efter lååångt uppehåll!
Jag ska ge mig på Runstreak tänkte jag 😅
Dag 3 idag.
Väldigt spännande då det sprang ut en älgtjur på vägen framför mig och hunden. Hon blev skvatt galen (hunden alltså) så jag var rädd att älgen skulle bli arg. Som tur väl är sprang den åt andra hållet 😅😂

Sen sprang vi fort, haha.
 
Intervaller igår, 6*400 m, med 10 armhävningar, 25 m sprint, 10 situps, 25 m sprint och 10 situps till mellan varje intervall. Jösses så trött jag var när vi var färdiga 😅
Hua! Det låter asjobbigt! Plötsligt framstår intervallerna jag körde idag som rätt bekväma i jämförelse (vi körde (2 x) 1 200-800-600-400-800) 😅
 
Hua! Det låter asjobbigt! Plötsligt framstår intervallerna jag körde idag som rätt bekväma i jämförelse (vi körde (2 x) 1 200-800-600-400-800) 😅
Det var det också! Och inte kunde jag gnälla heller eftersom de andra två hade sprungit 2 km på 8 minuter minuterna innan 🥲
 
Kommit igång och tränat bra efter sjukskrivningen. Kör spinning och gympasset som jag fått av min PTtvå gånger i veckan och cirkelfys en dag i veckan. Rider och går promenader i övrigt.

Känns som jag hittat en bra nivå just nu! 🙂 Jag märker att det ger resultat och att spinning inte är så tråkigt som jag har tyckt innan. Hamnat på pass med bra ledare som tipsat en del om teknik vilket gör det roligare. Ny träff med min PT i slutet av september.

Ett av mina mål med träningen är att bli en bättre ryttare och har haft en privatlektion där jag jobbat med sits. Då pratade jag med min ridlärare om vad jag kan stärka för att nå mina mål. Så det har jag vidareförmedlat till min PT då tanken är att vi ska utveckla och lägga in lite nya övningar när vi ses Blir alltid motiverad av tydliga mål!
 
Har ni i träningstråden några bra tips på tights? Kommer pyssla med crossfit och gymträning. Vill ha tights som inte ramlar ner, åker upp eller blir genomskinliga. Helst inte jättedyra heller men hellre bra än billiga! :)
Jag gillar kompressionstights och har 2xu, har dem främst till fotboll, löpning och återhämtning efter match! :)
 
Igår fick jag lite lätt storhetsvansinne, red på morgonen innan jobbet och körde sen marklyft och axel på gymmet på jobbet. Plus 15km cykling. Kombinerat med ridning imorse och 10.1km cykling är jag nu en död liten hög :rofl:

Men det var KUL att vara på gymmet en stund! 🤩

IMG_7023.jpeg
 
Har ni i träningstråden några bra tips på tights? Kommer pyssla med crossfit och gymträning. Vill ha tights som inte ramlar ner, åker upp eller blir genomskinliga. Helst inte jättedyra heller men hellre bra än billiga! :)

Gillar faktiskt HMs, 199:- och med fickor. Riktigt trevliga! Kunde nog haft en storlek mindre för att undvika kas, men tycker de sitter bra.

Annars är SOCs mina favoriter! Rätt tjocka, men så sköna och sitter bra! Och fickor. Älskar fickor.
 
Har ni i träningstråden några bra tips på tights? Kommer pyssla med crossfit och gymträning. Vill ha tights som inte ramlar ner, åker upp eller blir genomskinliga. Helst inte jättedyra heller men hellre bra än billiga! :)


Jag älskar newbodys träningstights med bra ficka också. Jag har haft jättesvårt att hitta träningstights som sitter uppe i midjan utan att ha ramlat ner över rumpan efter halva träningspasset. Newbodys är verkligen perfekta och väldigt sköna. Brukar beställa från newbodys egen hemsida och då välja någon förening att stödja 🙂
 
Jag har faktiskt lyckats att träna på hemma och hålla armbågarna smärtfria. Jättenöjd! Bokat PT också men det fanns inte tid förrän längre fram, men det ÄR iallafall bokat!


Vad skönt när träningen hjälper! PT är verkligen en bra hjälp jag har fått mycket bättre resultat sen jag började anlita en PT och jag känner också att jag har fått mer hållbar träning över tid. Det känns som något som kan hålla i längden dessutom är det roligare när jag får bra resultat 🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 684
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 683
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp