Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alright dags för mig att ta upp min träning till en nivå till. Jag klarar inte hög planka/armhävningar för armbågarna ger upp. Tänkte därför gå till en PT och be om att få ett program för att stärka kroppen överlag som är skonsamt för just armbågarna. Kan man be att få en kombination med att tex träna på gym en gång i veckan och två hemma med fria vikter / gummiband / kroppsvikt eller går det inte alls?
 
Alright dags för mig att ta upp min träning till en nivå till. Jag klarar inte hög planka/armhävningar för armbågarna ger upp. Tänkte därför gå till en PT och be om att få ett program för att stärka kroppen överlag som är skonsamt för just armbågarna. Kan man be att få en kombination med att tex träna på gym en gång i veckan och två hemma med fria vikter / gummiband / kroppsvikt eller går det inte alls?
Absolut, det är en jättevanlig lösning enligt min erfarenhet!
 
Jag tränade årets 100:e pass idag! Med det kan jag konstatera att jag ligger bra till med min 150 pass-utmaning: jag behöver få till 12 pass i månaden resten av året för att komma i mål, plus två pass som jag kan sticka in lite här och där. Med tanke på att jag lyckades med 12 pass i augusti trots en paus på 9 dagar p.g.a förkylning borde det inte vara några problem :)

Dagens pass blev ett kort men effektivt överkroppspass:

  1. 500 m rodd
  2. Latsdrag 3*8*32 kg
  3. Bänkpress med hantlar 3*8*12.5 kg
  4. Hantelrodd 3*8*12.5 kg
  5. Frivändningar 2*10*20kg (mest för att kolla av om de nya skivstängerna passade till detta, och det gjorde de!)
  6. Hand release push ups *10
Imorgon ska jag ut och vandra och är faktiskt lite nervös eftersom det är både långt och många höjdmeter, samtidigt som jag kommer att gå med en person som är mycket mer vältränad än jag. Men det blir säkert bra, ska bli himla härligt att komma ut! :)
Gud vad härligt att komma ut o vandra 😍
 
Jag var på gymet igår! Förberedde mat så när min man slutade kl 17 lämnade jag över barn och sista matförberedelserna till honom och stack till gymet! Så otroligt härligt att komma iväg en stund när man varit hemma med kidsen hel dagen 😍
Helkropp som vanligt, kul som vanligt 😄
 
Fick ett par nya övningar plus att några gamla modifierades när jag träffade tränaren förra veckan. En "dragmaskin" är nu inkluderad, men en av de övningarna kräver lite koncentration och är lite svår att få till, så jag hoppade över den i tisdags när gymmet var fullt av träningsnissar (såna där som står framför spegeln och lyfter vikter). Jag går hellre på helgen eller på dagtid när det är färre människor där. Men ibland passar det inte... Så i tisdags körde jag 10 min crosstrainer, 2 varv på mina bollövningar och avslutade med 6 minuter roddmaskin.
Idag var typ hälften av stans pensionärer på gymmet när jag kom dit. Hade lite ont om tid idag, men jag fick i alla fall till 10 min crosstrainer, ett helt varv med både boll och dragövningar - gjorde alla övningarna en gång istället för att välja ut några och göra två set av varje - plus avslut med 5 minter roddmaskin.

På måndag blir det bassängträning, har inte listat ut än hur jag ska planera in gympassen nästa vecka.

En fundering:
Är det någon i den här tråden som är utsliten i ländryggen, som tränar för att stärka upp det? Jag funderar på hur lång tid det kan tänkas ta innan man märker att man stärkt upp sig såpass att smärtan minskar?
 
Alright dags för mig att ta upp min träning till en nivå till. Jag klarar inte hög planka/armhävningar för armbågarna ger upp. Tänkte därför gå till en PT och be om att få ett program för att stärka kroppen överlag som är skonsamt för just armbågarna. Kan man be att få en kombination med att tex träna på gym en gång i veckan och två hemma med fria vikter / gummiband / kroppsvikt eller går det inte alls?

Om det inte går så hade jag anlitat en annan PT. För man betalar ju för en tjänst och kan det inte tillhandahålla den tjänsten jag vill ha varför skulle jag betala för det då?

Min PT har gett mit ett program som jag kan göra i gymmet efter spinning för det var mitt önskemål. :)
 
Tränade igår för första gången sen min operation. Var så skönt men också tufft såklart. gick på ett pass med cirkelfys då jag inte ville köra både spinning och gym på första träningspasset utan känna in kroppen lite. Haft lite kontakt med min PT på sms nu hur jag ska tänka när jag kör igång nu igen efter uppehållet hon är verkligen tillmötesgående och jag får snabba svar. Imorgon ska jag testa spinning och gym och lyssna på kroppen och lätta av lite på vikterna som jag har i programmet från henne. Så ska jag boka in nästa gång med henne när jag är fullt igång igen och har kört programmet tre till fyra veckor.
 
Var ute på en 7,5 km promenad med hundarna, skulle sen på kalas. Men hann innan det klämma in ett pass marklyft, med två nya rep PB 👍!

IMG_7378.jpeg


Känns gött för förra passet marklyft jag gjorde så vägrade 110 kg att röra sig en enda gång, så jag kände mig svaaaaag då 😅! Så himla intressant hur föränderlig styrkan är olika dagar!
 
Hej från dagens träningspass! 4,5h, 13km och 800 höjdmeter (bilden är tagen typ en fjärdedels väg upp) gav 25 000 steg och 242 intensiva minuter på pulsklockan 😁 Svettigt och tufft för knäna eftersom det var rätt brant i princip hela vägen både upp och ner, men SÅ värt det!

20230902_110446.jpg
 
Åh, jag älskar Stenshuvud! Jag växte upp på sydkusten så det var standard som utflyktsmål under somrarna när jag var liten :)
Ja det är himla fint, jag har inte varit där sen gymnasiet. Nästa sommar ska jag släpa med barnen hit också. Jag är dock uppvuxen i Jämtland så Stenshuvud känns som en ganska snäll liten kulle :D men det är intressant med fornlämningarna och vackert där uppe!
 
Ja det är himla fint, jag har inte varit där sen gymnasiet. Nästa sommar ska jag släpa med barnen hit också. Jag är dock uppvuxen i Jämtland så Stenshuvud känns som en ganska snäll liten kulle :D men det är intressant med fornlämningarna och vackert där uppe!
Det var länge sedan jag var där så jag var tvungen att kolla höjden nu och, eh, 96 meter kändes definitivt större och coolare när jag var 10 :laugh:
 
Har ni i träningstråden några bra tips på tights? Kommer pyssla med crossfit och gymträning. Vill ha tights som inte ramlar ner, åker upp eller blir genomskinliga. Helst inte jättedyra heller men hellre bra än billiga! :)
 
Har ni i träningstråden några bra tips på tights? Kommer pyssla med crossfit och gymträning. Vill ha tights som inte ramlar ner, åker upp eller blir genomskinliga. Helst inte jättedyra heller men hellre bra än billiga! :)
Har för mig att det var @YaHilweh som tipsade mig om Better Bodies och de är verkligen jättebra! Funkar definitivt för crossfit. Jag har deras High Waist Camo Leggings men skulle gissa att de flesta av deras modeller funkar. Köpte mina för typ 350 kr på rea så det är definitivt värt att spana efter det, annars tror jag att de ligger närmare 800 kr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 677
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp