Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Häromdagen skrev jag i en tråd att jag inte är gjord för morgonträning. Idag sysslade jag med... Morgonträning! 😅

Det gick förvånansvärt bra faktiskt, men jag borde ha varit lite mer strukturerad både före och under träningen. Nu blev det så att jag tappade bort tiden lite, planerade in övningar som jag sedan inte hann med, fick lite hjärnsläpp p.g.a tidspressen och ja, det var lite organiserat kaos helt enkelt :p Jag är annars van vid att dels ha väldigt gott om tid och dels redan flera timmar före passet ha en väldigt tydlig plan över vad jag ska göra, så det här var en ny upplevelse för mig. Men kroppen känns trött och nöjd såhär i efterhand, och det är ju ändå huvudsaken! Dessutom hade jag hela gymmet för mig själv :love:
  • 500 m rodd + rörlighetsövningar som uppvärmning
  • Squeeze press 3x10
  • Hantellyft åt sidan & framåt 2x10 (här någonstans insåg jag att jag inte skulle ha tid för allt jag tänkt mig och fick därför gå vidare direkt till den avslutande cirkeln)
  • 12 minuter EMOM (skulle ha varit 20 men som sagt: tidspress) med 15 tuck-ups, 12 KB-svingar, 9 renegade rows och 6 push press.
För att öka intensiteten lite i EMOM, eftersom jag nu inte hann med hela, gjorde jag jumping jacks/benböj/höga knän/split squats under den del av minuten som blev kvar efter att jag gjort huvudövningen.

Imorgon ska jag stiga upp tiiidigt och åka iväg och titta på fyrstjärnig fälttävlan hela dagen, så det kommer inte att bli utrymme för någon träning men däremot en hel del steg när vi ränner runt mellan alla olika hinder :D Tanken är sedan något slags lite lugnare pass när jag kommer hem på söndag, typ yoga eller simning.

Jag skrev ett inlägg om att avbryta crossfit en period, jag gjorde just veckans 4:e pass :bag:
 
Den ordinarie coachen har vart på semester denna vecka så en av mina favoritcoacher har haft passen denna vecka. Så från noll till veckans 4:e pass. Idag blev det
  • For Time 40min
  • 66 Deadlifts 35kg
  • 66 Box Jumps
  • 66 Kettlebell Swings 20kg
  • 66 Knees-to-Elbows (Jag körde V-ups)
  • 66 Sit-Ups
  • 66 Pull-Ups (Jag körde strikta pressar 20kg)
  • 66 Thrusters (jag körde ringrodd)
  • 66 Wall Ball Shots
  • 66 Burpees
  • 66 Double-Unders (körde 100 Single unders x2 för att jag hade tid över)
 
Blev ett pass igår med, upphöjda utfallsteg som A-del, träningsvärken kommer alltid som ett skrivet kort vid utfall. Vet någon varför just den övningen ger sådan sjuk träningsvärk?

B-delen AMRAP 9 min
9 frontsquat
7 Bar facing burpees
5 Pushpressar

Avslut plankan 4 min
on 20sek of 10sek i 4 minuter.
 
Min man är hemma igen! Det innebar att jag kom iväg till gymet igen igår, jättehärligt. Min tanke att kanske få till att träna även under veckan jag var själv.. haha. Nej men det gick i ett verkligen allt med barnen så det fanns varken tid eller ork, det får vara ok! Måste hålla det på en rimlig nivå med två småbarn 😄
 
Blev ett pass igår med, upphöjda utfallsteg som A-del, träningsvärken kommer alltid som ett skrivet kort vid utfall. Vet någon varför just den övningen ger sådan sjuk träningsvärk?

B-delen AMRAP 9 min
9 frontsquat
7 Bar facing burpees
5 Pushpressar

Avslut plankan 4 min
on 20sek of 10sek i 4 minuter.
Kul AMRAP den sparar jag för senare tillfälle 👍
 
Blev ett pass igår med, upphöjda utfallsteg som A-del, träningsvärken kommer alltid som ett skrivet kort vid utfall. Vet någon varför just den övningen ger sådan sjuk träningsvärk?

B-delen AMRAP 9 min
9 frontsquat
7 Bar facing burpees
5 Pushpressar

Avslut plankan 4 min
on 20sek of 10sek i 4 minuter.
Jag har nog aldrig lagt märke till att jag får extra mycket träningsvärk av just utfall, men spontant tänker jag att det är ju en ganska intensiv övning som involverar både framsida och baksida och där musklerna liksom är engagerade hela tiden? I t.ex. knäböj får man ju en liten minivila i toppläget av varje rep, och i marklyft får man det i både bottenläget och toppläget, men i utfall är man ju i princip alltid i rörelse och benen sträcks aldrig ut i neutral position i mer än nån tiondels sekund under repetitionerna. Särskilt om vi snackar utfallssteg, alltså där man rör sig framåt samtidigt. Utfall kräver ju också en hel del i form av balans och koordination vilket jag kan tänka mig innebär att man slår på en massa småmuskler som man inte använder så mycket annars.
 
@YaHilweh @Mineur Ja jösses, aldrig i livet får jag så galen träningsvärk som efter walking lunges. 😅

--
Här blir det fyra vändor till stallet den här veckan, på cykel.
Saknar gymmet! Ska försöka få till ett litet bröstpass på fredag och ett markpass på lördag åtminstone.
Blir nog inte mer än 2-4 övningar per pass.
 
Jag har nog aldrig lagt märke till att jag får extra mycket träningsvärk av just utfall, men spontant tänker jag att det är ju en ganska intensiv övning som involverar både framsida och baksida och där musklerna liksom är engagerade hela tiden? I t.ex. knäböj får man ju en liten minivila i toppläget av varje rep, och i marklyft får man det i både bottenläget och toppläget, men i utfall är man ju i princip alltid i rörelse och benen sträcks aldrig ut i neutral position i mer än nån tiondels sekund under repetitionerna. Särskilt om vi snackar utfallssteg, alltså där man rör sig framåt samtidigt. Utfall kräver ju också en hel del i form av balans och koordination vilket jag kan tänka mig innebär att man slår på en massa småmuskler som man inte använder så mycket annars.
Så skulle det absolut kunna vara, men inget annat ger en sådan sjuk träningsvärk :eek:
 
Morgonträning idag också, man skulle nästan kunna tro att det blivit en vana! Två av mina vardagskvällar upptas numera av en franskkurs, så jag får lov att vara lite mer kreativ för att få till det med träningen eftersom måndag och/eller onsdag efter jobbet annars är två väldigt vanliga träningstider för mig.

Idag var jag fräck nog att kopiera @YaHilweh s pass rakt av, fast jag körde med overhead lunges eftersom jag kände mig lite sugen på det. Förstår precis vad du menar med AMRAP:en, det kan ha varit de längsta (och svettigaste) 9 minuterna i mitt liv! :wtf: Delen med plankan gillade jag dock, har aldrig tänkt på att man kan köra plankan i tabata-format förut men det var ju faktiskt väldigt effektivt!

Fasar för träningsvärken jag kommer att ha i överkroppen imorgon, och förmodligen även underkroppen...
 
Morgonträning idag också, man skulle nästan kunna tro att det blivit en vana! Två av mina vardagskvällar upptas numera av en franskkurs, så jag får lov att vara lite mer kreativ för att få till det med träningen eftersom måndag och/eller onsdag efter jobbet annars är två väldigt vanliga träningstider för mig.

Idag var jag fräck nog att kopiera @YaHilweh s pass rakt av, fast jag körde med overhead lunges eftersom jag kände mig lite sugen på det. Förstår precis vad du menar med AMRAP:en, det kan ha varit de längsta (och svettigaste) 9 minuterna i mitt liv! :wtf: Delen med plankan gillade jag dock, har aldrig tänkt på att man kan köra plankan i tabata-format förut men det var ju faktiskt väldigt effektivt!

Fasar för träningsvärken jag kommer att ha i överkroppen imorgon, och förmodligen även underkroppen...
9min har aldrig vart så långa 🤣😱
Bra jobbat.
 
Har tränat lite sporadiskt över sommaren men gått mycket i skogen, jobbat med trädgården, renoverat och så. Förra veckan körde löpningen igång (intervaller på torsdagsluncherna) och det kändes riktigt bra, höll samma tempo eller snabbare än innan sommaren :) Har kört lite crossfit/crosscage pass men rätt sporadiskt så när jag inte fick plats på passet igår bestämde jag mig för att gå till gymmet och maxlyfta för att se var jag är, och blev väldigt glad för hade inte alls tappat så mycket som jag trodde :) Nu är träningshösten igång 🥳
 
Morgonträning idag också, man skulle nästan kunna tro att det blivit en vana! Två av mina vardagskvällar upptas numera av en franskkurs, så jag får lov att vara lite mer kreativ för att få till det med träningen eftersom måndag och/eller onsdag efter jobbet annars är två väldigt vanliga träningstider för mig.

Idag var jag fräck nog att kopiera @YaHilweh s pass rakt av, fast jag körde med overhead lunges eftersom jag kände mig lite sugen på det. Förstår precis vad du menar med AMRAP:en, det kan ha varit de längsta (och svettigaste) 9 minuterna i mitt liv! :wtf: Delen med plankan gillade jag dock, har aldrig tänkt på att man kan köra plankan i tabata-format förut men det var ju faktiskt väldigt effektivt!

Fasar för träningsvärken jag kommer att ha i överkroppen imorgon, och förmodligen även underkroppen...
Vad starkt att kunna styra om till morgonträning bara sådär! Heja dig!
 
Har så mycket träningsvärk 😩 i tisdags körde vi intervaller på löpband, 800m*2 och 400m*2. Avslutade med lite styrka, 20 var av armhävningar, knäböj och situps *5. Fick ge mig på armhävningarna och köra 10 stycken på knä istället de sista två varven.
Igår blev det 20 minuter rodd med 5 burpees varje minut. Och så heldagar på skjutbanan varje dag. Är rätt mör men det ryktas att vi ska bänka idag. Kul att bo på hotell igen så man inte har något bättre för sig än att träna 🥲
 
Klart det blev lite bänk igår. Och chins, och situps, och stående rodd varvat med hantelpress. Och just ja, axelpress också. Kommer ha sån träningsvärk om ett par timmar 😬 men det är himla smidigt att bara få passen serverade och färdiga.
Tränar du med PT, eller vad menar du med att få passen serverade?

MVH Nyfiken i en strut
 
Jag tränade årets 100:e pass idag! Med det kan jag konstatera att jag ligger bra till med min 150 pass-utmaning: jag behöver få till 12 pass i månaden resten av året för att komma i mål, plus två pass som jag kan sticka in lite här och där. Med tanke på att jag lyckades med 12 pass i augusti trots en paus på 9 dagar p.g.a förkylning borde det inte vara några problem :)

Dagens pass blev ett kort men effektivt överkroppspass:

  1. 500 m rodd
  2. Latsdrag 3*8*32 kg
  3. Bänkpress med hantlar 3*8*12.5 kg
  4. Hantelrodd 3*8*12.5 kg
  5. Frivändningar 2*10*20kg (mest för att kolla av om de nya skivstängerna passade till detta, och det gjorde de!)
  6. Hand release push ups *10
Imorgon ska jag ut och vandra och är faktiskt lite nervös eftersom det är både långt och många höjdmeter, samtidigt som jag kommer att gå med en person som är mycket mer vältränad än jag. Men det blir säkert bra, ska bli himla härligt att komma ut! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 674
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 765
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp