Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag på gymmet igen. Gjorde mina 2x10 minuter på crosstrainern, balansövningar på boll och stabilisering/dragövningar med gummiband. Och lade till 5 minuter (knappt 1000m) på roddmaskinen. Skulle inte ha lagt till det sista insåg jag när jag kom hem, för jag var helt utslagen hela kvällen. :( Backa, gör om och gör rätt...
Så idag backade jag tillbaka till 2x10 minuter på crosstrainer, några fler repetitioner på övningarna på bollen och med gummibandet, men ingen roddmaskin. Och är fortfarande levande....
På torsdag ska jag träffa tränaren igen och få fler övningar att lägga in i träningspasset.

Det tråkiga men ända rätta svaret för viktnedgång är kaloriunderskott.
Den ännu tråkigare sanningen är att det inte alls är det enda rätta svaret. Viktnedgång är mycket mer komplext än så!
(sen släpper jag det ämnet i den här tråden)
 
Så en liten runstreakuppdatering från mig. Är faktiskt väldigt stolt över att jag har hållit i den hela sommaren! Resor och semestrar och stormar till trots så har det blivit av varenda dag. Knasigast var nog när vi höll på att packa inför en semester sent på kvällen och jag var ute och sprang vid 23. Insåg efteråt att om jag inte duschar och byter om utan väntar en halvtimme till efter midnatt och springer ytterligare 20 minuter så har jag klarat av även morgondagens (resdagens) pass. Check på den! 😅

Idag klarade jag av runstreakdag nummer 126. Vi får väl se hur lång tid det tar innan höstförkylningarna kommer 😬
 
Det tråkiga men ända rätta svaret för viktnedgång är kaloriunderskott.

Du pratar om att du tar insulin, diabetes? Typ 1 eller 2? Jag har själv diabetes typ 1 och har haft stora problem att röra på mig/få träningen att funka tidigare.

Min tanke är att få det du klarar av, gå det du kan och öka minimalt när sträckan du gått känns enkel. Löpning/cykling tänk bort det om det inte funkar. Det finns mängder av klipp på youtube för enkel hemträning, ett gummiband är en bra investering.
Har du gått hos en bra sjukgymnast för frozen shoulder går att bli av med, med rätt hjälp. Men styrketräning på hemmaplan är mitt tips om gym inte känns kul.

Tänk inte att du ska träna för att tappa vikt, tänk på att du vill få in vardagsmotionen för att må bra och att dina nära och kära vill att du mår bra 🙂

Diabetes 1. Och viktnedgång är absolut inte prio utan vore en trevlig bieffekt. Tyvärr gick jag hos en fysio för mina frozen shoulders (hade i båda) eftersom jag blev opererad och det har aldrig blivit så bra som det var före. Det hindrar mig inte ett dugg i vardagen men vissa rörelser är svåra, tex knäpper jag alltid bh framifrån och snurrar den på plats.

Jo, har tänkt på att göra övningar hemma, men det är det här med att komma igång, plus att min balans är otroligt kass - som körsbäret på moset på grädden på kakan så ser jag mycket dåligt vilket gör att jag har svårt med många övningar, särskilt koordination och balans. Detta eftersom jag ser fyrdubbelt.

Så många bortförklaringar, så lite som faktiskt görs :angel:
 
Helt förstörd idag. Totalt 2,4mil cykling igår och 2 ridpass. Ovant 😅

Har nog landat i att planen för hösten blir, som standard, ridning 2ggr i veckan och gym 2ggr i veckan.

Frågan är hur jag ska lägga upp passen då, helkroppspass kanske blir mest givande? 🤔
(Jag som bara kör vanlig styrketräning på gymmet)
 
Så en liten runstreakuppdatering från mig. Är faktiskt väldigt stolt över att jag har hållit i den hela sommaren! Resor och semestrar och stormar till trots så har det blivit av varenda dag. Knasigast var nog när vi höll på att packa inför en semester sent på kvällen och jag var ute och sprang vid 23. Insåg efteråt att om jag inte duschar och byter om utan väntar en halvtimme till efter midnatt och springer ytterligare 20 minuter så har jag klarat av även morgondagens (resdagens) pass. Check på den! 😅

Idag klarade jag av runstreakdag nummer 126. Vi får väl se hur lång tid det tar innan höstförkylningarna kommer 😬
Oj vad häftigt! Älskar den när du var ute och sprang 2x20 minuter på varje sida av midnatt, jag gillar ditt tänk där! :D
 
Helt förstörd idag. Totalt 2,4mil cykling igår och 2 ridpass. Ovant 😅

Har nog landat i att planen för hösten blir, som standard, ridning 2ggr i veckan och gym 2ggr i veckan.

Frågan är hur jag ska lägga upp passen då, helkroppspass kanske blir mest givande? 🤔
(Jag som bara kör vanlig styrketräning på gymmet)
Jag hade nog tänkt på kroppen som 6 olika muskelgrupper: framsida ben, baksida ben (inkl rumpan), rygg, axlar, bröst och armar (bålen får du tillräckligt med träning i via ridningen skulle jag säga). Sen hade jag kört två pass där jag fokuserade på 3 muskelgrupper per pass och 2-3 övningar per muskelgrupp per pass. Några passar ju kanske lite extra bra ihop, typ. rygg och baksida ben (t.ex. marklyft tar rätt rejält på båda), men jag vet inte om det spelar så stor roll hur man kombinerar dem egentligen.

Alternativet är ju att ändå dela upp det på över vs underkropp och då tänka på överkroppen som rygg, axlar och bröst. Kör du två riktigt bra övningar per muskelgrupp per pass blir det ju 6 övningar totalt vilket jag tycker brukar kännas rätt lagom, och sen kan du lägga till nån liten bonusövning eller en snabb cirkel av något slag på slutet om du vill. När det gäller underkropp brukar jag tycka att 5-6 övningar är ett fullgott pass, och där kan det ju passa att även lägga in lite konditionsjobb om du vill.

Men ja, det beror ju på vad dina mål är och sådär... Du kanske ska testa båda formaten i ett par veckor var och se vad som känns bäst? Jag föredrar själv främst att fokusera på en "kroppshalva" i taget eftersom det känns mest effektivt, men jag är verkligen ingen expert ;)
 
Jag är så himla glad för äntligen ska det öppna upp en crossfit box i vårt samhälle 🥳

Jag har också fått äran att bli instruktör i olympiska lyft på detta ställe 🏋‍♀️
Gud vad kul! Hade varit jätteroligt att läsa mer om det från ditt perspektiv när ni kommer igång sen, om du vill/orkar/hinner uppdatera oss alltså :)
 
Diabetes 1. Och viktnedgång är absolut inte prio utan vore en trevlig bieffekt. Tyvärr gick jag hos en fysio för mina frozen shoulders (hade i båda) eftersom jag blev opererad och det har aldrig blivit så bra som det var före. Det hindrar mig inte ett dugg i vardagen men vissa rörelser är svåra, tex knäpper jag alltid bh framifrån och snurrar den på plats.

Jo, har tänkt på att göra övningar hemma, men det är det här med att komma igång, plus att min balans är otroligt kass - som körsbäret på moset på grädden på kakan så ser jag mycket dåligt vilket gör att jag har svårt med många övningar, särskilt koordination och balans. Detta eftersom jag ser fyrdubbelt.

Så många bortförklaringar, så lite som faktiskt görs :angel:

Diabetes typ 1 är komplext om det så handlar om middag, sovmorgon eller träning :p
Balansen går att öva upp, jag tänker att det absolut viktigaste är att det inte tar för lång tid eller blir tråkigt. Börja enkelt ha tex. 10st airsquat/dag medan du står i köket. Ta stöd i bänkskivan i början när du känner att balansen finns där så släpper du allt mer. och öka/lägg till övning smygande. I början är det rutinen som behöver sättas och det tar tid att skapa en ny rutin. :)

Börja enkelt och öka sakta.
 
Screenshot_20230822_165045.jpg


Haft lite off period men nu är jag tillbaka på gymmet. Ska försöka hinna 2 gånger till denna veckan.

Kör alltid 1km på löpbandet som uppvärmning.
 
Jag rev av ett gympass idag innan min man åkte iväg på familjefri semester i sex dagar (= jag kommer inte kunna åka till gymet).
En del i detta passet är 100 kb-svingar + 100 knäböj med hantlar på axlarna. ”Vila när du behöver” 😅

Tänker att jag ska försöka få till något litet hemmapass i veckan kanske lilla sover och stora får kolla tv eller så. För att iaf hålla mitt mål med träning 2 ggr/vecka.

@Lightzone: Jag tränar ju två gånger/vecka och kör alltid helkropp 😄 Tycker det funkar bra! Men @Mineur hade ju lite mer välutvecklade tankar angående det där 😁
 
@Mineur tack för så utförligt svar 🤩
Mycket bra tankar! Särskilt det jag kanske borde hankommit på själv, att prova båda några veckor :D
Har ju faktiskt ingen stress.

@Trollunge Nice! Tack för svar. Ska nog börja med några veckor/ett par månader med helkropp, komma tillbaka till gymrutinen igen.

Tror inte detta är hösten för PB, snarare kondition. Eller ja.. Det där marklyftet på 140kg VILL jag ju väldigt gärna ha under 2023 :cautious: Så nära…
 
Jag smyger mig in för lite råd. Jag är på minus, har ingen kondis överhuvudtaget. Är den sorten som går till bussen och tar den fast nästa stop är 150 meter bort. Rör mig inte alls egentligen. Kan inte gå/jogga pga spända muskler i hela benen, bak och framsidan av låren och vaderna plus plattfota ankfötter. Kan inte simma pga tidigare frozen shoulder där jag aldrig fått tillbaka rörligheten. Samma sak med att cykla, eg framsidan av lårmusklerna börjar bränna efter någon minut. Avskyr gym, särskilt grupp.

Jag behöver få upp konditionen och röra mig för att ha stabilt blodsocker och inte behöva ta så mycket insulin. Gärna också något som gör att jag går ner i vikt och blir av med fläsket som envist hänger med.

Några förslag, råd till ett hopplöst fall.
Vad tufft det låter! Funkar inte med lugna och korta små promenader som start? Annars som någon annan skrev lite träning med gummiband hemma? Eller då ta hjälp av fysio för en ordentlig genomgång av vad som skulle kunna funka 🤗
 
Träningsvärken efter måndagens pass är idag bedrövlig 🙈
Så pass att jag står i valet att aldrig ha ett uppehåll igen eller aldrig träna igen 🤣🤣

Men jag var på pass 2 för veckan nu ikväll. Skalade det mesta och är inte i närheten av de vinter jag tog innan sommaren. Men jag är där och jag måste börja någonstans. Är noga med att sluta en övning/dra ned på vikt så fort jag får minsta känning i axeln.
 
Häromdagen skrev jag i en tråd att jag inte är gjord för morgonträning. Idag sysslade jag med... Morgonträning! 😅

Det gick förvånansvärt bra faktiskt, men jag borde ha varit lite mer strukturerad både före och under träningen. Nu blev det så att jag tappade bort tiden lite, planerade in övningar som jag sedan inte hann med, fick lite hjärnsläpp p.g.a tidspressen och ja, det var lite organiserat kaos helt enkelt :p Jag är annars van vid att dels ha väldigt gott om tid och dels redan flera timmar före passet ha en väldigt tydlig plan över vad jag ska göra, så det här var en ny upplevelse för mig. Men kroppen känns trött och nöjd såhär i efterhand, och det är ju ändå huvudsaken! Dessutom hade jag hela gymmet för mig själv :love:
  • 500 m rodd + rörlighetsövningar som uppvärmning
  • Squeeze press 3x10
  • Hantellyft åt sidan & framåt 2x10 (här någonstans insåg jag att jag inte skulle ha tid för allt jag tänkt mig och fick därför gå vidare direkt till den avslutande cirkeln)
  • 12 minuter EMOM (skulle ha varit 20 men som sagt: tidspress) med 15 tuck-ups, 12 KB-svingar, 9 renegade rows och 6 push press.
För att öka intensiteten lite i EMOM, eftersom jag nu inte hann med hela, gjorde jag jumping jacks/benböj/höga knän/split squats under den del av minuten som blev kvar efter att jag gjort huvudövningen.

Imorgon ska jag stiga upp tiiidigt och åka iväg och titta på fyrstjärnig fälttävlan hela dagen, så det kommer inte att bli utrymme för någon träning men däremot en hel del steg när vi ränner runt mellan alla olika hinder :D Tanken är sedan något slags lite lugnare pass när jag kommer hem på söndag, typ yoga eller simning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 674
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 765
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp