Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som går på vanligt gym, hur bygger ni ett pass. Vad har ni för plan när ni går dit?
Speciellt när man går dit som ny, jag vet inte hur alla maskiner fungerar utan jag kan hantlar och skivstång. Jag försökte en period att följa styrkelabbets upplägg, men jag hittar inget som är roligt där och jag vill inte gå på gruppass då det inte alls är min grej. Jag gillar passen i boxen, men det är de enda pass som har funkat för mig.

Jag vill köra open i vår, men jag vet inte om axeln tillåter det.
Så drygt med axeln! Jag tycker att det låter vettigt att ta en crossfitpaus, sen kan du ju checka av lite om några månader och se om det är rimligt att börja igen så att du kan vara med på Open?

Angående passupplägg så kommer ju även jag från crossfiten, dock hade jag flera år av styrketräning i bagaget innan jag började med crossfit och det upplever jag har hjälpt mig jättemycket nu när jag återgått till vanligt gym. Jag har rätt bra koll på hur ett bra pass ska läggas upp, dels tack vare crossfit men även tack vare alla år jag tränade med PT. Överlag använder jag maskinerna extremt sällan, mina pass är nästan enbart hantel/skivstångs-baserade. Skulle säga att jag använder som mest en maskin per pass (om vi inte räknar roddmaskin och liknande som jag ofta använder som uppvärmning), om ens det. Om du söker i tråden och filtrerar efter inlägg jag skrivit borde du kunna hitta en hel del av mina pass, jag skriver oftast rätt detaljerat om vad jag har gjort :angel: Dock har jag ju ingen axelskada att ta hänsyn till, så de kanske inte passar dig helt och hållet, men det kan kanske bidra med lite inspiration om inte annat :)
 
Igår var jag på gymmet igen. Gjorde mina 2x10 minuter på crosstrainern, balansövningar på boll och stabilisering/dragövningar med gummiband. Och lade till 5 minuter (knappt 1000m) på roddmaskinen. Skulle inte ha lagt till det sista insåg jag när jag kom hem, för jag var helt utslagen hela kvällen. :( Backa, gör om och gör rätt...
 
Jag har inte tränat speciellt mycket i sommar, tappade helt motivationen när axeln började ställa till det.
Nu äntligen börjar jag kunna komma tillbaka igen, haft ont så jag knappt kunnat springa då stötarna som blir i axeln gör ont.

Nu har jag gått hos en kiropraktor 2 dagar i veckan i 4-5 veckor och äntligen börjar det gå åt rätt håll. Jag har vart med på enstaka pass i boxen men börjar känna att jag ska säga upp kortet igen, jag använder det inte och kommer inte kunna hänga i riggen på lääänge. Det gör mig mest deppig att gå dit :cry: Men jag saknar verkligen gemenskapen som blir, dock är det idag ett alldeles för stort projekt att ta sig dit. Så jag står mitt i ett vägskäl (igen) jag vet att jag kommer att ångra mig om jag säger upp det, men jag vet att jag kommer ångra mig ekonomiskt om jag inte säger upp det då jag kastar mycket pengar i sjön varje månad.

Ni som går på vanligt gym, hur bygger ni ett pass. Vad har ni för plan när ni går dit?
Speciellt när man går dit som ny, jag vet inte hur alla maskiner fungerar utan jag kan hantlar och skivstång. Jag försökte en period att följa styrkelabbets upplägg, men jag hittar inget som är roligt där och jag vill inte gå på gruppass då det inte alls är min grej. Jag gillar passen i boxen, men det är de enda pass som har funkat för mig.

Jag svill köra open i vår, men jag vet inte om axeln tillåter det.
Så tråkigt med axeln! Jag ÄLSKAR också crossfit men inte tränat det på flera år pga graviditeter och små barn som gjort det omöjligt att få tiden att räcka till.
Jag behöver ha ett program att köra för att det ska funka med gym. Har också testat styrkelabbets program utan att fastna. Just nu kör jag ett program som jag kört förr och verkligen gillar, Styrkebyråns ”Hållfast Kropp”. Mkt hantlar, kettlebell, skivstång. Inte en enda maskin tror jag när jag tänker efter. Tips :)

Säger som @Mineur att det låter klokt att pausa crossfiten ett tag. Håller tummarna att din axel blir bra snart!
Igår var jag på gymmet igen. Gjorde mina 2x10 minuter på crosstrainern, balansövningar på boll och stabilisering/dragövningar med gummiband. Och lade till 5 minuter (knappt 1000m) på roddmaskinen. Skulle inte ha lagt till det sista insåg jag när jag kom hem, för jag var helt utslagen hela kvällen. :( Backa, gör om och gör rätt...
Man vet ju inte förrän man testat vad som är för mycket! Riktigt bra jobbat, och så skalar du ner lite nästa gång ❤
 
Och just det @YaHilweh jag har heller aldrig varit med om att någon tar ens hantlar eller liknande! Går på ett Friskis och tror ofta de är lite lugnare än många andra ställen! Hoppas du gillar det stället du tänkte testa 👍
 
Så drygt med axeln! Jag tycker att det låter vettigt att ta en crossfitpaus, sen kan du ju checka av lite om några månader och se om det är rimligt att börja igen så att du kan vara med på Open?

Angående passupplägg så kommer ju även jag från crossfiten, dock hade jag flera år av styrketräning i bagaget innan jag började med crossfit och det upplever jag har hjälpt mig jättemycket nu när jag återgått till vanligt gym. Jag har rätt bra koll på hur ett bra pass ska läggas upp, dels tack vare crossfit men även tack vare alla år jag tränade med PT. Överlag använder jag maskinerna extremt sällan, mina pass är nästan enbart hantel/skivstångs-baserade. Skulle säga att jag använder som mest en maskin per pass (om vi inte räknar roddmaskin och liknande som jag ofta använder som uppvärmning), om ens det. Om du söker i tråden och filtrerar efter inlägg jag skrivit borde du kunna hitta en hel del av mina pass, jag skriver oftast rätt detaljerat om vad jag har gjort :angel: Dock har jag ju ingen axelskada att ta hänsyn till, så de kanske inte passar dig helt och hållet, men det kan kanske bidra med lite inspiration om inte annat :)
Kör du cleans och de övningarna även på gym? Anar att jag kommer att sakna squatcleansen 😳 gillar både den och jerk-övningar. Samt att jag gillar lekfullheten som ett pass i boxen ger. Höga burpees boxjumps, repklättring etc.


Jag har endel av dina pass sparade redan 😇 du har mycket bra pass!
 
Så tråkigt med axeln! Jag ÄLSKAR också crossfit men inte tränat det på flera år pga graviditeter och små barn som gjort det omöjligt att få tiden att räcka till.
Jag behöver ha ett program att köra för att det ska funka med gym. Har också testat styrkelabbets program utan att fastna. Just nu kör jag ett program som jag kört förr och verkligen gillar, Styrkebyråns ”Hållfast Kropp”. Mkt hantlar, kettlebell, skivstång. Inte en enda maskin tror jag när jag tänker efter. Tips :)

Säger som @Mineur att det låter klokt att pausa crossfiten ett tag. Håller tummarna att din axel blir bra snart!

Man vet ju inte förrän man testat vad som är för mycket! Riktigt bra jobbat, och så skalar du ner lite nästa gång ❤

Jag ska kolla styrkebyråns, tack!

Jag har hittat ett gym som kan funka för mig. Som kör crossfit men inte pass på samma nivå.
Samt att Friskis har en yta med en riktig rigg där det går att klippa pullups utan att slå i marken eller att riggen välter 🙈
 
Kör du cleans och de övningarna även på gym? Anar att jag kommer att sakna squatcleansen 😳 gillar både den och jerk-övningar. Samt att jag gillar lekfullheten som ett pass i boxen ger. Höga burpees boxjumps, repklättring etc.


Jag har endel av dina pass sparade redan 😇 du har mycket bra pass!
Japp, både cleans och box jumps har förekommit. Ibland tittar folk lite lustigt/nyfiket på mig, men annars har det inte varit några konstigheter :) Cleans är min absoluta favoritövning alla kategorier!
 
Är det nån som har tips på en app med bra träningsdsgbok för både gym och hemmapass? Finns det ens? Jag skulle vilja logga framstegen känner jag.
 
Japp, både cleans och box jumps har förekommit. Ibland tittar folk lite lustigt/nyfiket på mig, men annars har det inte varit några konstigheter :) Cleans är min absoluta favoritövning alla kategorier!
Älskar oxå cleans 😍 även jerk och Devils press är favoriter 😁

Jag har anmält mig till en lunchpass i morgon så ska jag diskutera lite med coachen om lite hjälp på vägen. Är inte samma coach som alltid har luncherna utan den som är denna vecka är en som jag trivs väldigt bra med.
 
Jag smyger mig in för lite råd. Jag är på minus, har ingen kondis överhuvudtaget. Är den sorten som går till bussen och tar den fast nästa stop är 150 meter bort. Rör mig inte alls egentligen. Kan inte gå/jogga pga spända muskler i hela benen, bak och framsidan av låren och vaderna plus plattfota ankfötter. Kan inte simma pga tidigare frozen shoulder där jag aldrig fått tillbaka rörligheten. Samma sak med att cykla, eg framsidan av lårmusklerna börjar bränna efter någon minut. Avskyr gym, särskilt grupp.

Jag behöver få upp konditionen och röra mig för att ha stabilt blodsocker och inte behöva ta så mycket insulin. Gärna också något som gör att jag går ner i vikt och blir av med fläsket som envist hänger med.

Några förslag, råd till ett hopplöst fall.
 
Något har hänt i helgen med knät och det gör ont vid böjning. Men jag har inte utsatt det för något. Ikväll åker jag på träning och testar igen, imorgon dags för ortopeden. Kanske ska kolla om det finns knäskydd? Har någon skaffat ett sånt genom ortopeden.
 
Jag smyger mig in för lite råd. Jag är på minus, har ingen kondis överhuvudtaget. Är den sorten som går till bussen och tar den fast nästa stop är 150 meter bort. Rör mig inte alls egentligen. Kan inte gå/jogga pga spända muskler i hela benen, bak och framsidan av låren och vaderna plus plattfota ankfötter. Kan inte simma pga tidigare frozen shoulder där jag aldrig fått tillbaka rörligheten. Samma sak med att cykla, eg framsidan av lårmusklerna börjar bränna efter någon minut. Avskyr gym, särskilt grupp.

Jag behöver få upp konditionen och röra mig för att ha stabilt blodsocker och inte behöva ta så mycket insulin. Gärna också något som gör att jag går ner i vikt och blir av med fläsket som envist hänger med.

Några förslag, råd till ett hopplöst fall.

Med tanke på att du verkar ha en del fysiska bekymmer utöver konditionen hade jag bokat tid till en sjukgymnast och diskuterar situationen. Troligtvis kan du få lite rörelser som du kan börja göra hemma och slippa gå till gymmet. De brukar också kunna ha lite tips på olika sätt att börja träna upp kondisen. Kan du få hjälp med smärtan så har du bättre förutsättningar för att kunna börja promenera sen. Att slippa ha ont och börja se resultat hjälper ofta motivationen på traven.

Lycka till! 🙂
 
Jag smyger mig in för lite råd. Jag är på minus, har ingen kondis överhuvudtaget. Är den sorten som går till bussen och tar den fast nästa stop är 150 meter bort. Rör mig inte alls egentligen. Kan inte gå/jogga pga spända muskler i hela benen, bak och framsidan av låren och vaderna plus plattfota ankfötter. Kan inte simma pga tidigare frozen shoulder där jag aldrig fått tillbaka rörligheten. Samma sak med att cykla, eg framsidan av lårmusklerna börjar bränna efter någon minut. Avskyr gym, särskilt grupp.

Jag behöver få upp konditionen och röra mig för att ha stabilt blodsocker och inte behöva ta så mycket insulin. Gärna också något som gör att jag går ner i vikt och blir av med fläsket som envist hänger med.

Några förslag, råd till ett hopplöst fall.

Det tråkiga men ända rätta svaret för viktnedgång är kaloriunderskott.

Du pratar om att du tar insulin, diabetes? Typ 1 eller 2? Jag har själv diabetes typ 1 och har haft stora problem att röra på mig/få träningen att funka tidigare.

Min tanke är att få det du klarar av, gå det du kan och öka minimalt när sträckan du gått känns enkel. Löpning/cykling tänk bort det om det inte funkar. Det finns mängder av klipp på youtube för enkel hemträning, ett gummiband är en bra investering.
Har du gått hos en bra sjukgymnast för frozen shoulder går att bli av med, med rätt hjälp. Men styrketräning på hemmaplan är mitt tips om gym inte känns kul.

Tänk inte att du ska träna för att tappa vikt, tänk på att du vill få in vardagsmotionen för att må bra och att dina nära och kära vill att du mår bra 🙂
 
Jag tränade ikväll, ett pass i boxen som passade mig bra. Backsquat (5*5) som A-del, B-delen var
AMRAP 20
24 kcal rodd/ski (jag rodde 1a och cykla resten).
12 frontsquat
10 laterala burpees (jag körde ringrodd)

Det kändes bra, men fick hoppa rodd och burpees pga axeln. Men jösses vad styrka och kondis jag har tappat. 😳😬

Sista två varven backsquat körde jag på 80kg och det var tungt!
 
Jag har så himla skön nivå av träningsvärk efter fredagens och gårdagens pass! Ville egentligen mest säga det :D Min kropp brukar annars inte veta vad "lagom" är när det kommer till träningsvärk, det är antingen 0 eller 100 liksom, så jag njuter av att bara ha lite sådär småont i hela kroppen :p

Imorgon ska jag rida för första gången på typ en månad, så då lär jag fortsätta bygga på nämnda träningsvärk ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 665
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp