Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hey tråden! 👋
Jag läser allt men inte skrivit på länge.. men jag tränar på ändå! ^^
Jag pajade tumme/handled på en träningsmatch i januari, nu 7 månader senare är jag fortfarande inte bra, röntgades igen i onsdags, allt ser bra ut.. överläkaren säger inflammation i benhinnan, avvakta till oktober-november detta tar låååång tid att läka.. 🫤 är det inte bra då så är kortisonspruta ett alternativ och operation ett annat.. det tar vi då, fotbollssäsongen klarar iaf sig då! 😁 (Blir det op blir det gips, får inte spela match med gips..) Och fotbollen drog igång idag igen, vi drog till med en härlig vinst och 3poäng! 💪🤩
 
Jaha nu har jag börjat.
Jag väger 84kg till mina 1,68cm.
Det värsta är magen..
Köpte träningsband igår med tre olika motstånd. (Sånna man har runt låren) Körde igår
Situps 15x3
Tre till olika övningar 15x3

Körde samma ikväll o imorgon ska jag till gymmet 🙈

Går med hundarna 2-3 timmar per dag

Sen har jag dragit ner massor på gottet

Väger 83kg

Idag började jag träna
(tränade inte mer efter sist jag skrev o har inte gått till gymmet än)
Joggade intervaller, 6st ungefär och de är sjukt hur dålig form jag är i. Sista blev en spurt uppför backen.
Svettig o puls

Nu har jag tränat med motståndsbanden.
Situps, benspark, ”kissande hunden”
15x3
Svettig o lite puls
 
Vet inte om jag kommer känna mig hemma i den här tråden, känns som att alla andras ambitions- och aktivitetsnivå är betydligt högre än min, men jag testar väl...
Med en skruttig kropp, som tidigare mått bäst av bassängträning (vilket tyvärr inte är möjligt längre eftersom bassängen är riven), har jag smugit igång lite på sjukgymnatikens gym.Jag fick ett FAR-recept därifrån, som gjorde att jag kunde köpa ett gymkort till betydligt lägre pris. Det ingår också ett par träffar med en tränare på gymmet för att hitta vettiga övningar att göra där. Jag har också en laddning övningar med mig från sjukgymnasten. Så jag kan få ihop ett program som tar lagom lång tid.
Min träning går i nuläget ut på att stärka upp kroppens svagare delar för att inte tvingas sluta jobba pga outhärdliga smärtor.
Idag var jag på gymmet första gången efter mötet med tränaren. Det var rätt skönt att gå dit vid en tidpunkt när det var ganska få personer där. (jag har tillgång till gymmet dygnet runt, även när de är obemannat)
Det jag gjorde idag var inledning och avslut 10 minuter i lugnt tempo på crosstrainer, diverse balansrelaterade övningar sittande på en boll (varav en är att balansera på bollen med fötterna upplyfta och flytta en hantel mellan höger och vänster hand - där hade jag verkligen nytta av mina år på hästryggen! Trots att det är länge sedan jag red nu.), ett par dragövningar med ett gummiband och lite benpress.

Allt är bra 💪🏼
Ja kommer försöka att inte jämföra mig med andra här utan de är för mig mer 🙂
 
Väger 83kg

Idag började jag träna
(tränade inte mer efter sist jag skrev o har inte gått till gymmet än)
Joggade intervaller, 6st ungefär och de är sjukt hur dålig form jag är i. Sista blev en spurt uppför backen.
Svettig o puls

Nu har jag tränat med motståndsbanden.
Situps, benspark, ”kissande hunden”
15x3
Svettig o lite puls
Härligt att vara igång! Det bästa med att vara riktigt otränad tycker jag är hur snabbt man blir bättre i början :D
 
När jag träffade tränaren på gymmet förra veckan så tjatade han en hel del om det där med att skapa rutiner för att det ska bli av att man kommer iväg till gymmet. Och visst, jag förstår hans tanke.
Men, om man jobbar oregelbundet på schema så är det väldigt svårt att göra någon rutin av det. Och för mig handlar det mer om att motivera mig själv att ta mig iväg. Och att få det att fungera med restan av livet. VI får väl se hur det blir.
I morse var jag och tränade innan jag åkte till läkaren för att få kortisoninjektion i en led och en senskida - vilket gör att jag ska ta det lugnt någon dag. Och min plan är att träna före jobbet på fredag. Sen får vi se hur det blir nästa vecka.
(dagens pass blev 10+15 minuter crosstrainer pluss samma balans- och dragövningar som häromdagen)
 
Senast ändrad:
När jag träffade tränaren på gymmet förra veckan så tjatade han en hel del om det där med att skapa rutiner för att det ska bli av att man kommer iväg till gymmet. Och visst, jag förstår hans tanke.
Men, om man jobbar oregelbundet på schema så är det väldigt svårt att göra någon rutin av det. Och för mig handlar det mer om att motivera mig själv att ta mig iväg. Och att få det att fungera med restan av livet. VI får väl se hur det blir.
I morde var jag och tränade innan jag åkte till läkaren för att få kortisoninjektion i en led och en senskida - vilket gör att jag ska ta det lugnt någon dag. Och min plan är att träna före jobbet på fredag. Sen får vi se hur det blir nästa vecka.
När jag var igång och tränade mer än nu, så var det inte viktigt med rutin i betydelsen "varje måndag kl. 17 kör jag ett intervallpass". Däremot var det viktigt att planera några dagar framåt och spika vilka dagar jag skulle till gymmet, beroende på jobb, (jobb)resor och andra planer. Det blev en form av rutin i att det var planerat, även om rutinen inte såg likadan ut jämt. Jag tänker att ett liknande tänk kanske kan fungera för dig, just för att få ihop träningen med resten av livet?
 
När jag var igång och tränade mer än nu, så var det inte viktigt med rutin i betydelsen "varje måndag kl. 17 kör jag ett intervallpass". Däremot var det viktigt att planera några dagar framåt och spika vilka dagar jag skulle till gymmet, beroende på jobb, (jobb)resor och andra planer. Det blev en form av rutin i att det var planerat, även om rutinen inte såg likadan ut jämt. Jag tänker att ett liknande tänk kanske kan fungera för dig, just för att få ihop träningen med resten av livet?
det är lite så jag tänker.
Jag måste dessutom prova mig fram så jag vet ifall min skruttiga kropp orkar med ett träningspass före eller efter jobbet. Det kan jag inte veta innan jag har provat.
Tränaren tog som exempel någon han hade hjälpt som hade fasta träningstider på vinterhalvåret och använde sommaren att bara träna på gymmet. Den personen hade svårt att få till träningstillfällena tills tränaren sa till hen att träna samma tider som de fasta tiderna på vintern, för de funkar ju uppenbarligen.
Men jag har liksom inga fasta tider att falla tillbaka på utan måste hela tiden se till att det funkar med jobb och att slippa onödiga bilresor om jag kan göra det på annat sätt. För mig är det inte rutiner utan planering.
 
@ameo Det där hade inte ens fungerat för mig, och då jobbar jag ändå samma dagar och tider vecka ut och vecka in. Jag hade inte tyckt om att känna mig så låst, trots att jag i övrigt är en person som tycker väldigt mycket om att planera! Det jag däremot har som rutin är, som @Praeterea nämner, att varje söndag sätta mig och tänka igenom kommande vecka och när det kan tänkas bli rimligt att träna - samt hur, med tanke på dagsformen.
 
På tal om planering så har jag äntligen känna mig som en människa igen efter att ha blivit rejält förkyld i mitten av förra veckan. Jag hann med två pass yoga innan jag blev sjuk "på riktigt", men det var också det. Idag testade jag kroppen med en promenad på ca 45 minuter idag vilket den klarade fint. Lite ont i foten som jag överansträngde häromveckan bara, men i övrigt kändes det som att jag var fit for fight. Kommer att smyga igång med ett pass yoga imorgon och sedan är planen ett lätt styrketräningspass på torsdag följt av simning på fredag. Sen hoppas jag kunna göra något lite mer pulshöjande i helgen! :)
 
det är lite så jag tänker.
Jag måste dessutom prova mig fram så jag vet ifall min skruttiga kropp orkar med ett träningspass före eller efter jobbet. Det kan jag inte veta innan jag har provat.
Tränaren tog som exempel någon han hade hjälpt som hade fasta träningstider på vinterhalvåret och använde sommaren att bara träna på gymmet. Den personen hade svårt att få till träningstillfällena tills tränaren sa till hen att träna samma tider som de fasta tiderna på vintern, för de funkar ju uppenbarligen.
Men jag har liksom inga fasta tider att falla tillbaka på utan måste hela tiden se till att det funkar med jobb och att slippa onödiga bilresor om jag kan göra det på annat sätt. För mig är det inte rutiner utan planering.
glömde...
När jag kom till läkaren, som såg mina svårigheter att gå på mina värkande fötter, och nämnde att jag varit och tränat innan jag kom dit. Så fick jag jättemycket beröm av henne för att jag tar tag i att träna trots mina besvär...! Nånstans är det skönt att någon verkligen ser och förstår de besvär man dras med. Det gör att man känner sig sedd och bekräftad - och det är ju något som vi alla behöver ibland...
Men jag är ju just nu i läget att jag måste göra något om det ens ska vara möjligt för mig att fortsätta jobba....
 
Lite mindre gym senaste tiden, och antagligen så även i höst. Men istället minst ett extra ridpass i veckan, och har faktiskt fått in rutin på att cykla till och från stallet. Bästa är att jag kan cykla på som en tok, eftersom det inte gör något om jag kommer till stallet/hem genomsvettig :D

Så målet är nog minst 4 pass i veckan, blir det fler är det bara kul!

Idag gymmet dock, walking lunges kör verkligen slut på exakt hela mig. Men nice när man är klar 😂

IMG_6446.jpeg
 
Jag börjar återhämta mig efter helgen, men kroppen ser ut som jag-vet-inte-vad. Imorgon är nog första dagen jag kan ha jeans på mig igen 😂 ägnar dock all ledig tid åt att måla hus just nu, så träningen får stå tillbaka (fast jag är ganska öm i axlarna av allt tvättande och målande ändå)

Jo, jag får blåmärken ganska lätt...
_1692208483084~2.jpg
 
Det tuffar på för mig med mina två styrketräningspass i veckan. Två ggr/v är målet så jag är nöjd med det, utmaningen blir att fortsätta hålla i det när maken börjar jobba igen nästa vecka!
Kör en timme helkropp varje gång och det känns alltid riktigt bra efteråt 😍
 
Varit bortrest och hade verkligen sett fram emot att använda hotellets gym då de har ett riktigt bra sånt. Men tji fick jag för gymmet hade fått en vattenskada och var helt utrivet tyvärr.

Alternativt gym de erbjöd på ett annat hotell är väldigt litet och när vi bodde på det hotellet förra året var gymmet inte så bra städat och ofräscht. Så blev bara lite träning på rummet med kroppen som motstånd. Knäböj, dead bugs, armhävningar och planka. Det gjorde jag två dagar. Imorgon ska jag träna iallafall. Sen ska jag göra en operation på fredag så då blir det tyvärr ytterligare uppehåll i minst en vecka.
 
Inget funkar :( skadade mig på innebandy i våras ju. Ortopeden undrar fortfarande varför jag skulle börja ny karriär i en sport jag aldrig utövat innan, när jag är över 40. Och dessutom innebandy.. Nåväl, rehab främre korsband 3 mån sen återbesök. Återbesöket är på tisdag.
Sjukgymnast anser att jag börjat fått tillbaka muskler ovanför knäet. Positivt.
Negativt- så fort vi ökar träningen får jag himla ont. Så det måste jag berätta för ortopeden tydligen. För rehaben går ”för sakta”. Och då är inte ens korsbandet trasigt.

Tröttnade och gick på fotbollsträning. Tog inte ens i. Förlorat all kondition. Avbröt träningen pga inget funkar och blev så arg så kunde inte stanna kvar. Vet inte vad jag ska göra så av ilska anmälde jag mig till provpass på crossfit… Det är flera veckor tills dess så vi får se..
 
Inget funkar :( skadade mig på innebandy i våras ju. Ortopeden undrar fortfarande varför jag skulle börja ny karriär i en sport jag aldrig utövat innan, när jag är över 40. Och dessutom innebandy.. Nåväl, rehab främre korsband 3 mån sen återbesök. Återbesöket är på tisdag.
Sjukgymnast anser att jag börjat fått tillbaka muskler ovanför knäet. Positivt.
Negativt- så fort vi ökar träningen får jag himla ont. Så det måste jag berätta för ortopeden tydligen. För rehaben går ”för sakta”. Och då är inte ens korsbandet trasigt.

Tröttnade och gick på fotbollsträning. Tog inte ens i. Förlorat all kondition. Avbröt träningen pga inget funkar och blev så arg så kunde inte stanna kvar. Vet inte vad jag ska göra så av ilska anmälde jag mig till provpass på crossfit… Det är flera veckor tills dess så vi får se..

Hög igenkänning då jag haft ont i knät sen nyår, man blir väldigt frustrerad av att vara begränsad.

Jag började simma i maj men den riktiga vändpunkten kom när jag hade semester. Tydligen behövdes återhämtningen.

Sen har jag slutat pressa mig själv, signat upp mig på ett gym med cirkelträning och typ bara maskiner så jag inte ens ska kunna snegla åt en skivstång.

Knät är fortfarande inte helt bra men det är en lättnad att kunna gå hundpromenader och att smärtan ligger nere på en molande värk istället för en skarp smärta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 661
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp