Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heeeej träningstråden!!

Hängde massor i denna tråden waaaay back men väldigt sporadiskt sen 2018 (två barn hände).

Har precis kommit igång med styrketräning igen nu efter min andra bebis (hon är 9 mån nu) och jag är sååå pepp. Aldrig varit så otränad som jag är nu så det känns SÅ härligt att vara igång!

Ville bara lämna ett litet avtryck här för tyckte det var jättekul att hänga i denna tråden när jag tränade förr, så mkt pepp och uppmuntran!

Plan gymet om en halvtimme :bump:
Siktar på två dagar i veckan nu vilket känns relativt enkelt nu under mannens semester men även rimligt när han väl börjar jobba igen (jag ska vara föräldraledig ett tag till).
Åh vad kul att du är tillbaka, jag minns dig väldigt väl från tidigare trådar! :love: Visst pysslade du rätt mycket med crossfit ett tag? Vill minnas att det var du som inspirerade mig till att faktiskt våga kontakta ett crossfitgym, men jag kan ha fel!
 
Jag är tillbaka från semestern och kan konstatera att det nog blev min bästa semester träningsmässigt på väldigt länge. Både jag och maken var motiverade att hålla igång även under ledigheten och vi bestämde oss för att köra enligt "varannan dag"-principen. Det funkade jättebra och gjorde att det var lätt att komma in i ett flow, samtidigt som vi fick gott om dagar som var helt fria från krav & planer.

Höjdpunkten var nog vårt allra sista pass då vi joggade på stranden och jag klarade av att springa dubbelt så långt som jag hade vågat hoppas på, utan att ens tycka att det var särskilt jobbigt! Jag sprang verkligen bara och väntade på att det skulle börja kännas sådär hemskt som det brukar göra när jag försöker mig på löpning, men den känslan kom liksom aldrig. Maken tyckte att det var betydligt jobbigare än jag! Jag tror att det beror dels på att jag hade så låga förväntningar, och dels att vi sprang på väldigt sandig och ojämn mark. Det gjorde att jag för det första var tvungen att springa rätt långsamt (annars är mitt huvudsakliga problem att jag springer för fort), för det andra var tvungen att fokusera på var jag satte fötterna, och för det tredje fick lite omväxling istället för att hamna i det här "ok, nu ska jag göra precis exakt det här på precis exakt detta underlaget i x antal minuter till, fy vad hemskt!". Det var en väldigt ny känsla för mig att faktiskt känna mig STARK under ett löppass, jag tror helt ärligt talat inte att det har hänt mig någon gång förut. Det kanske är traillöpning som är min löpningsform? Synd då bara att jag vanligtvis bor mitt i en storstad... 🤪

Utöver detta var jag modig nog att gå på strandyoga med ett gäng och en instruktör som jag aldrig ens hört talas om förut. Det faktum att det skedde 200 meter hemifrån på en morgon då solen sken från en klarblå himmel sänkte definitivt tröskeln för att ta mig dit! Det var ett superhärligt pass, allt var på en väldigt lagom nivå och jag mådde så himla bra efteråt.

Annars har det blivit ett par pass i utegymmet, nått pass med gummiband och så lite mer crossfit-inspirerad träning. Väldigt trevligt alltihop! :)
 
Haft en riktig skitvecka träningsmässigt. Överansträngning i början av veckan ledde till att jag hade fruktansvärt ont i höften i två dagar så jag behövde inte ens fundera på en lugn promenad. :( Gick till gymmet idag gjorde iallafall några övningar för core och överkropp. Ben var bara att glömma. Suck hoppas på en bättre vecka som kommer. Har blivit lite bättre iallafall och om det inte tokregnar imorgon ska jag försöka ta en promenad.
 
Helgen innebar en löprunda som inte alls kändes bra, har insett att jag måste fokusera mer på andningen i början för att inte bli så flåsig. Och en mysvandring med vänner igår i kuperad terräng, innan det började ösregna tack och lov.
 
Åh vad kul att du är tillbaka, jag minns dig väldigt väl från tidigare trådar! :love: Visst pysslade du rätt mycket med crossfit ett tag? Vill minnas att det var du som inspirerade mig till att faktiskt våga kontakta ett crossfitgym, men jag kan ha fel!
Ja exakt tränade jättemkt crossfit 2016-2017 och var helt frälst. Är det fortfarande men har inte fått till att träna på något crossfitgym sen 2018 när stora pojken föddes. Så du har säkert rätt 😍 Tränar du fortfarande crossfit?
 
Jag tränade 6 dagar av sju förra veckan. Varierar mellan lättare och tyngre pass, cirkelträning och kondition och typ för det mesta bara 30 minuters pass och det känns helt överkomligt.
Maken har skaffat kort på samma ställe och kört nåt pass han med.
Vad härligt att kunna träna så ofta 😍 Och bra gjort!
 
Jag är tillbaka från semestern och kan konstatera att det nog blev min bästa semester träningsmässigt på väldigt länge. Både jag och maken var motiverade att hålla igång även under ledigheten och vi bestämde oss för att köra enligt "varannan dag"-principen. Det funkade jättebra och gjorde att det var lätt att komma in i ett flow, samtidigt som vi fick gott om dagar som var helt fria från krav & planer.

Höjdpunkten var nog vårt allra sista pass då vi joggade på stranden och jag klarade av att springa dubbelt så långt som jag hade vågat hoppas på, utan att ens tycka att det var särskilt jobbigt! Jag sprang verkligen bara och väntade på att det skulle börja kännas sådär hemskt som det brukar göra när jag försöker mig på löpning, men den känslan kom liksom aldrig. Maken tyckte att det var betydligt jobbigare än jag! Jag tror att det beror dels på att jag hade så låga förväntningar, och dels att vi sprang på väldigt sandig och ojämn mark. Det gjorde att jag för det första var tvungen att springa rätt långsamt (annars är mitt huvudsakliga problem att jag springer för fort), för det andra var tvungen att fokusera på var jag satte fötterna, och för det tredje fick lite omväxling istället för att hamna i det här "ok, nu ska jag göra precis exakt det här på precis exakt detta underlaget i x antal minuter till, fy vad hemskt!". Det var en väldigt ny känsla för mig att faktiskt känna mig STARK under ett löppass, jag tror helt ärligt talat inte att det har hänt mig någon gång förut. Det kanske är traillöpning som är min löpningsform? Synd då bara att jag vanligtvis bor mitt i en storstad... 🤪

Utöver detta var jag modig nog att gå på strandyoga med ett gäng och en instruktör som jag aldrig ens hört talas om förut. Det faktum att det skedde 200 meter hemifrån på en morgon då solen sken från en klarblå himmel sänkte definitivt tröskeln för att ta mig dit! Det var ett superhärligt pass, allt var på en väldigt lagom nivå och jag mådde så himla bra efteråt.

Annars har det blivit ett par pass i utegymmet, nått pass med gummiband och så lite mer crossfit-inspirerad träning. Väldigt trevligt alltihop! :)
Herregud vad sjukt att känna sig stark när man springer I SAND 😅😅 Riktigt starkt! Duktiga ni är som tränat så mkt på semestern!
 
Jag tränade sist i lördags och det gick bra men stötte TYVÄRR på en så jäkla jobbig man som tydligen spenderade hela sitt pass med att kolla på vad jag gjorde och sen dessutom kände han ville komma med (jättedåliga) tips 🫤 Jag är ju så sjukligt trevlig med så jag ba ”ja men tack ska du ha för tipset, jättebra”. Och nu hoppas jag bara att jag inte ska stöta på honom mer men han såg tyvärr ut som någon som tränar en miljon gånger i veckan.

Jag har gymat i 10+ år och det har faktiskt aldrig hänt mig innan att jag stött på en sån här typ. Jaja, håll tummarna jag slipper honom framöver 😅 Tror tyvärr han tror vi är kompisar nu eftersom jag inte klarar av att vara otrevlig 😂
 
Ja exakt tränade jättemkt crossfit 2016-2017 och var helt frälst. Är det fortfarande men har inte fått till att träna på något crossfitgym sen 2018 när stora pojken föddes. Så du har säkert rätt 😍 Tränar du fortfarande crossfit?
Jamen då är det dig jag tänker på! Mitt crossfitgym har tyvärr slagit igen, men jag hann faktiskt sluta ett par månader innan dess då jag inte tyckte att det var värt pengarna längre. Sen blev jag dock sugen på att börja igen, men då slog stället igen 🙄 Nöjer mig med träning i egen regi på vanligt gym tillsvidare, det funkar rätt bra ändå tycker jag även om jag saknar crossfit som träningsform 🙂
Jag tränade sist i lördags och det gick bra men stötte TYVÄRR på en så jäkla jobbig man som tydligen spenderade hela sitt pass med att kolla på vad jag gjorde och sen dessutom kände han ville komma med (jättedåliga) tips 🫤 Jag är ju så sjukligt trevlig med så jag ba ”ja men tack ska du ha för tipset, jättebra”. Och nu hoppas jag bara att jag inte ska stöta på honom mer men han såg tyvärr ut som någon som tränar en miljon gånger i veckan.

Jag har gymat i 10+ år och det har faktiskt aldrig hänt mig innan att jag stött på en sån här typ. Jaja, håll tummarna jag slipper honom framöver 😅 Tror tyvärr han tror vi är kompisar nu eftersom jag inte klarar av att vara otrevlig 😂
Det här hade SÅ kunnat vara jag! Inte mannen alltså, utan du :p Som tur är har jag bara råkat ut för dylika saker en eller två gånger förut, men det är så svårt att hantera tycker jag. Hoppas att du slipper honom framöver!
 
Jamen då är det dig jag tänker på! Mitt crossfitgym har tyvärr slagit igen, men jag hann faktiskt sluta ett par månader innan dess då jag inte tyckte att det var värt pengarna längre. Sen blev jag dock sugen på att börja igen, men då slog stället igen 🙄 Nöjer mig med träning i egen regi på vanligt gym tillsvidare, det funkar rätt bra ändå tycker jag även om jag saknar crossfit som träningsform 🙂

Det här hade SÅ kunnat vara jag! Inte mannen alltså, utan du :p Som tur är har jag bara råkat ut för dylika saker en eller två gånger förut, men det är så svårt att hantera tycker jag. Hoppas att du slipper honom framöver!
Precis avslutat dagens pass på gymet och inget creep här idag! 😁 Skönt att höra att det är fler än jag som är patologiskt trevliga 😂

Ok, skönt ändå att du och ditt cfgym tappade sugen så synkat 😄 Jag hann ju inte tröttna utan det blev ohållbart att pendla till crossfitgymet när jag fick barn o så, men har någon tanke om att någon gång i framtiden kunna ta upp det igen!

Idag massa jobb med kettlebell: olika typer av farmers walk, svingar, knäböj etc. Kul 👍
 
Helgen innebar en löprunda som inte alls kändes bra, har insett att jag måste fokusera mer på andningen i början för att inte bli så flåsig. Och en mysvandring med vänner igår i kuperad terräng, innan det började ösregna tack och lov.
Börja långsammare. Vissa behöver värma upp luftrören långsamt.
 
Jag har hunnit prova båda mina nya träningsprogram nu och det känns bra, även om det första kanske är snäppet för tufft för min motorik just nu, får diskutera det med coachen.

Idag efter jobb blev det en promenad med hästen i efterdyningarna av ovädret Hans, riktigt blåsigt. Efter två dagar på jobbet inser jag att jag blivit otroligt bortskämd med att hinna långa promenader på semestern. Efter att ha legat mellan 20 och 30 000 steg de flesta dagar kämpar jag nu med att få ihop mina 15 000.
 
Börja långsammare. Vissa behöver värma upp luftrören långsamt.
Ja så kan det säkert vara. Men det lustiga är att samma runda gången innan gick fortare första kilometern, även om jag hade svårt att tro det. Men jag tänker att det kanske är de första "några" hundra meterna jag skulle behöva ta det lugnt kanske.
 
Jag tar det lite lugnt i ett par dagar då jag dragits med huvudvärk och känningar i halsen sedan vi kom hem från semestern. Ovanpå det har jag fått problem med båda fötterna, på undersidan respektive översidan av stortån. Förmodligen rör det sig om någon slags överansträngning efter att jag promenerade 6 km i ett par väldigt gamla flipflops i fredags (insåg först när vi redan gett oss iväg att jag glömt byta skor och ville inte vara besvärlig och gå tillbaka för att byta). Samtidigt ber kroppen om massor av yoga efter att ha stelnat till lite under två veckor med annorlunda sängar och rutiner, så det får bli fokus yoga den här veckan helt enkelt! Tänkte även gå och simma en sväng framåt helgen, förutsatt att värmepumpen till poolen har lagats tills dess. Maken var där i morse och simmade i det icke-uppvärmda vattnet och beskrev det hela som "bloody cold and quite unpleasant" :p
 
Ja så kan det säkert vara. Men det lustiga är att samma runda gången innan gick fortare första kilometern, även om jag hade svårt att tro det. Men jag tänker att det kanske är de första "några" hundra meterna jag skulle behöva ta det lugnt kanske.
Ja, det är så olika från dag till dag hur kroppen är och hur det känns. När jag började springa så startade jag alltid i typ det tempo som jag sen höll resten av rundan. Med tiden har jag lärt mig hur viktigt det är att man låter kroppen få komma igång i lugnt tempo första 1-2 km.
 
Jag och 8-åriga dottern, och ett stort gäng från klubben, har sprungit OCR-lopp i Backamo idag. 98 hinder på 5 km. Och så, så mycket lera! Riktigt tuff bana med så många hinder, men en otroligt rolig utmaning och framförallt väldigt kul att göra med barn. Hon var rätt trött tidigt, det var extremt många hinder på kort tid med plank, nät, kryp osv. Men efter att ha tagit oss igenom vattnet och promenerat en bit fick vi ny energi lagom till rigg och lera. Och när vi trodde att vi var klara med leran så fick jag ett däck i famnen och så skulle vi igenom några hundra meter lera till 🥲 men vi klarade många fler hinder än jag trodde och hade himla roligt 🤩
 
Vet inte om jag kommer känna mig hemma i den här tråden, känns som att alla andras ambitions- och aktivitetsnivå är betydligt högre än min, men jag testar väl...
Med en skruttig kropp, som tidigare mått bäst av bassängträning (vilket tyvärr inte är möjligt längre eftersom bassängen är riven), har jag smugit igång lite på sjukgymnatikens gym.Jag fick ett FAR-recept därifrån, som gjorde att jag kunde köpa ett gymkort till betydligt lägre pris. Det ingår också ett par träffar med en tränare på gymmet för att hitta vettiga övningar att göra där. Jag har också en laddning övningar med mig från sjukgymnasten. Så jag kan få ihop ett program som tar lagom lång tid.
Min träning går i nuläget ut på att stärka upp kroppens svagare delar för att inte tvingas sluta jobba pga outhärdliga smärtor.
Idag var jag på gymmet första gången efter mötet med tränaren. Det var rätt skönt att gå dit vid en tidpunkt när det var ganska få personer där. (jag har tillgång till gymmet dygnet runt, även när de är obemannat)
Det jag gjorde idag var inledning och avslut 10 minuter i lugnt tempo på crosstrainer, diverse balansrelaterade övningar sittande på en boll (varav en är att balansera på bollen med fötterna upplyfta och flytta en hantel mellan höger och vänster hand - där hade jag verkligen nytta av mina år på hästryggen! Trots att det är länge sedan jag red nu.), ett par dragövningar med ett gummiband och lite benpress.
 
I helgen har jag njutit av att solen återvänt och tagit långa promenader, igår en utmanande runda med ordentliga backar, rejäla pulshöjningar och tempotickande i mobilen, idag en runda för att njuta av solen och ljuset. Har fortsatt att variera med de nya promenadvägar jag upptäckt under semestern och hoppas att det kan bidra till att bibehålla motivationen när hösten och vintern kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 661
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp