Jag är tillbaka från semestern och kan konstatera att det nog blev min bästa semester träningsmässigt på väldigt länge. Både jag och maken var motiverade att hålla igång även under ledigheten och vi bestämde oss för att köra enligt "varannan dag"-principen. Det funkade jättebra och gjorde att det var lätt att komma in i ett flow, samtidigt som vi fick gott om dagar som var helt fria från krav & planer.
Höjdpunkten var nog vårt allra sista pass då vi joggade på stranden och jag klarade av att springa dubbelt så långt som jag hade vågat hoppas på, utan att ens tycka att det var särskilt jobbigt! Jag sprang verkligen bara och väntade på att det skulle börja kännas sådär hemskt som det brukar göra när jag försöker mig på löpning, men den känslan kom liksom aldrig. Maken tyckte att det var betydligt jobbigare än jag! Jag tror att det beror dels på att jag hade så låga förväntningar, och dels att vi sprang på väldigt sandig och ojämn mark. Det gjorde att jag för det första var tvungen att springa rätt långsamt (annars är mitt huvudsakliga problem att jag springer för fort), för det andra var tvungen att fokusera på var jag satte fötterna, och för det tredje fick lite omväxling istället för att hamna i det här "ok, nu ska jag göra precis exakt det här på precis exakt detta underlaget i x antal minuter till, fy vad hemskt!". Det var en väldigt ny känsla för mig att faktiskt känna mig STARK under ett löppass, jag tror helt ärligt talat inte att det har hänt mig någon gång förut. Det kanske är traillöpning som är min löpningsform? Synd då bara att jag vanligtvis bor mitt i en storstad...
Utöver detta var jag modig nog att gå på strandyoga med ett gäng och en instruktör som jag aldrig ens hört talas om förut. Det faktum att det skedde 200 meter hemifrån på en morgon då solen sken från en klarblå himmel sänkte definitivt tröskeln för att ta mig dit! Det var ett superhärligt pass, allt var på en väldigt lagom nivå och jag mådde så himla bra efteråt.
Annars har det blivit ett par pass i utegymmet, nått pass med gummiband och så lite mer crossfit-inspirerad träning. Väldigt trevligt alltihop!