Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sprang 3 varv på stridshinderbana i veckan, allra mest för att testa catcrawl innan det är dags för OCR-tävling med äldsta barnet om några veckor. Det var superkul och alla hinder gick bra, förutom att min kondition är icke-existerande. Resten av veckan har varit semester i Göteborg 🤩
 
Jag tycker ju inte om gym heller, det händer ibland när jag tränar med kollegor på jobbresa men annars tränar jag nästan bara hemma. Finns verkligen massor av övningar där du bara behöver din egen kroppsvikt och med ett par kettlebells kommer du rätt långt. Tror det är jätteklokt att be en PT om hjälp med upplägg, och sen kan du hitta övningar genom appar eller googling också.

Jag är mest ute efter bättre styrka för att må bra på jobbet och plattare mage/lite bättre lyft på rumpan. Vill inte ha massa synliga muskler. Men det är ju rätt lätt att göra fel med fria vikter, så lite osäker 😇
 
Känns motsägelsefullt på nått vis 😁
Screenshot_20230721_085417_Facebook.jpg
 
Jag är mest ute efter bättre styrka för att må bra på jobbet och plattare mage/lite bättre lyft på rumpan. Vill inte ha massa synliga muskler. Men det är ju rätt lätt att göra fel med fria vikter, så lite osäker 😇
Då kommer du långt på övningar med egen kroppsvikt skulle jag säga, och nån kettlebell om du vill ha ännu större variation på övningarna. Här är den första sidan jag får upp när jag googlar på core exercises :)
https://www.self.com/gallery/core-exercises-top-trainers-swear-by
 
Idag är jag väldigt nöjd med mig själv som inte skippade träningen trots att jag haft en sjukt intensiv dag och kroppen skrek att jag skulle gå hem och vila mig. Det var extremt lockande att kliva av tunnelbanan på hemma-stoppet, men jag satt kvar och åkte två stopp till för att komma till (det tillfälliga) gymmet. Väl där hade jag låga förväntningar med tanke på ovan nämnda energikrävande dag, men som så ofta annars så blev det fart på mig när jag väl börjat. Passet blev som följer:

  • 500 m rodd + lite rörlighetsövningar som uppvärmning
  • Benpress: 10 reps med 72.5, 80, 87.5 och slutligen 95 kg
  • Hantelpress, 3x10 med 8 kg-hantlar
  • 40-30-20-10 reps av box jumps, kettlebell swings och situps.
Egentligen hade det nog räckt med den sista punkten för att få ihop ett fullgott pass, jag insåg först efteråt att det ju blev totalt 100 reps av varje övning och fy bubblan vad flåsigt det var. Men roligt, väldigt roligt! Jag riktigt njöt av det, på någon slags pervers nivå :angel: Skönt att veta att jag fortfarande kan göra boxjumps också, även om det var minst ett år sedan sist. Det är en så himla mentalt krävande övning tycker jag, tillåter jag mig att tänka för mycket på vad jag gör så blir jag plötsligt livrädd och hjärnan låser sig totalt. Men idag lyckades jag hålla tankarna i schack, trots att jag faktiskt snubblade till en gång under den första rundan :nailbiting: (dock utan att slå mig)

Med detta har jag tränat 4 pass denna vecka vilket var mitt mål. Jag var faktiskt inte övertygad någonstans om att jag skulle lyckas eftersom jag har haft väldigt mycket på alla andra fronter, men med lite extra jävlar anamma gick det. Imorgon reser vi till Sverige och sedan blir det eventuellt något träningspass där på söndag, men det ser jag helt och hållet som en bonus i så fall :)
 
Vi rev av ett snabbt pass igår medan brödet ändå skulle jäsa och soppan puttrade på spisen. Körde stege med början på 20 enhandssvings på varje arm, planka under tiden den andre gjorde sina svings och 20 benlyft. Sen 18 av allt osv ner till 2. 20 minuters träning, sen var vi hungriga!
 
I måndags var jag äntligen uppe på mina gamla arbetsvikter i mark och bänk igen, och klämde till och med ut en 12a på 38 kg i bänkens sista set 🥳 gick dock snabbt utför och jag vaknade sjuk på tisdagen, hela tre veckor efter jag blivit frisk från senaste sjukan 🫠 har även sökt vård för ett par tre revben som smärtat utan anledning i flera månader, och har fått tid hos fysio vecka 33. Så förmodligen blir det mest lallande här tills dess 😭
 
Har ridit hela veckan då jag hyr häst denna veckan. Blir rätt bra med motion ridit två dressyrpass, två pass på ovalbanan och tömkört. Imorgon blir det uteritt. Utöver det har jag gått fram och tillbaka till hagen, burit vattenhinkar och mockat.

På tisdag har jag första träffen med den PT jag valt att anlita på gymmet. Då ska vi gå igenom programmet hon gjort till mig. Ser fram emot det. :) Får inte riktigt bra resultat av träningen just nu och jag har känt så en längre tid. Tränar tre dagar i veckan men det går inte framåt och jag blir inte starkare så något galet i mitt upplägg har jag helt klart. Sa det när jag träffade PTn och pratade med henne för ett par veckor sen.
 
Har ridit hela veckan då jag hyr häst denna veckan. Blir rätt bra med motion ridit två dressyrpass, två pass på ovalbanan och tömkört. Imorgon blir det uteritt. Utöver det har jag gått fram och tillbaka till hagen, burit vattenhinkar och mockat.

På tisdag har jag första träffen med den PT jag valt att anlita på gymmet. Då ska vi gå igenom programmet hon gjort till mig. Ser fram emot det. :) Får inte riktigt bra resultat av träningen just nu och jag har känt så en längre tid. Tränar tre dagar i veckan men det går inte framåt och jag blir inte starkare så något galet i mitt upplägg har jag helt klart. Sa det när jag träffade PTn och pratade med henne för ett par veckor sen.
Kul! Att anlita en PT är verkligen väl investerade pengar, tror du kommer att få jättebra hjälp av det :)
 
Jag och maken har kommit fram till Sverige och körde vårt första träningspass i morse. Maken har köpt hem ett rejält set med träningsband/gummiband från Undersun som vi packade med oss och körde ett överkroppspass med i trädgården. Det blir lite svårt att få någon direkt intensitet med gummiband tycker jag, men vi löste det med att den ena gjorde typ burpees, utfall, benlyft, benböj och sådant medan den andre gjorde sitt set av övningen med banden. På det viset höll vi igång rätt bra båda två under hela de 45 minuterna som vi var ute, och sen avslutade vi med 2x1 minut av först hög och sedan låg planka. Det var ett skönt pass, och framförallt kul att träna tillsammans! :)
 
Jag och maken har kommit fram till Sverige och körde vårt första träningspass i morse. Maken har köpt hem ett rejält set med träningsband/gummiband från Undersun som vi packade med oss och körde ett överkroppspass med i trädgården. Det blir lite svårt att få någon direkt intensitet med gummiband tycker jag, men vi löste det med att den ena gjorde typ burpees, utfall, benlyft, benböj och sådant medan den andre gjorde sitt set av övningen med banden. På det viset höll vi igång rätt bra båda två under hela de 45 minuterna som vi var ute, och sen avslutade vi med 2x1 minut av först hög och sedan låg planka. Det var ett skönt pass, och framförallt kul att träna tillsammans! :)
Det är himla kul att träna tillsammans tycker jag. Jag är dessutom usel både på att planera pass och få in dem i dagen, så någon som serverar mig ett pass och samtidigt ser till att det blir gjort är perfekt 😅
 
Körde ett pass igår med cable cross, lat pulldown, armar och lite lite mage. Sjukt bra träningsvärk idag :D

Idag blev det squats, och jag bestämde mig för att utmana mig och prova 80kg, bara testat det en gång på box squats tidigare, för typ ett halvår sedan. Och alltså jag lovar, hade jag inte haft såna hjärnspöken med squats hade jag nog varit på 90kg vid det här laget :rofl:
Men yay, PR!

IMG_6136.jpeg
 
Det är himla kul att träna tillsammans tycker jag. Jag är dessutom usel både på att planera pass och få in dem i dagen, så någon som serverar mig ett pass och samtidigt ser till att det blir gjort är perfekt 😅
Jag är tvärtom, älskar att vara den som knåpar ihop pass och ser till att det blir gjort (faktiskt så mycket att jag ett tag funderade på att utbilda mig till PT), så min stackars man får bara hänga på bäst han vill :D Han drar dock gränsen vid crossfit-liknande pass, dem vägrar han :p
 
Jag nådde min målvikt (52 kg) för drygt 1 år sen. Nöjd med det mesta, utöver att ansikte och bröst gärna fått vara lite mer utfyllt. Nu har jag gått upp 3-4 kg och är mer nöjd med bröst och ansikte, tyvärr sitter det mesta av vikten i form av fett på magen. Där vill jag ju inte ha det. Läser överallt att man inte kan punktförbränna fett, betyder det att jag får ta att antingen vara nöjd med ansikte/bröst och missnöjd med magen, eller tvärtom?
 
Fick ihop ett pass igår, trots barn hemma och en massa måsten 😅
Enhandssvings med kettlebell, situps, hoppsasteg från knästående (ingen aning vad det heter på riktigt men det är sjukt jobbigt) och sidoplanka. Känner redan träningsvärken komma krypande...
 
Är det någon som vet hur långsamt per km den långsammaste i ett motionslopp brukar springa? Då menar jag inte blodomloppet eller tjej-ngt eller så där folk promenerar med barnvagn (eller det vet jag inte såklart om de gör, det vore positivt isf). Men om man ändå tänker ett mindre, lokalt, lopp där vem som helst får delta, och är på runt 5 km terräng.
 
Jag nådde min målvikt (52 kg) för drygt 1 år sen. Nöjd med det mesta, utöver att ansikte och bröst gärna fått vara lite mer utfyllt. Nu har jag gått upp 3-4 kg och är mer nöjd med bröst och ansikte, tyvärr sitter det mesta av vikten i form av fett på magen. Där vill jag ju inte ha det. Läser överallt att man inte kan punktförbränna fett, betyder det att jag får ta att antingen vara nöjd med ansikte/bröst och missnöjd med magen, eller tvärtom?
För mig låter det som att den bästa och mest rimliga lösningen är att försöka jobba på det här med självacceptans och fokusera på att uppskatta kroppen för en massa andra saker istället. Lättare sagt än gjort, jag vet.
 
Morgonens pass blev en klassisk femhundring som jag byggde upp enligt följande:

25 knäböj
25 sit ups
25 utfallssteg bakåt
25 mountain climbers
x2

25 Bulgarian split squats
15 burpees
10 armhävningar
x2

20 musslan
10 tricep dips
10 benlyft
10 plankan med shoulder taps
x2

50 gående utfallssteg
50 jumping jacks
x1

Jag kan inte klaga på att det inte var varierat i alla fall! 😅 De första två blocken var jobbigast och svetten lackade. Jag försökte att vila så lite som möjligt och hela passet tog ungefär 25 minuter att göra tror jag.

Utöver detta kommer jag att cykla lite drygt 1,5 mil för att ta mig mellan olika ställen under dagen, så kroppen får ordentligt med rörelse idag :)
 
Är det någon som vet hur långsamt per km den långsammaste i ett motionslopp brukar springa? Då menar jag inte blodomloppet eller tjej-ngt eller så där folk promenerar med barnvagn (eller det vet jag inte såklart om de gör, det vore positivt isf). Men om man ändå tänker ett mindre, lokalt, lopp där vem som helst får delta, och är på runt 5 km terräng.
Det beror så väldigt på vilket lopp. Överlag så går ju terrängloppet i långsammare farter än asfaltsloppen. Jag upplever dock att det är fler som går eller joggar väldigt lugnt på asfaltslopp än på terränglopp. Jag var tex med på ett terränglopp i lördags och där sprang den långsammaste på 11 km-rundan på 01:26:04 vilket blir 7:49 min/km. På 5,5 km-rundan sprang den långsammaste på 00:53:36 vilket blir 9:45 min/km.
Men man behöver inte alls fundera på fart. Det är ok att springa/gå hur långsamt man vill. Det är ingen som höjer på ögonbrynen för det. Det är bara roligt med så många startande som möjligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 655
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp