Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Firade mitt relativa tillfrisknande från den sjukt sega förkylningen med ett snabbt och enkelt kettlebellpass. Med en kettlebell jag precis fick i present 🥰
signal-2023-07-07-14-45-22-144.png

Och så hela vägen ner till 1 då. Det kändes att kroppen vilat ett par veckor 😅
 
Jag har skippat styrketräningen en period och sprungit lite när jag fått feeling. Sen köpte jag en snabbcykel och jäklar vad jag velat cykla mycket! Igår testade jag att haka på en cykelklubb. Det var jag och så sju sega gubbar som pinnade på i riktigt bra fart i sju mil. "Vi har inga backar men vi har motvind!!". Idag helt död. Får se om jag hittat energin till söndagens planerade löppass 😂
 
Grymt nice pass idag!
Kände mig svag i bänk (skyller på vätskebrist?), men tog igen genom att plötsligt lyckas med 70kg x 10 på squats! Volym-pr ju :D

Inte kört squats sen maj tydligen, kul att känna sig stark i den. Kanske min nervositet kan släppa haha.

IMG_5522.jpeg
 
Ägnade helgen åt trädgårdsarbete så biceps och rygg fick jobba när jag sågade ner och delade två rejäla grenar från eken. Passade på att köra marklyft med den största avsågade biten :D

Igår blev det ett enkelt pass med 10 situps, armhävningar och kettlebellswings samt sprint "runt huset" (ca 200 meter kanske) *4. Nu är det semester med barnen och lär inte kunna klämma in någon träning.
 
Förra veckan ägnade jag åt att vara förkyld, men nu börjar jag känna mig återställd igen. Denna vecka prioriterar jag ridning och stallet eftersom medryttarhästen behöver hållas igång medan ägaren är borta. Jag hinner/orkar inte med både det, gymmet, jobbet och resten av livet så jag passar på att njuta fullt ut av stallet och all den motion det ger den här veckan helt enkelt :) I helgen blir det vandring och nästa vecka återgår jag till min vanliga träningsrutin :up:
 
Hej från under en sten!

Efter två graviditeter och två kejsarsnitt på två år är det dags för mig och mitt lilla lapptäcke till mage att börja träna igen. Jag har äntligen fått okej från min barnmorska och smugit igång med Tabata här hemma. 21 min träning och 10 min dusch hinner till och med en 2 under 2 förälder med, så nu har jag satt mål på detta lilla pass 5 ggr i veckan och det rullar på.

Formen just nu? Precis så svag som väntat, man får väl nästan se det som någon form av rehabilitering som en start. Bålstabiliteten är dessutom fullkomligt obefintlig. Men jag är glad och hoppfull. Jag har även precis slutat amma och tanken på att min kropp får vara min egen, och får bli stark igen, känns fantastisk.

Jag tänkte få ihop ett konditionspass men jag får varken springa eller hoppa på ett par månader till. Har ni några tips på övningar? Det enda jag kommit på hittills är upphopp utan själva hoppet. Fantasin tryter…
 
Hej från under en sten!

Efter två graviditeter och två kejsarsnitt på två år är det dags för mig och mitt lilla lapptäcke till mage att börja träna igen. Jag har äntligen fått okej från min barnmorska och smugit igång med Tabata här hemma. 21 min träning och 10 min dusch hinner till och med en 2 under 2 förälder med, så nu har jag satt mål på detta lilla pass 5 ggr i veckan och det rullar på.

Formen just nu? Precis så svag som väntat, man får väl nästan se det som någon form av rehabilitering som en start. Bålstabiliteten är dessutom fullkomligt obefintlig. Men jag är glad och hoppfull. Jag har även precis slutat amma och tanken på att min kropp får vara min egen, och får bli stark igen, känns fantastisk.

Jag tänkte få ihop ett konditionspass men jag får varken springa eller hoppa på ett par månader till. Har ni några tips på övningar? Det enda jag kommit på hittills är upphopp utan själva hoppet. Fantasin tryter…
Cykla? Simma?
 
Hej från under en sten!

Efter två graviditeter och två kejsarsnitt på två år är det dags för mig och mitt lilla lapptäcke till mage att börja träna igen. Jag har äntligen fått okej från min barnmorska och smugit igång med Tabata här hemma. 21 min träning och 10 min dusch hinner till och med en 2 under 2 förälder med, så nu har jag satt mål på detta lilla pass 5 ggr i veckan och det rullar på.

Formen just nu? Precis så svag som väntat, man får väl nästan se det som någon form av rehabilitering som en start. Bålstabiliteten är dessutom fullkomligt obefintlig. Men jag är glad och hoppfull. Jag har även precis slutat amma och tanken på att min kropp får vara min egen, och får bli stark igen, känns fantastisk.

Jag tänkte få ihop ett konditionspass men jag får varken springa eller hoppa på ett par månader till. Har ni några tips på övningar? Det enda jag kommit på hittills är upphopp utan själva hoppet. Fantasin tryter…

Jag börjar alltid med mammamage-träning innan jag går på full träning efter graviditet/kejsarsnitt. Sen ökar jag sakta med att lägga in mer övningar och vikter.

Men för att svara på din fråga så säger jag simning, cykling och power walk.
 

Jag börjar alltid med mammamage-träning innan jag går på full träning efter graviditet/kejsarsnitt. Sen ökar jag sakta med att lägga in mer övningar och vikter.

Men för att svara på din fråga så säger jag simning, cykling och power walk.

Jag tänkte till Tabata-passen 😃 Cykel har jag ingen och hinner tyvärr inte iväg till gym eller simhall för stunden. Så det blir en del promenader med barnvagn, men annars hemmaträning.

Har gjort knip och mamma-mage en tid.
 
Hej från under en sten!

Efter två graviditeter och två kejsarsnitt på två år är det dags för mig och mitt lilla lapptäcke till mage att börja träna igen. Jag har äntligen fått okej från min barnmorska och smugit igång med Tabata här hemma. 21 min träning och 10 min dusch hinner till och med en 2 under 2 förälder med, så nu har jag satt mål på detta lilla pass 5 ggr i veckan och det rullar på.

Formen just nu? Precis så svag som väntat, man får väl nästan se det som någon form av rehabilitering som en start. Bålstabiliteten är dessutom fullkomligt obefintlig. Men jag är glad och hoppfull. Jag har även precis slutat amma och tanken på att min kropp får vara min egen, och får bli stark igen, känns fantastisk.

Jag tänkte få ihop ett konditionspass men jag får varken springa eller hoppa på ett par månader till. Har ni några tips på övningar? Det enda jag kommit på hittills är upphopp utan själva hoppet. Fantasin tryter…
Kul att komma igång!

Gående burpees? Alltså man går (istället för hoppar) till armhävningsposition, ner till marken, upp i armhävningasposition och kliver fram.
 
Hej från under en sten!

Efter två graviditeter och två kejsarsnitt på två år är det dags för mig och mitt lilla lapptäcke till mage att börja träna igen. Jag har äntligen fått okej från min barnmorska och smugit igång med Tabata här hemma. 21 min träning och 10 min dusch hinner till och med en 2 under 2 förälder med, så nu har jag satt mål på detta lilla pass 5 ggr i veckan och det rullar på.

Formen just nu? Precis så svag som väntat, man får väl nästan se det som någon form av rehabilitering som en start. Bålstabiliteten är dessutom fullkomligt obefintlig. Men jag är glad och hoppfull. Jag har även precis slutat amma och tanken på att min kropp får vara min egen, och får bli stark igen, känns fantastisk.

Jag tänkte få ihop ett konditionspass men jag får varken springa eller hoppa på ett par månader till. Har ni några tips på övningar? Det enda jag kommit på hittills är upphopp utan själva hoppet. Fantasin tryter…
Min första tanke var mountain climbers, men jag har inte en susning om/hur det skulle funka med tanke på bålstabilitet och sådär...
 
Jag tänkte till Tabata-passen 😃 Cykel har jag ingen och hinner tyvärr inte iväg till gym eller simhall för stunden. Så det blir en del promenader med barnvagn, men annars hemmaträning.

Har gjort knip och mamma-mage en tid.
Du kan inte dela upp det då, så du tar PW med barnvagnen för att få puls och kör styrka hemma när tiden finns?
 
Igår träffade jag en PT och pratade så nu ska hon lägga upp ett pass och så ska vi boka första tillfället. Ska bli kul och inspirerande! Börjar med att boka 5 timmar, ska lägga ut det på en gång i månaden. Sen tränade jag cirkelfys Igår tyvärr bråkade min höft så jag fick anpassa alla övningar nästan. Nästa vecka blir det stallet har hyrt häst så ska rida sex dagar. :):banana:
 
Första gympasset på över två veckor - check! Fy vad skönt det var att vara tillbaka :love: Förra veckan prioriterade jag som sagt stallet och ridningen istället, och veckan innan dess var jag förkyld, men nu så! Min comeback blev lite försenad av en oklar magåkomma som gjorde att jag haft ont i övre delen av magen, mått lite illa emellanåt och haft extremt dålig aptit sen i torsdags, men idag började det kännas okej igen och jag har kunnat äta hyfsat normalt så jag vågade mig på ett gympass. Var väldigt noga med att lyssna på kroppen lite extra och inte gå ut för hårt, men den förvånade mig med att kännas jättestark och redo 😃

Uppvärmning: 10 min crosstrainer

Styrketräning: Bänkpress med hantlar. Här började jag först med 8kg men insåg snart att det var alldeles för lätt. Provade 10kg, också alldeles för lätt. Vid 12kg började det kännas lite utmanande men jag ville ändå testa 14kg eftersom det är det jag minns att jag jobbat mig upp till förut. Det gick fint i 5 reps, sedan blev det vingligt och den åttonde fick jag inte upp. Dock sjukt nöjd med detta! Totalt 45 reps (8+10+10+10+7).

Flåsdel 1: 6 minuters AMRAP (rounds) med 9 hantelsnatch, 6 armhävningar och 3 frivändningar+thrusters. Tappade räkningen lite men tror att jag hann 4 rundor.

Flåsdel 2: 3x2 minuter där man på 2 minuter skulle göra 20 step ups på låda (61 cm) med en hantel i varje hand, följt av så många push press man hann innan de två minuterna var slut. 2 minuters vila mellan varje runda

Jag var väldigt svettig och andfådd efteråt, men det kändes som sagt toppen alltihop :)

Imorgon är det stallet & ridning som gäller igen, sen tänkte jag klämma in två gympass till innan vi åker till Sverige på lördag morgon.
 
På besök i stan efter mycket landet och segling, så allmän rörelse. Kändes som ett köttigt pass idag, och som att jag faktiskt vågade utmana mig. Nästan på samma vikter som i våras. Årets mål blir nog att få lite bättre flås och komma tillbaka till vårens vikter. Får ta PR 2024 :D

IMG_6081.jpeg
 
Jag hade lite svårt att få ihop det med gymmet på lunchrasten som planerat idag, mitt vanliga gym är stängt för sin årliga sommarstädning/renovering så vi har tillgång till ett likvärdigt ställe som visserligen är tjusigare men också ligger längre bort vilket gör att det tar mycket längre tid. Ni vet, en annan är ju bortskämd med att ha 500 meter till gymmet, den här veckan har jag istället 2 km. Stackars mig! :p

Hursomhelst, idag resulterade detta i att jag istället tog en kort löprunda följt av 25 minuters YouTube-yoga. Gud vad skönt det var! Målet för löprundan var att ta ordentliga andetag, inte springa för fort, inte pressa mig själv för mycket, och inte vilja dö när jag var färdig. Jag kan nöjt meddela att jag lyckades med alla tre. Kikade på lite statistik från pulsklockan sedan också och ser att pulsen låg rätt stadigt i zon 2. Vanligtvis brukar jag stressa upp mig och spänna mig så mycket när jag springer att jag istället hamnar i zon 4, så jag ser det här som en stor framgång! :)

Men imorgon ska jag minsann pallra mig till gymmet, för sedan blir det inget gym på två veckor medan vi är i Sverige. Maken har dock inhandlat en hel massa gummiband i olika tjocklek som vi tänkte ta med oss, och så finns det ju en massa bra kroppsviktsträning att pyssla med också :)
 
Har kommit att gilla träningen, men för mig med delvis social fobi och oregelbundna arbetstider, är det lite krångligare än jag tänkt mig. Hade tänkt träna innan jobbet de dagar jag börjar sent, men konstaterar att jag blir så trött efteråt att jag inte känner att det funkar.
Så nu funderar jag på om det är bättre att köpa hem typ kettlebells/hantlar och åtminstone variera med träning hemma. Jag tränar på Friskis och svettis, så kan ju boka tid med deras PT för att få hjälp med upplägg. Just nu tränar jag bara "i maskiner".
 
Har kommit att gilla träningen, men för mig med delvis social fobi och oregelbundna arbetstider, är det lite krångligare än jag tänkt mig. Hade tänkt träna innan jobbet de dagar jag börjar sent, men konstaterar att jag blir så trött efteråt att jag inte känner att det funkar.
Så nu funderar jag på om det är bättre att köpa hem typ kettlebells/hantlar och åtminstone variera med träning hemma. Jag tränar på Friskis och svettis, så kan ju boka tid med deras PT för att få hjälp med upplägg. Just nu tränar jag bara "i maskiner".
Jag tycker ju inte om gym heller, det händer ibland när jag tränar med kollegor på jobbresa men annars tränar jag nästan bara hemma. Finns verkligen massor av övningar där du bara behöver din egen kroppsvikt och med ett par kettlebells kommer du rätt långt. Tror det är jätteklokt att be en PT om hjälp med upplägg, och sen kan du hitta övningar genom appar eller googling också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 642
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp