Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_4770.jpeg

Inte mycket att skriva hem om idag som ni ser :laugh: skönt att vara tillbaka i alla fall!
 
Efter viktnedgången har jag börjat träna lite lätt hemma. Går sådär, måste erkännas. Men nu fick jag precis reda på att vi tränar gratis på Friskis och svettis via jobbet!! Så nu måste jag samla mod till att gå dit. Nån här som tränar på Friskis och svettis i Norrtälje eller Rimbo? Skulle behöva draghjälp 🙈
 
Tog mig till gymmet idag efter lördagens historiska magsjuka :crazy:
Som tur var väldigt kortvarig.

Tog det ganska lugnt på passet, och hade tajmat bra. 25-30min pass, resten uppvärmning och lång nedvarvning.

Det var 5 stationer med 2 övningar på varje.
30sekunder på varje övning, 3 varv på varje station.

1.1 Stå på händerna/klättra upp med benen mot vägg.
1.2 Jumping lunges (jag körde vanliga).
2.1 Assault bike
2.2 Nedåtgående hund till uppåtgående hund
3.1 Romanian Deadlift (kettlebell)
3.2 Höga knän (jag körde långsamma)
4.1 Armhävning mot såndär halv balansboll (på knäna)
4.2 Kettlebell swings
5.1 Burpee - hopp över stepbräda - burpee
5.2 TRX-rodd

Otroligt skönt att svettas lite (som inte var kallsvett 😅), och glad att det kändes så bra!
 
Ett pass till!
Onsdagspassen är så jävla roliga. Och hysteriska 😂
Tror det var 20 stationer idag.

En styrkedel och en pulsdel. Två varv, så båda delarna två ggr.
Jag började på puls, så först 10st pulsövningar, 35sek på varje. 1min vila, sedan alla styrkeövningar, 35sek på varje. Och så om igen 🤪

Ska se om jag kommer ihåg allt vi gjorde..
Puls:
1. Clean and press (?), hantel, en arm i taget.
2. Burpee mot stepbräda, jämfotahopp över till nästa bräda, samma igen.
3. Thrusters med viktplattor
4. Sidohopp över stepbräda
5. Reverse burpee? Hopp, ned med ryggen på stepbräda (håll fötterna i marken, sjukt bra magträning), upp igen, hopp, osv.
6. Springa fram och tillbaka mellan viktplattor
7. Burpee, boxjump, burpee
8. Kettlebell swings
9. Mountain climbers

Styrka:
1. Skivstångsrodd
2. Sumo-mark med kettlebell
3. Front raise/lateral raise, alternera.
4. Lunges med ”ryggsäck”, jag körde 20kg.
5. Smal armhävning mellan två stepbrädor som ett stort V, upp med armarna på stepbrädor för bred armhävning, alternera.
6. Reverse flyes med viktskivor.
7. Raka mark med skivstång.
8. Flyes med gummiband.
9. Step ups på box med viktskiva.

Okej, 18 övningar :D
 
Inte skrivit mycket alls det sista. Har iallafall under semestern nu kört 4-6 pass i veckan vilket jag är nöjd med. Kör ofta två pass till exempel skivstång och yoga, hiit och coreflex eller liknande. Försöker kombinera styrka med något med ett pass med smidighet och rörlighet. Så har jag ridit lite mer under semestern med.

På måndag är det dock vardag igen och jag börjar nytt jobb så då är jag nog tillbaka på tre pass i veckan. Har bestämt mig för att börja ta hjälp av PT under hösten nu ska bli spännande att se vad det ger.

Tyvärr blir min fot inte bra och den blir nog inte så mycket bättre än vad den är nu. Väldigt svårt att hitta vettig konditionsträning då jag har svårt att hoppa, göra burpees och mountain climbers som jag körde mycket innan. Har också försökt med spinning och det går bra om jag sitter ner och trampar men inte stå upp. Tyvärr tycker jag spinning är dödens tråkigt. Simning har jag funderat på men det känns omständligt att behöva ta sig till simhallen utöver gym och ridning. Kanske har den PT jag ska anlita något tips. Får se.
 
Efter viktnedgången har jag börjat träna lite lätt hemma. Går sådär, måste erkännas. Men nu fick jag precis reda på att vi tränar gratis på Friskis och svettis via jobbet!! Så nu måste jag samla mod till att gå dit. Nån här som tränar på Friskis och svettis i Norrtälje eller Rimbo? Skulle behöva draghjälp 🙈
Heja dig, du vågar!
Be om en genomgång av maskinerna så är det lättare att komma igång! Och känner du att du vill lägga pengar på ett par pt pass så är det också en bra start! 🤩
 
Efter viktnedgången har jag börjat träna lite lätt hemma. Går sådär, måste erkännas. Men nu fick jag precis reda på att vi tränar gratis på Friskis och svettis via jobbet!! Så nu måste jag samla mod till att gå dit. Nån här som tränar på Friskis och svettis i Norrtälje eller Rimbo? Skulle behöva draghjälp 🙈


Jag tränar på Friskis dock är jag i fel ände av landet för dig.. Ville bara säga att det bästa med friskis är att det är så avslappnat och att alla är välkomna. Det som också är bra med deras pass att det finns på olika nivåer som bas, medel och intensiv jympa. Dessutom har de softpass som inte är lika tuffa som vanliga pass. Undrar du något om att träna på Friskis så bara att ställa dem så ska jag försöka svara. Om du har tillgång till all träning via jobbet så har de också playpass i appen och en del är bra anpassade för att kunna göra hemma. Själv gillar jag mer att gå på pass än gymmet. På pass blir man mer en i mängden. Just nu har friskis här sommarschema så de har lite färre pass än vanligt.

Vad är det som känns svårast för dig just nu med att gå till Friskis? Eftersom du skriver att du behöver samla mod?
 
Jag tränar på Friskis dock är jag i fel ände av landet för dig.. Ville bara säga att det bästa med friskis är att det är så avslappnat och att alla är välkomna. Det som också är bra med deras pass att det finns på olika nivåer som bas, medel och intensiv jympa. Dessutom har de softpass som inte är lika tuffa som vanliga pass. Undrar du något om att träna på Friskis så bara att ställa dem så ska jag försöka svara. Om du har tillgång till all träning via jobbet så har de också playpass i appen och en del är bra anpassade för att kunna göra hemma. Själv gillar jag mer att gå på pass än gymmet. På pass blir man mer en i mängden. Just nu har friskis här sommarschema så de har lite färre pass än vanligt.

Vad är det som känns svårast för dig just nu med att gå till Friskis? Eftersom du skriver att du behöver samla mod?

Jag har viss social fobi och rätt grav prestationsångest. Därför är inte grupper aktuella nu. Och gym är ofta lite för "trånga" för att jag ska trivas. Finns ett gym i min kommun som har en speciell del för tjejer, det skulle nog passa mig bättre. Men nu är ju detta gratis, så provar.
 
Gick igenom alla maskiner, instruktören var väldigt förstående och bra. Jag behöver ta det extra lugnt med axlarna t.ex, eftersom jag lätt får ont i dom. Och att jag är så rörlig, lade han också in i planeringen.
Han jobbar på båda gymmen jag kommer träna på, vilket ju är perfekt.
3 ggr i veckan tyckte han, hoppas verkligen jag kommer vilja träna så ofta! För idag var det kul!
 
Gick igenom alla maskiner, instruktören var väldigt förstående och bra. Jag behöver ta det extra lugnt med axlarna t.ex, eftersom jag lätt får ont i dom. Och att jag är så rörlig, lade han också in i planeringen.
Han jobbar på båda gymmen jag kommer träna på, vilket ju är perfekt.
3 ggr i veckan tyckte han, hoppas verkligen jag kommer vilja träna så ofta! För idag var det kul!


Härligt att få en bra start och att du tyckte det var kul! Bra att gå ut lite lugnare i början och öka på efterhand med vikter o.s.v. Tre gånger i veckan låter vettigt! Ibland när jag inte hinner tre gånger vissa veckor så kan jag köra ett playpass hemma istället.
 
Funderar på om jag ska kombinera skivstång och spinning imorgon. Är spinning på förmiddagen och då skulle jag kunna gå innan och köra skivstång play Hade varit en skön genomkörare för kroppen tror jag.
 
... och här har vi anledningen:

Minute 0-4, AMRAP:
  • 20 deadlifts
  • 15 burpees
  • 15 hang power cleans
  • 10 air squats
Minute 4-5: Rest

Minute 5-9, AMRAP:
  • 20 overhead step backs
  • 15 tuck-ups
  • 15 push press
  • 10 bicep curls
Minute 9-10: Rest.

Repeat 3 times

Fy fan vad jobbigt det var! Definitivt ett sådant där pass där det var bra att jag inte i förväg visste hur hemskt det skulle vara. Jag hade någon slags (van)föreställning om att det nog skulle vara rätt trevligt ändå. Det var det inte. Men jag känner mig nöjd såhär efteråt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 634
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp