Det varierar också. Men vada i lera har jag hittills inte råkat ut för även om det kan vara rejält lerigt på stigar eller vissa partier om det regnat mkt inför loppet. För det mesta är det stigar, hagmarker, backar, grus, stegar (över hagar) m.m. Jag har även varit funktionär på mga olika lopp och jag har aldrig någonsin hört ngn muttra över att det är fler kvar ute på banan. Däremot händer det ju att tex prisutdelning och så hålls ändå även om inte alla kommit i mål ännu och det är nog lite olika hur det upplevs (vissa tycker nog det är skönt att ingen står och väntar medan andra kanske tycker det är lite respektlöst). Väldigt ofta går det ju även längre lopp samtidigt som gör att löparna på den korta sträckan oavsett hinner in innan siste på den långa. Så jag hade kört om jag var du. Det är ju jätteroligt att du vill springa lopp! Men om du känner dig väldigt osäker kan du ju besöka loppet i år och kolla hur stor spridning det är på löparna och se hur stämningen är från arrangörshåll mot slutet. Du kan även googla resultatet på loppet från tidigare år om loppet har gått förut. Men som sagt, i och med att det ”bara” är 5 km som det handlar om så blir ju totaltiden, även om man går, inte så lång att det är ngt att tala om. Om du går i 12 min/km-tempo tar det en timme. Så det är ingen som kommer tycka det är jobbigt att vänta om du springer runt 7:25-tempo (37 min).