Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig grymt peppad att sätta igång med träningen nu efter genomgång av pass med den PT jag anlitat. Hade min träning med henne igår och det känns bra. Hon är så himla duktig och inspirerande. Har nu fått ett styrkepass jag kan kombinera med spinning som jag ville nu i början. Jag har verkligen urusel kondition efter foten krånglat så länge för mig. Så bokat in mig på ett spinningpass imorgon och ska sen köra i gymmet. Har nu bl.a. TRX-rodd, marklyft med kettlebell, pushpress med skivstång och några fler övningar. Ska bli kul att se vad det blir för resultat av detta. :)
 
Det beror så väldigt på vilket lopp. Överlag så går ju terrängloppet i långsammare farter än asfaltsloppen. Jag upplever dock att det är fler som går eller joggar väldigt lugnt på asfaltslopp än på terränglopp. Jag var tex med på ett terränglopp i lördags och där sprang den långsammaste på 11 km-rundan på 01:26:04 vilket blir 7:49 min/km. På 5,5 km-rundan sprang den långsammaste på 00:53:36 vilket blir 9:45 min/km.
Men man behöver inte alls fundera på fart. Det är ok att springa/gå hur långsamt man vill. Det är ingen som höjer på ögonbrynen för det. Det är bara roligt med så många startande som möjligt!
Hur terrängigt brukar ett terränglopp vara? Är det typ skogsstig eller typ vada i lera? Haken med att vara långsam är ju att om man är många minuter bakom den sista måste de ju stå kvar och vänta på en :D det kunde bli pinsamt.

(som du kanske gissat funderar jag på om jag ska våga delta i ett terränglopp om 5 km i september. Tror inte det är så stort så är rädd att hamna väldigt långt efter. Jag springer ju på hm skogsstig 5 km på just typ 7:25 på en km men skulle säkert bli ännu långsammare i ren skräck. Asfalt springer jag helst inte på utan håller mig i vägrenen. 11 km springer jag inte alls, utan högst 7. Det är säkert fullbokat, men då kanske jag vill prova nästa år och vill veta vilken hastighet jag behöver pressa upp mig i för att känna mig trygg i att komma in typ samtidigt som den andre sista.)
 
Hur terrängigt brukar ett terränglopp vara? Är det typ skogsstig eller typ vada i lera? Haken med att vara långsam är ju att om man är många minuter bakom den sista måste de ju stå kvar och vänta på en :D det kunde bli pinsamt.

(som du kanske gissat funderar jag på om jag ska våga delta i ett terränglopp om 5 km i september. Tror inte det är så stort så är rädd att hamna väldigt långt efter. Jag springer ju på hm skogsstig 5 km på just typ 7:25 på en km men skulle säkert bli ännu långsammare i ren skräck. Asfalt springer jag helst inte på utan håller mig i vägrenen. 11 km springer jag inte alls, utan högst 7. Det är säkert fullbokat, men då kanske jag vill prova nästa år och vill veta vilken hastighet jag behöver pressa upp mig i för att känna mig trygg i att komma in typ samtidigt som den andre sista.)
Det varierar också. Men vada i lera har jag hittills inte råkat ut för även om det kan vara rejält lerigt på stigar eller vissa partier om det regnat mkt inför loppet. För det mesta är det stigar, hagmarker, backar, grus, stegar (över hagar) m.m. Jag har även varit funktionär på mga olika lopp och jag har aldrig någonsin hört ngn muttra över att det är fler kvar ute på banan. Däremot händer det ju att tex prisutdelning och så hålls ändå även om inte alla kommit i mål ännu och det är nog lite olika hur det upplevs (vissa tycker nog det är skönt att ingen står och väntar medan andra kanske tycker det är lite respektlöst). Väldigt ofta går det ju även längre lopp samtidigt som gör att löparna på den korta sträckan oavsett hinner in innan siste på den långa. Så jag hade kört om jag var du. Det är ju jätteroligt att du vill springa lopp! Men om du känner dig väldigt osäker kan du ju besöka loppet i år och kolla hur stor spridning det är på löparna och se hur stämningen är från arrangörshåll mot slutet. Du kan även googla resultatet på loppet från tidigare år om loppet har gått förut. Men som sagt, i och med att det ”bara” är 5 km som det handlar om så blir ju totaltiden, även om man går, inte så lång att det är ngt att tala om. Om du går i 12 min/km-tempo tar det en timme. Så det är ingen som kommer tycka det är jobbigt att vänta om du springer runt 7:25-tempo (37 min).
 
Det varierar också. Men vada i lera har jag hittills inte råkat ut för även om det kan vara rejält lerigt på stigar eller vissa partier om det regnat mkt inför loppet. För det mesta är det stigar, hagmarker, backar, grus, stegar (över hagar) m.m. Jag har även varit funktionär på mga olika lopp och jag har aldrig någonsin hört ngn muttra över att det är fler kvar ute på banan. Däremot händer det ju att tex prisutdelning och så hålls ändå även om inte alla kommit i mål ännu och det är nog lite olika hur det upplevs (vissa tycker nog det är skönt att ingen står och väntar medan andra kanske tycker det är lite respektlöst). Väldigt ofta går det ju även längre lopp samtidigt som gör att löparna på den korta sträckan oavsett hinner in innan siste på den långa. Så jag hade kört om jag var du. Det är ju jätteroligt att du vill springa lopp! Men om du känner dig väldigt osäker kan du ju besöka loppet i år och kolla hur stor spridning det är på löparna och se hur stämningen är från arrangörshåll mot slutet. Du kan även googla resultatet på loppet från tidigare år om loppet har gått förut. Men som sagt, i och med att det ”bara” är 5 km som det handlar om så blir ju totaltiden, även om man går, inte så lång att det är ngt att tala om. Om du går i 12 min/km-tempo tar det en timme. Så det är ingen som kommer tycka det är jobbigt att vänta om du springer runt 7:25-tempo (37 min).
Bra idé att åka och titta :) Jag försökte googla tiderna men det var borttaget så kom jag på att fråga på buke :D
 
Varit på spinningpass och sedan körde jag styrketräning med det programmet jag gick igenom med min PT i veckan. Kändes bra ska maila några frågor om vissa övningar. Hon sa att jag gärna fick göra det är lite svårt att minnas exakt alla detaljer.
 
After run 👌

20230728_125729.jpg
 
Heeeej träningstråden!!

Hängde massor i denna tråden waaaay back men väldigt sporadiskt sen 2018 (två barn hände).

Har precis kommit igång med styrketräning igen nu efter min andra bebis (hon är 9 mån nu) och jag är sååå pepp. Aldrig varit så otränad som jag är nu så det känns SÅ härligt att vara igång!

Ville bara lämna ett litet avtryck här för tyckte det var jättekul att hänga i denna tråden när jag tränade förr, så mkt pepp och uppmuntran!

Plan gymet om en halvtimme :bump:
Siktar på två dagar i veckan nu vilket känns relativt enkelt nu under mannens semester men även rimligt när han väl börjar jobba igen (jag ska vara föräldraledig ett tag till).
 
Gymet idag igen på eftermiddagen! Så otroligt lite folk nu på sommaren, toppen ju 😄
Jag kör pass enligt ett program som heter ”Hållfast kropp” från Styrkebyrån. Har kört det för ett par år sen och tycker det är riktigt bra, roliga och varierande helkroppspass, först ”Fas 1” med 4 olika pass, sen går man över på Fas 2 med 4 pass till där man börjar köra baslyften + massa annat.
Roligaste övningen idag: bollkast i marken, älskar den 😁 Jobbigaste, statiskt håll i dipsposition, gjorde ont i handflatorna // mvh klen
 
Drog av ett kort pass på ett utegym igår med barnen när vårt sällskap hade åkt hem. Fokuserade på rygg och hann med några rundor innan barnen ledsnade. Om det inte framgått än jobbar jag efter devisen lite är bättre än inget :D
 
Varit på ett cirkelfyspass. Lärdom kör inte det dagen efter jag har kört spinning och styrketräning. För helskotta vad tungt det blev. Måste lära mig att äta ordentligt också. Blev yr och skakig efteråt. Har iallafall kommit igång med passet jag fick från min PT och kört spinning och styrketräning direkt efteråt med det passet tre gånger. Känns jättekul och jag har fått en nytändning i min träning 🙂😀🏋️ Såkänns riktigt peppande och inspirerande.

Har dessutom fått massa svar jag på frågor jag ställt på sms och mail till henne efter genomgången känns verkligen som jag fått tag i bästa PTn man kan få. Hon är utbildad inom kost, hälsa och träning och har själv hållit på med sport på elitnivå tidigare. Så känns verkligen som jag träffat helt rätt personkemin stämmer bra. Men det visste jag för jag har gått mycket på hennes pass och jag har verkligen gillat hur hon peppar, instruerar och förklarar på sina pass.
 
Jaha nu har jag börjat.
Jag väger 84kg till mina 1,68cm.
Det värsta är magen..
Köpte träningsband igår med tre olika motstånd. (Sånna man har runt låren) Körde igår
Situps 15x3
Tre till olika övningar 15x3

Körde samma ikväll o imorgon ska jag till gymmet 🙈

Går med hundarna 2-3 timmar per dag

Sen har jag dragit ner massor på gottet
 
Har vansinnig träningsvärk idag och ont i höften. Höften får jag ont i när jag överanstränger den efter gamla skador vid en ridolycka. Så nu får det bli vila några dagar med lugna promenader. Hoppas jag kan köra på söndag igen då uppnår jag mitt veckomål med träning tre dagar per vecka .
 
Hoppar in i tråden efter att ha läst ett tag och hejat på er i det tysta.

Tränat oregelbundet på gym under drygt ett år, mest basövningar, trivs att träna tungt men inte riktigt fått nåt resultat. På grund av oregelbundenheten så klart men också på grund av stress och dålig arbetsmiljö på jobbet, som det blev tydligt hur mycket det påverkat mig under lång tid när jag blev sjukskriven i början av sommaren. När det nu efter semestern är dags att jobba heltid igen insåg jag att jag behöver hjälp för att träna på ett bra sätt, för att få resultat men utan att rusa på som jag gärna gör själv.

Så jag tog faktiskt kontakt med en onlinecoach och var tydlig med mitt mål. Bättre mående, hållning och balans och mer ork i vardagen. Att genom kost och träning kunna stå emot den negativa stressen på ett bättre sätt och undvika smärtor på grund av kontorsarbete, utan att träningen blir ännu ett måste. Jag behöver gå ner mycket i vikt men det är inte mitt primära mål just nu.

Har fått kost och träningsschema och idag blev första passet. Det blev höftlyft, split squat, sittande kabelrodd, latsdrag, kickback och plankan 'bear' (aldrig hört talas om innan). Lätta vikter eftersom det var första gången och jag dessutom lämnade blod igår men jisses vad svetten rann 😅 Kul var det i alla fall och hoppas att jag kan få det att funka med jobbet, sista semesterdagen idag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 655
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp